معرفی، بررسی و قیمت حافظه اس اس دی وسترن ظرفیت 120، 240، 250، 480 گیگابایتی

معرفی، بررسی و قیمت حافظه اس اس دی وسترن ظرفیت 120، 240، 250، 480 گیگابایتی

 

 

 

 

اس‌اس‌دی دستگاه ذخیره‌سازی است که امکان خواندن، نوشتن و ذخیره داده‌ها را به‌صورت دائمی و بدون منبع تغذیه ثابت فراهم می‌کند. برای آشنایی با مفهوم اس‌اس‌دی، تفاوت آن با هارددیسک یا همان اچ دی دی و برترین اس‌اس‌دی‌های ظرفیت 120، 240، 250، 480 گیگابایت در ادامه با آرکا آنلاین همراه باشید.

تاریخچه اس‌اس‌دی

اس‌اس‌دی در دهه 1950 ساخته شده است. در آن زمان فقط از اس‌اس‌دی به‌منظور ذخیره‌سازی برای خواندن کارت و حافظه هسته مغناطیسی استفاده می‌شد. بااین‌حال، در دهه‌های 1950 و 1960 با محبوبیت روزافزون قطعات ذخیره‌سازی ارزان‌تر مانند مموری درام از صحنه ناپدید شد. با پیشرفت مداوم فناوری، در دهه‌های 1970 و 1980 ، اس‌اس‌دی‌ها دوباره به صحنه آمدند، اما بسیار گران‌قیمت بودند و مورد استقبال گسترده‌ای قرار نگرفتند. این حافظه‌ها بسیار سازگار بود و سریع‌تر از دیسک‌های هد ثابت کار می‌کردند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

وسترن دیجیتال با سان دیسک همکاری کرد تا اولین اس‌اس‌دی فلش تجاری را توسعه دهد. این مشارکت اختراعاتی را برای سان دیسک و وسترن دیجیتال در فناوری آن زمان به دست آورد. تقریباً 25 سال بعد این دو شرکت با هم ادغام شدند. شرکت سان دیسک در سال 1991 اولین اس‌اس‌دی خود را تولید کرد. این اس‌اس‌دی 20 مگابایت ظرفیت داشت و تقریباً 1.000 دلار فروخته شد و توسط IBM در کامپیوتر ThinkPad استفاده می‌شد.

 

تفاوت اس‌اس‌دی و اچ‌دی‌دی

برای درک علاقه روزافزون به اس‌اس‌دی، ابتدا باید نحوه عملکرد آن و تفاوت آن با فناوری ذخیره‌سازی قدیمی مانند اچ‌دی‌دی را بدانید. اس‌اس‌دی و اچ‌دی‌دی هر دو برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شوند، اما متفاوت عمل می‌کنند. اچ‌دی‌دی بیشتر از اس‌اس‌دی قدمت دارد. می‌توانید آنها را در دستگاه‌های الکترونیکی مختلف مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، کنسول‌های بازی، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها پیدا کنید. بااین‌حال، امروزه به دلیل روش کارکرد آن، به فناوری قدیمی برای ذخیره داده‌ها تبدیل شده است.

شکل اچ‌دی‌دی تقریباً همانند دستگاه‌های ضبط قدیمی است. اچ‌دی‌دی دستگاه ذخیره‌سازی الکترومکانیکی است که از چندین دیسک تشکیل شده که در اطراف یک محور مرکزی می‌چرخند. همچنین یک بازوی مکانیکی دارد که می‌تواند داده‌ها را بنویسد و بخواند. اچ‌دی‌دی 2.5 اینچی در لپ‌تاپ استفاده می‌شود و اچ‌دی‌دی 3.5 اینچی در رایانه‌های رومیزی به کار می‌رود. سرعت اچ‌دی‌دی بستگی به تعداد چرخش‌های آن در دقیقه دارد.

برخلاف اچ‌دی‌دی، اس‌اس‌دی دستگاه ذخیره‌سازی است که قطعات متحرک ندارد. در این حافظه، داده‌ها در ریزتراشه‌ها ذخیره می‌شوند و همین امر دلیل سرعت بالای آن می‌باشد. اندازه اس‌اس‌دی در مقایسه با اچ‌دی‌دی کوچک‌تر است و حتی می‌تواند مستقیماً روی مادربرد نصب شود. می‌توان گفت اس‌اس‌دی پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر از حافظه USB می‌باشد. اس‌اس‌دی به حافظه مبتنی بر فلش بستگی دارد. NOR و NAND دو نوع فلش محبوب هستند. اکثر اس‌اس‌دی‌ها از حافظه فلش NAND استفاده می‌کنند زیرا برای نوشتن سریع‌تر است و اندازه آن کوچک‌تر می‌باشد. NAND یک فلش غیر فرار است که حتی در صورت خاموش بودن دیسک، داده‌ها را در خود ذخیره می‌کند.

درحالی‌که اچ‌دی‌دی ها برای خواندن و نوشتن داده‌ها بازوی مکانیکی دارند، اس‌اس‌دی از پردازنده (کنترل‌کننده) برای خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده می‌کند. همچنین ذخیره، بازیابی و پاک‌سازی داده‌ها را بر عهده دارد. سرعت اس‌اس‌دی در خواندن و نوشتن داده‌ها، همراه با عملکرد کلی آن، توسط کنترل‌کننده آن تعیین می‌شود.

 

اس‌اس‌دی‌های شرکت وسترن

شرکت وسترن دیجیتال شرکت تولیدکننده هارددیسک رایانه‌ای آمریکایی و ذخیره‌سازی اطلاعات است که دفتر مرکزی آن در سن خوزه، کالیفرنیا واقع شده است. این شرکت محصولات فناوری داده شامل دستگاه‌های ذخیره‌سازی، سیستم‌های مرکز داده و خدمات ذخیره‌سازی را طراحی، تولید و به فروش می‌رساند. وسترن دیجیتال سابقه طولانی در صنعت الکترونیک به‌عنوان سازنده مدارهای مجتمع و شرکت محصولات ذخیره‌سازی دارد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هارددیسک کامپیوتر، اس‌اس‌دی و دستگاه‌های حافظه فلش است. در ادامه برترین اس‌اس‌دی‌های وسترن با ظرفیت 120، 240، 250، 480 گیگابایتی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل گرین با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل گرین با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

نوع رابط این اس‌اس‌دی   ۳.۰ SATA است و 120 گیگابایت ظرفیت دارد. فرم فاکتور آن 2.5 اینچ می‌باشد و تا   ۱.۷۵ میلیون ساعت طول عمر دارد. سرعت خواندن اطلاعات ترتیبی در این حافظه تا 540 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن اطلاعات ترتیبی در آن تا 430 مگابایت بر ثانیه می‌باشد. ۳۷K سرعت خواندن اطلاعات تصادفی دارد و سرعت نوشتن اطلاعات تصادفی در آن ۶۳K است. از مزایای آن می‌توان به مقاوم بودن در برابر شوک اشاره کرد.

 

مشخصات

ظرفیت: 120 گیگابایت

نوع رابط: 3.0 SATA

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

 

برای اطلاع از قیمت این محصول اینجا مراجعه کنید.

 

2. حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل گرین ام تو با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل گرین ام تو با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

وزن این محصول  6.46 گرم می‌باشد و فرم فاکتور آن M.2 2280 است. ظرفیت این اس‌اس‌دی از شرکت وسترن دیجیتال 120 گیگابایت می‌باشد و نوع رابط آن SATA ۶ Gb/s است. با سرعت 540 مگابایت در ثانیه اطلاعات ترتیبی را می‌خواند و با سرعت 430 مگابایت در ثانیه اطلاعات ترتیبی را می‌نویسد. سرعت خواندن اطلاعات تصادفی در این محصول    ۳۷,۰۰۰IOPS و سرعت خواندن اطلاعات تصادفی در آن  ۶۳,۰۰۰IOPS می‌باشد. در برابر لرزش و شوک مقاوم است و تا۱.۷۵۰.۰۰۰ ساعت طول عمر دارد. از مزایای آن می‌توان به‌سرعت خواندن و نوشتن بالا و مصرف بسیار کم برق اشاره کرد.

 

مشخصات

وزن:  ۶.۴۶ گرم

فرم فاکتور: M.2 2280

ظرفیت: ۱۲۰ گیگابایت

نوع رابط:   SATA ۶ Gb/s

 

3. حافظه SSD وسترن دیجیتال مدل GREEN WDS۲۴۰G۱G۰A ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت

حافظه SSD وسترن دیجیتال مدل GREEN WDS۲۴۰G۱G۰A ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت

 ظرفیت این اس‌اس‌دی از شرکت وسترن 240 مگابایت می‌باشد و نوع رابط آن  ۳.۰ SATA است. سرعت خواندن اطلاعات به‌صورت ترتیبی در آن تا 540 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن اطلاعات به‌صورت ترتیبی تا 430 مگابایت در آن می‌باشد. سرعت خواندن اطلاعات تصادفی در این اس‌اس‌دی ۳۷K و سرعت نوشتن اطلاعات به‌صورت تصادفی در آن ۶۳K است. در برابر شوک مقاوم می‌باشد و تا ۱.۷۵ میلیون ساعت طول عمر دارد.

 

مشخصات

ظرفیت: 240 مگابایت

نوع رابط: SATA ۳.۰

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

 

برای اطلاع از قیمت این محصول اینجا مراجعه کنید.

 

4. حافظه اس‌اس‌دی وسترن دیجیتال مدل گرین ام تو با ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت

حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل گرین ام تو با ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت

وزن این محصول 6.46 گرم است و فرم فاکتور آن M.2 2280 می‌باشد. ظرفیت آن 240 مگابایت و نوع رابط آن SATA ۶ Gb/s است. با سرعت 540 مگابایت در ثانیه اطلاعات ترتیبی را می‌خواند و با سرعت 460 مگابایت در ثانیه اطلاعات ترتیبی را می‌نویسد. در خواندن اطلاعات تصادفی ۳۷,۰۰۰IOPS سرعت و در نوشتن اطلاعات تصادفی  ۶۸,۰۰۰IOPS سرعت دارد. در مقابل لرزش و شوک مقاوم است و تا ساعت   ۱.۷۵۰.۰۰۰ طول عمر دارد. از مزایای آن می‌توان به مصرف بسیار کم برق و سرعت خواندن نوشتن بالا اشاره کرد.

 

مشخصات

وزن: 6.46 گرم

فرم فاکتور: M.2 2280

ظرفیت: ۲۴۰ گیگابایت

نوع رابط:   SATA ۶ Gb/s

 

5. حافظه اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WDS۲۵۰G۱B۰A ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت

حافظه اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WDS۲۵۰G۱B۰A ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت

وزن این محصول 37.4 گرم می‌باشد و ظرفیت آن 250 گیگابایت است. نوع رابط آن    SATA ۳.۰ و فرم فاکتور آن 2.5 اینچ می‌باشد. این اس‌اس‌دی با سرعت 540 مگابایت در ثانیه اطلاعات را به‌صورت ترتیبی می‌خواند و با سرعت 500 مگابایت بر ثانیه اطلاعات را می‌نویسد. در خواندن اطلاعات تصادفی ۹۷K و در نوشتن اطلاعات تصادفی  ۷۹K سرعت دارد. در برابر شوک مقاوم است و تا   ۱.۷۵ میلیون ساعت طول عمر دارد.

 

مشخصات

وزن: 37.4 گرم

ظرفیت: 250 گیگابایت

نوع رابط: SATA ۳.۰

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

 

6. حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل بلو ام تو با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت

حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل بلو ام تو با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت

وزن این محصول 7 گرم است و فرم فاکتور آن M.2 2280 می‌باشد. 250 گیگابایت ظرفیت دارد و نوع رابط آن SATA ۶ Gb/s است. با سرعت 540 مگابایت در ثانیه اطلاعات را می‌خواند و با سرعت 500 مگابایت در ثانیه اطلاعات ترتیبی را می‌نویسد. سرعت خواندن اطلاعات تصادفی ۹۷,۰۰۰IOPS و سرعت نوشتن اطلاعات تصادفی در آن  ۷۹,۰۰۰IOPS می‌باشد. در مقابل لرزش و شوک مقاوم است و تا ۱.۷۵۰.۰۰۰ ساعت طول عمر دارد. این محصول مصرف برق بسیار کمی دارد و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آن بسیار بالا می‌باشد.

 

مشخصات

وزن: 7 گرم

ظرفیت: 250 گیگابایت

فرم فاکتور: M.2 2280

نوع رابط: SATA ۶ Gb/s

 

7. حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل گرین با ظرفیت ۴۸۰ گیگابایت

حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال مدل گرین با ظرفیت ۴۸۰گیگابایت

وزن این محصول 32 گرم می‌باشد و فرم فاکتور آن 2.5 اینچ است. نوع فلش در آن Sandisk ۱۵nm TLC و نوع رابط  آن  SATA ۶ Gb/s می‌باشد. کنترل‌کننده Silicon Motion SM۲۲۵۶S مسئولیت کنترل آن را برعهده دارد و با سرعت 545 مگابایت در ثانیه اطلاعات ترتیبی را می‌خواند. در برابر لرزش و شوک مقاوم است و تا ۱.۷۵۰.۰۰۰ ساعت طول عمر دارد. یکی از مزایای این حافظه از شرکت وسترن بهینه بودن مصرف انرژی آن می‌باشد.

 

مشخصات

وزن: 32 گرم

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

نوع رابط:   SATA ۶ Gb/s

ظرفیت: 480 مگابایت

 

برای اطلاع از قیمت این محصول اینجا مراجعه کنید.

 

نظرات و تجربیات خود در مورد اس‌اس‌دی‌های وسترن را زیر اینمقاله با ما و کاربران آرکا آنلاین به اشتراک بگذارید.

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha