آشنایی با انواع کانکتور یا سوکت شبکه

آشنایی با انواع کانکتور یا سوکت شبکه

 

 

 

کانکتور یا سوکت شبکه از قطعات مهم شبکه است. کاربرد کانکتور شبکه اغلب برای اتصال انتهای کابل شبکه به سایر تجهیزات می باشد. این کانکتورها در اشکال متفاوتی مانند پلاستیکی، روکش فلزی و غیره به بازار عرضه می شود. در ادامه مقاله به موضوع کانکتور شبکه، ویژگی های آن و انواع آن می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت تی پی لینک کلیک نمایید 

 

کاربرد کانکتور یا سوکت شبکه

در شبکه از انواع مختلفی از کابل های شبکه استفاده می شود. هر نوع کابل شبکه از انواع خاصی از کانکتورها برای اتصال به کابل شبکه دیگر یا کارت رابط شبکه استفاده می کند. برای اتصال دو کابل شبکه یا اتصال کابل شبکه به NIC، به کانکتورهای مناسب نیاز دارید.

 

جهت کسب اطلاعات درباره شرکت دی لینک کلیک نمایید 

 

به عبارت دیگر، کانکتور دستگاهی است که ختم کابل کشی شبکه را تعیین می کند و نقطه ورود دستگاه های شبکه مانند رایانه ها، هاب ها و روترها را فراهم می کند. کانکتورها را می توان با توجه به ظاهر فیزیکی و ویژگی های جفت شدن آنها، مانند جک ها و دوشاخه ها یا سوکت ها و پورت ها تشخیص داد.

انواع کانکتور شبکه

ویژگی های کانکتور شبکه

کانکتور شبکه با توجه به انواع مختلفی که دارد، می ‌توان آن‌ها را با پیکربندی‌ های مختلف پین ‌کردن، مانند کانکتورهای DB9 و DB15 که به ترتیب دارای 9 و 15 پین هستند، متمایز کرد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

علاوه بر این، کانکتورها با نوع رابط های الکتریکی که پشتیبانی می کنند متمایز می شوند. نمونه هایی از انواع مختلف کانکتورها عبارتند از:

  • کانکتورهای رابط سریال، مانند RS-232 و V.35
  • کانکتورهای ethernet، مانند کانکتورهای RJ-45 و BNC
  • کانکتورهای کابل کشی فیبر نوری، مانند کانکتورهای SC و ST

درواقع ده ها نوع کانکتور در شبکه استفاده می شود و متخصصان شبکه باید با بسیاری از آنها آشنا باشند. زیرا هر کدام از ویژگی های خاصی برخوردار است و در موارد مختلفی استفاده می شود.

کانکتورهای برل

از کانکتورهای برل برای اتصال دو کابل استفاده می شود.. این نوع کانکتور به شما اجازه می دهد تا طول یک کابل را افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر دو کابل کوچک دارید، می توانید با اتصال آنها از طریق کانکتور برل، یک کابل بلند بسازید.

در مواقعی که کابل شبکه برای رسیدن به دستگاه هایی مانند روتر، پچ پنل، سوییچ و غیره کم بیاید، می توانید از این کانکتور استفاده کنید. کانکتورهای برل در انواع متفاوتی وجود دارد. برخی از آن ها یک به یک است و برخی از آن ها یک به دو می باشد. یعنی می توانید دو کابل شبکه را به انتهای کانکتور برل متصل کنید.

نوع دیگری از کانکتورهای برل هستند که برای اتصال کابل های کواکسیال استفاده می شوند به عنوان کانکتور برل BNC شناخته می شوند. کانکتورهای برل که برای اتصال کابل های STP یا UTP استفاده می شوند به عنوان اتصال دهنده یا کوپلر شبکه ethernetیاد می شوند.

برای استفاده از کانکتورهای برل باید دقت کنید که پس از اتصال، طول کل کابل از حداکثر طول نگهدارنده کابل بیشتر نباشد. به عنوان مثال، یک کابل استاندارد UTP حداکثر فاصله 100 متر را پشتیبانی می کند. درصورت طولانی بودن آن، می توانید دو کابل UTP را به هم متصل کنید.

کانکتورهای مدل F

یک کانکتور F برای اتصال کابل کواکسیال به دستگاه استفاده می شود. کانکتورهای F بیشتر برای نصب لوازم خانگی مانند تلویزیون ظرفشویی، اینترنت کابلی، دوربین مداربسته و غیره نیز استفاده می شوند.

این کانکتورها با توجه به مقرون به صرفه بودن، عملکرد خوبی تا 1 گیگا هرتز دارند. یکی از دلایل ارزان بودن آن این است که از یک سیم مرکزی کابل کواکسیال به عنوان پایه اتصال دهنده استفاده می کند.

کانکتورهای سری RJ-11

کانکتورهای RJ-11 ظرفیت شش پین کوچک را دارند. با توجه به نوع کابل و استفاده از آن ممکن است از 2، 4 و یا 6 پین آن استفاده کنید. با این حال، در بسیاری از موارد، تنها از دو یا چهار پین استفاده می شود. به عنوان مثال، یک اتصال تلفن استاندارد فقط از دو پین آن استفاده می کند و یک اتصال مودم DSL از چهار پین استفاده می کند. آنها دارای یک فلنج پلاستیکی کوچک در بالای سوکت برای اطمینان از اتصال ایمن می باشند.

انواع کانکتور شبکه

کانکتورهای سری  RJ-45

کانکتورهای RJ-45 شبیه کانکتورهای RJ-11 هستند، اما بعضی تفاوت ها در سایز دهنه ورودی کابل، روکش فلزی برای اتصال شیلد کابل و قطعه جداکننده زوج سیم ها برای کابل های ضخیم دارند. این کانکتورها دارای 8 پین می باشند. آنها همچنین از نظر اندازه بزرگتر از RJ-11 هستند. کانکتورهای RJ-45 بیشتر در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند. کانکتورهای سری RJ-45 را می توان همراه کابل های STP و UTP استفاده کرد.

برخی از پیاده سازی های قدیمی ethernet هستند که تنها از 4 پین استفاده می کنند. اما پیاده سازی ethernet مدرن از تمام 8 پین برای دستیابی به سریع ترین سرعت انتقال اطلاعات استفاده می کنند.

استانداردهای کانکتور شبکه

نحوه اتصال کابل به کانکتور شبکه از دو استاندارد T-568A و T-568B پیروی می کنند. استاندارد نوع A از استانداردهای مورد استفاده مهندسین شبکه در سال های اولیه ایجاد کابل های شبکه بوده است. اما از سال 2000 به بعد استفاده از استاندارد نوع B بسیار محبوب شد و امروزه تمام تکنولوژی های شبکه موجود در بازار از این استاندارد استفاده می کنند.

کانکتورهای فیبر نوری

امروزه استفاده از تکنولوژی فیبر نوری به دلیل سرعت بالای انتقال داده ها، در شبکه و مخابرات بسیار رایج شده است.  برای اتصال کابل های فیبر از انواع کانکتورها استفاده می شود. برخی از کانکتورهای محبوب ST، SC، LC و MTRJ هستند.

در ادامه به توضیح هر کدام از انواع کانکتورهای فیبر نوری می پردازیم:

کانکتورهای LC

کانکتورهای ال سی به کانکتورهای لوسنت نیز معروف هستند. از یک فلنج شبیه به کانکتور RJ-45 در بالای آن استفاده شده است تا از اتصال محکم کابل به کانکتور مطمئن شوید. یک کانکتور LC با فشار دادن کانکتور به داخل دستگاه پایانه به دستگاه پایانه متصل می شود و با فشار دادن زبانه روی کانکتور و بیرون کشیدن آن از دستگاه پایانه می توان آن را جدا کرد.

کانکتورهای ST

کانکتورهای نوک مستقیم ST به عنوان کانکتورهای سرنیزه نیز شناخته می شوند. آنها یک نوک بلند دارند که از کانکتور بیرون کشیده شده است. آنها معمولا با کابل های MMF استفاده می شوند و از نوع قفل سرنیزه نیمه پیچ استفاده می کنند. یک کانکتور ST با فشار دادن کانکتور به داخل تجهیزات پایانه و سپس پیچاندن محفظه کانکتور به یک دستگاه پایانه متصل می شود تا در جای خود قفل شود.

این کانکتورها در دو حالت تک گانه و دوگانه قابل استفاده هستند و به دلیل مقاوم بودن آن در هنگام اتصال از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

انواع کانکتور شبکه

کانکتورهای SC

کانکتورهای SC به عنوان کانکتورهای مشترک، کانکتورهای استاندارد یا کانکتورهای مربعی نیز شناخته می شوند. از کانکتورهای بسیار رایج هستند که در عبور سیگنال های نوری عملکرد بالایی دارد واغلب در دو حالت تک سر و دو سر در بازار موجود است.

یک کانکتور شبکه SC با فشار دادن کانکتور به دستگاه پایانه متصل می شود و با کشیدن کانکتور از دستگاه پایانه می توان آن را جدا کرد. ساختار آن طوری است که از یک کانکتور فشاری که مشابه دوشاخه ها و سوکت های صوتی و تصویری می باشد، استفاده می کند.

کانکتورهای MTRJ

این نوع کانکتورها بیشتر در مخابرات قابل استفاده می باشد و به صورت تک گانه و دو گانه در بازار موجود است. از ویژگی های کانکتور MTRJ می توان به اتصال سریع و آسان و عملکرد بالای آن اشاره کرد. هم چنین می تواند تا 12 فیبر نوری را پوشش دهد.

یک کانکتور MTRJ با فشار دادن کانکتور به دستگاه پایانه به دستگاه پایانه متصل می شود و با کشیدن کانکتور از دستگاه پایانه می توان آن را جدا کرد. این شامل دو رشته فیبر است: یک رشته انتقال و یک رشته دریافت در یک کانکتور.

خرید انواع کانکتورهای شبکه از فروشگاه آرکا آنلاین

کانکتور شبکه از قطعات مهمی است که باید از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار باشد. هنگام خرید حتما دقت کنید به چه منظور و برای اتصال چه نوع کابلی از کانکتور استفاده می کنید. شما می توانید انواع کانکتورهای شبکه را طبق نیاز خود از فروشگاه آرکاآنلاین خریداری کنید.

فروشگاه آرکا آنلاین از معتبرترین سامانه های خرید آنلاین در ایران می باشد. انواع تجهیزات الکتریکی و ماشین های اداری از قبیل موبایل، لپ تاپ، پرینتر، کابل شبکه، لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر و غیره را در طرح های گوناگون و از برندهای مشهور به شما ارائه می کند. 

با آرکا آنلاین مطمئن خرید کنید.

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha