معرفی، بررسی و لیست قیمت حافظه‌های اس‌اس‌دی سامسونگ اکسترنال

معرفی، بررسی و لیست قیمت حافظه‌های اس‌اس‌دی سامسونگ اکسترنال

 

 

 

برای دهه‌های متوالی، مجبور بودیم داده‌های خود را عمدتاً روی هارددیسک‌های مکانیکی ذخیره کنیم. این هارد دیسک‌های سنتی یا همان اچ‌دی‌دی از قطعات مختلی تشکیل شده‌اند. این قطعات در کنار هم وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می‌دهند. یکی از این قطعات سر خواندن نوشتن است که اصطلاحاً به آن هد می‌گویند. هد خواندن و نوشتن هارد دیسک‌ها متحرک می‌باشد. این تحرک در هارددیسک موجبات خرابی آن‌ها را به‌راحتی فراهم می‌کند. امروزه جایگزین کارآمدتری جای هارد دیسک‌های سنتی را گرفته است. این جایگزین اس‌اس‌دی نامیده می‌شود. برای آشنایی با اس‌اس‌دی‌های اکسترنال شرکت سامسونگ، بررسی انواع مختلف آن و معرفی قیمت‌ها در ادامه با آرکا آنلاین همراه باشید.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

اس‌اس‌دی چیست؟

درایوهای جدید نسبت به درایوهای سنتی کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. این درایو‌ها از تراشه حافظه ساده به نام حافظه فلش NAND استفاده می‌کنند که هیچ قطعه متحرکی در آن به کار برده نشده است و زمان دسترسی بسیار کمتری دارد.

آزمایش‌های اولیه با فناوری مشابه اس‌اس‌دی در دهه 1950 آغاز شد و در دهه 1970 و 1980 در ابررایانه‌های درجه یک مورداستفاده قرار می‌گرفت. بااین‌حال، این فناوری بسیار گران بود و ظرفیت ذخیره‌سازی (2 مگابایت تا 20 مگابایت) بسیار کمی داشت. فناوری اس‌اس‌دی در بخش‌های نظامی و هوافضا استفاده می‌شد. پس از دهه 1990 این تکنولوژی کم‌کم مسیر خود را به سمت دستگاه‌های کاربران هموار کرد.

در اوایل دهه 1990، نوآوری‌های سخت‌افزاری باعث کاهش قیمت اس‌اس‌دی شد. بااین‌حال، طول عمر و اندازه هنوز یک مسئله مهم محسوب می‌شد. طول عمر اس‌اس‌دی درگذشته تقریباً 10 سال بود. در اواخر دهه 2000 اس‌اس‌دی طول عمر بیشتری پیدا کرد و می‌شد از آن برای چند دهه با سرعت دسترسی خوب استفاده کرد.

تراشه‌های حافظه در اس‌اس‌دی را می‌توان با حافظه دسترسی تصادفی یا رم مقایسه کرد. به‌جای پلاتر مغناطیسی، فایل‌ها در شبکه‌ای از سلول‌های فلش NAND ذخیره می‌شوند. هر شبکه که به آن بلوک نیز گفته می‌شود می‌تواند بین 256 کیلوبایت تا 4 مگابایت را در خود ذخیره کند. کنترل‌کننده اس‌اس‌دی آدرس دقیق بلوک‌ها را دارد؛ بنابراین زمانی که کامپیوتر شما درخواست فایل می‌کند، این فایل فوراً در دسترس خواهد بود؛ بنابراین برای یافتن اطلاعات موردنیاز، لازم نیز منتظر هد خواندن و نوشتن باشیم تا آن‌ها را پیدا کند. زمان دسترسی در اس‌اس‌دی با نانوثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

دوران هارددیسک‌های سنتی هنوز به پایان نرسیده است. انتظار نمی‌رود محموله‌های اس‌اس‌دی از اچ‌اچ‌دی‌ها تا سال 2021 پیشی بگیرند. در بین کاربران آرکا آنلاین، اکثریت هنوز هم از درایوهای مکانیکی قدیمی استفاده می‌کنند.

 

 

جهت مشاهده SSD های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

 

اس‌اس‌دی برای چه چیزهایی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

اس‌اس‌دی ابتدا در تکنولوژی‌هایی با عملکرد بالا و در رایانه‌های شخصی علاقه‌مندان آغاز شد. زمان دسترسی بسیار کم درایوها و توان بالای آنها هزینه گزافش را توجیه می‌کرد. اما امروزه برای اکثریت کاربران به‌عنوان یک گزینه قابل‌قبول پذیرفته شده است. اس‌اس‌دی امروزه حتی به‌صورت پیش‌فرض در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های ارزان‌قیمت به کار برده می‌شود.

اس‌اس‌دی چه انواعی دارد؟

هنگام خرید اس‌اس‌دی، با گزینه‌های مختلفی مانند mSATA یا PCIe روبرو می‌شوید. در ادامه تفاوت این گزینه‌ها را شرح خواهیم داد.

برای اتصال اس‌اس‌دی به سیستم خود، باید آن را با استفاده از یک رابط خاص متصل کنید. رابط‌های متداول عبارت‌اند از:

 

اس‌اس‌دی PCIe و NVMe: این اس‌اس‌دی معمولاً برای اتصال کارت‌های گرافیک، کارت‌های شبکه یا سایر لوازم جانبی با عملکرد بالا استفاده می‌شود. این رابط پهنای باند بالا و تاخیر بسیار کمی دارد. از آن می‌توانید برای ارتباط سریع بین اس‌اس‌دی و سی‌پی‌یو استفاده کرد. NVMe دارای 16 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت خام است. به لطف وجود چندین کانال موازی حداکثر تا 4000 مگابایت در ثانیه اجرا می‌شود.

 

mSATA III ، SATA III و اس‌اس‌دی‌های سنتی: SATA یک رابط قدیمی می‌باشد که به‌منظور ذخیره‌سازی طراحی شده است. این رابط حداکثر 6 گیگابیت بر ثانیه یا حدود 600 مگابایت بر ثانیه سرعت دارد. SATA به‌تدریج توسط NVME  که به طور قابل‌توجهی سریع‌تر است در حالی جایگزینی می‌باشد. بااین‌حال، رایانه‌های شخصی قدیمی یا لپ‌تاپ‌های دارای هارددیسک همچنان می‌توانند از ارتقا سیستم خود به اس‌اس‌دی SATA سود ببرند.

 

اس‌اس‌دی از حدود 32 گیگابایت تا 5 ترابایت فضا دارد. در طول دوره کوتاه‌مدت نت بوک‌ها، سری کامپیوترهای معروف Asus Eee از 1 تا 4 گیگابایت اس‌اس‌دی به‌عنوان ذخیره‌سازی استفاده می‌کردند. این اولین استفاده اصلی از اس‌اس‌دی‌ها بود. از آن به بعد، اولترابوک‌ها و در نهایت رایانه‌های رومیزی شروع به استفاده از اس‌اس‌دی کردند. ظرفیت رایجی که امروز مورداستفاده قرار می‌گیرد بین 250 تا 500 گیگابایت است. این فضا از نگهداری سیستم‌عامل ویندوز، رایج‌ترین برنامه‌ها و بسیاری از فایل‌های شخصی فراتر می‌رود.

 

سامسونگ چه مدل‌های مختلفی از اس‌اس‌دی ارائه می‌دهد؟

اکنون که با مفهوم، کاربرد و انواع اس‌اس‌دی آشنا شدید برای راهنمایی به‌منظور خرید مدل‌های مختلف اس‌اس‌‌دی‌های شرکت سامسونگ را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. اس‌اس‌دی اکسترنال سامسونگ مدل تی ۵ با ظرفیت 500 گیگابایت

اس‌اس‌دی اکسترنال سامسونگ مدل تی ۵ با ظرفیت 500 گیگابایت

این مدل از اس‌اس‌دی‌های شرکت سامسونگ در خواندن و نوشتن سرعت بسیار بالایی دارد. سرعت انتقال داده آن تا 540 مگابایت بر ثانیه است. این سرعت 4.9 برابر سریع‌تر از هارددیسک‌های اکسترنال می‌باشد. برای انتقال داده‌های بزرگ از جمله فیلم‌های فورکِی، عکس با وضوح بالا و بازی گزینه بسیار ایده‌آلی محسوب می‌شود.

حافظه اس‌اس‌دی اکسترنال سامسونگ مدل تی ۵ طراحی جمع‌وجور و قابل‌حملی دارد. طرح فلزی آن مقاوم در برابر ضربه است. این مدل به‌راحتی در کف دست، جیب یا کیف جا می‌گیرد.

رمزگذاری آن بسیار ایمن است. این رمزگذاری اطلاعات شخصی و خصوصی شما را ایمن نگه می‌دارد.

سیستم موردنیاز آن ویندوز 7، Mac OS X 10.9 ، اندروید 4.4 یا بالاتر است. این اس‌اس‌دی ممکن است از نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌های Windows ، Mac و Android پشتیبانی نکند.

 

مشخصات فنی

وزن: 51 گرم

ظرفیت: 500 گیگابایت

 فرم فاکتور: 2.5 اینچ

 نوع فلش: MLC

 

 

2. اس‌اس‌دی اکسترنال سامسونگ مدل تی ۵ با ظرفیت 1 ترابایت

این مدل از سری تی 5 تمام خصوصیات ذکر شده در نمونه بالا را دارد. تفاوت این مدل با مدل قبلی این است که دارای ظرفیت بالاتری است. این نمونه از مدل تی 5 تا یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سرعت خواندن نوشتن آن به ترتیب 1050 مگابایت بر ثانیه و 1000 مگابایت بر ثانیه می‌باشد.

 

مشخصات فنی

وزن: 51 گرم

ظرفیت: 1 ترابایت

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

نوع رابط: با سیم

 

 

3. اس‌اس‌دی اکسترنال سامسونگ مدل تی ۷ با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت

یکی دیگر از مدل‌هایی که شرکت سامسونگ ارائه می‌دهد، اس‌اس‌دی اکسترنال تی 7 نام دارد. اس‌اس‌دی تی 7 قابل‌حمل، سبک و جیبی است. سرعت بالایی دارد. اطلاعات آسان و سریع ذخیره می‌کند. این اس‌اس‌دی برای انتقال فایل‌های بزرگ قابل‌اعتماد است. اس‌اس‌دی اکسترنال تی 7 اسناد مهم تجاری، بازی و فیلم را به خوبی در خود ذخیره می‌کند. در این مدل، عملکرد ممکن است بسته به پیکربندی سیستم شما متفاوت باشد. برای رسیدن به حداکثر سرعت خواندن نوشتن به ترتیب تا 1050/1000 مگابایت بر ثانیه، دستگاه‌ هاست و کابل‌های اتصال باید از USB 3.2 Gen 2 پشتیبانی کنند و حالت UASP  باید فعال باشد.

 

مشخصات فنی

وزن: 580 گرم

ظرفیت: 500 گیگابایت

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

نوع فلش:  TLC

 

4. اس‌اس‌دی اکسترنال سامسونگ مدل تی ۷ با ظرفیت ۱ ترابایت

اس‌اس‌دی تی7 با ظرفیت‌های مختلفی توسط شرکت سامسونگ عرضه می‌شود. بسته به سلیقه خود می‌توانید ظرفیت مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند. این نمونه از مدل تی 7 یک ترابایت ظرفیت دارد و سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وزن: 580 گرم

ظرفیت: 1 ترابایت

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

نوع فلش:   TLC

برای آگاهی از قیمت این محصول به اینجا مراجعه کنید.

 

5. اس‌اس‌دی اکسترنال سامسونگ تی 7 تاچ با ظرفیت ۱ ترابایت

درایو قابل‌حمل و تاچ اس‌اس‌دی تی 7  سامسونگ، به کاربران این امکان را می‌دهد با سرعتی بالا و قابل‌اعتماد از سیستم خود برای کار، بازی و سرگرمی استفاده کنند. این درایو، امنیتی که به دنبالش هستید را توسط امکان ثبت اثر انگشت به شما ارائه می‌دهد. این اس‌اس‌دی به لطف اتصال USB با اکثر دستگاه‌ها سازگار است. تی 7 به سازندگان محتوا، عکاسان و گیمرها اجازه می‌دهد تا با استفاده از رایانه، کنسول، لپ‌تاپ یا تلفن هوشمند به داده‌های خود دسترسی پیدا کنند.

 

مشخصات فنی

وزن: 58 گرم

ظرفیت: 1 ترابایت

فرم فاکتور: 2.5 اینچ

سرعت خواندن اطلاعات: 1050

سرعت نوشتن اطلاعات: 1000

 

برای آگاهی از قیمت این محصول به اینجا مراجعه کنید.

 

می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را درباره این محصولات زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید. اگر از اس‌اس‌دی‌های شرکت سامسونگ استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و کاربران آرکا آنلاین به اشتراک بگذارید.

 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha