محبوب‌ترین پاور کامپیوتر موجود در ایران

محبوب‌ترین پاور کامپیوتر موجود در ایران

 

 

 

در دنیای تکنولوژی برای هر سیستم و یا دستگاه الکترونیکی یک منبع برق وجود دارد که در هر دستگاهی متغیر است، در این مقاله به منبع تغذیه کامپیوتر که پاور نام دارد می‌پردازیم. منبع تغذیه یا پاور قلب الکتریکی یک کامپیوتر است و اگر به‌تازگی سیستم خود را با سخت‌افزارهای سخت ارتقاء داده‌اید باید حتماً به فکر خرید یک پاور قوی باشید. در انتخاب منبع تغذیه یا همان پاور جدید لازم است مدلی را انتخاب کنید که مناسب سخت‌افزار جدیدتان باشد و دارای کابل‌های صحیح جهت اتصال با سخت افزار شما باشد.

 

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

منبع تغذیه یا پاور چیست و کارایی آن به چه صورت می‌باشد؟

منبع تغذیه منبعی از برق در داخل کامپیوتر شما می‌باشد که وظیفه آن رساندن برق از طریق کابل به سخت‌افزارهای شماست. منبع تغذیه طرز کار ساده‌ای دارد و وظیفه آن تبدیل برق AC   به  DC  می‌باشد. برق‌های داخل منزل همگی AC هستند و به طور مستقیم نمی‌توانیم از آن برای روشن‌کردن کامپیوتر خود استفاده کنیم؛ بنابراین باید از یک تبدیل که منبع تغذیه یا همان پاور می‌باشد جهت تقسیم برق به‌تمامی قطعات سخت‌افزار کامپیوتر خود استفاده کنیم. در تمام سیستم‌های کامپیوتری مسیرهای الکتریکی وجود دارد که دارای حداقل و حداکثر است و همین نکته باعث شده که ما به‌جای استفاده از ترانسفورماتورهای دیگر به منبع تغذیه ویژه‌ای نیاز داشته باشیم تا کامپیوتر خود را راه‌اندازی کنیم.

واحد اندازه‌گیری منبع تغذیه چیست؟

در منبع تغذیه تأمین انرژی در وات محاسبه می‌شود و این در حالی است که خروجی در ولت محاسبه خواهد شد. یعنی برق‌گرفته شده از خانه در منبع ذخیره می‌شود و سپس به‌صورت ولت به دی سی و خروجی منتقل می‌شود.

نقش پاور در سیستم به چه صورتی می‌باشد

پاور یا همان منبع تغذیه نقش‌های مختلفی را در تأمین انرژی موردنیاز قطعات اجرا می‌کند به صورتی که تهیة پاور با توان پایین‌تر از انرژی موردنیاز قطعات می‌تواند تأثیر منفی بر روی دستگاه شما بگذارد و حتی اگر سیستم شما روشن شود امکان آسیب‌زدن به قطعات شما بسیار بالاست و باعث کم شدن عمر مفید قطعات می‌شود. تأمین انرژی قطعات کامپیوتر به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در واقع هر قطعة الکترونیکی که در کامپیوتر مشاهده می‌کنیم برای تأمین انرژی نیاز به برق دارد. در قسمت پشتی پاورها کانکتورهایی وجود دارد که می‌توان آن را به قطعات سخت‌افزار کامپیوتر مانند: مادربرد، هارد، درایوهای نوری، گرافیک و ... متصل نمود. قطعاتی که به این صورت انرژی خود را تأمین می‌کنند قطعاتی با تأمین انرژی مستقیم می‌نامند. دراین‌بین قطعاتی هستند که به‌صورت غیرمستقیم انرژی خود را تأمین می‌کنند مانند رم کامپیوتر که از طریق اسلات‌های کامپیوتر انرژی خود را تأمین می‌کنند. برای به‌دست‌آوردن مقدار انرژی قطعات رایانه باید به دفترچه راهنما کامپیوتر خود مراجعه کنید و یا اگر از نوع مدل قطعه خود اطمینان دارید می‌توانید با یک جستجو ساده در مرورگر خود میزان توان مصرفی قطعات دستگاه خود را پیدا کنید. این کار را می‌توانید برای تمام قطعات خود انجام دهید مقدار اعداد به‌دست‌آمده را جمع کنید و مقدار به‌دست‌آمده را در یک ضریب مورد اطمینان ضرب کنید. مقدار عدد به‌دست‌آمده را می‌توانید به‌عنوان توان مصرفی قطعات خود مورداستفاده قرار دهید. لازم به ذکر است که راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد. برخی از سایت‌ها با انتخاب قطعات سخت‌افزار کامپیوتر شما مقدار توان مصرفی سیستم انتخاب شده شما را محاسبه کرده و به شما اعلام می‌کنند.

نکته 

برای انتخاب توان خروجی مناسب باتوجه‌به توان مصرفی قطعات خودتان باید به این فکر کنید که آیا شما در یک یا دو سال آینده قصد ارتقا قطعات مثل کارت گرافیک را دارید یا خیر؟ یکی از قطعات پرمصرف در کامپیوتر گرافیک است و طبیعتاً وجود یک کارت گرافیک حرفه‌ای در سیستم می‌تواند بسیاری از محاسبات را تغییر دهد. اما این فقط صرفاً برای دستگاه‌هایی است که دارای کارت گرافیک مجزا هستند، اگر سیستم شما از یک کارت گرافیک اصطلاحاً On Board  استفاده می‌کند نیازی به تهیه پاور قدرتمند و توان خروجی بالا نیست و با معمولی‌ترین مدل‌های موجود در بازار هم می‌توان سیستم خود را راه‌اندازی کنید. پس قبل از هرگونه خرید جهت منبع تغذیه یا همان پاور باید از قطعات سیستم خود و میزان توان مصرفی کامپیوتر خودآگاهی کامل داشته باشید که در آینده باعث خرابی و یا آسیب به دستگاه شما نشود.

سیستم متوسط رو به پایین

  • جریان موردنیاز 310 وات
  • منبع تغذیه توصیه شده 360 وات
  • میانگین مصرف 140 وات

 

سیستم میان‌رده

  • جریان موردنیاز 388 وات
  • منبع تغذیه توصیه شده تا 438 وات
  • میانگین مصرف 262 وات

 

سیستم نیمه‌حرفه‌ای

  • جریان موردنیاز 388 وات
  • منبع تغذیه توصیه شده تا 438 وات
  • میانگین مصرف 262 وات

 

سیستم حرفه‌ای

جریان موردنیاز 812 وات

منبع تغذیه توصیه شده 862 وات

میانگین مصرف 688 وات

 

مزایای انتخاب پاور مناسب برای کامپیوتر

عملکرد بهتر سخت‌افزار

مناسب بودن مقدار ورودی و خروجی ولتاژ به قطعات کامپیوتر باعث می‌شود دقت ولتاژ خروجی پاور و همچنین رگولاسیون بهتر پاور در بارگذاری‌های متقابل شود که نهایتاً باعث عملکرد بهتر قطعات منبع تغذیه خواهد شد.

 

مشاهده لیست پاورهای موجود در آرکا آنلاین

 

کاهش مصرف انرژی کامپیوتر

مناسب بودن مقدار توان مصرفی پاور با سخت‌افزار باعث کارکرد در دامنه 20 الی 80 درصد خروجی پاور خواهد شد که این محدوده دارای بهترین شرایط برای عملکرد پاورهای استاندارد در بحث کاهش اتلاف انرژی می‌باشد.

تثبیت طول عمر قطعات سخت‌افزاری

مناسب بودن توان پوار با سخت‌افزار باعث کاهش نویز و ریپل در ولتاژ خروجی پاور خواهد شد که این موضوع باعث عملکرد بهتر رگلاتورها و کاهش دمای آنها و نهایتاً تثبیت طول عمر قطعات خواهد شد

 آینده‌نگری در ارتقای قطعات سخت‌افزاری

مناسب بودن توان پاور با سخت‌افزار موجب ایجاد محدوده‌ای امن برای ارتقای محدود قطعات سخت‌افزاری در آینده خواهد شد و شما نیاز به پرداخت هزینه مجدد برای تهیه پاور جدید نخواهید داشت.

 

 

کابل‌های موردنیاز برای اتصال پاور به قطعات

کابل‌هایی که از منبع تغذیه تا قسمت‌های مختلف یک کامپیوتر اجرا می‌شود معمولاً استاندارد هستند اما سه نوع خاص وجود دارد که می‌توانید آنها را بررسی نمایید.

کابل مادربرد با 24 پین

مقدار توان موردنیاز برای Motherboard را تأمین می‌کند. بیشترین تعداد پین که 24 عدد است را داراست و بزرگ‌ترین خروجی مختص به این کابل است. بسیاری از موارد ممکن است شما یک کابل 20 پین داشته باشید که در همان کابل یک کابل 4 پین هم وجود دارد. درهرصورت شما می‌توانید هر دو را در کنار هم قرار دهید و تبدیل به سوکت 24 پین نمایید.

کابل مادربرد با 4 پین

علاوه‌برآن کابل 24 پین که گفتیم یک کابل 4 پین دیگر هم وجود دارد که بر روی پاور نصب می‌گردد و شما بایستی سوکت موردنظر را پیدا کنید به آن متصل نمایید.

کابل پردازنده مادربرد

این کابل در مادربرد نیز کار می‌کند، اما برای تغذیه پردازنده استفاده می‌شود. این کابل‌ها در انواع پین‌های 4 ، 6 و 8 قرار دارد.

نکته قابل‌توجهی که وجود دارد این است که اگر شما از کارت گرافیک قدرتمندی استفاده می‌کنید باید حتماً کابل برق اختصاصی آن را از پاور دریافت کند. به همین منظر بر روی پاور شما یک کابل 6 پین مختص کارت‌های گرافیکی یا کارت‌های PCI ای که نیاز به الکتریسیته خاص هستند مطابق شکل بالا در نظر گرفته شده است. این کابل‌ها تا حدودی شبیه به کابل‌های 4 پین و 24 پینی است که قبلاً درمورد آنها صحبت کردیم بایستی در انتهای کارت گرافیک شما وصل شود. دقت داشته باشید که همه کارت گرافیک‌ها سوکت ورودی برق ندارند و تنها از طریق اسلات مادربرد برق خود را تأمین می‌کنند

 

معرفی پاور Corsair AX1600i

پاور Corsair یک پاور قدرتمند می‌باشد که برای سیستم‌های قوی و گیمینگ کاملاً مناسب است و در مقابل تمام پاورهای 1600 واتی با اختلاف از همگی قوی‌تر است و جز بهترین پاورهای سال 2019 می‌باشد. این پاور علاوه بر تولید انرژی مزایای دیگری همچون نرم‌افزار ارتباطی Corsair برای سازگار کردن تنظیمات منبع تغذیه و از نظر بازدهی در رده تیتانیوم +80 قرار گرفته است که به معنای بی‌همتا بودن در نوع خود می‌باشد. یکی از عواملی که در بهترین شدن این نمونه تأثیرگذار بوده است کیفیت قطعات آن می‌باشد، علاوه بر این در این نمونه از گالیوم به‌جای سیلیکون استفاده شده است که اتلاف در سوئیچ‌کردن را کاهش داده و بازدهی بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

همین‌طور استفاده از نرم‌افزار Corsair LINK  می‌توانید تنظیمات را به‌دلخواه خودتان تغییر دهید. این نرم‌افزار به شما اجازه کنترل و نظارت به بخش‌های مختلفی می‌دهد. Corsair یک منبع تغذیه تماماً ماژولار است و شما همچنین می‌توانید رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید. علاوه بر حالت فن Zero RPM Fan Mode گزینه بسیار فوق‌العاده است و در زمانی که حجم کار کم یا متوسط باشد کاملاً بی‌صداست.

  • سازگاری با انواع مختلف پردازنده‌های گرافیکی
  • کاملاً ماژولار
  • قطعات باکیفیت
  • استفاده از گالیوم به‌جای سیلیکون
  • عملکرد دیجیتالی
  • نرم‌افزار نظارت و کنترل
  • ضمانت ده‌ساله

 

مشاهده قیمت و خرید انواع پاور برند Corsair

 

امیدوارم خواندن این مقاله برای شما به قدر کافی سودمند بوده باشد. شما برای دست یافتن به سایر مقاله‌ها و آموزش‌ها میتوانید از سایر قسمت‌های وبسایت آرکا آنلاین دیدن فرمایید. ما با خواندن نظرات شما قدرت ادامه فعالیت میگیرم لطفا نظرات خود را از ما دریغ نکنید!

نظرات

حاصل جمع : Captcha