بهترین هدست های واقعیت مجازی سال 2022 (مهر 1401)

بهترین هدست های واقعیت مجازی سال 2022 (مهر 1401)

 

 

 

بهترین هدست های واقعیت مجازی سال 2022

 

هدست واقعیت مجازی یکی از بهترین ابزارهای مناسب مشاهده فیلم ها و انجام بازی های مدرن در فضای متاورس است که توسط شرکت های مختلفی تولید می شود.

واقعیت مجازی (Virtual reality)

واقعیت مجازی یک شبیه‌سازی کامپیوتری از جهان یا واقعیتی جایگزین است که به واقعیت بسیار نزدیک است. در واقعیت مجازی اتفاقاتی را می توان تجربه کرد که در دنیای واقعی دشوار یا کاملا تخیلی به نظر می رشد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

Virtual reality به ابزارهای ویژه از جمله عینک VR، هدفون، دستکش لمسی و غیره نیاز دارد. تصاویر یا ویدئوها که قرار است کاملا شبیه به واقعیت باشد را از طریق هدست و سیستم صوتی نمایش داده می  شود. این تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده و در تعامل با کاربر موفق بوده است.

متاورس اغلب به عنوان نوعی واقعیت مجازی (VR) نامیده می شود که در آن کاربران می توانند با یکدیگر در یک محیط تولید شده توسط کامپیوتر ارتباط دوطرفه برقرار کنند، کار کنند، بازی کنند، تفریح کنند و تحربیات خارج از تصور داشته باشند، با استفاده از هدست در کنار گجت های دیگر می تواند حواس پنج گانه را درگیر کند.

 

خرید کیبرد و ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل MK۲۷۰ 

 

هدست واقعیت مجازی

اولین سیستم واقعیت مجازی با قابلیت قرار گرفتن بر روی سر در اواخر سال 1960و اولین محصولات تجاری آن در سال 1980 تولید شد. در سال 2010 نوجوان آمریکایی Plamer Luckey اولین نمونه هدست واقعیت مجازی را که بعدها هدست Oculus Rift نام گرفت را طراحی کرد. دو سال بعد از آن او یک کمپین به ارزش 250 هزار دلار برای Kickstarter Crowd Funding راه اندازی نمود تا به هدست خود ماهیت تجاری بدهد. دو سال پس آن، مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ آن را به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد. از آن زمان به بعد رقبای زیادی وارد بازار واقعیت مجازی شدند؛ از HTC Vive و Sony Playstation VR گرفته تا هدست هایی بر پایه تلفن مانند Samsung Gear VR و Google Cardboard.

 

اصول اولیه استفاده از هدست واقعیت مجازی

مهمترین بخش یک پک واقعیت مجازی، هدست است که مانند یک عینک قطور روی چشمان کاربرقرار می گیرد. هدست های گران قیمت باید به کامپیوتر وصل شوند تا نرم افزارها و بازی هایش اجرا شود، اما نمونه های ارزان قیمت با استفاده از یک تلفن همراه قابل استفاده خواهد بود.

 

خرید هارد اینترنال وسترن دیجیتال با ظرفیت ۱ ترابایت رنگ آبی

 

در کنار تمام هدست ها هدفون ها و لوازم جانبی و تردمیل ها و کنترل کننده های مخصوصی نیز به گونه ای طراحی شده که تجربه سیر در دنیای واقعیت مجازی را برای کاربر لذت بخش کند. کنترل کننده های دستی، حرکات کاربر در دنیای واقعی را به بازی یا نرم افزار که در حال استفاده از آن است منتقل می کنند.

دستگاه های واقعیت مجازی اپ استورهای مخصوص به خود را دارند تا کاربر بتواند بازی ها و فیلم های مخصوص این دستگاه ها را مرور و دانلود نماید. بعضی از این اپ استورها به صورت مستقیم از خود هدست قابل اجرا است و برخی دیگر مانند بخش واقعیت مجازی فروشگاه دیجیتالی بازیهای کامپیوتری Steam، از طریق کامپیوتر هم قابل دسترسی می باشد.

 

Oculus Quest 2 یا Meta Quest 2

نقاط قوت

1-دارای سیستم واقعیت مجازی کاملی می باشد.

2-امکان اتصال به کامپیوتر وجود دارد.

3-قابلیت کار در مقیاس اتاق را دارد.

4-آرشیو وسیعی از اپ ها را دارا می باشد.

 

نقاط ضعف

1-عدم امکان شارژ مجدد دسته های کنترلر

2-به  حساب کاربری فیسبوک نیاز دارد.

 

خرید فن پردازنده ترمالتیک مدل UX۲۰۰ ARGB Lighting

 

این هدست نسبت به مدل Oculus Quest پیشرفت های چشمگیری دارد. دارای طراحی چشم نوازتر و رزولوشن نمایشگر آن ارتقاء یافته است و در برخی بازی ها و اپ ها دارای سرعت تعویض فریم 120 هرتز می باشد. این هدست بدون کابل کار می کند، هرچند که می توان آنرا با کابل Oculus Link به کامپیوتر متصل نمود. آرشیو غنی از بازی و نرم افزار Oculus Storeبسیار قابل توجه می باشد.

PlayStation VR

نقاط قوت

1-دارای آرشیو خوب بازی ها می باشد.

2-تنظیمات نسبتا ساده ای دارد.

3-قیمت مناسبی دارد.

 

نقاط ضعف

1-کار با دوربین نسبتا دشواراست.

با هدست هدست PlayStation VR می توان بازی های واقعیت مجازی را از طریق کنسول پلی استیشن انجام داد. این هدست ظاهر خاص و جذابی دارد و بسیار راحت است. با این هدست میتوان اکثر بازیهای هیجان انگیز مانند Batman: Arkham، Star Wars و Astro Bot Rescue Mission را انجام داد.

اگر صاحب کنسول PS4 یا PS4 Pro هستید، این هدست گزینه اقتصادی مناسبی است و دیگر نیاز به تهیه یک کامپیوتر پیشرفته برای گیمینگ نخواهید داشت. این هدست کنترلرهای ناظر بر حرکت دارد.

کنسول PS5 نیز از هدست های PlayStation VR پشتیبانی می کند اما سازگاری چندان خوبی با دسته های کنترلر آن ندارد.

 

خرید هارد اکسترنال ای دیتا مدل اچ دی ۷۱۰ پرو با ظرفیت ۱ ترابایت

 

HTC Vive Pro

نقاط قوت

1-گرافیک باکیفیت و با تأخیر بسیار اندکی دارد.

2-راحتی کار و تطبیق پذیری بالای کنترلرهای لمسی دارا می باشد.

3-آرشیو وسیعی از بازی دارد.

 

نقاط ضعف

1-نیازمند فضای بسیار زیاد و کابل های الکتریکی است.

2-فاقد سیستم صوتی داخلی می باشد.

نتیجه همکاری این دو شرکت مطرح، خلق دنیایی مجازی است که کاربر در آن روی دو پای خود حرکت می کند. فن آوری Lightroom این کمپانی بازی سازی به کاربر این امکان را می دهد که محدوده حرکت خود را پیش از شروع بازی مشخص نماید و به کمک سیستم Chaperone در حین راه رفتن، خزیدن یا با احتیاط قدم برداشتن، به اشیاء اطراف برخورد نکند یا حیوانات خانگی خود را زیر پا له نکند.

دسته های کنترلر هدست بسیار پیشرفته است و در برخی موارد فقط با استفاده از یک دکمه احساس دراز کردن دست ها و بلند کردن اجسام را به شما می دهد.

 

خرید هارددیسک اینترنال توشیبا ایکس ۳۰۰ با ظرفیت ۶ ترابایت

 

Valve Index

نقاط قوت

1-طراحی ظاهری عالی دارد.

2-دارای طراحی هوشمندانه کنترلرها می باشد.

3-قابلیت ارتقاء در آینده را دارا می باشد.

 

نقاط ضعف

1-فاقد کابل شارژ همراه محصول است.

2-وزن سنگینی دارد.

این شرکت با اولین همکاری با HTC و تولید هدست های Vive توانستند یکی از بهترین هدست های واقعیت مجازی را در زمانی که هنوز واقعیت مجازی نوپا بود، روانه بازار نمایند.  این هدست پیشرفته به دلیل داشتن بالشتک راحت و اسپیکرهای درونی هوشمند، تقریبا بی نقص است اما برای استفاده در مدت زمان طولانی کمی بیش از اندازه سنگین است. همچنین به دلایلی نامعلوم، کابل شارژ USB-C آن همراه محصول عرضه نشده است.

پنل LCD این دستگاه بسته به قدرت کامپیوتر با سرعت تعویض فریم متغیر کار می کند. کیفیت تصاویر آن نیز بالا است. دسته های کنترلر هوشمند آن قادر به انطباق با شکل دست است و با بهره مندی از سیستم حساس به فشار و نوارهای ضد تعریق، از خیس شدن دست ها در زمان اوج بازی جلوگیری میکنند.

 

خرید مادربرد گیگابایت مدل زد ۲۷۰ پی دی تری

 

اچ پی ریورب جی ۲

نقاط قوت

1-دارای صفحه‌نمایش با وضوح بالا و بسیار واضح می باشد.

2-کیفیت صدای عالی دارد.

3-از اورگونومی مناسبی برخوردار است.

 

نقاط ضعف

1-کیفیت متوسط کنترلرها

این هدست وضوح تصویر ۲۱۶۰ در ۲۱۶۰ در هر چشم و میدان دید ۱۱۴ درجه را به کاربر ارائه می‌دهد. اچی پی ریورب جی ۲ یک هدست سبک، راحت و دارای یک بلندگوی کشویی عالی است که توسط شرکت والو طراحی شده و از نظر فنی، این یک هدست سازگار با واقعیت ترکیبی مایکروسافت است.

در این هدست از اکوسیستم مخصوص واقعیت مجازی ویندوز ۱۰ مایکروسافت استفاده شده است که با سیستم استیم وی آر سازگار است. راه‌اندازی اولیه این دستگاه مانند تشخیص حجم محیط که مبتنی بر دوربین است، از سیستم تشخیص محیط والو ایندکس آسان تر است.

اما این سیستم مستعد خطاهای بیشتری در تشخیص محیط است. کنترلر موجود مبتنی بر طراحی کنترلر واقعیت مجازی مایکروسافت است که نسبت به کنترلر آکیولس تاچ یا کنترلر شاخص و با کیفیت والو، کمی ساده‌تر و محدودتر به نظر می‌رسد.

 

خرید مادربرد ایسوس مدل تی یو اف بی ۳۶۵ ام پلاس گیمینگ

 

اچ تی سی وایو کازمس

نقاط قوت

1-برای افزودن قابلیت‌های اضافی دارای صفحه‌نمایش‌های جلویی مدولار است.

2-دارای سیستم ردیابی داخلی می باشد.

3-لولاهایی برای برداشتن راحت هدست از روی چشم دارد.

4-با استیم وی آر سازگار است.

 

نقاط ضعف

1-قیمت بالا

این محصول نمونه ارتقاء یافته اچ تی سی وایو سال ۲۰۱۶ است و از سیستم ردیابی مستقل مانند هدست های واقعیت مجازی آکیولس کوئست ۲ و اچ پی ریورب جی ۲ بهره می‌برد و همچنین دارای پنل‌های قابل تعویض برای اضافه کردن دوربین‌های بیشتر برای تجربه واقعیت ترکیبی می باشد.

می‌توان سنسورهای ردیابی خارجی بیشتری را به‌منظور تجربه واقعیت مجازی بهتر به این دستگاه اضافه نمود و حتی لوازم جانبی اچ تی سی وایو و والو ایندکس را در این دستگاه استفاده کرد. به‌طور کلی عملکرد اچ پی ریورب جی ۲ و والو ایندکس بهتر از وایو کازمس است.

سونی پلی‌استیشن ( VR (Sony PlayStation VR

نقاط قوت

1-برای این محصول بازی‌های فراوانی عرضه شده است.

2-قیمت منطقی و مقرون‌به‌صرفه ای دارد.

3-پشتیبانی از اکثر کنترلرهای مخصوص پلی‌استیشن ۴ مثل دوال شاک و پلی‌استیشن موو

 

نقاط ضعف

1-پایین بودن وضوح تصویر نسبت به سایر رقبا

2-پایین بودن کیفیت کنترلرهای واقعیت مجازی

 

خرید مانیتور گیمینگ ایسوس مدل وی پی ۲۲۸ اچ ای

 

از این گزینه یک هدست قدیمی و قدرتمند است و بیشتر از سه سال سابقه دارد.کاربر می تواند با خرید این محصول به چندین بازی رایگان هم دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است که سونی بازی‌های واقعیت مجازی زیادی که مخصوص پلی‌استیشن VR هستند را وارد بازار کرده و احتمالا تعداد این بازی‌ها افزوده خواهد شد. بازی‌هایی که توسط سونی عرضه شدند، انحصاری هستند یعنی تنها به یک پلی‌استیشن ۴ و خود دستگاه نیاز خواهید داشت.

 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha