قیمت مانیتور گیمینگ ام اس آی

قیمت مانیتور گیمینگ ام اس آی

قیمت مانیتور گیمینگ ام اس آی 

 

پس از انتخاب قطعات کیس گیمینگ نوبت به انتخاب مانیتوری متناسب با کامپیوتر گیمینگ می باشد. یک پی‌سی مخصوص بازی بدون استفاده از مانیتوری توانمند و با قابلیت‌ و مناسب نمی‌تواند تجربه‌ بصری عالی و متمایزی از کنسول‌های بازی را در اختیار گیمر قرار بدهد.

تاکنون کنسول‌های بازی عموما به نمایشگرها یا تلویزیون‌های معمولی متصل می‌شد که توانایی نمایش تصاویر ۶۰ هرتزی و با کیفیت رایج را دارا می باشند، اما مانیتورهای مخصوص گیمینگ نیز به قابلیت‌های پیشرفته‌تری مجهز شده اند تا تصاویر را روانتر و تاخیر کمتر نمایش دهند که این مساله مهم بدون داشتن کارت گرافیک و اجزای قدرتمند در رایانه‌ی بازی میسر نخواهد شد.

قبلا انتخاب مدل مناسب یک مانیتور به ابعاد، رزولوشن یا دقت نمایش تصاویر بر اساس تعداد پیکسل‌ها و نرخ بازسازی تصاویر (refresh rate) خلاصه می شد، اما اکنون با پیشرفت فن اوریِ در نمایشگرها، انتخاب مدل مناسب برای سیستم گیمینگ از گذشته نیز پیچیده تر شده است.

از فن آوری‌هایی مانند G-Sync از انویدیا و FreeSync از ای‌ام‌دی هر دو برای رفع پارگی تصاویر ساخته شده‌اند، تا نرخ‌های بازسازی تصاویر (تعداد تکرار تصاویر در ثانیه) در برخی مدل‌ها که به ۱۴۴ و ۲۵۰ هرتز هم می رسد. با این که کیفیت نمایش در پنل‌های مختلف در سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته، تفاوت کیفیت بین انواع مختلف پنل‌ها از جمله پنل‌های TN ،IPS و VA هنوز هم وجود دارد.

حتی اولویت ملاک‌های خرید بر اساس دسته بندی گیمرها هم متفاوت است، به عنوان نمونه گیمرهای شاغل در ورزش‌های الکترونیک باید کمترین تاخیر را در نمایشگر داشته باشند، اما بازی‌های شوتر و اول شخص مبارزه‌ای یک نمایشگر سریع با قابلیت HDR کافی است.

 

خرید هارد اکسترنال ای دیتا مدل اچ دی ۷۱۰ پرو با ظرفیت ۱ ترابایت

 

انواع پنل‌ های نمایشگر

پنل‌های IPS بهترین و متوازن‌ترین فناوری موجود از نظر کیفیت تصویر ، دقت نمایش رنگ‌ها و زاویه‌ی دید هستند

نمایشگرهای رایج امروزی LCD (liquid-crystal displays) یا نمایشگرهای کریستال مایع، نمایشگر با صفحه‌ تخت هستند که از کریستال‌های مایع و تعدادی فیلترهای پلاریزه ساخته شده‌اند. کریستال‌های مایع مستقیما نوری تابش نمی‌کنند و از نور پس‌زمینه برای تابش نور و نمایش تصاویر در رنگ‌های مختلف بهره می‌گیرند.

در LCDهای قدیمی از لامپ فلورسنت برای تولید نور پس‌زمینه استفاده می‌شده است، اما دیگر استفاده از دیودهای نوری یا LEDها برای تولید نور، جایگزین لامپ‌های فلورسنت شده که مصرف کمتری دارند و کنتراست بالاتری نیز تولید می‌کنند.

به LCDهایی که از LED برای نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند، یعنی در LEDها بخش تولید روشنایی تغییر کرده است. QLED هم فن آوری جدید شرکت سامسونگ بر اساس LCD است که برای نور پس زمینه از نانو ذراتی به نام Quantom Dot استفاده شده است ودر نمایش رنگ‌ها و سایه‌ها عملکرد بهتری دارند.

پنل‌های مدرن‌تر و جدیدتر OLED بر خلاف LCDها، از دیودهای نوری ساخته می‌شوند که داتا نور تولید می‌کنند و به نور پس‌زمینه نیاز ندارند. پنل‌های OLED (organic light-emitting diode) به خاطر قیمت بسیار بالا و دشوار بودن تولید در ابعاد بزرگ برای استفاده در نمایشگرهای کامپیوترهای خانگی رایج نشده‌اند.

 

پنل TN

پنل‌های TN (Twisted Nematic) مدت زمان طولانی است که در نمایشگرها استفاده می‌شوند، بیشترین میزان تولید و کمترین قیمت تمام شده‌ ساخت را دارا می باشند و بزرگترین مزیتشان، کمترین زمان پاسخ‌گویی (response time) در بین انواع مانیتور موجود در بازار است.

اما نقطه ضعف این پنل، زاویه‌ دید محدود و کنتراست کمتر آن نسبت به انواع دیگر است. پنل‌های TN فقط می‌توانند ۶ بیت را برای هر رنگ در طیف رنگی تولید کنند، طیف رنگی کامل برای ۱۶.۷ میلیون رنگ متشکل از ۳ رنگ آبی، قرمز و سبز با داده‌های ۸ بیتی است که در مجموع ۲۴ بیت داده‌ را تشکیل می‌دهند و در این فن آوری از تکنیکی با نام dithering برای شبیه‌سازی رنگ‌های دیگر استفاده می شود.

اما کیفیت پنل‌های TN در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته و مدل‌های رده بالای آن کیفیت قابل قبولی به نمایش گذاشته است.

 

خرید حافظه اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WDS۵۰۰G۱B۰A ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت

 

پنل VA

پنل‌های VA (Vertical Alignment) قادر به نمایش طیف‌های رنگی با کیفیت بالاتری نسبت به پنل‌های TN است و زاویه‌ دید بهتری نسبت به آنها دارند. اما سرعت پاسخ‌گویی آنها نسبت به پنل‌های TN و حتی IPS پایین‌تر است. کنتراست این مدل‌ها معمولا بالاتر از متوسط پنل‌های دیگر است و رنگ سیاه و صحنه‌های تاریک را با کیفیت واقعی‌تری نمایش می‌دهند. پنل‌های VA قادر به تولید رنگ‌های ۸ بیتی هستند و انواعی از آنها را می‌توان MVA ،S-PVA و البته AMVA (Advanced MVA) می باشند.

 

پنل IPS

می توان پنل‌های IPS (In Plane Switching) را بهترین و متوازن‌ترین فن اوری موجود از نظر کیفیت تصویر و دقت نمایش رنگ‌ها و زاویه‌ دید دانست و به همین دلیل برای طراحی، کارهای گرافیکی و تولید محتوای رسانه‌ای اولویت بیشتری دارند.

سرعت پاسخ‌گویی این پنل‌ها از انواع VA بیشتر و از TN کمتر است، این پنل‌ها هم ۸ بیتی هستند و طیف کامل رنگی را پشتیبانی می‌کنند. گونه‌های S-IPS و H-IPS از زیرمجموعه‌های این فن اوری می باشند و پنل‌های PLS سامسونگ نیز در اصل با فن اوری IPS تولید شده است. PLS زاویه‌‌ی دید بهتر و روشنایی بیشتری دارد، حتی پنل AHVA هم که توسط سازنده‌ی معروف پنل به نام AUO ابداع شده، نوعی پنل IPS است و نه VA.

نرخ نوسازی تصویر (Refresh rate)

نرخ نوسازی تصویر یا Refresh rate، به تعداد به روزرسانی‌ها یا ترسیم‌های تصویر نمایشگر در یک ثانیه گفته می‌شود و مبنای آن هم واحد محاسبه‌ فرکانس یعنی هرتز می باشد. یک پنل ۶۰ هرتزی تا ۶۰ دفعه در ثانیه، قابلیت بازسازی تصویر دریافتی از کارت گرافیکی را دارد.

Refresh rate, Frame rate یا نرخ فریم متفاوت هستند، نرخ فریم برای سرعت پردازش خروجی کارت گرافیکی استفاده می‌شود، نرخ نوسازی تصویر می‌تواند تکرار دوباره‌ یک فریم را در بربگیرد اما مقصود از فریم ریت، تعداد تکرار کل یک فریم با داده‌های جدید برای نمایش در مانیتور می باشد.

 

خرید پردازنده CPU اینتل باکس مدل Core i۳-۱۰۱۰۰F فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز

 

G-Sync در برابر FreeSync

اشاره کردیم که انویدیا و ای‌ام‌دی برای رفع مشکل پارگی تصاویر (Screen Tearing) فن اوری‌های اختصاصی خود را از طریق ارائه‌ شیوه‌ای برای اجرای نرخ نوسازی تصویر پویا(Adaptive Refresh rate) توسعه دادند. فن اوری G-Sync نیاز به تعبیه‌ یک تراشه‌ سخت‌افزاری در داخل نمایشگر داشت، اما FreeSync از قابلیت کارت گرافیک برای همگام‌سازی نرخ فریم و نرخ بازسازی تصویر در مانیتور بر اساس استاندارد Adaptive Sync استفاده کرده که به سخت‌افزار مجزا در داخل نمایشگر نیازی ندارد.

به همین علت مانیتورهای دارای نشان G-Sync بسیار گرانتر از مانیتورهای مشابه با همان پنل و مشخصات اما با فناوری FreeSync عرضه می شوند. علاوه بر این، سازندگان مانیتور برای آزمایش‌های پیشرفته روی نمایشگر تولید شده و دریافت نشان تایید از انویدیا برای G-Sync، نیاز به پرداخت مبلغ مشخصی دارند، در صورتی که استفاده از فن اوری FreeSync برای سازندگان رایگان است.

این دو فن اوری در عملکرد بسیار شبیه به هم هستند و با همگام سازی عملیات ترسیم فریم در بافر خروجی کارت گرافیکی و عملیات نوسازی تصویر در نمایشگر که اسکن نامیده می شود، باعث حذف بریدگی و اثر Tearing در صفحه می‌شوند. حتی از ایجاد وقفه یا Stutter که پیامد فعال‌سازی V-Sync در بازی‌هاست نیز اجتناب خواهد شد و بنابراین دارندگان مانیتورهای G-Sync و Free Sync نباید گزینه‌ی V-Sync را در تنظیمات گرافیکی بازی فعال نمایند.

FreeSync نقطه ضعف‌هایی هم دارد که از جمله‌ی آنها بازه‌ محدودتر نرخ نوسازی تصویر است که بسته به مدل بین ۳۶ تا ۷۵ هرتز و در مدل‌های پیشرفته‌تر تا ۱۴۴ هرتز می باشد. اگر نرخ فریم بازی خارج از این محدوده باشد، FreeSync عملیاتی نخواهد بود.

 

HDR

نمایشگرهای مجهز به قابلیت HDR (High Dynamic Range) سایه‌روشن‌های باکیفیت‌تر و رنگ‌های عمیق‌تری را نمایش می دهند. از پیش‌نیازهای پنل HDR قابلیت نمایش کنتراست بسیار بالاتر است. در نمایشگر HDR صحنه‌های تاریک، تاریکتر و صحنه‌های روشن هم روش‌تر از نمایشگر معمولی نشان داده می شود.

پیاده‌سازی HDR در بین نمایشگرها و TVها متفاوت است، این فن اوری انواع متعددی نظیر Dolby Vision، HDR10 و +HDR10 دارد که در این میان پشتیبانی از HDR10 در میان سازندگان مرسوم‌تر می باشد.

 

خرید هارددیسک اینترنال توشیبا ایکس ۳۰۰ با ظرفیت ۶ ترابایت

 

G-Sync Ultimate و FreeSync Premium Pro

G-Sync Ultimate همان فن اوری G-Sync است. نمایشگری که این نشان را داشته باشد، باید توانایی تولید کنتراستی برابر با 1000-nit را دارا باشد. نمایشگری که تا این حد کنتراست داشته باشد معمولا از نور پس زمینه‌ی کامل Full Array Backlighting Local Dimming برخوردار است.

FreeSync Premium Pro هم FreeSync معمولی است که قابلیت HDR و حداقل داشتن پنلی با فرکانس ۱۲۰ هرتز، به ملزومات مورد نیاز آن افزوده شده است. نشان FreeSync Premium تنها فن اوری FreeSync و پنل ۱۲۰ هرتزی را شامل می شود و فاقد قابلیت HDR می باشد.

 

Full Array Backlighting و Local Dimming

مانیتوری با داشتن آرایه‌ کاملی از منابع نوری پس‌زمینه (Full Array Backlighting) بهترین کنتراست ممکن را با کیفیت بالاتر به نمایش خواهد گذاشت. تکنیک Local Dimming با خاموش کردن نور پس‌زمینه در مناطقی که قرار است تاریک باشد، به نمایش رنگ‌های تاریک و سایه روشن در واقعیت نزدیک شده و وارد محدوده نمایشگرهای OLED و پلاسماهای قدیمی می شود.

کیفیت Local Dimming به تعداد مناطقی که نور پس‌زمینه بر اساس آن تقسیم می‌شود بستگی دارد، هر چه تعداد این مناطق بیشتر باشد و ایجاد آنها با صحنه‌های متحرک همگامی دقیق‌تری داشته باشد، این تکنیک هم باکیفیت‌تر اجرا می شود.

 

Edge lighting

در این مدل نور پس‌زمینه، بر خلاف روش Full Array Backlighting، از دیودهای نوری تنها در لبه‌های صفحه‌ نمایشگر استفاده می‌شود تا نور تمام LCD تامین گردد، به همین جهت حاشیه‌ چنین نمایشگرهایی روشن‌تر از مرکز است و بدست آوردن uniformity مناسب یا یکنواختی نور پس‌زمینه در آنها بسیار دشوار می باشد.

 

Flicker free

منظور از Flicker، سوسو زدن و پرش در تصاویر است که به علت سرعت بالا در تغییر نور پس‌زمینه بوجود  می آید. این مشکل در مانیتورهای CRT ((cathode ray tube متداول و شناخته شده بود و هنوز هم وجود دارد. برخلاف تصور رایج، مانیتورهای LCD نیز از این مشکل مستثنی نیستند، چون بعضی از آنها برای کنترل روشنایی از مدولاسیون پالس (PWM) استفاده می‌کنند.

با کاستن از تنظیم روشنایی و کم شدن نور، سوسو زدن در تصویر بیشتر به چشم می آید، زیرا دوره‌ای که نور پس‌زمینه در هر چرخه‌ PWM فعال است کوتاه می‌شود. این مشکل در مانیتورهای با نور پس‌زمینه‌ LED بسیار برجسته‌تر می باشد، زیرا نور پس‌زمینه‌ LED نسبت به تغییرات در جریان، سریعتر واکنش نشان می‌دهد.

نمایشگرهایی که قابلیت Flicker free دارند، به جای تکنیک PWM برای تولید روشنایی، از تکنیک Direct Current یا DC استفاده می‌کنند که این تاثیر را هنگام نمایش تصاویر ایجاد نمی کند و در نتیجه باعث خستگی و آزار چشم نمی‌شود.

 

خرید مادربرد گیگابایت مدل زد ۲۷۰ پی دی تری

 

Over Drive -Trace Free - AMA

نمایشگرهای LCD به خاطر ماهیت ساخت و نحوه‌ عملکرد، دنباله‌ شبح‌ مانند روی اجسام متحرک بوجود می آورند که اصطلاحا Ghosting نامیده می‌شود. Ghosting در اثر سرعت نامتقارن انتقال در پیکسل‌ها ایجاد می‌شود، به این صورت که پیکسل‌های LCD اغلب سریعتر یا کامل‌تر به یک رنگ خاص منتقل می‌شوند و دیرتر از یک رنگ خاص برمی‌گردند.

این تفاوت سرعت تغییر رنگ، لبه یا دنباله در اشیای متحرک روی صفحه‌ی LCD ایجاد می کند. تکنیک‌های Over Drive، AMA یا Trace Free اسامی مختلف تکنیک های رفع این مشکل هستند و قرار است با آن ب از ایجاد این شبح روی تصاویر متحرک بکاهند یا آن را حذف کنند. البته افزایش نرخ نوسازی تصویر در پنل یا استفاده از پنل‌های سریعتر ۱۲۰، ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز هم از تاثیر این مشکل خواهد کاست و هر چه فرکانس تصویر بالاتر باشد، اثر Ghosting کمتر خواهد بود.

این تکنیک با افزایش ولتاژ در پیکسل‌ها، به افزایش سرعت تغییر رنگ در آنها و کاستن از محوشدگیِ اجسام در حین حرکت کمک می‌کند. اگر این افزایش ولتاژ بیش از میزان لازم باشد هم باعث inverse ghosting خواهد شد که عکس حالت قبلی است و باعث ایجاد لبه در سمت دیگر شی متحرک می شود.

بیشتر سازندگان برای این قابلیت در نمایشگرها، قابلیت تنظیم درجه یا میزان اعمال این تکنیک را در نظر گرفته‌اند تا کاربران بسته به فرکانس تصویر، میزانی که بهترین بازده‌ بصری و تعادل دارد را در مانیتورهای خود انتخاب کنند.

ULMB

Ultra Low Motion Blur یا به اختصار ULMB توسط انویدیا ابداع شده و به طور خاص برای کاهش اثر محوشدگی حرکت (Motion Blur) با استفاده از شبیه‌سازی شیوه‌ای که در نمایشگرهایCRT استفاده می‌شد طراحی شده که باعث کاهش تاری حرکت می شود، این ویژگی در هنگام انجام بازی‌های سریع مانند شوتر تاثیر بسیار قابل توجهی ایجاد می‌کند، اما در عوض از روشنایی تصویر کاسته می‌شود. به این تکنیک strobe backlighting هم گفته می‌شود.

 

خرید مادربرد ایسوس مدل تی یو اف بی ۳۶۵ ام پلاس گیمینگ

 

ارکا آنلاین  طی این سالها، اعتبار زیادی نزد مشتریان خود کسب کرده است. طبق نظرسنجی، ۹۷.۲ درصد از مشتریان آرکا آنلاین از خدمات این سامانه راضی بوده‌اند و استفاده از آن را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد داده‌اند. سرعت سادگی خرید اینترنتی لوازم جانبی، اعتبار و خوشنامی، پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته، رتبه یک فروش اینترنتی لوازم اداری را از آنِ آرکا آنلاین کرده است.

نظرات

حاصل جمع : Captcha