چه نوع هارد SSD برای سیستم ما مناسب‌ است؟

چه نوع هارد SSD برای سیستم ما مناسب‌ است؟

 

 

 

چه نوع هارد SSD برای سیستم ما مناسب‌ است؟

 

حافظه‌های SSD دارای مزایا و برتری‌ های چشمگیری در مقایسه با هارد دیسک ‌های قدیمی هستند که از این مزایا می ‌توان به سریع ‌تر و ساکت‌ تر بودن در کنار مصرف برق کمتر اشاره کرد. SSD ها بر خلاف هارد دیسک‌ ها در دسته‌ ها و مشخصات مختلفی عرضه می‌شوند که این موضوع کمی انتخاب بهترین مدل مناسب برای سیستم را برای کاربران عادی سخت می‌کند. 

 

جهت کسب اطلاعات درباره هارد اس اس دی کلیک نمایید 


 

درایوهای M.2 در مقابل درایوهای 2.5 اینچی


ما با فرم فاکتور شروع خواهیم کرد. هارد SSD ها در اشکال و اندازه ‌های مختلفی وجود دارند، اما دو نوع متداول آن ها درایوهای M.2 و درایوهای 2.5 اینچی هستند. هر نوع مزایای خاص خود را دارد: درایوهای m.2 مستطیلی شکل هستند و به صورت مستقیم به لپ تاپ یا PC شما متصل می‌شوند (بنابراین از شلوغی کابل در PCها می‌ کاهید) و بعضی از انواع آنها سریع‌تر از درایوهای 2.5 اینچی هستند. از طرف دیگر، درایوهای مستطیلی 2.5 اینچی، که مانند هارد دیسک‌ها به رایانه متصل می‌شوند، اغلب ارزان‌ تر هستند.

 

جهت مشاهده هارد های اس اس دی فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

چه نوع هارد SSD برای سیستم ما مناسب‌ است؟


از دیگر فرم فاکتورهای کمتر رایج می‌ توان به کارت ‌های PCIe و درایوهای U.2 اشاره کرد که هر دو در PCها مورد استفاده قرار می ‌گیرند. کارت‌های الحاقی PCIe شبیه کارت صدا یا کارت گرافیک هستند و با استفاده از همان اسلات‌ های PCIe به مادربرد متصل می ‌شوند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 


SSD های U.2 به درایوهای 2.5 اینچی شباهت دارند اما تنها در صورتی کار می‌کنند که سازنده اتصال U.2 را به مادربرد اضافه کرده باشد. همچنین ممکن است در لپ تاپ‌ های قدیمی یا مینی کامپیوترها با درایوهای mSATA روبرو شوید، اما در مدل‌های جدیدتر اسلات M.2 جایگزین آنها شده است.
با همه این اوصاف چگونه فرم فاکتور مناسب را انتخاب کنیم؟ پاسخ این سؤال به اسلاتی که PC یا لپ تاپ شما پشتیبانی می‌کند و همچنین نیازهای عملکردی، بودجه و ترجیح‌های شما بستگی دارد. بیشتر کاربران عادی می‌توانند بر روی انتخاب بین فرم فاکتورهای 2.5 و اینچ M.2 تمرکز کنند، زیرا کارت‌های الحاقی PCIe و U.2 کمتر استفاده ‌می‌شوند. اسلات mSATA هم در دستگاه‌های کمتری یافت می‌شود و طبیعتاً فقط هنگامی که سخت‌افزار شما از آن پشتیبانی کند، کاربرد دارد.

 

 

از میان این نوع فرم فاکتورها، درایوهای 2.5 اینچی و M.2 رایج‌ترین هستند. سایر موارد فقط در صورتی استفاده می‌شوند که درایوهای 2.5 اینچی یا M.2 برای شما کارایی نداشته باشند.
برای سیستم ‌های دسکتاپ با سخت ‌افزار مدرن یا سخت ‌افزار پیشرفته کمی قدیمی، باید بتوانید از درایوهای M.2 و 2.5 اینچی استفاده کنید. بسیاری از افراد به ‌صورت ترکیبی هر دو مورد را انتخاب می‌کنند . این ترکیب به کاهش دردسرهای مدیریت کابل و به هم ریختگی عمومی کابل کمک می‌ کند، در عین حال به کاربران این امکان را می ‌دهد تا از یک SSD سریع و مقرون به صرفه با ظرفیت بالاتر در PC خود استفاده کنند.
در PC و احتمالاً لپ تاپ‌ های قدیمی تنها انتخاب شما درایوهای 2.5 اینچی است. اگر کاربر PC هستید و سرعتی بیشتر از هارد SSD های 2.5 اینچی می ‌خواهید، شاید بتوانید به نحوی از SSD های M.2 استفاده کنید. در صورتی که مادربرد شما دارای اسلات PCIe 3.0 باشد، درایوهای M.2 را می‌پذیرند، بنابراین به شما امکان می ‌دهد از یک اسلات PCIe برای اتصال فضای ذخیره پر سرعت استفاده کنید.

 

مادربرد قدیمی ‌تری دارید که فاقد اسلات M.2 باشد؟

اگر در مادربرد خود یک اسلات PCIe 3.0 x4 ، x8 یا x16 باز دارید، می ‌توانید از کارت آداپتور M.2 NVMe to PCI 3.0 استفاده کنید، همان چیزی که در این تصویر نشان داده شده است.

خرید آنلاین هارد ssd


پیکربندی لپ تاپ ممکن است شما را فقط به یک فاکتور محدود کند. برای اینکه بفهمید مدل شما دارای اسلات M.2 ، جایگاه 2.5 اینچی یا هر دو است، باید کتابچه راهنمای خدمات آن را به صورت آنلاین پیدا کنید، یا کمی در اینترنت جستجو کنید یا حتی با پشتیبانی مشتری شرکت تماس بگیرید .


نکته مهم: حتماً یک درایو سازگار با لپ تاپ خود بخرید.
به جزئیاتی مانند نوع رابط و ارتفاع  درایو 2.5 اینچی اصلی خود توجه کنید. همچنین مصرف برق هر هارد SSD را در نظر بگیرید، زیرا در طول عمر باتری لپ تاپ شما تأثیر زیادی می ‌گذارد.
در لپ تاپ‌ ها شما تنها مجاز به انتخاب یکی از فرم فاکتورهای پشتیبانی شده خواهید بود. اگرچه اسلات‌ های پشتیبانی شده در بیشتر لپ تاپ‌ ها، کاربران را محدود می ‌کنند اما در هر صورت بهتر است سعی کنید مدلی که بهترین عملکرد را در مقایسه با قیمت دارد، انتخاب کنید.
در بیشتر لپ تاپ‌ ها برای نصب هارد SSD باید لپ تاپ را باز کنید و از آنجا که باز کردن و مجدداً بستن آنها کمی سخت است، بهتر است اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، این کار را به شخص باتجربه ‌تری بسپارید. 

 

خرید حافظه SSD اینترنال سامسونگ

 


مقایسه سرعت  SATA در مقابل NVMe


تفاوت اصلی در SSDهای SATA یا NVMe بحث سرعت آن ها می باشد. همان ‌طور که اطلاع دارید همه هارد SSD ها از یک رابط یکسان برای انتقال داده استفاده نمی ‌کنند. برخی هنوز از Serial ATA (SATA) استفاده می ‌کنند در حالی که مدل‌ های جدید از پروتکل Non-Volatile Memory Express (NVMe) در PCI Express (PCIe) استفاده می ‌کنند.

قیمت هارد اس اس دی


SATA قدیمی ‌تر است و همان‌ طور که احتمالاً می‌ دانید، درایوهای SATA کندتر از نمونه‌ های NVMe هستند. این کمتر بودن سرعت در بیشتر مواقع مشهود است و نرم‌افزارها و بازی ‌های نصب شده روی هارد SSD های NVMe سریع ‌تر اجرا می ‌شوند. البته هنوز SSDهای  SATA نسبت به هارد دیسک‌ ها (HDD) پیشرفت چشمگیری در سرعت دارند؛ متوسط سرعت خواندن و نوشتن آنها در محدوده 500 مگابایت در ثانیه است که بین سه تا شش برابر سریع ‌تر از HDD است.


با داشتن این ویژگی، یعنی سرعت بالا در کنار داشتن قیمت مناسب، شما یک گزینه عالی برای ساخت و ارتقا PC خود با هزینه نچندان زیاد دارید. در حال حاضر استفاده از هارد SSD را به تمام افرادی که قصد خرید سیستم جدید یا ارتقا سیستم قبلی ‌شان را دارند، توصیه می‌ کنیم. اگر سیستم فعلی شما از درایو HDD برای اجرای ویندوز و برنامه ‌ها استفاده می ‌کند، احتمالاً تأخیر بسیاری را در بوت شدن ویندوز و اجرای برنامه ‌های مختلف مشاهده می ‌کنید که در صورت استفاده از هارد SSD این تأخیرها بسیار کمتر خواهند شد و حتی در کارهای روزمره مثل بازکردن مرورگر و جستجو در اینترنت به حدی افزایش سرعت خواهید دید که باور نمی کنید.

 

اگر به یک حافظه ذخیره سازی با قیمت مقرون به صرفه نیاز داشته باشید، HDDها هنوز هم عالی هستند اما وقتی بحث سرعت می‌رسد، در مقابل هارد SSD ها حرفی برای گفتن ندارند.
SSDهای  NVMeهیچ کدام از محدودیت ‌های SATA را ندارند و سرعتشان بسیار زیاد است. در حال حاضر، آنها بین 5 تا 6 برابر سریع ‌تر از درایوهای SATA کار می‌ کنند و حتی در مدل ‌های جدیدتر سرعتشان 10 برابر سریع‌ تر است. همان‌ طور که تولیدکنندگان طرح ‌های خود را اصلاح می‌ کنند و مدل‌ های بیشتری را به بازار عرضه می ‌کنند، سرعت درایوهای NVMe همواره رکوردهای جدیدی را ثبت می ‌کند.

 

خرید کیس کامپیوتر مسترتک مدل VENTUS


یکی از اصطلاحاتی که باید هنگام جستجوی مشخصات NVMe SSD باید به آن دقت کنید، PCIe است که گاه به صورت PCIe 3.0 و PCIe Gen 4 و گاه به صورت PCIe 4.0 نوشته می ‌شود. همچنین ممکن است در لیست مشخصات "x2" یا "x4" ذکر شده باشد که نشان دهنده تعداد خطوط PCIe درایوها است.

هارد ssd برای لپ تاپ


هرچه خطوط بیشتر باشد، درایو می‌تواند داده‌های بیشتری را هم‌زمان انتقال دهد. سرعت SSDهای فعلی PCIe Gen3 x4 به طور متوسط برای خواندن و نوشتن بین 2500 تا 3200 مگابایت در ثانیه هستند، در حالی که PCIe Gen4 x4 می ‌تواند به طور متوسط 5000 مگابایت در ثانیه منتقل کند.
همه SSDهای 2.5 اینچی از نوع SATA هستند و در حالی که SSDهای M.2 در هر دو نوع SATA و NVMe وجود دارند، هنگام بررسی مادربرد به این نکته توجه داشته باشید که اسلات‌های M.2 فقط از SATA ، فقط NVMe یا حتی برخی اسلات‌ ها از هر دو پشتیبانی می ‌کنند. بیشتر مادربردهای PC از هر دو پشتیبانی می‌کنند اما در لپ تاپ هر سه حالت گفته شده زیاد مشاهده می ‌شود.

SSDهای  SATA به اندازه کافی سریع هستند که قادر باشند به خوبی از پس اجرای برنامه‌ ها و حتی بازی‌ ها برآیند و سرعت آنها را می‌ توان برای بسیاری از کاربران عادی، کافی دانست؛ و از سوی دیگر NVMe را برای سیستم‌ های قدرتمند که صرفه جویی وقت در کارهایی مانند انتقال پرونده‌ های بزرگ مهم است، بسیار عالی ارزیابی کرد. به طور کلی، بودجه و قدرت سیستم شما تعیین کننده بهترین گزینه خواهد بود.
نکته: حتی اگر فقط به SATA یا فقط درایوهای NVMe محدود شده باشید، عملکرد مدل ‌های مختلف SSD متفاوت است، که می‌ تواند بر تعاملات شما با رایانه تأثیر بگذارد. 

 


انواع NAND و درایوهای بدون DRAM


انواع رابط به عنوان شاخص اصلی سرعت در SSD عمل می‌کنند، اما NAND (حافظه فلش) مورد استفاده در هارد SSD ها و حافظه پنهان RAM پویا (DRAM) نیز بر آن تأثیر می ‌گذارد.
تجزیه و تحلیل این بخش از مشخصات برای بسیاری از کاربران لازم نیست؛ آنچه بیشتر اهمیت دارد، نحوه عملکرد درایو هنگام انجام انواع مختلف انتقال فایل و عمر مفید درایو است، و این نتایج را در بررسی ‌های موجود توسط افراد مختلف مشاهده خواهید کرد.

خرید هارد ssd لپ تاپ


سلول‌ های تک سطح (SLC) ، سلول ‌های چند سطح (MLC) ، سلول ‌های سه سطح (TLC) و سلول ‌های چهار سطح (QLC) NAND هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما در نهایت احتمالاً این قیمت است که تصمیم گیرنده خواهد بود. این روزها اکثر SSDهای مصرفی دارای TLC و QLC هستند، زیرا تولیدکنندگان همواره در پی کاهش هزینه‌ها در کنار افزایش ظرفیت هستند.

در حافظه‌ های980 Pro  سامسونگ از TLC NAND استفاده می ‌کند، تغییری نسبت به MLC NAND در 970 Pro. این روزها یافتن SSD مصرفی با MLC NAND بسیار سخت شده است.
به همین ترتیب، در حالی که درایوهای بدون DRAM در برخی از بنچمارک‌ ها نسبت به هارد SSD های دارای حافظه‌ های DRAM قابل مقایسه هستند اما نوع اتصال تأثیر بیشتری بر سرعت دارد. NVMe SSD بدون DRAM هنوز سریع‌ تر از SSD SATA با DRAM است و SATA SSD بدون DRAM هنوز هم سریع‌تر از HDD است. بهتر است از خرید یک حافظه SSD بدون DRAM که انتظارات شما را برآورده نمی ‌کند یا قیمت آن با قیمت مدلی با مشخصات مشابه دارای حافظه پنهان DRAM یکسان است، صرف نظر کنید.
همچنین اگر عملکرد یکنواخت در همه لحظات برایتان مهم است هم باید آنها را کنار بگذارید اما به یاد داشته باشید که برای اکثر کاربران منطقی نیست که اختلاف قیمت زیادی را برای مواردی مانند داشتن DRAM پرداخت کنند.

 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha