مزایا و معایب استفاده از حافظه SSD

مزایا و معایب استفاده از حافظه SSD

 

 

 

امروزه استفاده از درایوهای حالت جامد (SSD) در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی رواج پیدا کرده است. اس اس دی‌ها مزایای زیادی دارند. به طور کلی، مزایا و معایب متفاوت و متعدد انتخاب را برای کاربران دشوار می‌سازد. بنابراین پیش از انتخاب بهتر است تمام جوانب را بررسی کنید و سپس برای خرید آن اقدام کنید. در چند سال گذشته بسیاری از مردم ترجیح داده اند از درایو حالت جامد (SSD) در دستگاه های خود به جای هارد دیسک سنتی استفاده کنند. اما آیا مزایای SSD بیشتر از معایب آن است؟

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

هر دو دستگاه ذخیره سازی SSD و HDD دارای مشخصات مشابه هستند. علاوه بر این رقابت بین SSD و HDD سالهاست که ادامه داشته است.SSD ها به دلیل فناوری جدید استفاده شده در آن‌ها عملکرد قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

SSD یک نوع دستگاه ذخیره سازی است که از حافظه فلش برای ذخیره داده ها استفاده می کند. SSD ها با تکیه بر تراشه های فلش، امروزه بسیار محبوب شده اند. در واقع بسیاری از مردم طی چند سال گذشته تصمیم گرفته اند از SSD ها به عنوان دستگاه اصلی ذخیره سازی در سیستم خود استفاده کنند. درست است که SSD ها مزایای فراوانی دارند، اما عاری از نقص نیستند. به همین دلیل هنوز بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از HDD ها به عنوان رسانه اصلی ذخیره سازی خود استفاده می کنند بنابراین، برای اینکه یک کاربر معمولی تصمیم بگیرد که از SSD استفاده کند یا نه ، باید تمام مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهد و در مورد آن تحقیقات لازم را به عمل بیاورد.

در این مقاله، مزایا و معایب SSD را بیان می‌کنیم و آن را با HDD مقایسه می‌کنیم. برای آشنایی با این مزایا و معایب در ادامه با آرکا آنلاین همراه باشید.

مزایا و معایب اس اس دی

SSD چه مزایایی دارد؟

1. سرعت

به دلیل عدم وجود قطعه متحرک در SSD، سرعت آن به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد. SSD معمولی حدود 25تا 100 برابر سریعتر از یک هارد دیسک معمولی است.زمان بوت سریعتر ، انتقال فایل ، بارگذاری برنامه و سایر کارهای محاسباتی توسط SSD ها با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد. علاوه بر این، همه عملکردهای خواندن و نوشتن در داخل تراشه های حافظه فلش انجام می شود. به همین دلیل عملکردهای خواندن و نوشتن معمولی در مقایسه با HDD بهتر و سریعتر انجام می‌پذیرند.

احتمالاً مزیت شماره یک SSD نسبت به HDD سرعت است. SSD، که شامل قطعات مکانیکی نیست. از این همه سرعت برای چه چیزی می توانید استفاده کنید؟ این سرعت بسیار بالا بدان معناست که زمان بوت کاهش می یابد، انتقال فایل بسیار سریعتر انجام می‌گیرد و پهنای باند بسیار بیشتری نیز وجود دارد.

2. دوام

یکی دیگر از مزایای موجود در SSD دوام آن است. از آنجا که هیچ اجزای فیزیکی در SSD وجود ندارد، تحت تأثیر ضربه های خارجی قرار نمی گیرد. بنابراین دوام و مقاومت بیشتری در برابر افتادن و لرزش دارد. شاید حتی در صورت افتادن و ضربه خوردن، SSD ها هیچ گونه داده ای را حذف نمی‌کنند که باعث امنیت بیشتر داده ها می شود.

همانطور که گفتیم SSD قطعات متحرک ندارد. این بدان معنی است که افتادن و لرزش که می تواند منجر به ضربه فیزیکی یا خارجی شود همیشه به معنای از دست دادن داده ها نیست. استثنائاتی وجود دارد اما به طور کلی SSD ها بادوام هستند. با این وجود ، HDD  می توانند از صدمه دیدن به دلیل داشتن قطعات متحرک آسیب ببیند. آسیب به هارد دیسک می تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شود.

 

3. اندازه کوچک

یکی دیگر از مزایا SSD  اندازه کوچک آن می‌باشد. محدودیت خاصی برای اندازه تولید در HDD وجود دارد، اما در SSD ها چنین محدودیتی وجود ندارد. به دلیل عدم وجود قطعات متحرک ، SSD کوچک‌تر از HDD است. به دلیل ماهیت جمع و جور آنها بیشتر برای دستگاه های الکترونیکی قابل حمل مناسب هستند. بنابراین، هر زمان که یک دستگاه الکترونیکی قابل حمل مانند اولترابوک و تبلت نیاز به ذخیره سازی داشته باشد ، SSD ها بهترین گزینه خواهند بود. 

 

4- نویز کمتر

با توجه به چرخش مداوم صفحات فلزی و حرکت بازوهای خواندن/نوشتن ، توسط HDD نویز ایجاد می شود. اما بر خلاف HDD ، هیچ بشقاب فلزی و بازوی خواندن/نوشتن در SSD وجود ندارد. بنابراین ، هنگامی که SSD ها در حال کار هستند هیچ سر و صدا ایجاد نمی کند. مقدار نویز SSD ها 0 دسی بل است.

5. مصرف برق

بر خلاف هارد دیسک که برای عملکرد خواندن/نوشتن به دیسک های روکش مغناطیسی متکی است ، در SSD هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد. به همین دلیل به طور کلی انرژی کمتری مصرف می کند. از آنجا که SSD ها مقدار زیادی برق مصرف نمی کنند، در نظر گرفته می شود که از نظر انرژی بسیار کم مصرف است و گرمای کمتری از خود ساتر می‌کنند.

مزایا اس اس دی

SSD چه معایبی دارد؟

 

1. طول عمر

بیشترین عیب SSD نسبت به HDD طول عمر آنها است. پاک کردن و بازنویسی داده‌ها در درایو حالت جامد تعداد محدودی دارد. با هر بار تکمیل این فرایند، سلول های SSD خراب می شوند. به احتمال زیاد، به اندازه سیستم شما دوام نخواهند آورد.

فلش مموری هایی که در SSD ها استفاده می شوند محدود به تعداد مشخصی از نوشته ها هستند. به همین دلیل ، چرخه عمر  SSD محدود است. برای نوشتن داده ها در SSD ، از فرایندی استفاده می کند که به چرخه های نوشتن معروف است. در این فرایند وقتی داده ای روی SSD نوشته می شود ، بلوک های قبلی موجود در آنها پاک می شوند. هرگاه این فرایند به پایان برسد ، در نهایت منجر به پوسیدگی سلول می شود. پوسیدگی سلول اساساً به این معنی است که SSD شما به آرامی به سمت خرابی پیش می رود.

2. هزینه

اگر هزینه هر گیگابایت فضا را اندازه گیری کنید، SSD بسیار گرانتر از HDD است. یک حساب سرانگشتی نشان می دهد SSD دو برابر فضای ذخیره سازی یکسان HDD هزینه دارد. به عبارت دیگر ، رایانه های مجهز به SSD گران تر از سیستم های معمولی هارد دیسک خواهند بود.

مهمترین عیب استفاده از SSD هزینه آن است. رایانه هایی به عنوان رسانه اصلی ذخیره سازی خود از اس اس دی استفاده می‌کنند گران تر خواهند بود. با این حال ، هزینه کلی SSD به طور قابل توجهی کمتر است.

 

3. ذخیره سازی

بازار فعلی SSD را با فضای ذخیره سازی محدود ارائه می‌دهد. ظرفیت رایانه های دارای SSD معمولاً 128 تا 480 گیگابایت است. ظرفیت درایوهای حالت جامد می توانند تا 4 ترابایت افزایش یابند، اما هزینه دستگاه نسبت به ظرفیت ذخیره سازی SSD به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

فضای ذخیره سازی ارائه شده توسط SSD محدود به مقادیر خاصی است. ظرفیت ذخیره سازی اولیه SSD 128 گیگابایت است. یافتن SSD هایی با ظرفیت ذخیره سازی بالاتر بسیار نادر است. علاوه بر این هنگامی که ظرفیت ذخیره سازی SSD افزایش می یابد، به طور خودکار هزینه دستگاه نیز افزایش می یابد.

 

5. بازیابی اطلاعات

در صورت حذف داده ها در SSD ، بازیابی مجدد داده ها تقریباً غیرممکن است. اگرچه این می تواند از نظر امنیت داده ها مفید باشد، اما در صورت عدم پشتیبان گیری مناسب، می تواند منجر به مشکلات جدی شود. برخلاف HDD، داده های موجود در SSD در داخل حافظه های فلش پراکنده شده است. هر زمان که به فلش مموری ها صدمه ای وارد شود هیچ گزینه ای برای بازیابی اطلاعات داخل آن وجود نخواهد داشت.

خرید اس اس دی

 

خرید SSD و HDD در فروشگاه آرکا آنلاین

 

آرکا آنلاین عظیم‌ترین و با اعتبارترین سامانه خرید آنلاین تجهیزات جانبی در کشور می‌باشد. فروشگاه آرکا آنلاین در طول دوران فعالیت خود توانسته است رضایت صد درصدی کاربران را دریافت کند.  تجهیزات جانبی لب تاپ و سایر محصولات الکترونیکی از خدمات فروشگاه آرکا آنلاین می‌باشد. 

به منظور انتخاب بین SSD و HDD از این مقاله کمک بگیرید و و با درنظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام سیستم ذخیره سازی متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید.

فروشگاه آرکا آنلاین انواع و مدل‌های مختلفی از SSD و HDD را ارائه می‌دهد. برای مشاهده لیست قیمت SSD و لیست قیمت HDD کافی است برای آن‌ها کلیک کنید.

 

 

 

خدایا شکرت 
 

نظرات

حاصل جمع : Captcha