معرفی و بررسی CPU Core i9 + راهنمای خرید سی‌پی‌یو ای 9

معرفی و بررسی CPU Core i9 + راهنمای خرید سی‌پی‌یو ای 9

 

 

 

امروز می‌خواهیم درمورد یک محصول قدرتمند، جذاب و بهترین در نوع خودش صحبت کنیم CPU Core i9  شرکت کار درسته اینتل که در تمامی این سال‌ها توانسته خیلی قوی خودش رو تو هر جایگاهی در قطعات کامپیوتری پیشتاز باشه ما توی این پست سعی می‌کنیم همه چیز رو درمورد این سخت‌افزار قدرتمند توضیح بدیم و تمامی جوانب آن را بررسی کنیم.

بیایید اول ببینیم که اصلاً CPU Core i9  چی هست. شرکت اینتل هرچند سال یک قدرت‌نمایی جدید میکنه و محصولی با معماری جدیدی رو معرفی و وارد میکنه و برای هر معماری هم یک پردازنده جدید معرفی میکنه که بر طبق اون عملیات پردازش رو انجام میده. شرکت اینتل برای اینکه پردازنده هاش رو از نظر قدرت پردازششون و قابلیت هاشون جدا کنه اومده و چندتا دستهٔ جدا برای پردازنده هاش در نظر گرفته که اگه بخوایم به ترتیب بگیم میشن.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

  • Celeron
  • Pentium
  • Core I (core I 3 , core i5 , core i7 , core i9)

بهتره بدونید در دسته core i  هرچی عدد بیشتر باشه قدرت بیشتری هم داره!

 core i9 قدرتمندترین در خانواده خودش هستش که تقریباً اویل سال 2017 معرفی شد و این خانواده به‌خاطر داشتن هسته‌های بالا و قدرتمند معروف هستند. مثلاً اگر بگیم فلان پردازنده 4 هسته‌ای هستش یا 8 هسته‌ای. پردازنده‌های core i9 مخصوص دسکتاپ از 8 هسته واقعی شروع میشن تا 18 هسته واقعی! برای اولین باره که یک پردازنده از اینتل این‌قدر هسته واقعی داره.

مشخصات فنی CPU Core i9  

  • ساخت: اینتل در مِی سال 2017 این محصول رو معرفی کرد.
  • معماری: معماری 86x و 64x ، ریز معماری اسکاری لیک
  • تکنولوژی ساخت: CMOS - لیتوگرافی 14 نانومتری
  • سرعت کلاک: از 2.1 گیگاهرتز تا 4 گیگاهرتز
  • سوکت: در دسکتاپ مدل‌های 1151 برای پردازنده‌های Coffee Lake و سوکت‌های LGA2066 برای پردازنده‌های اسکای لیک و سوکت BGA 1440
  • حافظه کش: در قوی‌ترین مدل، حافظه کش سطح سه، 24.75 هستش!
  • حافظه رم قابل پشتیبانی: تا 4 کانال رم DDR$
  • چیپست مخصوص: چیپست X299

شاید این مطلب را نیز بپسندید: بهترین و قوی‌ترین سی‌پی‌یو ۲۰۲۱ در جهان 

سوکت‌های مخصوص CPU Core i9  

خب همونطور که تمامی قطعات کامپیوتر و یا لپ‌تاپ سوکت مخصوص خودش رو داره این سخت‌افزار هم از این قضیه مستثنا نیست و سوکت مخصوص خودش رو داره و هر سی‌پی‌یو جایگاه نسل خودش رو داره یعنی شما به‌هیچ‌عنوان نمیتونین CPU Core i9   روی مادربرد نسل قدیمی بذارین هر سی پی رو بر روی مادربرد نسل خودش نصب میش. سوکت CPU Core i9   هم توی کامپیوتر و هم در لپ‌تاپ جدید طراحی شده و در دستگاه‌های دسکتاپ سوکت LGA2066 هستش که برای پردازنده‌های SKYLake-x و Coffee Lake-x و همین‌طور  Cascade Lake-X طراحی شد.

سوکت BGA 1440  که مخفف  Ball Grid Array هستش در طراحی سوکت برای لپ‌تاپ به‌خاطر فضای کم نوع دیگری از لحیم‌کاری روی پین‌ها و پایه‌ها انجام داده که نوعی اتصال با لحیم گرد و ریزه که شبیه به توپه به همین خاطر بهش میگن BALL.

CPU Core i9   مخصوص دسکتاپ به دودسته تقسیم میشه که با پردازنده‌های  Sky lake-X هستش یا Coffee Lake-S   که همشون 9900 هستن مثل 9900K  و یا 9900KS و یا 9900KF. همشون هم 8 هسته‌ای هستن یا 16 ترد (رشته پردازشی) راحت‌تر بخوایم بگیم هر پردازنده Core i9  دیدین که 9900 نبود قطعاً تو دسته  SkyLake  هستش و حداقل 10 تا هسته داره یا نهایت 18 تا! نکته مهمی که وجود داره اینه که سوکت مخصوص پردازنده CPU Core i9   اسکای لیک سوکت LGA 2066 هستش پس مراقب باشید که موقع خرید اشتباه نکنید و مادربرد یا پردازنده رو اشتباه انتخاب نکنید.

11 درصد سریع‌تر

پردازنده  Core i9-11900K جدید حدود 11 درصد سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کند. با وجود اطلاعاتی که از عملکرد این پردازنده جدید به دست ما رسیده CPU Core i9-11900K را در رابط کاربری گیمینگ با رزولوشن 1080P رو بهمون نشون میده که از نتایج بنچمارک CPU Core i9-11900K

 

 

 در چهار بازی مختلف نشان می‌دهد. تمامی این بازی‌ها در زمان تست رو رزولوشن 1080P اجرا می‌شوند. CPU Core i9-11900K به ترتیب در این چهار بازی %13 , %9 , %8 , 14 درصد سریع‌تر از CPU Core i9-10900K اجرا می‌شود.

قوی‌ترین مدل پردازنده‌های نسل جدید یعنی  Core i9-11900K برخلاف پرچم‌دار نسل قبل یعنی  Core i9-10900K که 10 هسته‌ای فیزیکی داشت شامل 8 هسته پردازشی و 16 رشته است که با استفاده از تکنولوژی Turbo Boost 3.0  حداقل 5.2 گیگاهرتز توان پردازی را ارائه کرد و توان تمامی هسته‌های آن به 4.7 گیگاهرتز می‌رسد؛ بنابراین حداقل قرار نیست در پردازش‌های چندرشته‌ای سنگین بتواند پرچم‌دار نسل قبلی را بافاصلهٔ محسوسی شکست دهد، بلکه برتری آن بیشتر در پردازش‌های تک‌رشته‌ای همان Single Thread خواهد بود.

ارائه این عملکرد مستلزم 125 وات برق مصرفی است، ضمن اینکه تراشه  Z590 حالا تکنولوژی PCle4.0 را ارائه می‌کند که این اتفاق برای اولین‌بار در محصولات اینتل مشاهده می‌شود. پرچمدار جدید این شکرت حالا بعد از 2 سال می‌تواند در این زمینه با رقیب مستقیم خود یعنی AMD رقابت کند.

زمان ورود به بازار

شرکت اینتل در تمامی طراحی‌ها پردازنده همیشه هم برای دسکتاپ هم برای لپ‌تاپ پردازنده تولید می‌کرد اما این بار فقط برای دسکتاپ معرفی شد و خیلی از طرف‌دارانش که کاربر لپ‌تاپ بودن از این قضیه شاکی شدن و اینتل به انتظاراتشون پایان داد و یک سال بعد در سال 2018 برای لپ‌تاپ هم CPU Core i9   رو تولید کرد. البته که این  Core i9  برای لپ‌تاپ‌های خیلی قوی طراحی شدن که مخصوص گیم هستند و شرکت‌های DELL , LENOVO , ASUS , MIS , ALIENWARE تو لپ‌تاپ‌های خودشون از پردازنده CORE I9  استفاده کردن اما خب خیلی گرون ...

تا الان 3 مدل پردازنده CPU Core i9   معرفی شدن که به ترتیب براتون میگم

  • CPU Core i9 8950 HK
  • CPU Core i9 9880H
  • CPU Core i9 9980HK

ویژگی‌های این پردازنده قدرتمند Core i9  

یکی از مزیت‌های خیلی خوب CPU Core i9   اینه که همشون آنلاک هستن و شما خیلی راحت میتونین همشونو اورکلاک کنید. اورکلاک یعنی سرعت کلاک پالس رو بیشتر کنید تا سرعت پردازش سی‌پی‌یو بالاتر بره و کلی باهاش حال کنید.

پردازنده‌های  Core i9 رکورد توربو بوست رو شکوندن و بعضی از مدل هاش تا 4 یا 4.5 یا حتی 5 گیگاهرتز کلاک رو بالا میارن که این خیلی برای مخصوصاً کسی که گیم بازی میکنه عالیه و حسابی بهش خوش میگذره.

این پردازنده قدرتمند که 10 هسته به بالا دارن می تونن تا 44 خط PCI-e رو ساپورت کنن. یعنی اینکه هرچی خطوط PIC-e بیشتر باشه کارت گرافیک بیشتر رو میتونین به‌صورت هم‌زمان استفاده کنین! مثلاً یک گیمر شاید دوست داشته باشه که از 4 تا کارت گرافیک استفاده کنه برای همین این کار به خطوط PCI-e خیلی نیاز دار.

هایپرتردینگ یکی دیگه از ویژگی‌های این پردازنده هستش ولی این ویژگی تو CPU Core i7 هم وجود داشت اما چون تعداد هسته‌های CPU Core i9   بیشتره خب طبیعتاً تعداد تر هاشم بیشتر میشه مثلاً پردازنده 18 هسته‌ای 36 تا ترد یا رشته پردازشی موازی داره که توی پردازش اطلاعات به‌شدت کمک میکنن.

قیمت کنونی

در حال حاضر CPU Core i9   واقعاً قیمت درستی نداره ازیک‌طرف تحریم ازیک‌طرف وضعیت تورم اقتصادی، هرکسی یک قیمتی میده و هیچ مبلغ مشخصی وجود نداره و در وب‌سایت‌ها قیمت‌های رو از 8 میلیون می‌بینیم تا 16 میلیون!

 

مشاهده لیست سی‌پی‌یوهای CORE i9 موجود در آرکا آنلاین

برای سی‌پی‌یو Core i9 اول چه چیزی رو تست کنیم یا بخریم؟

اگر شما قصد خرید CPU Core i9  رو دارید حتماً قبل از انجام هر خریدی به مدل مادربرد خودتون توجه کنید اگر مادربرد شما قابلیت نصب این سی‌پی‌یو رو داشت بعد اقدام به خرید بکنید اگر مادربرد شما این قابلیت رو نداشت حتماً باید اول مادربرد بخرید تا بتونین این کار و انجام بدید وگرنه این کار غیرممکن هستش.

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha