اطلاعاتی درباره پردازش زبان طبیعی natural language processing

اطلاعاتی درباره پردازش زبان طبیعی natural language processing

 

پردازش زبان طبیعی ( NLP ) چیست ؟ natural language processing دقیقا چه کاربردی دارد ؟ پردازش زبان طبیعی در چه سالی به وجود آمد ؟ و .... 

 

پردازش زبان طبیعی یا همان NLP فناوری است که یکی از زیر شاخه های هوش مصنوعی ( AI ) است، فناوری NLP به انواع ماشین ها دسترسی می دهد تا زبان آدم ها را پردازش و درک کند و به این ترتیب ماشین ها قابلیت این را پیدا می کنند تا به صورت خودکار تمامی کار های تکراری مورد نظر را دوباره و دوباره انجام بدهند و بدین ترتیب از جمله موضوعاتی که می توان به آنها اشاره کرد ترجمه ماشینی، ترتیب بندی متن های مختلف، بررسی کردن درست و یا غلط بودن کلمات، خلاصه نویسی و .... است .

 

 

 

پردازش زبان طبیعی ( NLP ) دقیقا چیست ؟ 

 

باید بگم که این فناوری یکی از زیر شاخه های علوم کامپیوتری ( Computer Science ) و هوش مصنوعی یا همان ( AI ) محسوب می شود، این فناوری کارش این است تا مواردی مثل انواع متن و ... را به همان صورتی که یک آدم می تواند درک کند، درک کند همچنین لازم به ذکر است که این فناوری در بحث Machine Learning نقش مهمی را بازی می کند و به کامپیوتر ها اجازه می دهد تا همه داده هایی که به صورت متن و صوت هستند را به صورت عالی ای درک کند .

 

 

 

دلایلی که پردازش زبان طبیعی NLP را بسیار مهم می کند : 

 

پردازش زبان طبیعی اهمیت بسیار زیادی دارد یکی از مواردی که این فناوری حائز اهمیت می کند این است که می تواند مقادیر بسیار زیادی از دیتا های متنی را تجزیه و نحلیل کند و بدون شک این قابلیت می تواند در وقت و انرژی انسان ها تاثیر مثبتی بزارد و این فناوری بر خلاف انسان ها خسته نمی شود و می توان از آن به صورت 24 ساعته و هر هفت روزه هفته استفاده کرد و علاوه بر این، فناوری پردازش زبان طبیعی می تواند کار ها را به صورت خیلی سریع تر و با دقت بسیار بالایی انجام می دهد بنابراین اشخاص می تواتند به اطلاعاتی که این دستگاه ارائه می دهد اعتماد کنند .

 

 

 

الگوریتم های NLP : 

 

طیق اطلاعات به دست آمده NLP دارای دو الگوریتم اصلی است که در ادامه قصد داریم تا آنها به شما معرفی کنیم : 

 

Rule Based Approach و یا رویکرد مبتنی بر قانون :  این سیستم ها باید توسط متخصصان زبان شناسی شوند و لازم به ذکر است که این روش اولین رویکرد در زمینه ایجاد الگوریتم NLP است که در این روز ها مورد استفاده قرار می گیرد .

 

Machine Learning Algorithms و یا همان الگوریتم یادگیری ماشین :  این نوع الگوریتم براثاث روش آماری است و بعد از دریافت دیتای آموزشی، می آموزند تا وظایف مورد نظر خود را انجام دهد !

 

مهم ترین موضوعی که درباره یادگیری ماشینی وجود دارد این است که برای این که چیزی را یاد بگیرد دیگر نیاز به انسان ندارد که اطلاعات مختلف را به هر صورتی به آنها بدهد و خود این فناوری می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را به آسانی یاد بگیرد .

 

 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha