کلان داده یا بیگ دیتا چیست؟

کلان داده یا بیگ دیتا چیست؟

 

 

 

 

کلان داده یا بیگ دیتا چیست؟

 

کلان داده‌ (Big Data) به مجموعه‌ای از داده‌های ساختار یافته Structured Data (دارای طول و قالب مشخص) یا بدون ساختار Unstructured Data است که حجم زیادی دارند و با گذشت زمان حجم آن‌ها به صورت تصاعدی بیش‌تر هم می‌شود. این داده‌ها بسیار حجیم و پیچیده هستند و هیچ کدام از ابزارهای سنتی مدیریت داده‌ها نمی تواند آنها به شکل مناسب ذخیره یا پردازش کند. به طور کلی، کلان داده به داده‌هایی گفت همی شود که تنوع زیاد  دارند و حجم آن‌ها با سرعت افزایش می‌یابد. می توان کلان داده ها را به شکل های مختلف دسته بندی کرد.

اهمیت بیگ دیتا کارهای سازمانی است که بوسیله بیگ دیتا می توان با آنها انجام داد. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا برای تصمیم گیری و اقدامات راهبردی بکار می رود.

منبع بیگ دیتا

۱.رسانه

محبوب‌ترین منبع بیگ دیتا رسانه است چون نظرات با ارزشی را در مورد تنظیمات مصرف‌کننده و تغییر روند بوجود می آورد. برنامه به صورت خودکار پخش می‌شود و از  تمام موانع فیزیکی و جمعیت شناختی می گذرد و سریع‌ترین راه برای نظرسنجی عمیق از مخاطبان می باشد. همچنین الگو و نتیجه‌گیری را تحت تاثیر قرار می دهد و قدرت تصمیم‌گیری را افزایش می‌دهد.

رسانه‌ها شامل رسانه‌های اجتماعی و یا گوگل، توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب و همچنین رسانه‌های عمومی مانند تصاویر، فیلم‌ها، موزیک‌ها و پادکست‌ها می باشند. این رسانه‌ها در هر جنبه‌ای با کاربر تعامل ایجاد می‌کنند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

سیستم‌ها، سرورها و کامپیوترهای شبکه شده که با اینترنت و یا یک سیستم جامع بزرگ با یکدیگر در ارتباط هستند.

با فعالیت درست در شبکه‌های اجتماعی می‌توان حجم عظیمی از اطلاعات مورد نیاز را مستقیماً از طرف مخاطبین به دست آورد که البته سازمان یافته نیستند. بیشترین تعامل در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد.

۲.ابر

محاسبات ابری مقیاس پذیرند و امروزه شرکت‌ها از ذخیره‌سازی اطلاعات ابری برای بهبود  کسب‌وکار خود استفاده می کنند. در این فضا اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد.

 

خرید فن پردازنده ترمالتیک مدل UX۲۰۰ ARGB Lighting

 

3.پایگاه داده

بنا به فعالیت پایگاه داده و با توجه به اهداف سازمان می توان از منابع داده استفاده کرد. امروزه شرکت ها بسته به کسب و کار خود از پایگاه های مدرن داده مثل آمازن یا اکسس استفاده می کنند.

4.IOT یا اینترنت اشیا

اینترنت اشیاء با توجه به این که در زمان دقیق ارسال داده صورت می گیرد و  از طریق دستگاه‌های مختلف پزشکی، وسایل نقلیه، بازی‌های ویدیویی، دوربین‌ها، لوازم خانگی و غیره می‌تواند ارسال می شود منبع بزرگی برای بیگ دیتاست.

 

کاربردهای کلان داده چیست؟

حوزه آموزش

در حوزه آموزش، افراد با سن و شرایط و جنسیت متفاوت مهارت های مختلف را می آموزند. این آموزش‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا آموزشگاه‌های خصوصی، آموزش آنلاین و… می‌باشد. در این حوزه حجم زیاد اطلاعات وجود دارد که با ارزیابی و تحلیل دقیق، مسیر و محتوای آموزشی بهتری می توان فراهم کرد.

حوزه سلامت

به کمک داده‌کاوی و تحلیل دقیق داده‌ها و با وجود داشتن اطلاعات تعداد زیادی از بیماران در سنین مختلف و گروه‌های متنوع، می توان برای مقابله با بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا ، راه حل های مناسب و کاربردی ارائه داد.

 

 

تولید محتوای ویدیویی

کمپانی های بزرگ تولید کننده فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها می توانند به کمک بیگ دیتا مخاطب را شناسایی کرده و محصولات مطابق سلیقه آنها در جهت فروش بیشتر به بازار عرضه کنند.

سیستم پیشنهاد

در سایت‌های مختلف محصولات یا محتوا این سیستم پیشنهاد تعبیه شده است که با هدف گذاری مناسب بسیار سودمند است.

دیجیتال مارکتینگ

در این حوزه حجم زیادی از داده‌های ساختار یافته وجود دارد که در صورت داده‌کاوری و پردازش دقیق اطلاعات و داده‌ها می توان استفاده های بسیار سودمندی در جهت فروش محصولات انجام داد.

چه سازمان‌هایی از بیگ دیتا استفاده می‌کنند؟

اطلاعات برای هر کسب و کاری مهم و قابل استفاده است ولی چون داده‌کاوی و تحلیل درست داده‌های جمع‌آوری شده کاری تخصصی و پرهزینه است، بیشتر کسب‌وکارهای بزرگ از کلان داده استفاده می کنند.

سیستم‌های بانکداری

سیستم های مالی در هر ثانیه مقدار غیرقابل شمارشی اطلاعات از منابع بسیار زیادی در حال رد و بدل می کنند و همیشه سراغ راهی برای مدیریت این حجم عظیم داده ها می روند تا بتوانند رضایت مشتری را کسب کنند و ریسک خطرآفرین را به حداقل برسانند.

 

خرید هارد اکسترنال ای دیتا مدل اچ دی ۷۱۰ پرو با ظرفیت ۱ ترابایت

 

سیستم‌های آموزشی

سازمان‌های آموزشی مثل مدارس، مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها به اطلاعات به روز آموزشی در جهت پیشرفت تحصلیلی نیاز دارند و از طرف دیگر با وجود بیگ دیتایی که در اختیار دارند می توانند کارشناسی رفتارشناسی را در مورد دانش آموزانی که نیاز به کمک دارند انجام دهند. سیستم آموزشی با الگوی موفق می تواند در کشور پیشرفت چشمگیری ایجاد کند و در رفع نواقص در حوزه های مختلف موثر باشد.

ارگان‌های دولتی

بیشترین استفاده غیرمادی از بیگ دیتا توسط دولت‌ها انجام می شود. تمام اتفاقات و رخدادهای داخلی ضبط می شود و  در یک سیستم یکپارچه ذخیره‌سازی می‌شود. این اطلاعات توسط آژانس‌های دولتی و یا شرکت‌های نیمه‌دولتی جمع‌آوری می‌ گردد. دولت با استفاده از این اطلاعات، بررسی شرایط اقتصادی، سیاسی و دیگر مسائل مطرح در کشور را انجام می دهد. مدیریت اوضاع و جلوگیری از تهدیدات از اقدامات مهم دولتها با توجه به تجزیه و تحلیل بیگ دیتاست.

سازمان‌های بهداشتی و سلامتی

پرونده‌های پزشکی، آموزش‌های درمانی، لیست داروها و مسائل از این قبیل اطلاعاتی هستند که سازمان‌های بهداشتی و سلامتی نیاز دارند تا به بهبود سلامت و بهداشت جامعه کمک کنند.

 کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری

شرکت ها و کارخانه های بزرگ دنیا در پی یافتن دغدغه‌های جدید مشتریان و مصرف‌کنندگان هستند. با بیگ دیتا می توان نقاط ضعف شرکت را یافت و در چرخه تولید ماندگار بود. بیگ دیتا در شرکت ها و کارخانه های کوچک و خرده فروش ها هم قابل استفاده می باشد. از موارد استفاده بیگ دیتا در این حوزه می توان گفت:

بهبود تجربه مشتری

مدیریت ریسک

توسعه محصول و ایجاد نوآوری

تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر

کمپین‌های متمرکز و هدفمند

شبکه‌های تامین‌کننده گسترده

تشخیص کلاهبرداری

کاهش هزینه‌های سازمان

افزایش بهره‌وری و درآمد

 

 

ویژگی‌های بیگ دیتا

حجم(Volume)

 حجم بالای اطلاعات در سازمان های داده در واحدهایی مانند گیگابایت، زتابایت (ZB | Zettabytes) و یوتابایت (Yottabytes | YB) تعیین می‌شود و با پلتفرم های ارزان قیمتی مثل Data Lakes و Hadoop  امکان ذخیره این حجم اطلاعات مرتفع می شود.

سرعت رشد داده ها (Velocity)

یکی از فاکتورهای مهم سرعت رشد داده و سرعت پردازش داده است.

تنوع

داده‌ها از فرمت‌های مختلف اطلاعاتی مانند داده‌های ساختاریافته، عددی، بانک‌ها اطلاعات قدیمی، اسناد متنی، ایمیل‌ها، ویدیوها، فایل‌های صوتی، تراکنش‌های مالی و… می باشد.

ارزش داده‌ها (Value)

این که بیگ دیتا برای شرکت قابل استفاده است و با اهداف شرکت مطابقت دارد پله اول استفاده از بیگ دیتاست.

صحت داده‌ها (Veracity)

دقت بالا در اطلاعات جمع آوری شده نکته مهمی است که اگر به آن توجه نشود لطمه زیادی به شرکت خواهد زد.

اعتبار داده‌ها (Validity)

این که بیگ دیتا چقدر مرتبط با هدف مورد نظر است بسیار اهمیت دارد.

 نوسان (Volatility)

داده ها مدام در حال تغییر است و این تغییر پذیری را نوسان می نامیم.

نمایش (Visualization)

نشان دادن تجزیه و تحلیل ها بصورت نمایش های دیداری مثل نمودار کار را آسان می کند.

 

 

انواع تحلیل کلان داده

تجزیه و تحلیل توصیفی (Descriptive)

تحلیل‌های توصیفی با استفاده از جدول یا نمودار و ساده سازی داده ها، اتفاقات گذشته را مرحله به مرحله نمایش می دهد.

تجزیه و تحلیل تجویزی (Prescriptive)

روش تجویزی پیچیده‌ترین و گران‌ترین نوع تحلیل کلان داده‌هاست. در این روش تحلیل اقدامات قبلی را تحلیل می شود و بنا به نتایج و تحلیل ها پیشنهاداتی برای ادامه مسیر ارائه داده می شود.

 تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده (Predictive)

با استفاده از داده های قبلی، به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های حرفه‌ای پیش بینی هایی برای آینده ارائه می شود.

تجزیه و تحلیل تشخیصی (Diagnostic)

برای یافتن ریشه اتفاقات و مشکلات باید از تحلیل تشخیصی استفاده کرد که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تجزیه و تحلیل انجام می دهد.

روش‌هایی مانند تکنیک «شکستن مسئله» (Drill Down)، داده کاوی، بازیابی داده‌ها (Data Recovery)، «تحلیل رویگردانی دلیل» (Churn Reason Analysis) و تجزیه و تحلیل نمرات سلامت مشتری (Health Score Analysis) نمونه‌هایی از تجزیه و تحلیل تشخیصی هستند.

 

خرید حافظه SSD اینترنال ای دیتا مدل XPG S۴۰G RGB Gen۳x۴ M.۲ ۲۲۸۰ ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت

 

بیگ دیتا چگونه کار می کند؟

1.ترکیب اطلاعات

امکان ادغام حجم زیاد اطلاعات به روش سنتی وجود ندارد و به نرم افزارهای جدید نیاز است. یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها ، مجموعه ابزارهای Apache Hadoop است.

داده های ادغام شده باید پردازش شود و درست قالب بندی شوند و برای تحلیل گر قابل استفاده باشد.

2.مدیریت داده‌ها

برای ذخیره این حجم اطلاعات می توان ازفضای ابری استفاده کرد که نسبت به موترهای پردازشی دیگر مناسب تر است.

3.آنالیز

نتیجه اینهمه تلاش آنالیز داده ها و رسیدن به نتیجه درست برای تجارت و کسب و کار است.

مزایای بیگ دیتا

صرفه‌جویی در هزینه

کاهش زمان در یافتن راه حل

درک شرایط بازار

بهبود خدمات به مشتری

شناسایی نقاط ضعف و خطرات

جذب و نگهداری مشتری

 

خرید وب کم حرفه ای لاجیتک مدل سی ۹۲۲

 

معایب بیگ دیتا

  1. کمبود داده‌های با کیفیت بالا
  2. تغییرات بسیار سریع داده
  3. خطرات امنیتی
  4. تحلیل کلان داده

 

 

 

خدایا شکرت 
 

نظرات

حاصل جمع : Captcha