چگونه بهترین قطعات کامپیوتر را انتخاب کنیم؟ (مهر 1401)

چگونه بهترین قطعات کامپیوتر را انتخاب کنیم؟ (مهر 1401)

 

 

 

چگونه بهترین قطعات کامپیوتر را انتخاب کنیم؟

 

قبل از خرید یک کامپیوتر شخصی یا کاری باید کاربری تان را مشخص کنید تا بر اساس آن بتوانید نیازها و انتظارات خود را بشناسید و با توجه به بودجه، یک خرید مناسب و قابل استفاده انجام دهید.

بنابراین باید نوع استفاده از کامپیوتر مشخص باشد تا بدانید باید برای کدام قطعات بیشتر هزینه کنید و کدام قطعات کم اهمیت‌تر یا حتی بی اهمیت هستند. به عنوان نمونه یک کامپیوتر کاری به پردازنده قوی و حجم بالایی حافظه رم نیاز دارد اما کارت گرافیک می‌تواند در حد گرفتن خروجی تصویر مورد استفاده قرار گیرد اما برای یک سیستم گیمینگ یا گرافیکی، کارت گرافیک از اهمیت و نقش زیادی برخوردار می باشد.

 

جهت کسب اطلاعات درباره شرکت ایسوس کلیک نمایید 

 

کاربری کامپیوتر می‌تواند عمومی، خانگی، کاری، کافی نت، ورک استیشن تخصصی، گرافیکی، محاسباتی، سرور و نظیر آنها باشد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

بودجه

یک کامپیوتر قوی از عهده هر استفاده‌ای بر می‌آید اما هیچ یک از ما آن قدر پول اضافی برای خرید بهترین قطعات کامپیوتر هزینه نخواهیم کرد. بنابراین باید بودجه معقول و منطقی را به خرید PC اختصاص داد. همان گونه که ذکر شد همه قطعات کامپیوتر به یک اندازه برای استفاده‌های گوناگون اهمیت و کاربرد  ندارند. بنابراین باید بودجه‌ را به نحو مناسب با نیاز  صرف خرید قطعات نمود.

 

خرید کیبرد و ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل MK۲۷۰ 

 

گلوگاه یا باتل نک (Bottleneck)

باتلنک به معنی گلوگاه یا تنگنا ، به عدم تناسب قطعات کامپیوتر با یکدیگر اشاره می کند و زمانی رخ می دهد که یک یا چند قطعه مانع از استفاده از تمام سرعت و پتانسیل یک یا چند قطعه دیگر می‌شود. برای اجتناب از بروز یا وقوع گلوگاه (باتلنک) در کار قطعات کامپیوتر باید به تناسب آنها با یکدیگر و تناسب با نیازتان توجه شود. برای نمونه استفاده از یک کارت گرافیک خیلی قوی چون RTX 3090 با یک پردازنده Core i3 امکان استفاده از تمام قدرت کارت گرافیک خود را به شما نخواهد داد.

 

جهت مشاهده تمامی محصولات شرکت ایسوس کلیک نمایید 

 

ممکن است یک پردازنده Core i5 برای کارت گرافیکی که انتخاب کرده اید مناسب باشد اما اگر بازی‌های خود را بر روی مانیتور HD و با تنظیمات پایین اجرا ‌کنید، پردازنده به مانعی برای دست یابی به نرخ فریم دهی بالا تبدیل می شود.

در اغلب موارد اشاره به گلوگاه در قطعات کامپیوتر به کارت گرافیک و پردازنده مربوط می‌شود اما قطعات دیگری مانند اس اس دی، حافظه رم و مادربرد نیز می‌توانند عامل ایجاد گلوگاه بشوند.

گاهی بعضی قطعات موجب کندی و گلوگاه سیستم می‌شوند. برای نمونه می توان موقعیتی را در نظر گرفت که قطعات پرقدرتی برای کار با ویدئو تهیه کرده‌اید اما ویدئوها و فایل‌های پروژه‌ بر روی یک هارد دیسک مکانیکی ذخیره شده است که به راحتی با نصب یک SSD این کندی رفع خواهد شد.

در خرید کامپیوتر خوب باید مناسب بودن و متعادل بودن قطعاتی چون پاور، کیس، مانیتور، مادربرد و هارد دیسک و حتی کولر و فن ها را نیز در نظر بگیرید.

 

خرید هارد اینترنال وسترن دیجیتال با ظرفیت ۱ ترابایت رنگ آبی

 

کدام قطعات در انتخاب و بستن بهترین کامپیوتر مهم هستند؟

همه قطعات کامپیوتر در عملکرد، کارایی و بی نقص بودن آن در درجه اهمیت متفاوتی قرار دارند. برای نمونه کیس کامپیوتر تأثیر خاصی در سرعت کامپیوتر شما ندارد اما اگر فن و تهویه مناسبی هم نداشته باشد قطعات داغ می شود و افت کارایی آنها را به دنبال خواهد داشت. انتخاب کیس های گران قیمت نیز مزیت خاصی جز زیبایی یا امکانات غیر ضروری ندارد.

با این حال در درجه اول مادربرد، پردازنده، حافظه رم و کارت گرافیک اهمیت بالایی در انتخاب بهترین کامپیوتر دارند که اهمیت هر یک از آنها به استفاده  و نیاز شما بستگی کامل دارد.

 

نکات مهم در انتخاب پردازنده (CPU)

همه ما می دانیم اهمیت و نقش پردازنده در سرعت و کارایی سیستم‌های کامپیوتری چقدر اساسی است. برای داشتن یک کامپیوتر خوب باید یک پردازنده مناسب انتخاب کنید. در عین حال به پرداخت هزینه نیز توجه داشته باشید. برای نمونه یک پردازنده Core i9 برای کسی که کارش اجرای بازی‌های آنلاین یا کار با آفیس است، هیچ مزیتی نسبت به مدل‌های ارزان‌تر نخواهد داشت. توصیه می‌شود حداقل یک پردازنده 4 هسته‌ای نسل جدید خریداری کنید، پردازنده‌های بیش از دو نسل قدیمی‌تر، دیگر ارزش خرید ندارند. همچنین نمونه نسل دوم یا سوم Ryzen و پردازنده‌های نسل نهمی اینتل دیگر به هیچ عنوان ارزش خرید دارند.

 

خرید فن پردازنده ترمالتیک مدل UX۲۰۰ ARGB Lighting

 

نکات مهم در انتخاب مادربرد

اهمیت مادربرد در خرید کامپیوتر از نام آن مشخص است، خوشبختانه امروزه مادربردهای معمولی هم امکانات قابل قبولی دارند و دیگر نیاز نیست سراغ مادربردهای گران قیمت بروید. در عین حال باید مادربرد انتخابی از نظر درگاه‌های ارتباطی، شکاف‌های توسعه و حجم و سرعت حافظه رم قابل نصب با نیاز شما و دیگر قطعات سیستم هم خوانی داشته باشد.

توجه داشته باشید از یک جایی به بعد، هزینه کردن بر روی مادربرد نتیجه یا اثر ملموسی بر روی سرعت یا کارایی کامپیوتر شما ندارد و صرفا پرداخت هزینه برای قابلیت‌های لوکس، طراحی شکیل، امکانات غیر ضروری یا با تفاوت ناچیز خواهد بود، به همین دلیل خرید مادربردهای گران قیمت ضروری نیست.

 

توصیه می‌شود تناسب میان مادربرد با پردازنده، کارت گرافیک و حافظه رم رعایت شود. برای نمونه با یک پردازنده رده بالا یا قوی، از مادربردهای رده پایین با قابلیت‌های محدود و مدار تغذیه ضعیف استفاده نکنید. همچنین به فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی توسط مادربرد توجه کنید.

 

نکات مهم در انتخاب حافظه رم

حافظه رم باید در کنار حجم مناسب، از سرعت و تأخیر مطلوبی برخوردار باشد. در حال حاضر حداقل به 8 گیگابایت حافظه رم 2666 مگاهرتزی نیاز دارید اما بهتر است 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 و نسل‌های جدیدتر خریداری کنید. خرید 4 گیگابایت حافظه رم یا نسل DDR3 به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

کیت‌های حافظه رم DDR4 با فرکانس 3000 یا 3200 مگاهرتز از عملکرد و قیمت مناسبی برخوردار هستند و کیت‌های سریع‌تر قیمت بالا یا تایمینگ های نه چندان مناسبی دارند. از همین رو 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 دو کاناله با فرکانس 3000 یا 3200 مگاهرتز مطلوب است.

دقت داشته باشید سرعت حافظه رم در برخی استفاده ها چون گیمینگ چندان اثر ملموسی ندارد، در عوض حجم بالاتر گزینه مناسبتری است.

در مورد کیت‌های حافظه رم جدیدتر DDR5 می توانید یک کیت حافظه با تایمینگ مناسب خریداری کنید.

 

خرید هارد دیسک لپ تاپ وسترن دیجیتال ظرفیت ۱ ترابایت

 

فراموش نکنید مادربردها معمولا از یک نسل حافظه رم (نظیر DDR4) پشتیبانی می‌کنند و شما نمی‌توانید به دلخواه از میان DDR4 یا DDR5 انتخاب کنید و باید با مادربرد و پردازنده انطباق داشته باشد.

 

نکات مهم در انتخاب کارت گرافیک

اهمیت و نقش کارت گرافیک در اجرای بازی‌ها یا گیمینگ و جمع کردن سیستم کامپیوتر مشخص می شود، اما کارت گرافیک برای همه استفاده‌ها به یک اندازه ضروری نیست. برای افرادی که به یک سیستم برای وب گردی یا کار با آفیس نیاز داشته باشند گرافیک داخلی پردازنده پاسخگو است و به پرداخت هزینه اضافی برای خرید کارت گرافیک مجزا نیازی نیست.

خرید یک کارت گرافیک میان رده برای افرادی که با ادیت عکس یا ویدئو سر و کار دارند می‌تواند سودمند باشد و از سرعت بخشی گرافیکی استفاده کنند. همچنین یک کارت گرافیک ارزان مثل GeForce GT 1030 برای مالتی مدیا و وب گردی مناسب است.

نکات مهم در انتخاب کولر پردازنده (خنک کننده)

در مورد پردازنده‌های معمولی تا میان رده چون پنتیوم و Core i3 معمولا خنک کننده داخل باکس پردازنده به خوبی پاسخگو است و به خنک کننده مجزا نیازی نیست اما برای پردازنده‌های Core i5 و بالاتر خرید یک خنک کننده توصیه می‌شود. خنک کننده انتخابی باید با گرما و مصرف پردازنده شما تناسب داشته باشد.

 

خرید هارد اکسترنال ای دیتا مدل اچ دی ۷۱۰ پرو با ظرفیت ۱ ترابایت

 

نکات مهم در انتخاب اس اس دی (SSD)

داشتن اس اس دی برای تمامی سیستم‌های امروزی ضروری است و به عملکرد روان‌تر و بهتر سیستم در هر استفاده‌ای کمک می‌کند. بسته به استفاده‌، می‌توانید حداقل یک اس اس دی 120 گیگابایتی SATA برای نصب سیستم عامل، درایورها و برنامه‌ها خریداری کنید که 250 گیگابایت مقرون به صرفه است.

برای استفاده‌های دیگر نظیر فتوشاپ، ویرایش ویدئو، برنامه نویسی، کار با برنامه‌های طراحی و اتوکد و نظیر آنها، خرید یک اس اس دی PCIe NVMe پرسرعت توصیه می‌شود. در این مورد از برندهای متفرقه استفاده نکنید.

 

نکات مهم در انتخاب کیس

یک کیس خوب باید در کنار پشتیبانی از نصب قطعات مورد نیاز ، از کیفیت و تهویه مناسب نیز برخوردار باشد. دقت داشته باشید کیس دارای فضای کافی برای نصب مادربرد، کارت گرافیک، پاور و درایوهای ذخیره سازی مورد نیاز داشته باشد. می‌توانید مشخصات کیس، طول کارت گرافیک قابل نصب، تعداد جایگاه‌ها، تعداد فن‌ها، سازگاری با نصب کولر و رادیاتور کولر، تعداد جایگاه‌های فن، سازگاری با مادربرد (نظیر ATX و EATX) و طول پاور قابل نصب را بررسی کنید. ضرورتی برای خرید کیس های گران قیمت وجود ندارد اما داشتن یک کیس باکیفیت و مُدرن می تواند مفید باشد.

 

خرید هارددیسک اینترنال توشیبا ایکس ۳۰۰ با ظرفیت ۶ ترابایت

 

نکات مهم در انتخاب پاور (منبع تغذیه)

هرگز سراغ پاورهای با برندهای متفرقه یا به سفارش بازرگان های داخلی نروید و پاور کامپیوتر را از یک برند معتبر جهانی خریداری کنید. توان یا چند وات بودن پاور با قطعات انتخابی شما ارتباط مستقیم دارد و نمی‌توانید از یک پاور ضعیف‌تر از مصرف سیستم استفاده نمایید.

توصیه می‌شود حداقل یک پاور 450 واتی با گواهی 80Plus Bronze خریداری کنید. برای سیستم‌های با مصرف بیش از 500 وات هم پاورهای 80Plus Gold توصیه می‌شود. در صورتی که سیستم شما قطعات رده بالا و گران قیمتی دارد، پاورهای 80Plus Platinum به واسطه طراحی پیشرفته‌تر و قطعات مرغوب مناسب هستند. پاورها از نظر نوع کابل  دارای کابل جداناپذیر، نیمه ماژولار یا ماژولارهستند که نوع ماژولار از نظر کابل کشی، مدیریت فضای داخل کیس و تهویه مناسب‌تر است.

 

 

 

خدایا شکرت 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha