اینترنت اشیا چه کاربردهایی دارند؟

اینترنت اشیا چه کاربردهایی دارند؟

 

 

 

اینترنت اشیا چه کاربردهایی دارند؟

 

اینترنت اشیا (Internet of Things) که به اختصار به IoT می باشد، درباره گسترش قدرت اینترنت بسیار فراتر از کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند و شامل طیف وسیعی از چیزها (اشیا)، فرایندها و محیط می باشد. یعنی اشیاء و تجهیزاتی که در اطراف ما هستند به شبکه اینترنت وصل می شوند و بوسیله حسگر از طریق اینترنت بین کاربر و اشیاء، برای مشاهده و کنترل لوازم، ارتباط و تعامل ایجاد می شود.

 

این اصطلاح درباره دستگاه هایی استفاده می شود که در حالت معمول با اینترنت اتصال ندارند و این دستگاه ها با بقیه اشیای متصل به اینترنت در تماس باشند. به عنوان مثال ارتباط یخچال با کامپیوتر یا گوشی هوشمند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

تقریبا هر دستگاهی که بتواند به اینترنت وصل شود می تواند بخشی از اینترنت اشیا باشد؛ ولی داستان همین جا تمام نمی شود. می توان گفت اگر ما به عنوان انسان به دنیای دیجیتال وارد می شویم، دراینترنت اشیا دنیای دیجیتال وارد جهان ما می شود. کاربرد این تکنولوژی می تواند با ایجاد زیر ساخت، کنترل از راه دور اشیاء در خانه هوشمند و پیش بینی موارد مختلف باشد. این کاهش دخالت انسان باعث دقت و سود کلانی خواهد شد.

 

خرید ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل ام ۱۸۵

 

کاربرد اینترنت اشیا

در مورد کاربرد اینترنت اشیاء در خانه می توان کنترل تمام لوازم قابل نصب به اینترنت و در صورت پیشرفته تر تعامل و ارتباط آنها با انسان برای پیگیری بعضی موارد از جمله آگاهی برای تهیه یا تعمیر بعضی مواد و لازم را برشمرد. کنترل دما و نور منزل  یا بررسی سلامت کودک نیز می تواند از موارد استفاده دیگر این تکنولژی باشد.

در خودروهای هوشمند اولین نکته حفظ جان مسافران است که با اطلاع از شرایط جاده، اطلاع از شرایط خودرو و در صورت ایجاد حادثه مطلع کردن مرکز اورژانس قابل دسترسی است.

کاربرد اینترنت اشیا در محل کار می تواند شامل سیستم های ردیابی موجودی در انبار، کنترل تجهیزات و ماشین ها در صورت بروز اشکال و یا کمبود، کنترل نیروهای کار و اطلاع از سلامت و کار آنها، بررسی سلامت فضای محیط کار و موارد نظیر این می باشد.

در حوزه صنایع، حسگرهای اینترنت اشیا در ماشین‌آلات، تجهیزات، خطوط تولید، کنترل کیفیت، انبارها و وسایل نقلیه  داده‌های جمع‌آوری‌شده را بصورت مختلف در اختیار شما قرار دهند و یا شما را از هر گونه اختلال مطلع سازند. در حوزه خدمات و حمل و نقل نیز این حسگرها می توانند موارد و نقائص را به موقع ارسال نمایند.

 

خرید گیم پد لاجیتک اف ۳۱۰

 

در بخش پزشکی و بهداشتی، از حسگرهای بلعیدنی تا دستگاه‌های استنشاقی متصل و لنزهای تماسی به  اینترنت اشیا متصل شده اند  و بیماران و متخصصان را از وضعیت بیمار مطلع می سازند. علاوه بر این موارد کنترل شرایط بیمار در منزل یا بیمارستان بوسیله این تکنولوژی قابل انجام است.

در مورد حفاظت از محیط زیست و بررسی شرایط اقلیمی و کنترل جنگل ها و حیوانات تحت حفاظت قابل ذکر است.

در بخش کشاورزی اطلاعات و شرایط خاک و آب و شرایط کاشت و مصرف کود و آب و استفاده از سم و کود بنا به اطلاعات جمع آوری شده قابل بررسی و برنامه ریزی درست و مناسب است.

 

اینترنت اشیای صنعتی

«اینترنت اشیای صنعتی» (Industrial Internet of Things | IIoT) یا انقلاب صنعتی چهارم به مفهوم «استفاده از اینترنت اشیا در زمینه کسب و کار» می پردازد. مفهوم اینترنت اشیای صنعتی، شبیه به دستگاه‌های اینترنت اشیا خانگی است؛ با این تفاوت که هدف استفاده از ترکیبی از حسگرها، شبکه‌های بی‌سیم، هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها، اندازه‌گیری و بهینه‌سازی فرایندهای صنعتی می باشد.

اگر کل زنجیره تامین را درنظر بگیریم، کار از بهره وری در یک شرکت بسیار فراتر می رود و افزایش کارایی نیروها و صرفه جویی در هزینه در کل صنعت مد نظر قرار خواهد گرفت.

 

خرید پاور بانک ای دیتا مدل پی ۲۰۰۰۰ دی با ظرفیت ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت

 

دلایل اهمیت اینترنت اشیا

وقتی دستگاه ها به اینترنت وصل می شوند می‌توانند اطلاعات را ارسال یا دریافت کنند و یا به هر دو کار را انجام بدهند. توانایی ارسال و یا دریافت اطلاعات، به معنی هوشمند بودن دستگاه هاست و هوشمندی همان ویژگی است که بشر در پی آن است.

بر اساس تحلیل ها و بررسی های انجام گرفته بیشترین استفاده را  کسب و کارها و صنایع همگانی خواهند داشت. دستگاه‌های امنیتی به عنوان سامان‌های  تشخیص نفوذ دومین  مصرف‌کننده دستگاه‌های اینترنت اشیا در جهان خواهند بود. خودروهای هوشمند و تجهیزات پزشکی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

 

نحوه کار اینترنت اشیا

برای اینترنت اشیا، حسگرها و دستگاه‌هایی که بتواند داده ها را جمع‌آوری، ذخیره، انتقال دهد نیاز دارد. حسگرها می‌توانند حسگر دما، حرکت، موقعیت، مجاورت، رطوبت، فشار، کیفیت هوا، نور و یا هر مورد دیگری باشند.

مرحله بعد اتصال است؛ داده‌های جمع‌آوری‌شده بین دستگاه‌های مختلف مبادله می شود و بین آن‌ها ارتباط برقرار می شود.

 

خرید کیبرد و ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل MK۲۷۰ 

 

حسگرها با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که در فضای ابری یا پایگاه داده فعالند بوسیله اینترنت عمومی یا شبکه خصوصی اینترنت ارتباط برقرار می‌کنند.

ابر، دستگاه‌ها، دروازه‌ها، پروتکل‌ها، دستگاه‌ها و مراکز ذخیره داده‌هایی که قابل تحلیل هستند ترکیب می‌کند.

در مرحله بعد پردازش انجام می شود. بعد از جمع‌آوری‌ داده ها و انتقال آنها از دستگاه به فضای ابری، نرم‌افزار مخصوص، تجزیه و تحلیل داده ها را انجام می دهد. در این مرحله امنیت و حفظ این اطلاعات بسیار مهم است.

داده ها بوسیله رابط کاربری در اختیار کاربر قرار می گیرد و کاربر اقدام لازم را بوسیله رابط کاربر به صورت منتقل می کند و این عملیات بصورت معکوس دوباره انجام می شود. رابط کاربری بخش قابل مشاهده و قابل دسترسی و تعامل برای کاربر فراهم می کند.

خطرات اینترنت اشیا

وقتی همه چیز در خانه یا محل کار به وای‌فای متصل شده‌ است، پس تقریبا هر دستگاهی در معرض حمله سایبری قرار می گیرد و حتی ممکن است از کار بیفتد. در دسترس بودن اطلاعات شخصی و سرقت آن از فضای خصوصی اشخاص آسان می شود.

 

 

 

خدایا شکرت 
 

نظرات

حاصل جمع : Captcha