فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین

 

 

 

 

فناوری بلاک چین

 

بلاک چین چیست؟

بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است. بلاک چین به معنی زنجیره بلاک (زنجیره بلوک) است. زنجیره بلاک زنجیره‌‌ایی از اطلاعات دیجیتالی است و این اطلاعات در هر بلاک ثبت می شود.

بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به صورت زنجیره‌ای از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. در هر بلاک در این زنجیره، ذخیره‌سازی نوعی از اطلاعات صورت می گیرد.

در هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات از جمله تاریخ، زمان، مبلغ خرید و اطلاعات فروشندگان و خریداران در معاملات ذخیره می شود. به جای استفاده از نام واقعی کاربر در معاملات، خرید بدون هیچ اطلاعات هویتی و با استفاده از امضای دیجیتال منحصر به فرد صورت می گیرد. هر بلاک، کد منحصر به فردی به نام هش را ذخیره می‌کند که برای تشخیص هرگونه فعالیت در بلاک چین می باشد.

یک بلاک روی بلاک چین بسته به اندازه معاملات، حجم خاصی از داده (چند هزار تراکنش )را  ذخیره می کند.

 

خرید ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل ام ۱۸۵

 

طرز کار بلاک چین

بلاک چین شامل چندین بلاک است که به هم وصل شده‌اند. برای اتصال یک بلاک به بلاک چین چهار مرحله صورت می گیرد:

۱. شروع یک معامله یا تراکنش

انجام هر معامله یا تراکنش در شبکه ، منجر به افزوده شدن یک بلاک جدید به بلاک چین می‌شود. برای مثال، اگر بخواهید اتریوم بخرید باید مبلغ مورد نظر را به کیف پول شخص مقابل واریز کنید، این تراکنش در بلاکی جدید در فضای مربوط به اتریوم انجام ثبت می شود.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

۲. تایید تراکنش

پس از ثبت درخواست انتقال از طرف شما، ماینر‌های شبکه باید تراکنش شما را ثبت کنند. برای این کارابتدا اطلاعات جدید وارد سیستم می شود که توسط کامپیوترها انجام می شود. هزاران کامپیوتر این شبکه در سراسر جهان وجود دارند.

 

۳. ذخیره معامله

معامله در یک بلاک ذخیره می شود و بعد از تأیید صحت معامله، مبلغ درخواستی شما برای واریز و امضای دیجیتالی شما در یک بلاک ذخیره می‌شوند.

 

۴. اضافه شدن بلاک به بلاک چین با استفاده از هش

پس از تأیید کلیه معاملات، یک کد شناسایی کننده منحصر به فرد به نام هش (Hash) به بلاک اختصاص می یابد. پس از هش شدن، بلاک به بلاک چین اضافه می شود که در دسترس همه خواهد بود و شامل همه اطلاعات زیر می باشد:

  1. ارتفاع بلاک (Height) و شماره بلاک
  2. هش بلاک (Hash) که یک رشته کد ۶۴ رقمی که شامل اعداد و حروف است
  3. مدت زمان استرخراج بلاک(Mined).
  4. ماینرهایی که عملیات مایند را انجام داده اند(Miner).
  5. اندازه بلاک (Size)

 

خرید گیم پد لاجیتک اف ۳۱۰

 

انواع بلاک چین

1.بلاک چین عمومی

در بلاک چین‌ های عمومی مانند بیت کوین، همه می‌توانند عضو سیستم شوند و محدودیتی برای دسترسی وجود ندارد. پس از عضو شدن می‌توانید محتویات بلاک چین‌های عمومی مانند بلاک چین بیت کوین را مشاهده کنید. وقتی عضو بلاک چین خود شده باشید کامپیوترتان به شبکه بلاک چین متصل می شود و هر زمان که یک بلاک جدید اضافه شود، کامپیوتر همه اعضا یک نسخه از بلاک چین بروزرسانی شده را، دریافت می‌کند.

 

2.بلاک چین خصوصی

بلاک چین‌های خصوصی مانند بلاک چین‌های شرکتی، محدودیت دسترسی به اطلاعات وجود دارد و برای ثبت نام و استفاده از این سیستم، به تایید است.

 

3.بلاک چین کنسرسیومی

بلاک چین کنسرسیوم (Consortium Blockchain) نیمه غیر‌متمرکز است و زمانی کاربرد دارند که چند سازمان یا شرکت، قصد شراکت و همکاری با یکدیگر را داشته باشند. این شرکت ها بستر یک فضای مشترک ایجاد می کنند و اطلاعات را در امنیت کامل با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

 

4.بلاک چین هیبرید

این نوع بلاک چین ترکیبی از بلاک چین‌‌های عمومی و خصوصی است و بلاک چین هیبریدی (Hybrid Blockchain) نامیده می شود.

بلاک چین هیبرید از مزایای هر دو نوع این بلاک چین‌ها استفاده می کند و معایب کمی دارد. اجازه‌ی عضویت در این نوع بلاک چین و میزان اجازه‌ی فعالیت در شبکه با دستور مسئول کنترل کننده‌ی آن صادر می‌شود. ورود به این شبکه برای عموم آزاد نیست.

امنیت بلاک چین

هر کامپیوتر در شبکه Blockchain یک کپی از بلاک چین دارد. در مورد بیت کوین، میلیون‌ها نسخه از بلاک چین وجود دارد که همه آنها در اختیار همه اعضاء قرار دارد. این دسترسی به اطلاعات در یک شبکه از کامپیوترها، دستکاری اطلاعات را دشوار می کند.

اطلاعات شخصی کاربران مخفی است و فقط امضای دیجیتال یا نام کاربری آنها وجود دارد.

بلاک‌های جدید بصورت خطی ذخیره  شده و به انتهای زنجیره Blockchain اضافه می‌شوند، جدیدترین بلاک همیشه در انتهای زنجیره قرار دارد. بعد از اضافه شدن یک بلاک به انتهای بلاکچین ، برگرداندن و تغییر محتوای بلاک کاری بسیار دشوار است. چون هر بلاک حاوی هش مخصوص به خود و اطلاعات بلاک قبل از خود می باشد. کدهای هش توسط تابع ریاضی هش ساخته می شوند که اطلاعات را به رشته‌ای از اعداد و حروف تبدیل می‌کند. اگر آن اطلاعات به هر طریقی ویرایش و یا دستکاری شود، کد هش نیز تغییر می‌کند؛ کد هش این بلاک در بلاک قبلی وجود دارد و برای پوشش تغییرات باید بلاک قبلی نیز تغییر کند و این سلسله تا آخر ادامه دارد. این مسئله باعث ایجاد امنیت در شبکه می شود.

 

خرید پاور بانک ای دیتا مدل پی ۲۰۰۰۰ دی با ظرفیت ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت

 

بنابراین، به منظور تغییر یک بلاک واحد، ی هکر باید هر بلاکی که پس از آن روی Blockchain ایجاد شده است تغییر بدهد. محاسبه مجدد همه این هش‌ها، انرژی محاسباتی بسیار زیاد و غیرقابل تصوری نیاز دارد و برای هکرها صرفه اقتصادی ندارد. وقتی یک بلاک به بلاک چین اضافه شود، ویرایش آن بسیار مشکل خواهد بود و حذفش غیرممکن است.

 

الگوریتم اجماع در بلاکچین

انواع شبکه های بلاک چین تست‌هایی را برای کامپیوترهایی که می‌خواهند به آنها بپیوندند و بلاک‌های جدیدی به زنجیره اضافه کنند، در نظر گرفته است تا از قابل اطمینان بودن عضو جدید مطمئن شوند .

طبق این آزمایشات که الگوریتم اجماع (consensus models) نام دارد، کاربران قبل از شرکت در یک شبکه بلاکچین و اضافه کردن بلاک باید خود را ثابت کنند. متداول‌ترین نمونه‌ در شبکه بیت کوین به کار می‌رود و گواه اثبات کار (proof of work) نامیده می ‌شود.

در سیستم اثبات کار، اگر کامپیوتری یکی از این مسائل را حل کند، واجد شرایط اضافه شدن یک بلاک به بلاک چین خواهد یود. اما روند افزودن بلاک یا همان ماینینگ (Minig) کار آسانی نیست.

برای حل این مسائل پیچیده، باید از دستگاه‌هایی که قدرت محاسباتی بالایی دارند استفاده شود. این دستگاه‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند و ماینرها باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند.

 

خرید فن پردازنده ترمالتیک مدل UX۲۰۰ ARGB Lighting

 

با اثبات کار، حملات هکرها متوقف نمی شود، ولی باعث بی فایده شدن حملات آنها خواهد شد. هزینه سازماندهی حمله‌ هکری بسیار بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

در تئوری امکان این که هکر بتواند از حق اکثریت که به آن حمله ۵۱ درصدی (%۵۱ attack) گفته می‌شود، برای دستکاری بلاک‌ها استفاده کند. برای این کار باید به نصف کامپیوترهای موجود دسترسی پیدا کنند.

از زمان معرفی بیت کوین و استخراج اولین بلاک آن، تاکنون حلمه ۵۱ درصدی و دستکاری در بلاک‌های بلاکچین رخ نداده است.

 

تفاوت بلاک چین و بیت کوین

هدف از بلاکچین، فراهم آوردن بستری است که اطلاعات دیجیتالی ضبط و توزیع شوند، اما ویرایش و دستکاری نشوند. بیت کوین پروژه بلاک چین است.

 

خرید کیبرد و ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل MK۲۷۰ با حروف فارسی

 

کلید عمومی و کلید خصوصی در بلاک چین

برای انجام معاملات در شبکه بیت کوین، شرکت کنندگان باید برنامه‌ای با نام کیف پول را اجرا کنند. فضای بلاک چین مجهز به کیف پول اختصاصی خود  به نام کیف پول بلاکچین است. هر کیف پول از دو رمز منحصر به فرد و مجزا تشکیل شده است: یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. کلید عمومی مانند شماره حساب یا شماره کارت بانکی است.

به کلید خصوصی هیچکس جز خود کاربر دسترسی ندارد واگر این کلید خصوصی گم شود یا فراموش گردد دسترسی به کیف پول بیت کوین برای همیشه از دست خواهد رفت.

 

مزایا

مهمترین مزیت بلاک چین که در وایت پیپر آن تاکید شده، انجام پرداخت‌های مالی بدون نیاز به واسطه است.

یک بلاک چین عمومی محیطی بدون نیاز به کسب اجازه است. به همین دلیل مانعی برای ورود به شبکه وجود ندارد.

ویژگی دیگر سیستم‌های مبتنی بر فناوری Blockchain مقاومت بسیار بالا در برابر سانسور است.

هک کردن بلاک چین تقریبا غیر ممکن است.

معایب

واضح‌ترین محدودیت بر سر راه گسترش این فناوری، مقیاس‌پذیری ضعیف است.

امکان افزودن سریع اطلاعات جدید به دلیل زمان‌بر بودن فرآیند همگام‌سازی اطلاعات و به‌روزرسانی پایگاه داده بر اساس آخرین تغییرات وجود ندارد.

برای  غیر متمرکز ماندن سیستم، توسعه‌دهندگان به عمد سرعت آپدیت شدن بلاک چین‌ها را محدود می‌کنند. است. درنتیجه مدت زمان تایید تراکنش طولانی است.

عدم امکان ارتقای راحت، یکی دیگر از مشکلات یک شبکه‌ی مبتنی بر بلاک چین است.

 

 

خدایا شکرت 
 

نظرات

حاصل جمع : Captcha