پردازنده CPU ای ام دی مدل Ryzen ۹ ۵۹۰۰X

پردازنده CPU ای ام دی مدل Ryzen ۹ ۵۹۰۰X

 

 

 

پردازنده CPU ای ام دی مدل Ryzen ۹ ۵۹۰۰X

 

معرفی شرکت AMD

اول از هر چیز بهتر است به نام گذاری این شرکت به چه معناست. AMD که به طور کامل advance micro devices  می باشد و به معنای دستگاه های میکرو پیشرفته است. شرکت AMD در سال 1969 توسط آقای جری ساندرز در کالیفرنیا آمریکا تاسیس شد و تقریبا در نوامبر همان سال اولین محصول این شرکت که یک  AM300بود روانه بازار شد. AM300 یک شیفت رجیستر 4 بیتی بر پایه ی معماریMSA  بود.

 

جهت مشاهده تمامی Cpu های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

تقریبا یک سال بعد اولین محصول اختصاصی AMD قطعه جدید آن یعنی  AM2501طراحی و ساخته شد که یکی از تولیدات موفق این شرکت بود. در حوالی سال 1971 بود که AMD تصمیم به ورود  به بازار تولید رم گرفت. در همان سال یک حافظه رم 64 بیتی دو قطبی طراحی و تولید کرد که منجر به افزایش فروش و رسیدن به رکورد سالانه ی 4.6 میلیون دلار شد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت اینتل کلیک نمایید 

 

اولین تفاهم نامه AMD با شرکت آلمانی زیمنس بود که به تاسیس شرکت ادوانس میکرو کامپیوتر انجامید. همین قرارداد زمینه ورود AMD به بازار ریز پردازنده ها را فراهم کرد. در پایان سال 1978 فروش ای ام دی به بیش از 100 میلیون دلار رسید و پس از گذشت یک سال سهام این شرکت به صورت رسمی در بازار نیویورک عرضه شد.

 

خرید پاور کولرمستر مدل الایت وی ۳ با توان ۴۰۰ وات

 

رقابت AMD و INTEL

می توان گفت شرکت AMD و Intel از بزرگترین تولید کننده های پردازنده در جهان هستند و سابقه طولانی در بازار نیمه رساناها دارند. البته شرکت اپل نیز پردازنده تولید می کنند با این تفاوت که به طور اختصاصی بر روی محصولات شرکت خود استفاده می شود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت ای ام دی  کلیک نمایید 

 

با این که اینتل یکی از قدیمی ترین غول های این بازار محسوب می شود، شرکت AMD و اینتل همواره برای پیروزی و فروش بیشتر در بازار با یکدیگر رقابت جدی و شدیدی داشتند . اولین پیروزی بزرگ AMD در برابر اینتل زمانی اتفاق افتاد که نخستین چیپست 64-86 را در سال 2003 به بازار معرفی کرد و در این زمینه اینتل را شکست داد.

شرکت AMD از 2003 به بعد در صنعت ساخت پردازنده از شرکت اینتل جا ماند و حرف زیادی در برابر رقیب خود برای گفتن نداشت.

 

AMD و بولدوزر

یکی از نوآوری های AMD در تولید پردازنده بولدوزر بوده است. این نام برای معماری پردازنده های سرور و کامپیوتر های خانگی انتخاب شد که در سال 2011 روانه بازار نمود.

این مدل را نمی توان به عنوان بهبود طرح های قبلی شرکت دسته بندی کرد چون بنچ مارک های آن، نتایج قابل قبولی نداشتند و حتی از محصولات قبلی این شرکت نیز ضعیف تر بود که این مسئله یک شکست تمام عیار برای AMD رقم زد.

پردازنده های ایپک و رایزن

آخرین سنگر رقابتی AMD با اینتل در سال های اخیر این طراحی است. پردازنده های ایپک و رازین دو گروه اصلی پردازنده های این شرکت هستند که از سال 2017 به بازار عرضه شده اند. اولین بازخوردها نسبت به محصولات ایپک مثبت بود. پردازنده‌ها در بخش‌هایی که هسته‌ها توانایی فعالیت مستقل داشتند، پردازنده‌های اینتل را شکست می‌دهند و در وظایفی با قدرت پردازش بالا مانند ابرداده‌ها، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

تنها سنگر پیروز اینتل در این میدان، وظایف مربوط به مراکز داده است که محصولات سری زئون آن‌ها، در این بخش عملکرد بهتری داشته است. نکته‌ قابل توجه این که در فوریه‌ سال ۲۰۱۸، ای‌ام‌دی نسخه‌های امبدد این پردازنده ها را با نام ای پی وای سی 3000 به بازار معرفی کرد.

 

خرید وب کم حرفه ای لاجیتک مدل سی ۹۲۲

 

پردازنده AMD

اشتیاق شرکت AMD به پیروزی و موفقیت باعث شد تا این شرکت آمریکایی در 24 جولای سال 2006 به طور رسمی شرکت ATA که تولید کننده  پردازنده گرافیکی بود با مبلغ 5.4 میلیارد دلار بخرد و به طور رسمی در زمینه تولید کارت گرافیک فعالیت خود را آغاز کند و سرانجام AMD توانست در سال 2021 به یکی از مشهورترین برندها در ساخت کارت گرافیک تبدیل شود.

 یکی از مدل های معروف کارت گرافیک این کمپانی AMD Radeon است که در سری RADEON RX5700 ، سری RADEON RX Vega، سری RADEON RX 500 ارائه می گردد.

 

پردازنده های رده بالا

برای انجام کارهای گرافیکی و سنگین بهتر است از سیستم هایی با این پردازنده ها را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای یک گیمر مدل رایزن 5900 انتخاب ویژه ای است زیرا این مدل دارای 16 هسته و 20 مگابایت حافظه کش می باشد. از طرف دیگر نیز باید به رایزن 5800 اشاره کرد که البته در مقابل آن کمی ضعیف تر است.

 

پردازنده های میان رده و متوسط

این مدل پردازنده برای کسانی که کارهای نرم افزاری متوسط انجام می دهند گزینه مناسبی است. به عنوان مثال لپ تاپ ایسوس مدل m433 دارای پردازنده رایزن  4700 می باشد که این مدل لپ تاپ به راحتی نرم افزارهای فتوشاپ و برنامه نویسی را پشتیبانی می کند.

 

 

پردازنده های پایین رده

این سی پی یو ها برای کارهای معمولی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. لپ تاپIP3 3020 دارای این پردازنده است. دانش آموزانی که به دنبال لپ تاپ ارزان و به صرفه برای کلاس های آنلاین هستند و دانشجویانی که کارهای گرافیکی ندارد می توانند برای خرید لپ تاپ این موارد را در نظر داشته باشند.

در سال های اخیر شرکت های تولید کننده کنسول مانند سونی و ماکروسافت از پردازنده های AMD در مصولات خود استفاده می کنند. سونی در کنسول پلی استیشن و ماکروسافت در ایکس باکس. همچنین شرکت های ایسوس و لنوو که دو شرکت بزرگ در صنعت تولید لپ تاپ و قطعات کامپیوتری نیز از پردازنده های شرکت ای ام دی در محصولات پرچمدار خود استفاده می کنند.

 

نبرد INTEL و AMD همچنان ادامه دارد و به این زودی به پایان نخواهد رسید.

فناوری ساخت پردازنده‌های اینتل همچنان مشکل بزرگی است و به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک هم این مشکلات برطرف نمی شود. نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل مبتنی بر فناوری ساخت ۱۰ نانومتری است و این شرکت برای ساخت پردازنده‌های پیشرفته‌ خود باید به فناوری ساخت بین ۱۰ تا 14 نامتری بسنده کند. این در حالی است که ای ام دی به بهره گیری از جدیدترین فناوری ساخت ادامه می دهد.

 

پردازنده CPU ای ام دی مدل Ryzen ۹ ۵۹۰۰X فرکانس ۳.۷ گیگاهرتز

سی پی یو ۵۹۰۰X از سری Ryzen 9 کمپانی AMD است. AMD Ryzen 9 5900X برای استفاده در سیستم های رندرینگ حرفه ای و سیستم های کاری و WorkStation ها طراحی شده است.

برای مصارف گیمینگ بیش از حد نیاز بازی های فعلی خواهد بود. در ادامه به بررسی سی پی یو رایزن ۹ AMD 5900X می پردازیم.

مشخصات Ryzen 9 5900X

سی پی یو AMD 5900X سری Ryzen 9 یکی از پر قدرت ترین پردازنده های سوکت AM4 است. سی پی یو ۵۹۰۰x از ۱۲ هسته واقعی و ۲۴ رشته پردازشی با فرکانس فوق العاده ۳٫۷ گیگاهرتز استفاده می کند.

کمپانی AMD در نسل رایزن از حافظه های کش با حجم بالا استفاده نموده است.  برای Ryzen 9 5900X در مجموع در سطح L2 و L3 از ۷۰ مگابایت حافظه کش استفاده کرده است. حافظه کش بسیار گران قیمت بوده و سرعت بالایی دارد. پردازنده ۵۹۰۰X با ۷۰ مگابایت حافظه cache فضای بسیار خوب و پر سرعتی را فراهم میکند که باعث افزایش عملکرد نهایی سیستم خواهد شد.

 

خرید مادربرد ایسوس مدل تی یو اف بی ۳۶۵ ام پلاس گیمینگ

 

این پردازنده با وجود تعداد هسته های بیشتر و بسیار قدرتمند تر از سی پی یو ۳۸۰۰XT مانند همین پردازنده همچنان با مصرف انرژی ۱۰۵ وات فعالیت می کند.

پردازنده های Ryzen نسل جدید AMD با معماری ۷ نانومتری همچنان از همان سوکت AM4 پشتیبانی می کنند. این موضوع یکی از مزیت های AMD نسبت به اینتل به حساب می آید. که روی مادربرد قدیمی تر نیز امکان استفاده از پردازنده های نسل جدید فراهم گردیده است. البته توصیه می شود از یک مادربرد با مدار تغذیه قوی استفاده نمایید تا هماهنگی خوبی ایجاد شود.

 

 

خدایا شکرت 
 

نظرات

حاصل جمع : Captcha