راهنمای خرید بهترین نوع پاور برای کامپیوتر

راهنمای خرید بهترین نوع پاور برای کامپیوتر

 

 

 

بررسی بهترین پاور کامپیوتر

پاور کامپیوتر چیست؟ پاور یا منبع تغذیه قطعه ای مهم است که هر سیستمی برای راه اندازی به آن نیاز دارد. منبع تغذیه یا پاور از اجزای بسیار مهم در کیس کامپیوتر می باشد.

بهترین پاور کامپیوتر

به طور کلی می توان گفت پاور یکی از قطعه های سخت افزاری می باشد که جریان برق شهری را به یک جریان مستقیم تبدیل می کند و برق و انرژی مصرفی لازم را برای اجزای مختلف سیستم تامین می کند اگر که پاور در سیستم شما وجود نداشته باشد سیستم شما کار نمی کند.

 

خرید حافظه اس اس دی لکسار 

 

 کاربران در هنگام خرید پاور فقط و فقط به حداکثر خروجی پاور اهمیت می دهند اما ویژگی های دیگری هم در پاور وجود دارد که شما حتما موقع خرید پاور باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید

امروز قصد داریم نحوه خرید پاور کامپیوتر را به شما آموزش دهیم.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

راهنمای خرید بهترین پاور برای کامپیوتر خانگی , اداری و گیمینگ

پردازنده یا CPU به عنوان مغز کامپیوتر شناخته می شود و پردازنده از منبع تغذیه یا پاور به عنوان قلب کامپیوتر یاد می شود.

پاور برق مورد نیاز قطعات مهم و ضروری مانند پردازنده، مادربورد، ماژول های حافظه، کارت گرافیک و غیره را فراهم می کند.

پاور کامپیوتر یک جریان AC جریان متناوب که از سوکت های داخل دیوار بدست می آید را به یک جریان DC جریان مستقیم که می تواند توسط اجزای کامپیوتری استفاده شود تبدیل می کند. یک منبع تغذیه با کیفیت بالا و قدرت کافی، عملکرد و قابلیت اطمینان دستگاه شما را افزایش می دهد و استفاده از یک منبع تغذیه بی کیفیت می تواند منجر به هنگ کردن و ریست های تصادفی سیستم شود.

 

خرید هارد دیسک اینترنال توشیبا 

 

انواع پاور کامپیوتر

در بازار انواع مختلفی از پاورهای کامپیوتر وجود دارند که دارای اندازه ها، کانکتورها، مشخصات خروجی و … مختلفی هستند.

تفاوت های جزئی که در بین پاورها وجود دارد باعث شده در توانایی و قیمت پاورها تاثیر زیادی داشته باشد.

 

پاور  ATX

پاورهای AT برای خرید هنوز وجود دارند اما در لیست خیلی از فروشگاه ها حذف شده است. حتی پاورهای ATX که بعد از AT ها در سال ۱۹۹۵ میلادی وارد بازار شدند طرفداران خود را از دست داده اند.

بهترین پاور کامپیوتر

از پاورهای atx  قبلا برای تامین جریان برق مادربرد از یک کانکتور 20 پینی در منبع تغذیه استفاده می شد. در حال حاضر در مدل های جدید پاور atx از یک 24 پینی استفاده می کنند که هنوز هم با مادربردهای قدیمی سازگاری دارد.

یکی از ویژگی های این مدل پاور  soft-off است که این قابلیت رو دارد که به نرم افزارهای موجود اجازه دهد پاور رو خاموش کند.

تفاوت بین پاورهای AT و ATX:

۱-  پاور ATX +3.3 ولت ولتاژ را ارائه می دهد.

۲- پاور ATX از کانکتورهای ۲۰ پین به عنوان کانکتور پاور اصلی استفاده می کند.

۳- پاور ATX از ویژگی soft-off استفاده می کنند که به نرم افزار اجازه می دهد تا پاور را خاموش کند.

 

پاور ATX12V

مدل های مختلفی از پاورهای ATX12V در بازار وجود دارند که بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. پاورهای ATX12V v1.0 نسبت به پاورهای ATX دارای یک کانکتور +۱۲ ولت ۴ پینه است تا به طور انحصاری برق را به پردازنده تحویل دهد و یک کانکتور کمکی ۶ پینه +۳٫۳ ولت با ولتاژ +۵ را ارائه می دهد. سپس پاورهای ATX12V v1.3  عرضه شدند که دارای کانکتور SATA 15 پینی بود.

بهترین پاور کامپیوتر

بعدها در مشخصات پاور ATX12V v2.0 تغییرات قابل توجهی اتفاق افتاد که کانکتور پاور اصلی  از ۲۰ پین به ۲۴ پین تغییر کرد و کانکتور انحصاری ۶ پینه پاور حذف شد. سپس ویژگی پاورهای ATX12V v2.1 و v2.2 کارایی مورد نیاز را افزایش داد و سایر بهبودها را نیز اعطا نمود. تمام پاورهای ATX12V شکل فیزیکی یکسانی را ارائه می دادند.

 

پاور EPS12V, SFX12V

پاور EPS12V از کانکتور پاور پردازنده ۸ پینی به علاوه کانکتور ۴ پینه ATX12V استفاده می کند. پاور EPS12V  ابتدا برای سرورها طراحی شده بودند اما در مادربوردهای دسکتاپ که دارای کانکتور پاور پردازنده ۸ پینه EPS12V هستند که کاربران را قادر می سازد تا پاورهای EPS12V را انتخاب کنند. SFX12V، LFX12V و TFX12V پاورهای دیگری هستند که دارای اندازه کوچکتری هستند این پاورها نسبت به پاورهای ATX12V از لحاظ اندازه فیزیکی کوچکتر هستند. پاورهای SFF باید در کیس های کامپیوتری SFF نصب شوند.

بهترین پاور برای کامپیوتر

نکات مهم در هنگام خرید پاور

بعضی از افراد در زمان خرید پاور به اولین نکته ای که توجه می کنند حداکثر خروجی پاور است. بعد ما در مورد پاورهای مختلف تنها با استفاده از این ویژگی شروع به قضاوت می کنیم. مسلما این نکته به تنهایی کارآمد نیست, انتخاب پاوری که تمام قدرت سیستم شما را تامین کند بسیار سخت تر این حرف ها است.

ما سعی داریم تا شما را در انتخاب یک پاور قوی و ویژگی هایی که یک پاور باید داشته باشد کمک کنیم.

 

خرید کیس کامپیوتر گرین مدل آوا 

 

در هنگام خرید پاور حتما به این نکات توجه کنید:

حداکثر توان خروجی پاور کامپیوتر

پاورها دارای ولتاژ خروجی متفاوتی هستند که به عنوان حداکثر توان خروجی نامیده می شود.منظور از کلمه حداکثر توان فقط یک عدد نیست بلکه تعیین می کند که چند تا دستگاه می توانند به کمک پاور تغذیه کنند. با این حال حداکثر توان تنها برای تعیین اینکه آیا یک PSU قادر به اجرای کامپیوتر شما است یا نه استفاده می شود.

هر ریل ولتاژ نیاز به توجه دارد اما بیشترین توجه باید به ریل +۱۲V باشد چونکه پردازنده و PCIe کارت های گرافیک قدرت یا برق خود را از آنها دریافت می کنند. برای به روز نگهداشتن یک کامپیوتر باید خروجی این پاورها حداقل ۱۸ آمپر در ریل +۱۲V باشد و هنگامی که از سیستم  SLI/CrossFire استفاده می شود نباید کمتر از ۳۴ آمپر باشد.

پاور کامپیوتر

شکل آمپر خروجی که در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم، یک شکل ترکیبی است که برای PSU هایی که بیشتر از یک ریل +۱۲V دارند ارائه می شود. البته شما نمی توانید همیشه ریل های  بیشتر از +۱۲V را  برای محاسبه خروجی ترکیبی اضافه کنید و باید مجموع تعداد خروجی ترکیب شده را پیدا کنید. به عنوان مثال یک PSU که با ریل های +۱۲V1@18A و +۱۲V2@16A برچسب گذاری شده است تنها ممکن است به جای ۳۴ آمپر ۳۰ آمپر توان خروجی ترکیب شده داشته باشد.

شما باید این جزئیات را در مشخصات آیتم یا برچسب اطلاعات PSU مشاهده کنید. اگر قصد دارید یک پیکربندی SLI/Crossfire را اجرا کنید لطفا مطمئن شوید که ریل +۱۲V کمتر از ۳۴A نیست. پاورها به صورت مختلف برچسب گذاری می شوند بعضی از آنها تنها حداکثر توان الکتریکی ارائه شده توسط هر ریل را نشان می دهد و بعضی دیگر حداکثر ولتاژ ترکیب شده را نشان می دهد برای مثال ۳۹۶W معادل ۳۹۶W/12V=33A است.

 

قدرت پیوسته و پیک در پاور

حتما به این مسئله توجه داشته باشید که قدرت پیوسته و قدرت پیک متفاوت هستند. به طور کلی حداکثر قدرت یک منبع تغذیه به قدرت ثابت یا پیوسته PSU که به طور پیوسته ارائه می شود اشاره دارد در حالی که قدرت پیک به حداکثر قدرتی که PSU می تواند تحویل دهد اشاره دارد و یک مدت زمان کوتاه است برای مثال ۱۵ ثانیه.

 

کانکتورهای پاور

کانکتورها توسط منبع تغذیه ارائه می شود و نوع دستگاه هایی که می تواند به پاور متصل شود را تعیین می کند. بنابراین بسیار مهم است که شما یک PSU را انتخاب کنید که دارای تمام کانکتورهای مورد نیاز اجزای شما باشد.

 

کانکتور پاور اصلی و کانکتور پاور پردازنده

کانکتور پاور اصلی به طور مستقیم برای اتصال مادربورد و PSU استفاده می شود. دو نوع کانکتورهای پاور اصلی غالبا در PSU امروزی استفاده می شود: فرمت های ۲۰ پین و ۲۴ پین. همانطور که در بخش های بالا توضیح داده شد کانکتور پاور اصلی ۲۴ پینی با مشخصات ATX12V v2.0 معرفی شد و مادربوردهای بیشتری وجود دارند که سوکت های کانکتور پاور ۲۴ پینی را ارائه می دهند. 

برای ارائه سازگاری با مادربوردهای قدیمی که دارای طرح های سوکت پاور ۲۰ پین هستند، برخی PSU ها دارای کانکتورهای پاور اصلی ۲۰+۴ پین هستند.

بهترین پاور برای کامپیوتر

کانکتور پاور پردازنده (کانکتور پاور +۱۲V) نیز باید به مادربورد وصل شود و همچنین قدرت پردازنده را فراهم کند. همچنین کانکتورهای ۴ پین و ۸ پین (EPS12V) وجود دارد که نوع ۴ پین بیشتر استفاده می شود در حالی که کانکتور ۸ پین را می توان در برخی از مادربوردها یافت.

مبدل اول کانکتور پاور اصلی ۲۰ پین منبع تغذیه را به یک کانکتور ۲۴ پین تبدیل می کند و می توان از آن در مادربوردهای ۲۴ پین استفاده کرد. همچنین کابل های مبدل ۸ پین به ۴ پین و ۲۴ پین به ۲۰ پین وجود دارد.

 

سایر کانکتورهای پاور

سایر کانکتورهای پاور که توسط PSU ارائه شده است شامل کانکتورهای فلاپی دیسک(کانکتور مینی آکا)، کانکتورهای PCIe (برای کارت های ویدیو، ۶ پین) و دو نوع کانکتوری که در شکل زیر نشان داده شده است می باشد.

کانکتور موازی ۴ پین که کانکتور Molex نامیده می شود یکی از کانکتورهای پاوری است که در کامپیوتر به صورت متداول استفاده می شود و برای اتصال هارددیسک، درایوهای نوری، فن ها و دیگر دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از دستگاه های جدید SATA از کانکتورهای پاور SATA استفاده می کنند و بسیاری از پاورها کانکتورهای SATA هم ارائه می دهند.

اگر یک پاور به اندازه کافی کانکتورهای SATA را ارائه ندهد شما می توانید از کابل های مبدل پاور Molex به SATA استفاده کنید. حتما  مطمئن شوید که کانکتورها به اندازه کافی در پاوری که انتخاب می کنید وجود دارد چون شما باید بتوانید تمام دستگاه های خود را متصل کنید و برق مورد نیاز دستگاه های خود را تامین کنید. البته شما می توانید از یک کابل Splitter برای اتصال دستگاه های بیشتر به یک کانکتور پاور استفاده کنید.

 

PFC یا تصحیح ضریب توان در پاور

PFC که مخفف Power Factor Correction می باشد یک تکنیک خنثی سازی تاثیرات ناخواسته بارهای الکتریکی است که توسط ضریب توانر کمتر از ۱ ایجاد می شود. Power factor (PF) به نسبت توان فعال (که بر اساس وات اندازه گرفته می شود) به توان آشکار ( جریان تقویت شده ولتاژ – ولت x آمپر یا ولت آمپر) اشاره دارد که شامل هر دو توان اکتیو و پسیو است و تنها توان فعال می تواند کار انجام دهد. برای یک واحد منبع تغذیه مقدار PF بالاتر بهتر است چون بهتر می تواند جریان را به توان مفید تبدیل کند.

برای مصرف کنندگان مسکونی و تجاری تنها توان فعال اندازه گیری و محاسبه می شود بنابراین ضریب توان PSU به طور مستقیم در هزینه برق تان تاثیر نمی گذارد. پاورهایی که مدار PFC را ندارند اغلب PF کمتری دارند که گاهی اوقات کمتر از ۰٫۰۶ می باشد.

برای PSU هایی که دارای مدارهای PFC هستند دو نوع PFC فعال و پسیو وجود دارد. PFC پسیو یا غیرفعال شامل اجزایی است که نیازی برای کار نیاز به قدرت ندارند مثل هسته کویل ها و PFC اکتیو یا فعال از اجزاهایی مانند مدارهای یکپارچه و ترانزیستورها استفاده می کنند که نیاز برای کار نیاز به قدرت یا برق دارند. PFC پسیو می توانید منجر به مقادیر PF مابین ۰٫۶۰ تا ۰٫۸۰ می باشد در حالی که PFC اکتیو می تواند مابین ۰٫۹۵ تا ۰٫۹۹ باشد.

 

خرید مادربرد ایسوس ASUS PRIME X۵۷۰

 

 

تاثیر راندمان پاور در برق مصرفی

راندمان پاور یا منبع تغذیه عبارت است از درصد کل توان خروجی DC مرتبط با کل توان ورودی AC است.

در طول این تبدیل مقداری از انرژی به صورت گرما تلف می شود. این شاخص به طور مستقیم در صورت حساب برق مصرفی شما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر سیستم کامپیوتری شما ۳۰۰ وات برق مصرف کند با استفاده از یک PSU با راندمان ۸۵% نیاز به توان ورودی ۳۵۳ وات خواهد بود و در یک PSU با راندمان ۷۰% نیاز به ۴۲۸ وات خواهد بود.

پاور برای کامپیوتر

پاوری که راندمان بالاتری را ارائه می دهد نه تنها در هزینه های شما صرفه جویی می کند بلکه گرمای هدر رفته هم بسیار کمتر خواهد بود که در نتیجه قابلیت اطمینان و دوام بیشتری را به همراه خواهد داشت و همچنین می تواند باعث کاهش نویز شود چونکه فن خنک کننده می تواند با سرعت پایین تری کار کند.

 

پاورهای فن دار و بدون فن

تا به الان هیچ پاوری نتوانسته به راندمان ۱۰۰% برسد. یعنی همیشه در طول عملیات گرما تولید می شود. به طور کلی خروجی بالاتر PSU منجر به تولید گرمای بیشتر خواهد شد. معمولا پاورها از یک یا چند فن برای خنک شدن استفاده می کنند.

فن ها همیشه با نویز ها مشکل دارند.

بعضی پاورها از فن های بزرگ تری استفاده می کنند  که RPM پایین تری داشته باشد که این امر باعث می شود تا سر و صدا یا نویز را کاهش دهد. تولید کنندگان پاور راه حل هایی برای کم شدن نویز پیدا کرده اند. به طور مثال تنظیم سرعت اتوماتیک فن با توجه به درجه حرارت، زمانی که PSU داغ تر می شود سرعت فن افرایش پیدا می کند و حتی اگر درجه حرارت به اندازه کافی کم باشد فن می تواند کاملا متوقف شود.

خرید پاور کامپیوتر خانگی

بعضی از محصولات هستند که بدون فن عرضه می شود و از یک خنک کننده منفعل استفاده می کنند و دیگر هیچ گونه فن و یا سایر قطعات متحرکی ندارند. این PSU ها غالبا دارای هیت سینک های مسطح هستند. پاورهای بدون فن معمولا هیچ سر و صدایی تولید نمی کنند.

 

کابل کشی مدولار

استفاده از کابل کشی مدولار این امکان رو به شما می دهد که نوع و تعداد کانکتورهای پاور را انتخاب کنید. داشتن پاور با کابل کشی مدولار باعث می شود تعداد کابل ها و یا کانکتور های پاور که استفاده نمی شوند در سیستم شما کم تر شوند در نتیجه باعث ارتقا درونی داخل دستگاه می شود و جریان هوا به شکل درستی انجام شود.

 

خرید هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال 

 

پشتیبانی از SLI / CrossFire

اگر از سیستم های SLI و CrossFire استفاده می کنید نیاز به پاورهای قوی تری دارید چون که تعداد  کارت گرافیک بیشتری دارند(دو کارت یا حتی بیشتر) و نسبت به پیکربندی های تک کارت گرافیکی برق بیشتری مصرف می کنند. بنابراین اگر شما یک کاربر SLI/CrossFire هستید پاورهای قوی که از SLI/CrossFire پشتیبانی می کنند را لازم دارید.

 

حافظت در برابر ولتاژ های غیرمجاز

محافظت در برابر ولتاژ های غیرمجاز به یک مدار یا مکانیسمی اشاره دارد که اگر ولتاژ خروجی متجاوز از محدوده ولتاژ مشخص شده بود پاور خاموش شود. این محافظت مهم است چون که ممکن است ولتاژ خروجی بالا باعث آسیب رساندن به قطعات کامپیوتری که به منبع تغذیه وصل شده است باشد.

 

محافظت از لود اضافه / محافظت از جریان بیش از حد

این محافظت شبیه به محافظت در برابر ولتاژ بیش از حد است. در محافظت از جریان بیش از حد مدارهایی وجود دارند که از منبع تغذیه یا پاور و کامپیوتر شما محافظت می کند تا زمانی که جریان بیش از حد شناسایی شد (از جمله جریان های اتصال کوتاه) منبع تغذیه را خاموش کند.

نکات مهم هنگام خرید پاور کامپیوتر خانگی، اداری، گیم و

به این نکته حتما دقت داشته باشید که در هنگام خرید پاور، PSUهایی انتخاب کنید که از انواع کانکتورهای مادربورد (۲۰ یا ۲۴ پین) پشتیبانی می کنند و کانکتورهای پاور کافی برای اتصال به تمام دستگاه های شما را داشته باشد.

خرید بهترین پاور کامپیوتر

خرید بهترین پاور کامپیوتر برای کاربران خانگی و اداری

معمولا پاورهای ۴۰۰ وات برای بیشتر کاربران اداری و خانگی جوابگو است اما اگر از پردازنده ها و کارت های ویدیویی قدرتمند و یا دستگاه های متصل شده زیادی استفاده می کنید پاور ۴۰۰ وات برای شما کارآمد نخواهد بود.

 

خرید منبع تغذیه ترمالتیک مدل اسمارت

 

 

چه پاوری برای کامپیوترهایی که از چند دستگاه ذخیره سازی بهرمند هستند مناسب می باشد؟

اگر شما تعداد زیادی از دستگاه های ذخیره سازی مثل هارد، درایوهای نوری یا دستگاه های دیگری استفاده می کنید حتما به یک منبع تغذیه با حداقل ۴۵۰ وات نیاز دارید.

 

انتخاب بهترین پاور برای گیم

برای گیمرهایی که از پیکربندی های CrossFire یا SLI استفاده می کنند پاورهایی که حداقل ۵۰۰ وات تا ۶۰۰ وات قدرت دارند پیشنهاد می شود. حتما مطمئن شوید که ریل های +۱۲V کمتر از ۳۴ آمپر نیستند.

بهترین پاور برای کامپیوتر

انواع مختلف سیم پاور کامپیوتر

سیم پاور کامپیوتر برای عملکرد بهتر و کامل تر منبع تغذیه بسیار حائز اهمیت هستند. در این میان سیم پاورها دارای ویژگی های خاصی هستند که باعث شده اتصالات کامپیوتر به شکلی آسان تر پیاده سازی شوند. معمولا سیم پاور به سه دسته modular و semi-modular و pre-installed تقسیم بندی می‌شوند.

  • روش مدولار این اجازه رو به کاربر می‌دهد که از حداقل میزان کابل برای اتصالات استفاده کند و در فضا صرفه جویی کند. البته گزینه ای برای شخصی سازی وجو دارد و با کابل های سفارشی را نیز اضافه می‌کند.
  • Pre-installed و یا از پیش نصب شده همانطور که از اسمش پیداست تمامی اتصالات مورد نیاز را روی خود دارند.

ساخت این مدل واحدها آسان است اما از طرفی باعث به هم ریخته شدن و آویزان شدن کابل ها می شود که بدون استفاده هستند.

  • منبع تغذیه نیمه مدولار (semi-modular) نیز ترکیبی از دو روش بالا می باشد که در کنار اینکه برخی از کابل های آن نصب شده است به کاربر امکان شخصی سازی را نیز می‌دهد.

خرید پاور برای کامپیوتر

 

 

با کمک نرم افزار GREEN CALCULATOR قبل از خرید پاور توان مصرفی مورد نیازتان را محاسبه کنید

شما عزیزان می توانید با کمک نرم افزار آنلاین محاسبه توان مصرفی توان مصرفی مورد نیاز خود را حساب کنید و با این کار بهترین پاور را خریداری کنید.

 وقتی وارد لینک سایت گرین شدید به آخر صفحه اسکرول کنید و نوع مادربرد، نوع سوکت ها، نوع کارت گرافی و سایر اطلاعات را وارد کنید و توان مصرفی کامپیوتر خود را محاسبه کنید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما برای ماینینگ ارزهای دیجیتال و یا گیم از سیستم استفاده می کنید باید بین ۲۰% الی ۴۰% قدرت به توان مصرفی که توسط این نرم افزار پیشنهاد می کند اضافه کنید.

 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha