راهنمای خرید هارد SSD در ایران - مرداد 1400| آرکا آنلاین

راهنمای خرید هارد SSD در ایران - مرداد 1400| آرکا آنلاین

 

 

 

امروز برای شما مقاله‌ای در رابطه با بهترین راهنمای خرید هارد SSD را آماده کرده‌ایم. در این مقاله به تشریح انواع هاردهای اس‌اس‌دی می‌پردازیم. همان‌طور که می‌دانید هاردهای SSD از سرعت خواندن و نوشتن بالایی نسبت به هارد دیسک‌های سخت برخوردار هستند. می‌توان برای افزایش چشمگیر سرعت کامپیوترها و انواع لپ‌تاپ‌ها یک گزینه بی‌نظیر در نظر گرفت.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

اگر با تعداد زیادی از مدل‌های مختلف هارد اس‌اس‌دی در زمان تصمیم به خرید مواجه شده‌اید، باید به شما بگوییم که اصلاً لارم نیست نگران باشید. ما در این مقاله شما را راهنمایی می‌کنیم که بتوانید بهترین هارد SSD را برای خود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که شما باید نیاز کامل خود را قبل از خرید بدانید که بر اساس این نیاز هارد مناسب خود را انتخاب کنید.

چگونه بهترین هارد SSD مناسب خود را پیدا کنیم؟

باید بدانید که برعکس هارد دیسک‌های سخت که مشخصات فنی نزدیک به یکدیگر دارند، هارد اس‌اس‌دی‌هایی که از یک کمپانی عرضه می‌شوند هم می‌توانند بسیار مشخصات فنی متفاوتی داشته باشند. اولین نکته در بهترین راهنمای خرید هارد SSD این است که طول عمر آن چقدر است. اگر به طور واضح‌تر بخواهیم به شما بگوییم، درایوهای SSD از سلول‌هایی تشکیل شده‌اند و در مرور زمان این سلول‌ها از کار می‌افتند یا به اصطلاح می‌میرند. شما باید در خرید حافظه SSD به سه ویژگی مهم طول عمر، سرعت خواندن و سرعت نوشتن توجه کافی را داشته باشید و با توجه به نیازهای خود این مشخصات را انتخاب کنید.

سرعت خواندن و نوشتن واقعی هارد اس‌اس‌دی

به طور معمول تولیدکننده‌های حافظه‌های اس‌اس‌دی سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات را روی جعبه محصولات خود می‌زنند. اما شما باید توجه کنید که نوشتن این مشخصات روی جعبه به معنی دستیابی به این سرعت نیست و معمولاً این سرعت نسبتاً پایین‌تر است. برای حل این مشکل شما باید در خرید حافظه اس‌اس‌دی خود دقت کنید که چندبرابر از سرعتی که می‌خواهید روی جعبه محصول نوشته شده باشد.

خرید هادر باکیفیت

مشاهده محصولات Lexar موجود در آرکا آنلاین

M.T.B.F یا طول عمر تخمینی SSD

دقیقاً همانند مشخصات دیگر محصول طول عمر تخمینی را هم بر روی جعبه درج می‌کنند. شما باید بدانید که واحد اندازه گیری این مشخصه ساعت است. لازم به ذکر است که این عدد فاصله زمانی تا اتمام عمر درایو است که به‌صورت تخمینی محاسبه شده است. هر مقدار که عدد M.T.B.F درج شده روی جعبه هارد اس‌اس‌دی بیشتر باشد، به این معنی است که طول عمر طولانی‌تری دارد.

سلول‌های حافظه اس‌اس‌دی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همان‌طور که می‌دانید هارد SSD نسبت به حافظه‌ HDD طول عمر کمتری دارد. به هیچ وجه نمی‌شود طول عمر این دو دستگاه را باهم مقایسه کرد. بیایید با اطلاعات پیچیده و طولانی خودتان را سردرگم نکنید و با همان سه ویژگی که به شما در قبل‌تر گفتیم به انتخاب این هارد بپردازید. ما برای آسان‌تر کردن خرید شما بهترین راهنمای خرید هارد SSD را تهیه کردیم و در اختیار شما قرارداده‌ایم. بعد از خواندن این مقاله شما می‌توانید به تنهایی برای خود نسبت به نیازهایی که در خود می‌بینید بهترین هارد اس‌اس‌دی را انتخاب کنید.

آیا می‌توان به بنچمارک‌ها اعتماد کرد؟

همان‌طور که گفتیم یکی از نکته‌های مهم خرید هارد SSD سرعت است و همچنین بنچمارک نیز نکته مهمی است. اما باید به شما بگوییم که این مشخصات در مدل‌های مختلف بسیار متفاوت است. لازم به ذکر است که این مشخصات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و نباید خیلی به مطالب حک شده روی جعبه محصول اعتماد کرد. چراکه کارایی محصولات نسبتاً پایین‌تر از گفته‌های سازنده‌ها است.

باید بدانید که بنچمارک یک عدد حداکثری یا میانگین عملکرد لحظه‌ای دستگاه است. این عدد نمی‌تواند بازتاب کارایی واقعی دستگاه بشمار برود. کمپانی‌های معتبر و محبوب در زمینه هاردهای اس‌اس‌دی استراتژی‌هایی دارند که برای استفاده در حجم پایین سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات غیر قابل باور است. از این استراتژی‌ها می‌توان به فناوری SLC Caching نام برد که بسیار برای خواندن و نوشتن در حجم‌های پایین به سرعت عمل هارد SSD کمک شایانی می‌کند.

به طور مثال اگر بخواهید یک فایل 400 مگابایتی را جابه‌جا کنید با استفاده از فناوری SLC Caching خواهید دید که سرعت بالایی در انتقال وجود دارد. اما برای فایل‌هایی با حجم زیاد نمی‌توان این سرعت را از بنچمارک انتظار داشت؛ بنابراین اگر بنچمارک حک شده روی محصول یک عدد غیر قابل باور بود به آن اعتماد نکنید. بهترین راه‌حل این است که به‌جای دل بستن به بنچمارک‌های مصنوعی یا شبیه‌سازی‌شده، بیشتر به دنبال کارایی و ویژگی‌های محصول در دنیای واقعی بگردید.

خرید هارد ssd

مشاهده هارد SSD های ADATA موجود در آرکا آنلاین

ویژگی خواندن و نوشتن تصادفی چیست؟

اغلب کمپانی‌ها در ویژگی نوشتن و خواندن اطلاعات قابل‌اجرا در هر ثانیه IOPS یا عملکرد تصادفی، هیچ محدودیتی ندارند. به همین دلیل آنها در این ویژگی زیاده‌روی می‌کنند که باعث افزایش سرعت در بعضی مواقع می‌شود. این افزایش سرعت در کارهای روزمره و برنامه‌های معمولی به چشم نمی‌آید، تنها زمانی که شما از حافظه برای مقاصدی مثل نگهداری پایگاه داده و اجرای برنامه‌های سنگین که نیاز به خواندن و نوشتن درون درایو SSD دارند بکار می‌رود.

باید با توجه به نیاز خود این عملکرد خواندن و نوشتن را برای خود محاسبه کنید و در آخر نیز هارد انتخاب شده باید دقیقاً همه نیازهای شما را برآورده کند.

بهتر است مدل MLC NAND بخریم یا TLC NAND؟

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید طول عمر SSDهایی که از مدل MLC هستند بیشتر از مدل‌های TLC است. اما نوع TLC نیز انتخاب بدی نیست، زیرا با توجه به طول عمرش قیمت نسبتاً پایینی دارد. اکثر کاربرها با تبلیغات و یا نداشتن علم کافی فکر می‌کنند TLCها بدرد نمی‌خورند، اما این مدل طول عمری 70،000 گیگابایتی دارد که می‌تواند انتخاب خوبی باشد برای افرادی که بودجه کمتری دارند.

به شما توصیه می‌کنیم که اگر در حال حاضر از مدل TLC خوشتان آمده و قصد خرید آن را دارید، بهتر است از محصولات به‌روز استفاده کنید. نکته مهم این‌که از محصولات 2 یا 3 سال گذشته استفاده نکنید.

بهترین هارد اس‌اس‌دی 120 یا 128 گیگ نیست!

تولیدکنندگان انواع SSD همواره در تلاش بودند که ظرفیت تراشه‌های NAND موجود در حافظه‌های اس‌اس‌دی را افزایش دهند. این عمل در هزینه‌های ساخت SSD بسیار صرفه جویی می‌کند، به صورتی که اگر ظرفیت تراشه‌ها بالا برود تعداد تراشه‌های استفاده شده در هر درایو کاهش می‌یابد. این عمل به کاهش هزینه تمام شده محصولات کمک بسزایی می‌کند که به نفع سازنده و خریدار می‌باشد. اما با این وجود معایب خاص خودش را هم دارد.

کم کردن تعداد تراشه‌ها یا استفاده از تراشه‌هایی با ظرفیت بالا، باعث کاهش تعداد کانال‌های ارتباطی کنترلر با تراشه‌ها می‌شود و کنترلر از طریق یک رابط کوچک‌تری با تراشه‌ها ارتباط برقرار می‌کند. زمانی که رابط بین تراشه‌ها و کنترلر کوچک‌تر شود، کارایی این رابط ضعیف‌تر می‌شود. دیگر عیب استفاده از تراشه‌هایی با ظرفیت بالاتر، باعث کاهش طول عمر هر تراشه می‌شود. زیرا از هر تراشه مقدار بیشتری استفاده می‌شود که همین امر باعث کاهش عمر یا نزدیک‌تر شدن زمان مرگ تراشه می‌شود.

اگر شما عمر طولانی و کارایی بالاتر از SSDها انتظار دارید، باید به فکر هارد اس‌اس‌دی با ظرفیتی بالاتر از 128 باشید. مخصوصاً اگر شما می‌خواهید مدل TLC را خریداری کنید.

مشاهده لیست قیمت انواع هارد SSD موجود در آرکا آنلاین

اس‌اس‌دی‌هایی که از حافظه رم بهره نمی‌برند، آیا بهترین هستند؟

باید در پاسخ سؤال بالا به شما بگوییم که خیر، SSDهایی که حافظه رم مجزا ندارند بهترین گزینه برای خرید نیستند. زیرا سازنده آنها برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول حافظه رم را به فناوری SLC Caching جایگزین می‌کنند. این عمل بسیار در کارایی حافظه‌های SSD تأثیر منفی دارد. اگر هاردهای اس‌اس‌دی دارای حافظه رم مجزا را با مدل‌های بدون حافظه رم DRAM LESS مقایسه کنید می‌بینید که ضعف زیادی در SSDهای بدون حافظه رم وجود دارد.

اگر از ما می‌پرسید، باید به شما بگوییم که به‌جز گزینه‌های اقتصادی، SSDهای بدون حافظه رم DRAM LESS را تهیه نکنید.

آیا برندهای متفرقه اس‌اس‌دی بهتر است؟

جواب سؤال نه است، همان‌طور که می‌دانید برندهای متفرقه زیادی در بازار ایران و جهان وجود دارد که باقیمت‌های بسیار پایین‌تر از برندهای معتبر عرضه می‌شوند. اما نباید گول قیمت این اس‌اس‌دی‌ها را بخورید، چون با توجه به اینکه از نوع برندهای متفرقه هستند فقط به درد نگهداری از فایل‌های غیر مهم و شاید برای بازی‌های کم حجم مناسب باشند. لازم به ذکر است که از این SSDها نمی‌شود برای ویندوز استفاده کرد، زیرا با سرعت بسیار کم لود ویندوز مواجه می‌شوید.

هارد ssd ارزان

مشاهده بهترین هاردهای اس اس دی برند سامسونگ

نتیجه‌گیری بهترین راهنمای خرید هارد SSD

در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم تا بهترین راهنمای خرید هارد SSD موجود در بازار ایران را برای شما به اشتراک بگذاریم اما دوست عزیز شما برای انتخاب بهترین هارد SSD مناسب با نیازهای خودتان باید تمامی درخواست‌های خود را در استفاده از هارد اس‌اس‌دی شناسایی کنید. همین نیازهای شما ملاک خرید اس‌اس‌دی‌ها می‌باشد.

مقاله پیشنهادی: معرفی، بررسی و لیست قیمت حافظه های اس اس دی سامسونگ ظرفیت ۵۰۰ گیگ

امیدواریم که اطلاعات کافی را برای شما دوست عزیز به ارمغان آورده باشیم. ما همیشه منتظر نظرات و پیشنهادهای شما هستیم. با به اشتراک‌گذاری نظر در انتهای این مقاله به ما در بهبود اطلاعات و مقاله‌هایی که برای شما می‌نویسیم کمک کنید.

نظرات

حاصل جمع : Captcha

توسط : سما احمدی در تاریخ 1400/05/26 1:31:31 AM
ممنون از شما بابت مطلب خوبتون
پاسخ مدیر : ممنون از همراهی شما دوست عزیز



توسط : علی نظری در تاریخ 1400/05/26 1:31:10 AM
موضوع خوبی بود. راهنمای خرید هارد. سپاس
پاسخ مدیر : ممنون از همراهی شما