راحت‌ترین روش نصب حافظه اس‌اس‌دی بر روی کامپیوتر

راحت‌ترین روش نصب حافظه اس‌اس‌دی بر روی کامپیوتر

 

 

 

 در طول زمان و پیشرفت تکنولوژی با تولید سخت‌افزارهای پیشرفته در دنیای کامپیوتر هر روز شاهد رونمایی از سخت‌افزارهای قدرتمند هستیم و امروز می‌خواهیم یکی از بهترین روش‌هایی که باعث سرعت بخشیدن به سیستم می‌شود رو به شما معرفی کنیم. امروز برای شما مقاله راحت‌ترین روش نصب حافظه اس‌اس‌دی روی کامپیوتر را آماده کرده‌ایم.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

حافظه اس‌اس‌دی که می‌توانید با نصب آن باعث بهبود عملکرد و سرعت بخشیدن به سیستم خود بشوید. حافظه‌های اس‌اس‌دی امروز واقعاً شگفت‌انگیز هستند و در هر سیستمی که این ارتقاء انجام شود کامپیوتر سریع‌تر نرم‌افزارها و فایل‌های بزرگ را بارگذاری خواهد کرد و سرعت انتقال داده‌ها بیشتر می‌شود و برای کسانی که بازی‌های گرافیکی انجام می‌دهند و یا تدوین ویدئو و رندرینگ انجام می‌دهند راه نجاتیست از هرگونه افت سرعت و یا کند شدن سیستم.

نکاتی قبل از خرید هارد اس‌اس‌دی

قبل از خرید هارد اس‌اس‌دی باید حتماً از نوع اتصال و رابطی که هارد رو به مادربرد وصل می‌کند مطمئن شوید. نوع ارتباط در هاردهای اس‌اس‌دی گزینه‌های محدودی وجود دارد که شما باید بعد یادگیری این مطلب حتماً نوع رابط خود را چک کنید که بعد از خرید با مشکل مواجه نشوید.

 SATA    فناوری Serial ATA که در حوالی سال 2009 معرفی شد و هنوز هم در بسیاری از حافظه‌های اس‌اس‌دی مورداستفاده قرار می‌گیرند. سرعت انتقال دیتا این نوع اتصال 600 مگابایت بر ثانیه است. این اتصال در ابتدا برای هاردهای HDD   هم استفاده شده بود؛ اما توانست جای خود را در بازار اس‌اس‌دی‌ها هم باز کند.

PCLe     پس از اتصال SATA نوبت به PCLe  رسید. در این نوع اتصال، درایو مستقیماً به مادربرد وصل می‌شود به همین دلیل از سرعت خیلی بیشتری برخوردار است و همان‌طور که شما حدس زدید سرعت این نوع اتصال از SATA  بیشتر هستش و به 1 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

M.2  اس‌اس‌دی‌هایی که دارای این نوع اتصال هستند بیشتر در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های ALL – IN – ONE   مورداستفاده قرار می‌گیرد. این اس‌اس‌دی‌ها از نظر ابعاد نسبت به سایر نمونه‌های قبلی کوچک‌ترند اما همان ظرفیت را ارائه می‌دهند. این نوع اس‌اس‌دی می‌تواند دارای اتصال SATA باشد و هم با اتصال PCLe عرضه شده باشد.

مشاهده حافظه SSD موجود در آرکا آنلاین

 

NVMe یک فناوری جدید است که مخصوصاً برای اس‌اس‌دی‌ها و برای رفع مشکلاتی که اتصالات SATA داشتند طراحی شده بود. این نوع اتصال درخواست‌های ارسالی به SSD را در بالاترین حد ممکن قرار می‌دهد و در عین حال می‌تواند درخواست چندین هسته پردازشی را هم‌زمان دریافت کند و این به این معناست که شما به طور مثال اگر از فناوری NVMe استفاده کنید متوجه این موضوع می‌شود که سیستم شما قادر است به طور هم‌زمان چندید نرم‌افزار سنگین را به‌راحتی برای شما اجرا کند.

 

اگر قصد خرید بهترین حافظه اس‌اس‌دی رو دارین باید حتماً چند نکته رو بدونید.

1 حتماً سرعت خواندن و نوشتن‌ها را مقایسه کنید. سرعت اس‌اس‌دی‌ها از 250 مگابایت تا 5000 مگابایت در ثانیه است در نتیجه با توجه به نحوه استفاده شما از کامپیوتر و نوع مادربرد باید اس‌اس‌دی مناسب را انتخاب کنید.

2 ظرفیت‌های حافظه‌های اس‌اس‌دی که اکثر کاربرها فکر می‌کنند که حتماً باید ظرفیت اس‌اس‌دی با ظرفیت هارد قبلی خود یکی باشد در شرایطی که این نظریه اشتباه است و شما باید نسبت به ظرفیت ویندوز و نرم‌افزارهای مورد نیازتون هارد اس‌اس‌دی رو تهیه کنید به طور مثال اگر شما یک گیمر هستید و میخواین سرعت بازیتون افزارش پیدا کنه باید اون رو در حافظه اس‌اس‌دی بریزید و نیازی نیست حتماً برای تمامی اطلاعاتتون ظرفیت اس‌اس‌دی رو انتخاب کنید.

3 اگر اس‌اس‌دی رو برای ارتقا هارد لپتاپتون می‌خرید باید حتماً از نوع اس‌اس‌دی و نحوه جایگزینی آن اطلاعات کامل کسب کنید مثلاً اگر لپ‌تاپ شما در چند سال اخیر تولید شده باشد به‌احتمال زیاد به درگاه m.2 مجهز می‌باشد.

4  درگاه ارتباطی اس‌اس‌دی اهمیت بالایی دارد که پیش‌تر در مورد انواع رابط اس‌اس‌دی‌ها توضیح دادیم که به 4 نوع SATA , PCLe ,M.2 , NVMe وجود دارند.

خرید هارد اس‌اس‌دی از آرکا آنلاین

نحوه نصب هارد اس‌اس‌دی در سیستم‌های دسکتاپ

برای نصب هارد اس‌اس‌دی بر روی سیستم دسکتاپ شما نیاز به یک پیچ‌گوشتی و کابل SATA   نیاز دارید.

قبل از هر چیز از خاموش بودن سیستم و جدا نمودن تمامی کابل‌ها مطمئن شوید.

کیس رو در یه محل خشک و خنک و ترجیحاً بدون فرش بگذارید و یا در صورت امکان کیس رو روی میز بگذارید. قبل از بازکردن کیس الکتریسیته ساکن بدن خود را از طریق دستنبدهای ضد اصطکاک یا لمس یک شی فلزی تخلیه کنید و پیج‌های سمت راست کیس را باز کنید. اصولاً اکثراً کیس‌ها مادربرد به سمت چپ کیس بسته شده و نیاز نیست شما تمامی پیچ‌ها رو باز کنید.

داخل کیس رو مشاهده کنید و هارد رو پیدا کنید و کابل پاور و دیتای قدیمی رو ازش جدا کنید و دقت داشته باشید که خیلی صاف و به‌آرامی کابل رو جدا کنید که باعث آسیب رساندن به سوکت هارد نشوید. بعضی از کابل‌ها هم دارای یک مکانیزم قفل هستند که شما باید آن قفل را فشار دهید و هم‌زمان کابل رو بیرون بکشید.

هارد در یک حالت کشویی به داخل کیس گذاشته شده‌اند به طرفین و یا قسمت جلویی آن پیچ شده است. کاملاً با دقت نگاه کنید که هارد شما از چپ و راست و یا جلو و عقب، از کدام سمت به هارد پیچ شده‌اند و آنها رو باز کنید. اگر پیچ‌ها باز شدند و هارد رو نتونستید بیرون بکشید لطفاً عجله نکنید و تمام اطراف هارد رو دوباره چک کنید که چیزی از قلم نیفتاده باشد. به‌مرورزمان امکان دارد که محل قرارگیری هارد سفت شده باشد با کمی حوصله می‌توانید خیلی تمیز این کار رو انجام بدید.

برای نصب حافظه اس‌اس‌دی باید تمام مراحلی که الان باهم انجام دادیم رو به‌صورت معکوس انجام بدیم. پس اول حافظه اس‌اس‌دی جدید رو جایگزین هارد قدیمی می‌کنیم. قبل از گذاشتن هارد در محل حافظه لطفاً دور هارد رو نگاه کنید و جای پیچ‌ها رو ببینید و زمانی که هارد رو در محل خود قرار دادید اگر محل حافظه 4 تا پیچ داشت حتماً پیچ‌ها رو به‌صورت ضربدری ببندید که هارد شما کج بسته نشود، خیلی به‌آرامی پیچ‌ها رو ببندید و کابل هارد رو متصل کنید. درب کیس به همراه پیچ‌ها را ببندید و سیستم را روشن کنید.

اگر کیس شما دارای 2 تا حافظه باشد باید هارد اصلی که روی آن ویندوز نصب دارین رو باید به محیط BAIOS بروید و در قسمت FIRST BOOT  هارد اصلی رو قرار بدید تا ویندوز شما اجرا شود در غیر این صورت اگر فقط حافظه اس‌اس‌دی رو دارین باید روی آن ویندوز نصب کنید.

شاید این مطلب موردنیاز شما باشد: بهترین راهنمای خرید هارد SSD موجود در بازار ایران - تیر ۱۴۰۰

 

انتقال اطلاعات از حافظه قدیمی به حافظه جدید

خب دوستان شما الان درمورد نوع ارتباط هاردتون و نحوه نصب و راه اندازیش، اطلاعات مورد نیازتون رو کسب کردین اما برای خیلی‌ها سؤال به وجود میاد که اطلاعات روی هارد قبلی رو چطور انتقال بدن به هارد جدید.

خب اگر سیستم شما در حال حاضر قادر به وصل کردن 2 هارد به طور هم‌زمان باشه که مشکلی نیست شما وارد محیط ویندوز میشین و اطلاعات خودتون رو منتقل میکنین اما اگر قادر به انجام این کار نیستین هیچ جای نگرانی وجود نداره شما میتونین از طریق نرم‌افزارهایی مانند Macriom Reflect   یا  Action True Image  که می‌توانند یک کلون از درایو قبلی شما بسازند و بر روی هارد جدید منتقل کنند و بعد از انجام این کار تمامی اطلاعات شما به همون شکلی که بود وارد هارد جدیدتون خواهد شد. فرایند ایجاد کلون ممکن است برای هرکسی که تابه‌حال این کار رو انجام نداده کمی پیچیده باشد اما اگر کمی حوصله به خرج بدین میتونین خیلی راحت انجامش بدین.

نظرات

حاصل جمع : Captcha