هارد اس اس دی کینگستون هاپیر ایکس فیوری

هارد اس اس دی کینگستون هاپیر ایکس فیوری

 

 

 

 

 

آشنایی با هاردهای SSD و معرفی هارد اس اس دی کینگستون هاپیر ایکس فیوری

 

هارد هایSSD  چیست؟

هارد SSD که بعضی آن را دیسک حالت جامد می گویند. در واقع یک ابزار ذخیره سازی اطلاعات برای رایانه ی شما به حساب می آید. امروزه این دست از حافظه های ذخیره سازی قادر به ارائه ی همان خدمات دیسک های سخت سنتی (HDD) می‌باشند ولی با این تفاوت که سرعت ذخیره سازی و خواندن اطلاعات برروی هارد SSD به مراتب بالاتر از هارد های HDD  است.

 

جهت خرید هارد های اکسترنال و اینترنال فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

هارد اس اس دی کینگستون هاپیرایکس فیوری

دیسک های سخت سنتی (HDD) داده ها را بر روی صفحات چرخانی ذخیره می کنند و هر زمان که رایانه ی شما بخواهد به داده ای دسترسی داشته باشد، یک سر سوزنی (هد خواندن / نوشتن) به محل قرارگیری داده رفته و آن را می‌خواند و در اختیار رایانه قرار می ‌دهد. نوشتن اطلاعات بر روی دیسک های سخت سنتی تقریبا روند مشابهی دارد درحالی که در دیسک های سخت جامد هیچ حرکتی یا چرخشی در کار نیست.

 

جهت مشاهده هارد های SSD فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

در عوض اطلاعات در بلوک های مخصوصی ذخیره سازی می ‌شوند و هر زمان که رایانه به داده ای خاص نیاز داشته باشد، هارد های SSD سریع قادر به یافتن و در اختیار قرار دادن آن می ‌باشند. در حقیقت کارایی بالای هارد  SSDبه خاطر همین روند مستقیم و بی واسطه ‌ی دسترسی به داده ها است. به همین دلیل است که سرعت دسترسی در این هارد ها بسیار بالا است و این یکی از مزایای هارد SSD به هارد دیسک های سنتی است.

 

خرید کیس کامپیوتر مسترتک 

 

یک هارد SSD جدید می ‌تواند به طریق مختلف سرعت رایانه ی شما را افزایش دهد از جمله:

کاهش زمان بوت (بالا آمدن) رایانه به طرز چشمگیر

اجرا و بارگذاری انواع نرم افزارها به صورت آنی

ذخیره یا بازکردن اسناد و فایل‌های گوناگون بدون تلف شدن زمان

سرعت بالای کپی انواع فایل ها

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

مزایا:

هارد اس اس دی کینگستون هاپیرایکس فیوری

سرعت بیشتر SSD نسبت به هارد دیسک

SSD ها نسبت به هارد دیسک ها سرعت به مراتب بالاتری دارند و در حالت کاربردی 2 تا 5 برابر سریع تر هستند که این افزایش سرعت به موارد مختلفی از جمله نوع SSD ، گذرگاه ارتباطی مادربرد با آن، منابع سخت افزاری دیگر نظیر پردازنده و نوع کاربرد بستگی دارد، ولی این افزایش سرعت کلی نیست و در بعضی از موارد بیشتر قابل مشاهده است.

در مواقعی که اطلاعات از روی دستگاه ذخیره سازی خوانده و یا بر روی آن نوشته می شود این افزایش سرعت محسوس است ولی اگر نرم افزاری استفاده می کنید که بیشتر از منابعی جز دستگاه ذخیره سازی استفاده می کنند، این تفاوت سرعت محسوس نیست.

 

 

آسیب ناپذیری فیزیکی در SSD

ساختار هارد دیسک مثل گرامافون است، شامل دیسکی که می چرخد و هدی که بر روی آن قرار می گیرد. ولی درSSD  به این صورت نیست و هیچ قطعه ی مکانیکی در آن وجود ندارد، به صورت کلی این حافظه ها مثل فلش درایو هایی هستند که به دسته کلید آویزان می کنیم. این نوع از حافظه ها به خاطر نداشتن قسمت متحرک در برابر ضربه، لرزش و شوک حرکتی مقاوم هستند همانند فلش درایو ها مقاوم هستند.

 

مصرف انرژی کمتر در SSD

 SSD فاقد قطعات مکانیکی است و این باعث کاهش مصرف انرژی و مصرف بهینه تر باتری در لپ تاپ ها می شود که در نهایت زمان بیشتری را می توان از لپ تاپ در حالت باتری استفاده کرد. طول عمر باتری که یک کالای مصرفی است افزایش پیدا می کند و دیرتر مجبور به تعویض آن می شوید.

 

گرمای کمتر در SSD

گرمای کمتر مساوی با طول عمر بیشتر است. زمانی که گرمای تولیدی یکی از سخت افزار ها (مخصوصا در لپ تاپ به دلیل محدودیت فضا) کاهش پیدا می کند در نتیجه از گرمای تولیدی کلی دستگاه کم می شود و باعث افزایش سرعت کاری پردازنده و سدیگر قطعات می شود که در طولانی مدت بیشتر به چشم می آید.

 

معایب:

طول عمر کمتر SSD نسبت به هارد دیسک

منظور از طول عمر تعداد دفعاتی است که می توان اطلاعات را پاک و اطلاعات جدید جای آن نوشت. برای هارد دیسک ها در حدود یک تا پنج میلیون بار است در صورتی که برای SSD ها حداکثر ده هزار بار است و پس از پایان این مسئله کارایی دیوایس کاهش پیدا می کند.

 SSDهایی در بازار موجود هستند که از DRAM برای Cache استفاده می کنند و این مسئله باعث افزایش طول عمر آن می شود که در مقایسه با SSD های بدون Cache قیمت به نسبت بالاتری دارند.

 

عدم امکان بازیابی اطلاعات در SSD

در SSD ها امکان بازیابی اطلاعات حذف شده وجود ندارد این مسئله می تواند مزیت باشد و برای بعضی از مجموعه ها مورد نیاز است ولی چون این مسئله بیشتر در مجموعه های خاص و امنیتی استفاده می شود و بیشتر کاربران نیازمند بازیابی بعضی اطلاعات حذف شده هستند.

 

سرعت نوشتن پایین در بعضی مدل ها

در بعضی از SSD های ارزان قیمت خصوصا از نوع MLC سرعت نوشتن اطلاعات از سرعت خواندن آن ها پایین تر است و بعضی اوقات این سرعت از سرعت نوشتن اطلاعات بر روی هارد دیسک ها کمتر است.

 

مصرف بیشتر انرژی در بعضی مدل ها

 SSD هایی که از DRAM استفاده می کنند مصرف انرژی بیشتری نسبت به هارد دیسک ها دارند. در بعضی مدل ها می توان این قابلیت را به صورت نرم افزاری فعال و یا غیر فعال کرد.

 

خرید پاور دیپ کول مدل دی کیو ۸۵۰ ام 

 

کاهش سرعت نوشتن در بعضی مدل ها

تکنولوژی نوشتن در SSD ها به این صورت است که اول باید فایل های قبلی پاک شود نسبت به نوشتن اطلاعات جدید اقدام شود، این دو مرحله بودن پروسه نوشتن اطلاعات در بعضی موارد مخصوصا حجم زیاد اطلاعات ممکن است باعث کاهش سرعت آن نسبت به سرعت خواندن اطلاعات در آن ها شود.

 

 

مشخصات هارد اس اس دی کینگستون هاپیر ایکس فیوری با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

هارد اس اس دی کینگستون هاپیرایکس فیوری

مشخصات فیزیکی:

ابعاد:                     ۷.۰۰ × ۶۹.۸۰ × ۱۰۰.۱۰ میلی متر

فرم فاکتور:             ۲.۵ اینچ

 مشخصات فنی:

ظرفیت:             ۱۲۰ گیگابایت

نوع رابط:             SATA6  Gb/s          

سرعت خواندن اطلاعات ترتیبی:             ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت نوشتن اطلاعات ترتیبی:              ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه

 سایر مشخصات:

قابلیت پشتیبانی از             :TRIM دارد

قابلیت پشتیبانی از                   :Raid دارد

مزایا

  • سازگاری با حالت RAID
  • بادوام به همراه اجزای باکیفیت
  • ارتقا مقرون به صرفه سیستم با حداکثر بازدهی
  • پشتیبانی از دستور TRIM به منظور حل مشکل کاهش تدریجی سرعت نوشتن اطلاعات

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha