نکات مهم انتخاب کارتریج

نکات مهم انتخاب کارتریج

 

 

 

 

استفاده از کارتریج در پرینتر نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل باید نکات مهم انتخاب کارتریج را هنگام خرید آن در نظر بگیرید. دانستن ویژگی های یک کارتریج خوب به شما کمک می کند تا دستگاه پرینتر با کیفیت ترین عکس ها را چاپ کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت کانن کلیک نمایید 

 

اهمیت استفاده از کارتریج

پرینتر یکی از مهمترین دستگاه هایی است که امروزه در بیشتر سازمان ها و اداره ها استفاده میشود. عامل مهمی که در خرید یک پرینتر لازم است توجه کنید، نوع مواد مصرفی آن و قطعات اساسی آن می باشد. در صورت نامرغوب بودن آن ممکن است خسارات زیادی به دستگاه شما وارد کند.

کارتریج یا تونر یکی از بخش های اساسی یک پرینتر است که به عنوان منبع رنگ پرینتر یا دستگاه چاپ شناخته می شود. کارتریج ها در دو دسته تقسیم بندی می شوند: کارتریج جوهر افشان و کارتریج تونر

در ادامه مقاله به توضیح کامل انواع کارتریج خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت اچ پی کلیک نمایید 

 

 

نکات مهم انتخاب کارتریج

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت اپسون کلیک نمایید 

 

کارتریج جوهر افشان

در این نوع کارتریج، رنگ ها به صورت مایع وجود دارد. تصاویر روی کاغذ با پاشیدن قطرات ریز جوهر توسط هد دستگاه بوجود می آید. سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد در کارتریج جوهر افشان وجود دارد که برای چاپ رنگی استفاده می شود. علاوه براین یک منبع رنگ سیاه نیز همراه این رنگ ها وجود دارد که برای چاپ سیاه و سفید مورد استفاده قرار میگیرد.

 

جهت مشاهده کارتریج های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

 

کارتریج تونر

کارتریج تونر همان طور که از نام آن پیداست دارای یک تونر رنگ است. تمام کارتریج های لیزری از دو قسمت اصلی تونر و درام تشکیل شده اند.  

برخلاف کارتریج جوهرافشان، انتقال دستور پرینت روی کاغذ توسط پودر یا همان تونر و درام کارتریج انجام میشود. در برخی دستگاه ها این دو بخش بصورت مجزا و در برخی دیگر در یک کارتریج قرار دارد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

تونر درواقع پودری خاص با فشردگی و غلظت زیاد است. ترکیبات اصلی پودر تونر شامل پودر کربن ، پلیمرهای خاص ، پلی ‌استر، رزین و اکسید آهن است. در پرینترهای لیزری رنگی، پودرها در رنگ های مشکی، آبی، زرد و قرمز می باشد. این رنگ ها در برخی پرینترها در2 کارتریج جداگانه برای رنگ مشکی و رنگ های دیگر هستند.

تعداد کارتریج

برخی از چاپگرها ممکن است از 6 کارتریج جوهر استفاده کنند و برخی دیگر فقط یک کارتریج داشته باشند. این تعداد نظر به نوع دستگاه چاپ شما متفاوت است. هدف از استفاده 6کارتریج برای این است که علاوه بر 4رنگ اصلی، از دو رنگ فوتو استفاده می کنند. این دو رنگ همان آبی و قرمز کمرنگ هستند که تحت عنوان سیان و فوتو مجنتا نامید می شود.

تعداد تونرها نیز در پرینترهای لیزری در قالب 4 رنگ اصلی مورد استفاده قرار می گیرند. اما در برخی از دستگاه ها بخش درام بصورت کیت جداگانه استفاده می شود.

کارتریج شارژ مجدد

از ویژگی های مثبت کارتریج این است که در صورت اتمام تونر، نیازی به خرید تونر کارتریج جدید نیست. نحوه شارژ تونر بحث جداگانه ای است که نیاز به دانستن فرمول دقیق در مورد تونر و کاتریج دارد.

نکات مهم انتخاب کارتریج

بررسی شماره کارتریج برای خرید

اگر می خواهید برای پرینتر یا دستگاه چاپ خود یک کارتریج تهیه کنید، باید مشخصات دستگاه را بررسی کنید.

برای اینکه شماره کارتریج را پیدا کنید، به لوگوی شرکت سازنده دستگاه چاپ که روی دستگاه قرار دارد مراجعه کنید. مدل دستگاه شما نیز معمولا در پایین، پشت یا کنار دستگاه پرینتر قرار دارد.  

انتخاب کارتریج بر اساس نوع استفاده

قبل از اقدام به خرید کارتریج تصمیم بگیرید که به چه میزان از کارتریج استفاده می کنید. کارتریج های جوهر افشان نظر به تعداد تقریبی صفحاتی که چاپ می کنند، به عنوان کارتریج استاندارد XL یا کارتریج پربازده  XXLتعیین می شوند.

اگر شما پرینتری دارید که در خانه یا محل کار گهگاهی از آن استفاده می کنید، بهتر است سراغ کارتریج های استاندارد بروید. اما اگر در یک انتشارات یا عکاسی کار میکنید، کارتریج های پربازده برای شما مناسب تر خواهد بود. زیرا این نوع کارتریج ها تا 50 درصد در هزینه چاپ صفحات صرفه جویی می کنند.

انتخاب کارتریج های اصلی یا سازگار

کارتریج های جوهرافشان شرکت سازنده تجهیزات اصلی OEM از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. آنها به طور منحصر به فرد برای کار با دستگاه چاپ با مدل خاصی طراحی شده اند. هزینه کارتریج های اصلی نسبتا بیشتر از کارتریج های سازگار هستند.

کارتریج های سازگار توسط سازندگان شخص ثالث ساخته می شوند. این کارتریج با انواع مدل های چاپگر سازگار هستند و باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه می شوند. با استفاده از کارتریج های سازگار یا معمولی می توانید هزینه چاپ در هر صفحه را تا 50 درصد کاهش دهید.

یک پرینتر لیزری را انتخاب کنید

اگر به اسناد متنی ساده با کیفیت بالا نیاز دارید، چاپگرهای لیزری انتخاب بسیار بهتری هستند. اما برای چاپ عکس‌ها چندان مناسب نیستند. قیمت دستگاه های لیزری گرانتر از چاپگرهای جوهر افشان هستند، اما جایگزینی کارتریج برای شما بسیار ارزان تر تمام می شود. از ویژگی های برتر پرینتر لیزری این است که سرعت چاپ بیشتری خواهید داشت.

افزایش طول عمر کارتریج

اگر میخواهید به بهترین شکل از کارتریج خود استفاده کنید، باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید تا طول عمر کارتریج افزایش یابد. در ادامه برخی از نکات مهم را به شما ارائه میکنیم.

هشدار اتمام جوهر را جدی بگیرید

زمانی که جوهر کارتریج دستگاه رو به تمام شدن است، پیامی مبنی بر تمام شدن جوهر بروی صفحه ظاهر می شود. گاهی ممکن است نیاز به تعویض کارتریج نداشته باشید، اما باید نسبت به بررسی کارتریج و میزان رنگ آن اقدام نمایید. درصد جوهر موجود در کارتریج نسبت به برندهای پرینتر متفاوت است. مطمئن شوید که تنظیمات پرینتر به درستی اعمال شده است و به دنبال نشانه های قطعی برای تمام شدن رنگ کارتریج باشید.

قسمت های لازم را چاپ کنید

برای چاپ یک صفحه رنگی، قطعا مقدار جوهر بیشتری مصرف خواهد شد. پس سعی کنید تنها قسمت هایی که باید چاپ شود را مشخص کنید. فونت های بزرگ و پررنگ خیلی سریع کارتریج شما را تخلیه می کند. می توانید با کاهش اندازه متن و مصرف کمتر رنگ، عمر کارتریج خود را افزایش دهید.

تنظیمات چاپگر خود را بررسی کنید

اگر به تازگی از پرینتر استفاده می کنید، حتما با تنظیمات آن آشنا شوید. در بخش تنظیمات، شما می توانید با تنظیم گزینه هایی، میزان رنگ مصرفی برای چاپ را مشخص کنید.

همچنین، با انتخاب حالت پیش فرض، جوهر به میزان قابل توجهی کمتر مصرف می شود. ممکن است کیفیت چاپ برای یک صفحه حاوی متن و عکس مناسب نباشد، اما با تغییر تنظیمات می توانید بصورت سفارشی چاپ کنید.

نکات مهم انتخاب کارتریج

قبل از چاپ، پیش نمایش را فراموش نکنید

چاپ مجدد برای اصلاح متن به اندازه زیادی رنگ مصرف می کند. دقت کنید قبل از چاپ، اصلاحات لازم را انجام دهید. در صورتی که تغییرات جزئی وجود دارد می توانید از آن صرف نظر کرده یا با ابزار دیگری آن را اصلاح کنید. به این منظور، در هر ویرایشگر سند گزینه پیش نمایش چاپ وجود دارد که می توانید وضعیت سند را در حالت چاپ مشاهده کنید.

برطرف کردن مشکلات چاپی

اگر چاپ‌های شما خط دار یا لکه‌دار هستند، قبل از تعویض کارتریج‌های جدید، مطمئن شوید که هد چاپ تمیز می باشد یا خیر. در صورتی که چاپگر شما برای مدتی غیر فعال باشد، هد چاپ روی کارتریج ممکن است خشک شود. با تمیز کردن هد توسط یک دستمال نخی، می توانید جوهر خشک شده را پاک کنید.

تمامی برندهای کارتریج در فروشگاه آرکا آنلاین

با توجه به نکات مهم انتخاب کارتریج که در این مقاله بیان شد، لازم است تا قبل خرید نوع دستگاه خود را بررسی کنید و مطابق به نوع دستگاه اقدام به خرید کارتریج کنید.

آرکا آنلاین بزرگترین و معتبر ترین سامانه خرید آنلاین تجهیزات جانبی در کشور است. انواع تجهیزات الکترونیکی از قبیل لپ تاپ، تبلت، ماشین های اداری، لوازم جانبی موبایل، تجهیزات شبکه و غیره، از معتبرترین برندهای دنیا در این فروشگاه وجود دارد.

شما می توانید انواع تجهیزات اداری را به صورت شبانه روزی با قیمت مقرون به صرفه سفارش داده و خریداری کنید.

 

 

 

خدایا شکرت 
 

نظرات

حاصل جمع : Captcha