معرفی انواع سی پی یو Core i5 اینتل

معرفی انواع سی پی یو Core i5 اینتل

 

 

 

 

معرفی انواع سی پی یو Core i5 اینتل

اینتل یکی از قدرتمندترین شرکت‌های تولید کننده پردازنده مرکزی در دنیاست و می‌توان گفت 90 درصد کاربران از این برند پردازنده راضی هستند. سری‌های Core i از سری‌های پرطرفدار اینتل است که توانست با این معماری جدید در بازار انقلاب تکنولوژی را به پا کند. این سری‌ها با نام‌های Core i3 و Core i5 و Core i7 و نهایت Core i9 تولید می‌شود.

 

جهت مشاهده تمامی Cpu های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

در سری‌های Core i اعداد مقابل آن‌ها برای تفکیک مدل های مختلف محصول استفاده می شود و برای نشان دادن تعداد هسته سی پی یو نیست.

اشتباه دیگر این است که گفته می شود اگر از عدد مقابل Core i یک واحد بردارید تعداد هسته سی پی یو به دست می آید و این موضوع هم درست نیست.

 

خرید ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل ام ۱۸۵

 

حداقل سی پی یو برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین

در حالت کلی پردازنده سری Core I5 برای اجرای برنامه‌های سنگین و اجرای بازی‌ها، با جزئیات کم‌تر مناسب است. البته سی پی یو نسل core i3 هم برای اجزای بازی‌هایی با گرافیک و حجم پایین قابل استفاده می باشد.

 

جهت کسب اطلاعات درباره شرکت اینتل کلیک نمایید 

 

طبق اعلام شرکت اینتل پردازنده اینتل Core به ترتیب زیر دسته بندی می شوند

Core i3 ضعیف ترین در این رده

Core i3 دارای سه هسته نیست، دارای 2 هسته به صورت فیزیکی است که با استفاده از قابلیت Hyper-Threading می تواند دارای چهار هسته مجازی باشد. این پردازنده نسبت به دیگر مدل های این گروه توان و قدرت کمتری دارد اما در مدل های جدید تر بعد از سال 2015 قدرت آن افزایش پیدا کرده و در بعضی از مدل ها دارای چهار هسته واقعی نیز می باشد.

 

جهت کسب اطلاعات درباره شرکت ای ام دی کلیک نمایید 

 

Core i5 در رده متوسط

Core i5 دارای 5 هسته نیست. این پردازنده دارای 4 هسته واقعی قدرتمند می باشد که توان بسیار بالایی دارد و از قابلیت Turbo Boost و Hyper-Threading استفاده می کند. همچنین کش این سری از پردازنده ها نیز بسیار مناسب است.

Core i7 قوی ترین در این رده

Core i7 بر خلاف عددی که نشان می دهد دارای 8 هسته می باشد. این هشت هسته به صورت هشت هسته واقعی و یا 4 هسته واقعی و 4 هسته مجازی است.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

این سری از سی پی یو core i نیز مثل مدل قبلی تر خود از قابلیت های Turbo Boost و Hyper-Threading نیز استفاده می کند و کش و فرکانس بسیار بالاتری نسبت به پردازنده سری قبلی است.

Core i9 دارای بالاترین توان و قدرت و بسیار گران قیمت

Core i9 بر خلاف عدد قرار داده شده در مقابل خود دارای بیش از 8 هسته می باشد. این پردازنده جدیدترین پردازنده اینتل است که از 8 و یا 12 و یا 16 هسته تشکیل شده است. قدرت و فرکانس این پردازنده و توان محاسباتی بسیار بالایی دارد.

 

خرید گیم پد لاجیتک اف ۳۱۰

 

مقایسه Core i5 با Core i3 و Core i7

سری Core i5 برای بازی‌ها و برنامه‌های تقریبا سنگین مناسب است. این سری نسبت به Core i3 قوی‌تر می باشد و گرافیک بالایی را پشتیبانی می‌کند اما قیمت آن نسبت به Core i3 بیش‌تر است. این سری از پردازنده‌ها در نسل 10 و 11 با نسل‌های پایین Core i7 قابل رقابت هستند.

به طور کلی نسل جدید Core i7 قوی‌تر از نسل جدید Core i5 است ولی با توجه به قیمت بالای آن، Core i5 با توجه به کیفیت و خدماتی که ارائه می‌دهد با صرفه تر است.

 

مقایسه core i5 با سایر CPU های هم تراز

پردازنده Core i5 پردازنده ای متوسط رو به بالا بوده که نسبت به پردازنده های هم رده خود مناسب عمل می‌کند. این پردازنده با توجه خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهد قیمت مناسبی دارد. سی پی یو  Core i5  که در مدل آن از حروف لاتین H  استفاده شده است نسبت به سری Core i5  که در آن از حروف لاتین U و G استفاده شده است قوی تر است.

نسل یازدهم core i5 به نسل دهم  Core i3 حدودا دو برابر قوی‌تر است و نسل یازدهم Core i7 نسبت همین نسل یازدهم Core i5 حدودا دو برابر قوی تر است.

به طور کلی سی پی یو Core i5 جزء پردازنده‌های با پردازش بالاست و شما می‌توانید برای کارهای سنگین ، از این پردازنده استفاده کنید. این پردازنده جز پردازنده‌های متوسط رو به بالای این شرکت است و اکثر افرادی که توانایی تهیه سیستم‌هایی یا قیمت بالا را ندارند از سیستم‌هایی با این پردازنده استفاده می‌کنند.

نسل دهم و یازدهم جدیدترین آپدیت این سری است و برای استفاده عموم کارهای رده بالا مناسب است.

 

خرید پاور بانک ای دیتا مدل پی ۲۰۰۰۰ دی با ظرفیت ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت

 

مشخصات تخصصی Core i5

فناوری و عملکرد Threading: تردینگ فرایندی است که هسته سی پی یو به جای پشتیبانی یک فعالیت، دو فعالیت را پشتیبانی می کند و عملکرد سی پی یو را دو برابر می‌کند. این فناوری در سری Core i5 وجود دارد و باعث افزایش کارایی سیستم می‌شود.

توربو بوست (Turbo Boost): این فناوری در پردازنده‌های Core i5 و Core i7 تعبیه شده است باعث افزایش فرکانس و در نتیجه فعالیت پردازنده با نهایت حد توان خود می شود.

 

بررسی نسل‌های مختلف Core i5

اینتل، هر ساله فن اوری سی پی یو‌ های خود را بهبود داده و فناوری‌های جدیدی به آن اضافه می‌کند. این فناوری‌ها باعث افزایش کارایی و کیفیت سیستم و در نتیجه باعث جلب رضایت کاربران می‌شود.

نسل اول Core i5

نسل اول Core i5، دو یا چهار هسته‌ای است، کش آن‌ بین 3 و 4 و 8 مگابایت متغیر بوده و TDP به صورت 95-18 وات می‌باشد.

نسل دوم Core i5

دو یا چهار هسته‌ای بوده و حافظه‌کش آن 3 یا 6 مگابایت است. TDP آن بین 95-17 وات متغیر است.

نسل سوم Core i5

دو یا چهار هسته‌ای می‌باشد و حافظه کش  3 یا 6 مگابایت است و TDP 13-77 وات می‌باشد.

نسل چهارم Core i5

دو یا چهار هسته‌ای هستند و حافظه‌کش اغلب آن‌ها بین 3 و 4 و 6 مگابایت است ولی 3 یا 4 یا 6 مگابایتی نیز یافت می‌شود. TDP آن 84-11.5 بوده و لیتوگرافی آن 22 نانومتر است.

نسل پنجم Core i5

دو یا چهار هسته‌ای هستند و حافظه‌کش آن 3 یا 4 مگابایت بوده 15-65 TDP  وات است. لیتوگرافی آن 14 نانومتر است.

 

خرید فن پردازنده ترمالتیک مدل UX۲۰۰ ARGB Lighting

 

نسل ششم Core i5

دو یا چهار هسته‌ای است. حافظه‌کش آن 3 یا 4 یا 6 مگابایت است و TDP آن حدودا بین 65-15 مگابایت بوده و لیتوگرافی آن 14 نانومتر است.

نسل هفتم Core i5

چهار هسته‌ای بوده و 4 هسته مجازی دارد. حافظه‌کش آن 6 مگابایت است. TDP آن حدودا بین 45 وات است.

نسل هشتم Core i5

چهار یا شش هسته‌ای است. حافظه‌کش آن 6 یا 8 یا 9 مگابایت است. TDP آن حدودا بین 65-45 وات است.

نسل نهم Core i5

چهار هسته‌ای بوده و حافظه‌کش آن 6 مگابایت است و TDP در کم‌ترین حالت 9 و در بیش‌ترین حالت 15 وات است.

نسل دهم Core i5

چهار هسته‌ای بوده و 4 هسته مجازی دارد. فرکانس آن 1.5 گیگابایت است. حافظه‌کش 6 مگابایت و TDP آن در کم‌ترین حالت 9 و در بیش‌ترین حالت 15 وات است.

چند نمونه از نسل دهم Core i5:

Core i5-1035G1

تعداد هسته: 4

نسل دهم

فرکانس: 1.00(پایه) – 3.60 (نهایی) گیگاهرتز

حافظه کش: 6 مگابایت

کارت گرافیک: UHD Graphics

Core i5-10300H

تعداد هسته: 4

نسل دهم

فرکانس: 2.50  (پایه) – 4.50 (نهایی) گیگاهرتز

حافظه کش: 8 مگابایت

کارت گرافیک: UHD Graphics

نسل یازدهم Core i5:

نسل یازدهم Core i5 نسب به نسل‌های قبلی قوی‌تر و پرطرفدارتر است و تکنولوژی این سری بسیار قوی و کارآمد بوده و با نسل‌های قبلی سری Core i7 رقابت می‌کند. 

چند نمونه از نسل یازدهم Core i5:

Core i5-1135G7

تعداد هسته: 4

 

خرید کیبرد و ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل MK۲۷۰

 

نسل یازدهم

فرکانس: 4.20  (نهایی) گیگاهرتز

حافظه کش: 12 مگابایت

کارت گرافیک: Xe Graphics

Core i5-11300H

تعداد هسته: 4

نسل یازدهم

فرکانس: 4.40 گیگاهرتز

حافظه کش: 8 مگابایت

کارت گرافیک: Xe Graphics

 

 

خدایا شکرت 
 

نظرات

حاصل جمع : Captcha