معرفی کارت شبکه و انواع آن

معرفی کارت شبکه و انواع آن

 

 

 

 

در این مقاله می خواهیم در مورد کارت شبکه، انواع آن و کاربردهای کارت شبکه در شبکه های های کامپیوتری بیشتر با شما صحبت کنیم. علاوه بر این، اطلاعات مفیدی درباره نحوه عملکرد کارت شبکه و اجزای آن نیز به شما ارائه خواهیم داد.

کارت شبکه از تجهیزات مهم شبکه است که نقش مهمی در اتصال سیستم شما به شبکه اینترنت دارد. کارت شبکه به نام های آداپتور شبکه و کارت NIC نیز شناخته می شود. به عبارت دیگر این یک اتصال سخت افزاری را فراهم می کند که امکان اتصال دستگاه به شبکه مرکزی و یا به دستگاه های دیگر را به شما می دهد. البته اتصال ممکن است از طریق Wi-Fi یا اترنت سریع تر باشد. منظور از شبکه می تواند یک شبکه محلی LAN یا یک شبکه گسترده WAN باشد. در چنین شبکه ای چندین دستگاه متصل به هم وجود دارد که همه می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

انواع آداپتورهای شبکه

آداپتور شبکه واحدی از سخت افزار کامپیوتر است که اغلب به صورت نصب شده در سیستم های کامپیوتری تعبیه شده اند. انواع مختلفی از آداپتورهای شبکه وجود دارند که در ادامه به آن می پردازیم:

  • کارت شبکه USB: این فناوری امکان اتصال به دستگاه را از طریق پورت USB فراهم می کند.
  • آداپتور شبکه سیمی: این نوع کارت ها دارای جک های ورودی هستند که برای کابل های ساخته شده اند. محبوب ترین آن ها فناوری LAN سیمی می باشد.
  • کارت NIC بی سیم: این کارت های شبکه از یک آنتن برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق امواج فرکانس رادیویی استفاده می کند. کارت شبکه بیسیم برای اتصالات بیسیم طراحی شده اند.
  • کارت شبکه فیبر نوری: این فناوری نسبت به سایر کارت های شبکه گران تر هستند. به عنوان یک سیستم پشتیبانی با سرعت بالا برای مدیریت ترافیک شبکه در کامپیوترهای سرور استفاده می شوند. در برخی موارد، چندین کارت شبکه را نیز پشتیبانی می کند.

کارت های شبکه از نگاه سرعت نیز به چند دسته تقسیم می شوند: سرعت های 10Mbps  الی 100Mbps برای شبکه های محلی کوچک LAN ، خانگی و دفاتر کوچک مناسب است. سرعت های یک گیگابیت در ثانیه برای شبکه های گیگابیت بسیار مناسب است. سرعت های 10، 25، 40 و 100 برای شبکه های سازمانی و مراکز دیتا مناسب هستند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

دسته بندی دیگر کارت های شبکه بر اساس پورت می باشد که به 4 نوع طبقه بندی می شوند:

  • پورت RJ45 که به همراه یک کابل زوج به هم تابیده شده
  • پورت AUI که با کابل کواکسیال زخیم
  • پورت BNC با کابل کواکسیال نازک
  • پورت نوری برای ترانسیورها

انواع کارت های واسط شبکه در بازار وجود دارد که از سیستم عامل های مختلفی مانند لینوکس و ویندوز پشتیبانی می کنند. هنگام خرید حتما انواع کارت NIC را با توجه به نیازهای خود بررسی کنید.

کارت شبکه

کاربرد کارت شبکه سرور

مادربردهای جدید امروزی اغلب دارای چندین کارت شبکه هستند که وظیفه جداسازی ترافیک و تعادل سازی بارگذاری را به عهده دارد. این امر باعث می شود تا قابلیت اطمینان و امینت بالای شبکه تضمین شود. در شبکه های بزرگ و گسترده داشتن کارت شبکه سرور بسیار اهمیت دارد. معمولا در یک سرور مرکزی، اموری مانند کوئری، پردازش و تجزیه و تحلیل ساختارهای پردازشی انجام می شود و نتایج از طریق کارت شبکه به کامپیوتر یا سوئیچ شبکه ارسال می شود.

کارت شبکه لپتاپ

عموما تمام لپتاپ ها دارای کارت شبکه هستند که در طرفین لپتاپ قرار دارد. این پورت ها معمولا در نوع RJ45 وجود دارند و کمی از پورت تلفن بزرگتر است. برای اتصال به کابل انترنت، می توانید لپتاپ را براحتی به هاب، سوئیچ شبکه و روتر وصل کنید تا به شبکه اینترنت وصل شوید.

در صورت نداشتن کارت شبکه و یا پورت اترنت می توانید  از یک  کارت شبکه اکسترنال استفاده کنید. علاوه براین، می توانید از یک کارت شبکه بی سیم نیز استفاده کنید تا دردسر کمتری در اتصال کارت شبکه سیمی داشته باشید. برای دانستن اینکه لپتاپ شما از کارت شبکه وایفای پشتیبانی می کند یا خیر، می توانید با رفتن به بخش تنظیمات ارتباط وایرلس کارت متوجه شوید که کارت شبکه بیسیم لپتاپ شما فعال است یا خیر.

پیاده سازی کارت شبکه

کارت NIC در ابتدا به عنوان یک کارت توسعه دهنده متصل به درگاه کامپیوتر پیاده سازی می شود. مادربردهای جدید ممکن است چندین رابط شبکه داخلی داشته باشند. ویژگی اترنت را می توان در چیپ ست مادربرد ادغام کرد یا می توان آن را با یک تراشه اختصاصی اترنت ارزان قیمت محقق کرد.

در صورتی که به شبکه مستقل یا شبکه ای غیر از اینترنت وصل می شوید، دیگر نیازی به کارت شبکه جداگانه نیست. روند کلی سخت افزار کامپیوتر، ادغام اجزای مختلف سیستم بر روی تراشه است که در مورد کارت های رابط شبکه نیز صدق می کند.

کنترلرهای اترنت معمولا از یک سوکت 8P8C برای اتصال کابل های شبکه استفاده می کنند. درحالیکه NIC های قبلی اتصالات BNC یا AUI را برای سیستم های کامپیوتری ارائه می کنند.

نصب آداپتور شبکه

نصب هر سخت افزار آداپتور شبکه به صورت عموم شامل دو مرحله است:

  • اتصال سخت افزار آداپتور به کامپیوتر
  • نصب هر نرم افزار مورد نیاز مرتبط با آداپتور

برای آداپتورهای PCI، ابتدا کامپیوتر را خاموش کنید و قبل از ادامه نصب، کابل برق آن را جدا کنید. آداپتور PCI کارتی است که در یک اسلات باریک و طولانی در داخل کامپیوتر قرار می گیرد. قبل از آن باید کیس کامپیوتر را باز کنید و کارت شبکه را در شکاف مربوطه قرار دهید.

برخی از آداپتورهای شبکه به گونه ای است که به دستگاه  در حال کار متصل می شود. زیرا سیستم ‌عامل ‌های رایانه ‌ای مدرن به‌ طور خودکار سخت‌ افزارهای تازه متصل را شناسایی می‌ کنند و نصب نرم‌افزار اولیه مورد نیاز را نیز پشتیبانی می کنند.

اما برخی از آداپتورهای شبکه به نصب نرم افزار سفارشی نیاز دارند. چنین آداپتوری اغلب با یک CD-ROM حاوی برنامه قابل نصب یا آدرس وبسایت است که می توانید برای دانلود رایگان از آن استفاده کنید.

این نرم افزار نصب شده به همراه آداپتور شبکه شامل یک درایور دستگاه است که به سیستم عامل اجازه می دهد با سخت افزار ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، ممکن است یک ابزار مدیریت نرم افزار نیز دریافت کنید که یک رابط کاربری برای پیکربندی پیشرفته و عیب یابی سخت افزار را فراهم می کند.

به دلایل امنیتی، آداپتورهای شبکه بی‌سیم زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود، بهتر است غیرفعال شوند. به این منظور می توانید توسط برنامه نصب شده اقدام به غیرفعال شدن آن کنید.

کارت شبکه

ویژگی های کارت واسط شبکه

معمولا همه انواع کارت های شبکه از ویژگی های مشابه برخوردار هستند. اما کارت های شبکه کامپیوتری و سرور از نگاه این ویژگی ها نسبت به هم کمی تفاوت دارد. با توجه به کاربرد و اهمیت کارت شبکه سرور، ویژگی های آن نیز متمایز است. از ویژگی های مهم کارت شبکه می توان به سرعت، فضای ذخیره سازی، پهنای باند و زمان تاخیر کم آن اشاره کرد. در ادامه درمورد این ویژگی ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سرعت انتقال داده

همه کارت ‌های شبکه دارای رتبه ‌بندی سرعت بر حسب مگابیت در ثانیه هستند که نشان ‌دهنده عملکرد کلی کارت در هنگام پیاده ‌سازی در یک شبکه کامپیوتری با پهنای باند کافی است. اگر پهنای باند کمتر از کارت NIC باشد یا چندین کامپیوتر با یک کنترلر متصل شده باشند، سرعت انتقال داده کاهش می ‌یابد. ​​کارت شبکه های اترنت اغلب در سرعت های 10 مگابیت در ثانیه، 100 مگابیت در ثانیه، 1000 مگابیت در ثانیه و 1 گیگابیت بر ثانیه وجود دارد.

درایور شبکه

این نرم افزار برای ارسال داده ها بین سیستم عامل کامپیوتر و کارت شبکه مورد نیاز است. هنگامی که یک NIC روی رایانه نصب می شود، نرم افزار درایور مربوطه نیز باید دانلود شود. برای اطمینان از عملکرد بهینه NIC، درایورها باید در زمان های معین بروزرسانی شوند.

مک آدرس

آدرس‌های MAC منحصربه ‌فرد و غیرقابل تغییر هستند که به آدرس‌های فیزیکی شبکه نیز معروف هستند. این آدرس به کارت‌ های شبکه اختصاص داده می ‌شوند و برای تحویل بسته های اترنت به رایانه استفاده می شوند. اتصال اکثر کارت های شبکه دارای یک نشانگر LED هستند که در کانکتور تعبیه شده است تا کاربر را از اتصال شبکه و انتقال داده مطلع کند.

روتر

گاهی اوقات از روتر برای فعال کردن ارتباط بین رایانه و سایر دستگاه‌ ها استفاده می شود. در این حالت، کارت شبکه به روتر متصل به اینترنت وصل می شود.

مصرف CPU

سرور شبکه اغلب حجم زیادی از داده ها مانند وب سایت ها را انتقال می دهند. به همین دلیل ممکن است درخواست های زیادی را در طول روز پاسخگو باشند. بنابراین، مهم است کارت شبکه مصرف سی پی یو کمی داشته باشد.

خرید بهترین کارت شبکه از فروشگاه آرکا آنلاین

فروشگاه آرکا آنلاین از معتبرترین سامانه های خرید آنلاین می باشد که انواع تجهیزات الکترونیکی مانند لپتاپ، تبلت، هارددیسک، مودم، موبایل و لوازم جانبی و انواع ماشین های اداری به شما عرضه می کند.

شما می توانید بهترین محصولات را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از ما خریداری کنید.

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha