برای اولین بار تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی برنده جایزه هنری شد (مهر 1401)

برای اولین بار تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی برنده جایزه هنری شد (مهر 1401)

 

 

 

 

برای اولین بار تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی برنده جایزه هنری شد

 

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence  مخفف AI، شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی با توانایی انجام وظایفی است که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است، در واقع هوش مصنوعی ماشینی است که همانند انسان فکر می کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را دارد.

این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که  همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری را انجام دهند.

برای اولین بار تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی برنده جایزه هنری شد

مسابقه هنری نمایشگاه سالانه ایالتی کلرادو، امسال نیز در زیرگروه‌های مختلفی از جمله نقاشی، تصویرسازی، مجسمه‌سازی و غیره به آثار منتخب جوایزی ویژه اهدا نمود. انتخاب یکی از آثار ارسالی که با هوش مصنوعی اجرا شده بود، به عنوان یک اتفاق عجیب در نمایشگاه امسال رقم خورد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

جیسون ام.آلن Théâtre D’Opera Spatial، روبان آبی، تصویری را که با میدجرنی Midjourney خلق کرده بود را به این مسابقه ارسال کرد و در کمال حیرت شرکت‌کنندگان، جزء آثار برگزیده انتخاب شد Midjourney . برنامه هوش مصنوعی است که متن و نوشته را به طرح گرافیکی تبدیل می کند.

 

خرید مانیتور گیمینگ ام اس آی مدل Optix G۲۷CQ۴ سایز ۲۷ اینچ

 

این اولین باری است که اثر تولیدی یک برنامه هوش مصنوعی، با رقابت آثار هنرمندان واقعی رقابت نموده و جایزه مسابقات هنری را دریافت می کند. این اتفاق با واکنش شدید هنرمندان همراه بود. آنها آلن را به تقلب در مسابقه متهم کردند. اما آلن عنوان کرد اثرش را با نام جیسون ام.آلن و با اجرای میدجرنی ارسال نموده ‌است. او گفت: من برای آن عذرخواهی نمی‌کنم. من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم.

جیسون ام.آلن استودیو طراحی بازی‌های کامپیوتری دارد و هوش مصنوعی و آثار تولیدی آن از مواردیست که به آن علاقمند است. برخی هنرمندان معتقدند حق با آلن است و استفاده از هوش مصنوعی تفاوتی با سایر ابزارهای هوش مصنوعی ندارد.

آنها معتقدند خلاقیت انسان برای نوشتن جمله توصیفی مناسب اهمیت بالایی در نوع تصویر خروجی خواهد داشت. سالها پیش نقاشان زیادی مخالف استفاده از دوربین عکاسی بودند و استفاده از آن را بی ارزش کننده هنر انسان می‌دانستند.

آلن با انتشار پستی با نام مستعار Sincarnate در Discord گفت خبر هیجان انگیزی در مورد پروژه شخصی خود دارد که با تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی Midjourney انجام داده است. او نوشته مدتی بود که با هوش مصنوعی Midjourney کار می‌کرد و پس از چند هفته آزمون و خطا و تنطیم دقیق، سه اثر برتر خود را انتخاب نموده و آنها را را روی بوم چاپ کرد، البته برای افزایش وضوح و مقیاس عکس‌ها از از نرم‌افزار هوش مصنوعی گیگاپیکسل، استفاده کرده است. سپس در مسابقه هنر‌های زیبای نمایشگاه ایالت کلرادو ،شاخه هنر‌های دیجیتال شرکت کرد و برنده جایزه نخست شد.

 

خرید کامپیوتر آماده لنوو مدل V۱۳۰ با پردازنده سلرون

 

آلن به وضوح بیان نموده که می‌خواست از Midjourney در یک موضوع رقابتی استفاده کند. او گفت: نمی‌توانستم بیشتر از این هیجان‌زده باشم که با قطعه اثری مورد علاقه‌ام برنده شدم. اثر خیره کننده او، Theatre d’Opera Spatial یک دادگاه عالی از دنیایی دیگر را به تصویر کشید است. Midjourney به‌جای سبک‌های پاک‌تر DALL-E 2 و Stable Diffusion، تصاویری بدبینانه‌تر و تیره ایجاد می‌کند. آلن در ادامه بیان نمود: بسیاری از هنرمندان عصبانی بودند. اما کار تمام شد و هوش مصنوعی به پیروزی رسید و انسان بازنده این بازی شد.

واکنش هنرمندان عصبانی به استفاده جنجالی از هوش مصنوعی

انجمن کپی رایت طراحی و هنرمندان DACS (Design and Artists Copyright Society) مخالف استفاده از هوش مصنوعی در هنر نیست، ولی می خواهد هنرمندانی که هنرشان توسط سیستم تصویر هوش مصنوعی برای درآمدزایی استفاده می شود، پاداش عادلانه ای دریافت کنند و نظارت دقیقی بر نحوه استفاده از آثارشان داشته باشند: هیچ محافظتی از هنرمندان وجود ندارد تا بتوانند آثار هنری شان را در پایگاه داده ای که در حال استفاده است، شناسایی کرده و در صورت نیاز از آن خارج کنند.

 

خرید هدست استریو لاجیتک اچ ۱۱۰

 

هنرمندان ممکن است بتوانند وقتی برای آموزش هوش مصنوعی، تصویری از اینترنت استخراج می شود، ادعای نقض حق کپی رایت اثرشان را داشته باشند ولی کارشناسان حقوقی دلایل متعددی را ارائه می کنند که طبق آن چنین ادعاهایی با شکست مواجه می شود.

بر اساس گزارش بی بی سی، آر جی پالمر، هنرمند مفهومی فیلم و بازی، ساکن کالیفرنیا در توئیتی که بیش از ۲۵هزار بار لایک شده نوشت: هوش مصنوعی شغل ما را هدف گرفته و کاملا ضد هنرمند است. او در در توئیتر، به این نکته اشاره کرده که چگونه خروجی سیستم های هوش مصنوعی می تواند از هنرمندان زنده تقلید نماید. در بررسی یکی از این موارد، یادآوری شده هوش مصنوعی حتی سعی کرد تا امضای هنرمندان را نیز تقلید کند.

آر جی در یکی از پست هایش در توئیتر نوشته: به نظر می رسد که تصویر ساز هوش مصنوعی جدید، حتی قادر است تا هنری را خلق کند که ۱۰۰% شبیه هنر دست انسان است. من به عنوان یک هنرمند، واقعا نگرانم. و در توئیت دیگری نوشت: آنچه باعث متفاوت بودن هوش مصنوعی می شود این است که کاملا برطبق هنرمندان فعال فعلی آموزش می بیند.

برخی از هنرمندان از آقای آلن نیز دفاع کردند، آنها معتقدند استفاده از هوش مصنوعی هیچ تفاوتی با استفاده از فتوشاپ یا سایر ابزارهای دستکاری تصویر دیجیتالی ندارد. در حال حاضر هنرمندانی با بهره گیری از هنر هوش مصنوعی برای الهام گرفتن و کسب درآمد اقدام می کنند. طبق اعلام هوش مصنوعی منبع باز، سیستم DALL_E توسط بیش از سه هزار هنرمند در بیش از ۱۱۸ کشور استفاده می شود.

در این میان حتی برخی رمان های گرافیکی نیز با بهره گیری از هوش مصنوعی ساخته می شود. نویسنده یکی از این رمان ها می گوید: این تکنولوژی در حکم یک همکار است که می تواند شما را در فرآیند خلاقانه به وجد آورده و شگفت زده کند.

 

خرید حافظه اس اس دی لکسار مدل NS۱۰۰ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

 

هنر یا تقلید

هنرمندان همیشه از دیگران یاد گرفته اند و تحت تاثیر دیگران بوده اند، ولی آقای پالمر بر این باور است که هوش مصنوعی فقط مثل الهام گرفتن از آثار دیگر هنرمندان نیست. او در این رابطه گفته: این مستقیما سرقت از ذات و ماهیت است.

هوش مصنوعی می تواند یک سبک را در عرض چند ثانیه بازسازی کند. پالمر ادامه می دهد: در حال حاضر اگر یک هنرمند بخواهد سبک کاری مرا کپی برداری کند، ممکن است یک هفته برای تقلید از سبک من زمان بگذارد. یک نفر و یک هفته زمان؛ اما با هوش مصنوعی شما می توانید صدها سبک را در یک هفته تقلید کنید.

 

خرید حافظه اس اس دی M.۲ لکسار مدل NM۱۰۰ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

 

اما مستق می گوید که نگران بیکار کردن هنرمندان نیست و بر این باور است که این پروژه مانند نرم افزار اکسل است: با معرفی نرم افزار اکسل، حسابداران بیکار نشده اند و خود من هنوز به چند حسابدار حقوق می دهم. او در جواب این سوال که پیغامش به هنرمندان جوان که نگران آینده کاری شان هستند، چیست پاسخ داد: پیغام من به آنها این است که کارهای تصویرسازی یا طراحی، خیلی خسته کننده هستند. اصلا بحث هنرمند بودن نیست؛ شما در این مسیر یک ابزار هستید.

او به این هنرمندان جوان توصیه کرد که با استفاده از تکنولوژی جدید به دنبال فرصت باشند:  این بخشی است که به شدت رشد خواهد کرد. اگر می خواهید درآمدزایی کنید، درآمدزایی دراین بخش بسیار سرگرم کننده تر خواهد بود.

هوش مصنوعی هنری

سالهاست که ابزارهای در دسترس و پیشرفته جدید مانند DALL-E 2، Midjourney و Stable Diffusion، فرصتی را برای غیرطراحان و یا طراحان آماتور برای استفاده از هوش مصنوعی هنری فراهم کرده است تا بتوانند با تبدیل آسان یک متن به تصویری پیچیده، اثری انتزاعی و عجیب خلق کنند.

 

خرید گیم پد لاجیتک اف ۳۱۰

 

چالش های قانونی

اگر چه خشم زیادی در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی در آثار هنری وجود دارد، ولی متخصصان بر این باورند که این مسیر چالش های قانونی دشواری خواهد داشت. پروفسور لیونل بنتلی، مدیر مرکز حقوق مالکیت فکری و اطلاعات در دانشگاه کمبریج می گوید: در بریتانیا، استفاده از سبک شخص دیگری نقض حق کپی رایت نیست. رئیس سیاستگذاری DACS در پاسخ به این سوال که آیا معیشت هنرمندان در خطر است، با قاطعیت پاسخ داد: بله مطمئنا.

 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha