چه کسانی به ذخیره ساز شبکه نیاز دارند؟

چه کسانی به ذخیره ساز شبکه نیاز دارند؟

 

 

 

ذخیره ساز شبکه صرفاً مربوط به ذخیره داده ها می باشد. به نحوی که توسط آن می توان اطلاعات را در اختیار کاربران شبکه قرار داد. در طی سال ها، روش های ذخیره سازی اطلاعات تکامل یافته است. این تحول به دلیل استفاده از فناوری و افزایش تصاعدی حجم داده هایی است که باید ذخیره کنیم.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت Tp-Link کلیک نمایید 

 

در عصر فناوری امروزه، داده ها بصورت مستقل از واحد پردازش ذخیره می شوند. با رایج شدن سرورهای مبتنی بر رایانه، دستگاه های ذخیره سازی در داخل یک جعبه خارجی که مستقیما به سیستم وصل میباشد قرار می گیرند.

با افزایش نیاز کاربران به ذخیره حجم بیشتری از داده ها و دسترسی بیشتر به آنها، روش های جایگزین دیگری روی کار آمد.

ذخیره ساز شبکه یک اصطلاح عمومی است که اشاره به ذخیره سازی داده های مبتنی بر شبکه دارد.

ذخیره ساز مستقیم متصل شده DAS

ذخیره سازی مستقیم متصل شده اصطلاحی است که برای توصیف یک دستگاه ذخیره سازی که مستقیماً به یک سیستم میزبان متصل است استفاده می شود. ساده ترین مثال DAS هارد دیسک داخلی یک کامپیوتر سرور است. DAS هنوز از رایج ترین روشهای ذخیره سازی داده ها برای سیستم های کامپیوتری می باشد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت D-Link کلیک نمایید 

 

دستگاه ذخیره ساز شبکه

ذخیره سازی متصل به شبکه NAS

Network Attached Storage یک مکانیزم ذخیره سازی داده است که از دستگاه های مخصوصی برای اتصال مستقیم به شبکه استفاده می کند. به این دستگاه ها آدرس IP اختصاص داده می شود. دسترسی به داده ها نیز از طریق سروری که به عنوان درگاه عمل می کند، امکان پذیر است. این درگاه، در برخی موارد اجازه می دهد تا سرویس گیرنده مستقیماً بدون واسطه به دستگاه دسترسی پیدا کند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

ساختار NAS به گونه ای است که در محیطی با سرورهای متعدد و سیستم عامل های مختلف کار می کند. ذخیره سازی داده ها با تمرکز بر امنیت، مدیریت و پشتیبان گیری داده ها صورت می گیرد. قابل ذکر است که ذخیره سازها فقط با دستگاه هایCD-ROM  که دارای چندین درایو CD-ROM هستند، مستقیماً به شبکه متصل می شوند.

از مزایای بزرگ ذخیره ساز شبکه مدل NAS قابلیت توسعه آن است. در صورتی که به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز داشته باشید می توانید یک دستگاه NAS دیگر اضافه کنید. NAS همچنین سطح بیشتری از تحمل خطا را برای شبکه به ارمغان می آورد. در صورت بروز خرابی سرور در محیط NAS، داده ها توسط مشتریان قابل دسترس می باشد. این در حالی است که در محیط DAS، احتمال خرابی سرور بیشتر است و ممکن است داده ها قابل بازیابی نباشند.

چه مواردی را هنگام خرید ذخیره ساز شبکه باید در نظر بگیرید؟

شما باید بتوانید دیسک را از دستگاه ذخیره ساز براحتی بیرون بیاورید و به یک رایانه معمولی وصل کنید. همچنین، درصورت خرابی دستگاه امکان دسترسی به داده ها باید برایتان آسان باشد.

با افزایش حجم داده ها ممکن است به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز داشته باشید. بنابراین، قابلیت توسعه ذخیره ساز از ویژگی های مهمی است که باید درنظر بگیرید.

ظرفیت دستگاه ذخیره ساز شبکه

بدیهی است که دامنه ظرفیت بسته به نیاز شما می تواند متفاوت باشد. شبکه های خانگی ممکن است از داده های کمتری نسبت به SMB استفاده کنند. اما شرکت ها و موسسات دولتی نیاز به ظرفیت بالایی برای ذخیره داده ها دارند.

یکی از مزایای بزرگ یک دستگاه ذخیره سازی NAS این است که می توانید تمام داده های خود را متمرکز کرده و یک فضای خصوصی ایجاد کنید. بنابراین، دستگاهی را انتخاب کنید که فضای کافی برای نیازهای فعلی شما در اختیارتان قرار دهد.

دستگاه ذخیره ساز شبکه

سرعت عملکرد و کارایی ذخیره ساز

بعد از اینکه ظرفیت ذخیره ساز شبکه را مشخص کردید. باید مطمئن شوید از دستگاهی استفاده می کنید که به شما امکان دسترسی سریع به تمام فایل ها را می دهد. به عنوان مثال، اگر 100 کارمند در حال دسترسی به سرور NAS شما هستند، نیازهای شما به میزان قابل توجهی بیشتر از10 نفر خواهد بود.

بنابراین، سرعت انتقال داده ها در شبکه یک شاخص قوی برای عملکرد NAS است. زیرا هرچه سرعت پردازنده، حافظه و کیفیت هارد دیسک ها بیشتر باشد، سیستم NAS سریعتر عمل می کند.

سهولت در راه اندازی و استفاده از دستگاه ذخیره ساز

درصورتی که یک بخش اختصاصی مربوط فناوری اطلاعات دارید، سهولت استفاده از آن فوق العاده مهم است. برخی از دستگاه های ذخیره سازی متصل به شبکه نیاز به راه اندازی گسترده دارند. در حالی که برخی دیگر به صورت پکیج راه اندازی شده، ارائه می شوند.

به یاد داشته باشید، یکی از مزایای اصلی NAS این است که هزینه ها را کاهش می دهد و کار شما را آسان تر می کند. دستگاهی را انتخاب نکنید که برای راه اندازی آن به زمان یا متخصص دیگری نیاز داشته باشد.

از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشد

قبل از خرید حتما از وجود تمام تجهیزات آن آگاه شوید. مطمئن شوید که چه درایوهایی در جعبه دستگاه ذخیره ساز شما وجود دارد. حتما در نظر داشته باشید که درایوهای دستگاه طوری طراحی شده اند که پاسخگوی نیازهای NAS با عملکرد بالایی را داشته باشند. سعی کنید درایوهایی را انتخاب کنید که دارای ویژگی های کنترل بازیابی خطا، تنظیمات قدرت و تحمل ارتعاش باشد.

قابلیت پشتیبان گیری و بازیابی را داشته باشد

هنگام خرید از فروشنده درمورد ویژگی های دستگاه ذخیره ساز بپرسید. مطمئن شوید که یک دستگاه NAS را انتخاب کرده اید که به طور خودکار از پرونده های شما محافظت می کند. اما سیستم عامل NAS OS4 و SimplyRAID یکی از بهترین گزینه ها است. سیستم عامل SimplyRAID در دستگاه های ذخیره ساز شبکه به طور خودکار پشتیبان گیری و بازیابی را انجام می دهد.

دستگاه ذخیره ساز شبکه

امکان دسترسی از راه دور

امروزه اکثر کاربران از فضای ابر برای ذخیره و انتقال داده ها استفاده می کنند. یکی دیگر از مزایای عمده استفاده ازدستگاه NAS توانایی ایجاد ابر خصوصی است. بنابراین شما می توانید به راحتی از راه دور به فایل های خود دسترسی پیدا کنید. با توجه به اینکه امکان دسترسی سریع به فایل ها و داده های خود در هر مکانی که هستید را دارید. موضوع امنیت شبکه خصوصی شما نیز بسیار اهمیت دارد که برای دستگاه های ذخیره ساز یک برد بزرگ است.

برخورداری از امنیت بالا

در دنیای امروز حفظ امنیت داده های شما بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بسیاری از دستگاه های NAS گزینه های رمزگذاری را ارائه می دهند. برخی دیگر نیز مجهز به برنامه های آنتی ویروس NAS خود هستند. دستگاهی را انتخاب کنید که می توانید برای حفظ امنیت داده های خود به آن اعتماد کنید.

اکثر ارائه دهندگان NAS سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس را برای دستگاه های خود ارائه می دهند. چرا که این سیستم عامل ها، قابلیت بروز رسانی های منظم را دارند. با توجه به تنظیمات، سیستم به طور خودکار در ذخیره ساز شبکه اجرا می شود. این کار براحتی تضمین می کند که همه داده های موجود در آن در برابر حملات هکرهای اینترنتی محافظت می شود.

اسلات های هارددیسک

علاوه بر معیار ظرفیت ذخیره سازی، تعداد اسلات های هارد دیسک نیز از ویژگی های مهم ذخیره ساز است. هر چه تعداد اسلات های هارددیسک بیشتر باشد قیمت آن هم بالاتر است. چرا که در صورت خرابی یکی از اسلات ها می توانید اطلاعات را روی اسلات دیگر ذخیره کنید. دارا بودن این اسلات ها یک روش مناسب برای پشتیبان گیری اطلاعات شما می باشد.

قابلیت اتصال USB

از طریق USB می توانید هارد دیسک های اضافی را روی دستگاه ذخیره ساز متصل کنید. به همین دلیل گسترش فضای ذخیره سازی آسان است. همچنین می توانید دستگاه چاپ را به کامپیوتر سرور متصل کنید. هر کاربری که حداکثر سرعت مطلق را با هارددیسک اکسترنال خواهان است، به یک سیستم NAS با پورت eSATA یا UBS 3.0 نیاز دارد.

با آرکا آنلاین دستگاه ذخیره ساز شبکه را خریداری کنید!

فروشگاه آرکا آنلاین با بیش از چندسال سابقه یکی از معتبرترین فروشگاههای اینترنتی در ایران می باشد. شما می توانید هر نوع لوازم جانبی، تجهیزات شبکه، انواع لپتاپ و تبلت را از معتبرترین برندهای جهانی از طریق آرکا آنلاین خریداری کنید. 

با آرکا آنلاین همراه باشید و خریدی مطمئن داشته باشید.

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha