نکات مهم انتخاب کیس کامپیوتر

نکات مهم انتخاب کیس کامپیوتر

 

 

 

اگر شما از یک کامپیوتر دسکتاپ استفاده می کنید، حتما به دنبال یک کیس مناسب هستید که از تکنولوژی بالایی برخوردار باشد. زیرا کیس به عنوان واحد اصلی کامپیوتر شما است و باید به گونه ای باشد که بتواند نیازهای شما را به عنوان یک کاربر معمولی یا حرفه ای برآورده کند.

 

جهت مشاهده تمامی کیس های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

برای خرید کیس کامپیوتر، به موارد بسیاری باید توجه کنید تا بتوانید یک انتخاب عاقلانه داشته باشید. در این مقاله مطالب مفیدی درمورد نکات مهم انتخاب کیس کامپیوتر به شما ارائه خواهیم داد. با آرکا آنلاین همراه باشید.

کیس کامپیوتر در واقع یک جعبه فلزی است که قطعات مهمی از قبیل پردازنده، فن، درایور و غیره را در خود جای داده است. از همین رو هنگام خرید، باید نسبت به تمام قطعات داخل کیس توجه داشته باشید و ویژگی های هر کدام را مورد بررسی قرار دهید.

 

جهت مشاهده تمامی گرافیک های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

این می تواند بستگی به نوع کار و استفاده شما داشته باشد و نظر به بودجه خود تصمیم بگیرید که کدام نوع کیس برایتان مناسب است.

انواع کیس کامپیوتر از نگاه اندازه

اولین چیزی که در اولین نگاه به چشم شما می خورد، اندازه کیس کامپیوتر است. اندازه های متفاوتی برای کیس های کامپیوتر وجود دارد مانند full tower، mid tower و کیس های کوچکتر مانند mini-ITX و micro-ATX .

اکثر کاربران معمولی از کیس های متوسط استفاده می کنند، زیرا به طور گسترده در دسترس هستند و برای مادربردهای استاندارد ATX ساخته شده‌اند. البته از کیس متوسط برای مادربردهای کوچکتر هم استفاده می کنند که گاهی ممکن است ناخوشایند به نظر برسد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

کیس های full tower ازنظر اندازه بسیار بزرگتر هستند و متناسب با مادربردهای توسعه یافته ATX استفاده می شوند. کسانی که به صورت حرفه ای کار می کنند و علاقه دارند از قطعات سفارشی در کیس خود استفاده کنند، معمولا کیس های full tower را می پسندند. اما اگر برای اولین بار است که از کامپیوترهای دسکتاپ استفاده می کنید، کیس های متوسط انتخاب خوبی برای شما است.

معمولا اندازه کیس به اندازه مادربرد بستگی دارد. یعنی هرچه کیس بزرگتر باشد، مادربرد بزرگتری را پشتیبانی می کند. همچنین فضای بیشتری را برای قطعاتی مانند کارت گرافیک، حافظه و حتی فن خنک کننده فراهم می کند.

کیس‌های full tower همه انواع مادربردها را در خود جای می‌دهند. آنها همچنین بیشترین فضا را برای کارت های گرافیک و فضای ذخیره سازی دارند. برخی از شرکت‌ها، مانند Thermaltake، کیس‌های بزرگ ‌تری را می‌سازند که به آن‌ها super tower می‌گویند.

نکات مهم انتخاب کیس کامپیوتر

سازگاری کیس با قطعات کامپیوتر

ممکن است دوست داشته باشید از کیس های کوچک استفاده کنید. اما باید مطمئن شوید که قالب کیس با قطعات کامپیوتر شما مطابقت دارد یا خیر. در داخل کیس کامپیوتر قطعات مهمی مانند کارت گرافیک، مادربرد، حافظه داخلی، فن خنک کننده، درایور و غیره قرار دارند که هر کدام با همکاری یکدیگر به راه اندازی سیستم شما کمک می کند. به همین دلیل، سازگاری کیس با قطعات جانبی از موارد مهمی است که حتما باید توجه کنید.

 اندازه کارت گرافیک

علاوه بر اندازه ماردبرد، سازگاری کارت گرافیک شما نیز باید متناسب با کیس کامپیوتر باشد. سازندگان کیس های کامپیوتر، قطعات داخلی را متناسب با اندازه کیس طراحی و تولید می کنند. اما مطمئناً یک کارت گرافیک 15.2 اینچی مانند RTX 3090 FTW3 Ultra Gaming EVGA را نمی توانید در یک کیس میکرو ATX  یا کوچک‌تر نصب کنید.

پشتیبانی از خنک کننده CPU و اندازه رادیاتور

اندازه کیس شما می تواند حداکثر ارتفاع خنک کننده برج CPU شما را محدود کند. برخی از خنک ‌کننده‌های CPU ممکن است برای کیس‌های کوچک micro ATX یا mini ITX خیلی بلند باشند.

اگر قصد دارید رایانه شخصی خود را با آب خنک کنید، به پشتیبانی ارائه شده توسط کیس خود توجه کافی داشته باشید. احتمالاً در اکثر موارد مینی ITX نمی‌توانید از خنک ‌کننده مایع استفاده کنید. بسیاری از کیس‌های متوسط فقط تا رادیاتورهای 240 میلی‌متری را پشتیبانی می‌ کنند و قرار دادن آن رادیاتور خنک ‌کننده مایع ممکن است فقط به بالا یا پایین محدود شود.

اگر یک رادیاتور 360 میلی ‌متری می ‌خواهید، بهتر است سراغ کیس های full tower بروید. برای جا دادن رادیاتور، متناسب با کیس کامپیوتر بهتر است از نوع کوچکتر رادیاتور استفاده کنید تا بعدا با مشکلی مواجه نشوید. در صورت روبرو شدن با مشکلات ناسازگاری کیس و قطعات داخلی، شاید مجبور شوید قطعه ای به انداره کیس کامپیوترتان سفارش دهید.

نکات مهم انتخاب کیس کامپیوتر

سازگاری کیس با انواع پورت ها

اطمینان حاصل کنید که کیس شما دارای پورت یا درگاه کافی است و می تواند نیازهای ذخیره سازی شما را برآورده کند. اگر به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارید، یک کیس متوسط یا full tower احتمالا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. زیرا کیس های نوع بزرگ تعداد بیشتری از پورت ها را در انواع متفاوت پشتیبانی می کند.

اگر هنوز از درایوهای نوری استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که کیس شما دارای یک درایو 5.25 اینچی است. البته ممکن است در پیدا کردن کیس کامپیوتر با پشتیبانی درایو بزرگ با مشکل مواجه شوید.

برخی از سازندگان کیس کامپیوتر، ممکن است مواردی مانند نحوه عبور جریان هوا و خنک کنندها را در اولویت قرار دهند. در حالی که برخی دیگر دارای صفحه های شیشه ای هستند و به سادگی با درایوهای نوری کار می کنند.

دسترسی راحت به کابل در کیس کامپیوتر

به دنبال یک کیس با بریدگی در سینی مادربرد باشید که به شما امکان دهد کابل خود را از پشت کیس خود عبور دهید، تا از چشم شما دور باشد و باعث نظم دهی کابل ها شود. کیس ‌های رایانه‌ های شخصی معمولاً دارای مکان های بزرگتری در قسمت سینی مادربرد هستند، که امکان عبور کابل ها را به پشت کیس می دهد.

در کیس های مدل معمولی عموما چند گیره‌ پلاستیکی در قسمت سینی مادربرد وجود دارد که نظم بهتری به تمام کابل ها می بخشد. در برخی موارد تعدادی نقاط اتصال و یا پوشش های مخصوص کابل در پشت سینی مادربرد قرار دارد تا فرآیند کابل کشی مرتب باشد.

نحوه اتصال به پنل جلوی کیس

اگر دستگاه ‌های خارجی زیادی دارید، حتما نوع اتصال پنل جلویی کیس کامپیوتر خود را بررسی کنید. عموما اکثر کیس‌ ها دارای چندین پورت USB-A Type 2.0 در قسمت جلو هستند. اما بسیاری از کیس های مدرن شامل پورت های USB-A Type 3، USB-C و حتی کنترلرهای نورپردازی فن یا RGB هستند.

اغلب کیس های کامپیوتر در قسمت جلوی خود یک جک صوتی برای اتصال هدفون دارند. با این حال ما همیشه توصیه می‌کنیم هدفون خود را مستقیماً به جک صوتی در قسمت ورودی وخروجی عقب مادربرد خود وصل کنید، تا با مشکلات قطع و وصل صدا مواجه نشوید.

قابلیت اتصال پردازنده GPU به کیس

کسانی که در زمینه برنامه نویسی کار می کنند ممکن است به یک پردازنده GPU با سرعت بالا نیاز داشته باشند. بسیاری از کیس های مدرن امروزی دارای گزینه ای برای نصب GPU به صورت عمودی هستند که کارت گرافیک شما را نمایش دهند.

برای نصب پردازنده GPU ممکن است به یک براکت مخصوص و یک کابل رایزر PCIe با کیفیت بالا نیاز داشته باشید. البته این ابزارها با توجه به نوع دستگاه شما متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این، برخی از کارت های گرافیکی از نوع PCLe به کابل های خاصی نیاز دارند تا بتوانند با پردازنده های جدیدGPU کار کنند. بنابراین، توجه داشته باشید که کیس کامپیوتر شما از نصب پردازنده های گرافیکی پشتیبانی می کند یا خیر.

نکات مهم انتخاب کیس کامپیوتر

انواع کیس های کامپیوتر با تکنولوژی های پیشرفته در فروشگاه آرکا آنلاین

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، مشخص است که برای خرید یک کیس مناسب باید بسته به نوع کار خود تصمیم بگیرید. در قدم بعدی باید تمام موارد مهم از قبیل پشتیبانی کیس از قطعات داخلی و خارجی، نوع اتصال، سایز کیس و غیره را در نظر بگیرید. در همین راستا فروشگاه آرکا آنلاین، انواع کیس های کامپیوتر را از برندهای مختلف به شما عرضه می کند.

فروشگاه آرکا آنلاین، از معتبرترین سامانه های خرید آنلاین در کشور است. این فروشگاه انواع تجهیزات الکتریکی از قبیل موبایل، لپتاپ، تجهیزات شبکه، پرینتر، انواع درایورهای نوری، ماشین های اداری و غیره را با بهترین کیفیت به شما ارائه می دهد. 

شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز سفارش خود را ثبت کنید و از کیفیت محصولات ما بهره مند شوید.

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha