تسلا از نمونه اولیه ربات انسان‌نمای «اپتیموس» رونمایی کرد

تسلا از نمونه اولیه ربات انسان‌نمای «اپتیموس» رونمایی کرد

تسلا از نمونه اولیه ربات انسان‌نمای «اپتیموس» رونمایی کرد

 

ایلان ماسک(Elon Musk) پس از ماهها توئیت و طعنه زدن، سعی دارد تا انتظارات را برآورده نماید. ماسک در توئیتی گفته بود که مردم می‌توانند در رویداد روز هوش مصنوعی تسلا (Tesla AI Day)، انتظار جزئیات فنی زیاد و نمایش سخت‌افزاری جالبی را داشته باشند.

همه چیز درباره ربات انسان‌نما موسوم به اپتیموس(Optimus) شرکت فن اوری تسلا است (Tesla). تسلا یک کلیپ کوتاه از یک جفت دست رباتیک را به اشتراک گذاشت که به شکل قلب ساخته شده بود. در توئیت این شرکت آمده بود دست‌های اپتیموس. این تصویر توسط رایانه ساخته نشده است.

نمونه اولیه ربات که ماسک طبق گفته است در نهایت قیمتی کمتر از یک خودرو دارد، پیامدهای گسترده‌ای را برای همه چیز از تولید گرفته تا زندگی خانگی، صنعت، مراقبت‌های بهداشتی و غیره به همراه خواهد داشت.

 

خرید هدست استریو لاجیتک اچ ۱۱۰

 

ماسک هفته گذشته در توییتی نوشته بود توجه داشته باشید که این رویداد برای استخدام مهندسان هوش مصنوعی و رباتیک است؛ بنابراین بسیار فنی خواهد بود. همچنین شامل مهندسان تراشه و ابررایانه پیشرفته برای آموزش نسل بعدی نیز می‌شود.

این سازنده خودروهای الکتریکی، یک نمونه اولیه از ربات انسان‌نمای اپتیموس را به نمایش گذاشت و پیش‌بینی کرد که می‌تواند میلیون‌ها دستگاه از آن را تولید کند و به قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار بفروشد.

ماسک در رویداد روز هوش مصنوعی تسلا که در دفتر آن در پالو آلتو، کالیفرنیا برگزار شد، گفت هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن برای اصلاح و اثبات اپتیموس وجود دارد.

روز جمعه یک نمونه اولیه که به گفته تسلا در ماه فوریه ساخته شده بود، برای دست تکان دادن به جمعیت بیرون رفت و تسلا ویدئویی از آن را در حال انجام دادن کارهای ساده مانند آبیاری گیاهان، حمل جعبه‌ها و بلند کردن میله‌های فلزی در یک ایستگاه تولید کارخانه تسلا در کالیفرنیا نشان داد.

تسلا ربات کنونی را روی یک گاری عرضه کرده، ماسک گفت که امیدوار است ربات به زودی بتواند خودش راه برود. او اضافه کرد: ربات‌های انسان‌نمای موجود، مغز و توانایی حل کردن مشکلات خود را ندارند. در مقابل، اپتیموس یک ربات بسیار توانا خواهد بود که تسلا قصد دارد میلیون‌ها نمونه از آن را تولید نماید.

نمایندگان ماسک و تسلا اذعان کردند که با استفاده از فن اوری طراحی‌شده توسط تسلا، برای دستیابی به هدف تولید انبوه و ارزان‌قیمت و جایگزین کردن ربات به جای انسان در محل کار، باید کارهای زیادی انجام داد.

خودروسازان دیگر از جمله تویوتا موتور(Toyota Motor) و هوندا موتور(Honda Motor) نیز نمونه‌های اولیه ربات انسان‌نما را توسعه داده‌اند که قادر به انجام دادن کارهای پیچیده ای هستند، اما تسلا در ایجاد بازار برای تولید انبوه یک ربات که می‌تواند در کار کارخانه نیز استفاده شود، تنها است.

 

خرید حافظه اس اس دی لکسار مدل NS۱۰۰ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

 

این ربات انسان‌نما که برای مصارف صنعتی و خانگی در نظر گرفته شده، نخستین بار در روز هوش مصنوعی در اوت سال ۲۰۲۱ معرفی شد.

ماسک در مقاله‌ای در مجله China Cyberspace نوشت: ربات‌های تسلا ابتدا برای جایگزینی افراد در کارهای تکراری، خسته‌کننده و خطرناک در نظر گرفته می‌شوند اما هدف این است که خدماتی مانند پخت و پز، چمن‌زنی و مراقبت از سالمندان را به میلیون‌ها خانوار ارائه دهند.

ربات تسلا که با قد و وزن نزدیک به یک فرد بزرگسال است، می‌تواند اشیای سنگین را حمل کند یا بردارد، با قدم‌های کوچک به سرعت راه برود و صفحه نمایش روی صورت آن، یک رابط تعاملی برای ارتباط با مردم می باشد.

ماسک تایید کرد که قصد دارد روی بهبود هوش ربات و حل مشکل تولید در مقیاس بزرگ پس از رونمایی نمونه اولیه تمرکز نماید. وی افزود: پس از آن، با افزایش مقیاس تولید و کاهش هزینه‌ها، سودمندی ربات‌های انسان‌نما سالانه افزایش خواهد یافت. در آینده، یک ربات خانگی ممکن است ارزان‌تر از یک خودرو باشد. شاید در کمتر از یک دهه، مردم بتوانند یک ربات را برای والدین خود به عنوان هدیه تولد بخرند.

قرار است ربات تسلا شامل رایانه خودکار مورد استفاده در خودروهای الکتریکی این شرکت باشد که به آن امکان می‌دهد تا اجسام را در دنیای واقعی بشناسد؛ اگرچه ربات حسگرها و محرک‌های سفارشی‌سازی‌ شده خود را خواهد داشت.

همچنین، این ربات می‌تواند تا وزن ۶۸ کیلوگرم را بلند کند، وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم را حمل کند، با سرعت پنج مایل در ساعت راه برود و دست‌هایی شبیه به دست انسان همراه با حسگرهای بصری داشته باشد که به آن توانایی دیدن را بدهد.

 

خرید کیبرد و ماوس با سیم لاجیتک مدل ام کی ۱۲۰

 

ماسک اخیرا اعلام کرده که گروه هوش مصنوعی تسلا تا پایان ماه جاری، مهلتی برای سیستم احضار و پارک خودکار کاملا هوشمند دارد که هر دو بخشی از سیستم خودران پیشرفته این شرکت فن اوری هستند.

قابلیت احضار یا قابلیت پارک خودکار طبق وب‌سایت شرکت، به پارک خودکار خودروی شما با یک لمس کمک می‌کند.

این شرکت، به‌روزرسانی عرضه نرم‌افزار FSD Beta را در آمریکای شمالی ارائه خواهد کرد که با هزینه اضافی پس از کسب امتیاز ایمنی بالا در دسترس خواهد بود. همچنین تسلا، توسعه کلی فن اوری رانندگی خودران و آن چه در نسخه بعدی انتظار می‌رود، در نظر دارد.

دانیل ایوز (Daniel Ives)، تحلیلگر شرکت ودبوش (Wedbush) طی یادداشتی در مورد پیش‌نمایش این رویداد گفت: نرم‌افزار FSD، بخش کلیدی داستان توسعه تسلا در دهه آینده است و یک رویداد محوری برای پیشرفت‌های فن اوری در سال آینده به شمار می آید.

در رویداد هوش مصنوعی سال گذشته، ماسک از تراشه‌ ابررایانه‌ دوجو (Dojo Supercomputer) رونمایی نمود که عملکرد محاسباتی پیش‌رونده‌ای را برای تامین انرژی خودروهای تسلا ارائه می‌کند.

یکی از مهندسان تسلا در آن زمان گفت: این تراشه به طور کامل توسط گروه تسلا طراحی شده است. این تراشه مانند محاسبات در سطح GPU با انعطاف‌پذیری در سطح CPU و دو برابر پهنای باند IO سطح تراشه شبکه می باشد.

تسلا در روز هوش مصنوعی سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ابررایانه دوجو از تراشه‌های D۱ قدرت می‌گیرد.

اکنون انتظار می‌رود که تسلا از سیستم دوجو برای آموزش شبکه‌های عصبی خود برای رانندگی خودکار استفاده کند و شاید این فن اوری را در آینده در دسترس سایر توسعه‌دهندگان نیز قرار دهد.

ماسک روز پنجشنبه ادعا کرد که خودروی موسوم به سایبرتراک(Cybertruck) این شرکت که عرضه آن با تأخیر زیادی مواجه شده است، قابلیت‌هایی در آب و زمین خواهد داشت.

 

خرید حافظه اس اس دی M.۲ لکسار مدل NM۱۰۰ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

 

ماسک در توئیتی نوشت: سایبرتراک به اندازه کافی ضدآب خواهد بود که بتواند برای مدت کوتاهی به عنوان قایق استفاده شود. بنابراین می‌تواند از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و حتی دریاهایی که خیلی متلاطم نیستند، عبور کند.

ماسک توضیح داد: سایبرتراک باید بتواند از پایگاه فضایی استاربیس (Starbase) به جزیره پادره جنوبی (South Padre Island) برود که برای عبور، باید از کانال عبور کند.

ماسک، ادعای مشابهی را نیز در مورد این خودرو در سال ۲۰۲۰ مطرح نمود. در اوایل سال جاری فاش شد که تسلا بدون سر و صدا، وعده تولید سال ۲۰۲۲ را از وب‌سایت خود حذف کرده، زیرا در ابتدا عرضه خودرو را از سال ۲۰۲۱ به تاخیر انداخته بود. با وجود این، به نظر می‌رسد که ماسک به این وسیله نقلیه آینده‌نگر در زندگی واقعی متعهد می باشد.

نظرات

حاصل جمع : Captcha