سیستم های کامپیوتری مولتی مدیا یا چندرسانه ای

سیستم های کامپیوتری مولتی مدیا یا چندرسانه ای

 

 

 

سیستم کامپیوتری چندرسانه‌ای سیستمی است که می‌تواند دو یا چند نوع مواد رسانه‌ای را به شکل دیجیتالی از قبیل اطلاعات صوتی، تصویری، ویدئوی تمام حرکتی و متنی ایجاد، وارد، ادغام، ذخیره، بازیابی، ویرایش و حذف کند. در این مقاله به بررسی سیستم های کامپیوتری مولتی مدیا و کاربردهای آن می پردازیم. با آرکا آنلاین همراه باشید.

تعریف مولتی مدیا

این لغت درواقع به معنای چندرسانه ای است که ارتباط و انتقال موضوع و مفاهیم را با استفاده از رسانه های متفاوت فراهم می کند. با ورود ویندوز 95 به دنیای تکنولوژی و بهبود کیفیت صوت و تصویر کامپیوترها، مولتی مدیا نیز شناخته شد. نرم افزار مولتی مدیا یا چند رسانه ای نرم افزاری است که متن، تصویر، صدا، انیمیشن و فیلم را در خود می گنجاند.

اصطلاح مولتی مدیا از چند بخش تشکیل شده است، که در زیر به آن اشاره شده است.

Multi: مولتی به معنای بیش از یک می باشد.

Medium: به معنای واسطه می باشد.

Media: به معنای انتقال اطلاعات می باشد.

بدین ترتیب، چندرسانه ای رشته ای از علوم کامپیوتر است که اشکال مختلف اطلاعات را ادغام می کند و در قالب های صوتی، تصویری و انیمیشن همراه با رسانه های سنتی، یعنی متن، گرافیک ، تصاویر و غیره نمایش داده می شود.

سیستم کامپیوتر مولتی مدیا

کامپیوتر چندرسانه ای، کامپیوتری است که عملکردهای اولیه یک کامپیوتر استاندارد را دارد اما دارای سخت افزار و ویژگی هایی است که آن را برای نمایش و ویرایش منابع چندرسانه ای بهینه می کند.

این رایانه ها معمولاً دارای هارد دیسک و حافظه RAM  با ظرفیت بزرگتر هستند و برنامه هایی از پیش نصب شده دارند که به کاربران امکان می دهد تا بتوانند با فایل های چند رسانه ای کار کنند. برای کمک به نمایش فایل‌ها، یک کامپیوتر چندرسانه‌ای احتمالاً دارای قابلیت‌های صدای فراگیر و تجهیزات جانبی اضافی برای سخت‌افزار رسانه خواهد بود. اندازه صفحه نمایش نیز به طور کلی بزرگتر از رایانه های معمولی است، زیرا این کار تماشای فیلم را لذت بخش تر می کند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

برای طراحی و ساخت یک کامپیوتر چندرسانه ‌ای که برای فایل‌ های چندرسانه ‌ای بهینه شده است، قطعاتی از سخت‌افزارهای خاص که قویتر از کامپیوترهای معمولی است استفاده شده است. هارد دیسک ها باید بتوانند حافظه بیشتری را در خود نگه دارند، زیرا فیلم ها فضای زیادی را اشغال می کنند. حافظه رَم باید قوی تر باشد تا فرآیند کار با برنامه را تسریع بخشد.

واحد پردازش مرکزی باید حداقل 3 گیگاهرتز باشد تا هم ویرایش و هم نمایش فایل ها آسان شود. کارت های ویدئویی نیز باید حافظه بیشتری برای افزایش کیفیت فایل های فیلم داشته باشند.

سیستم های کامپیوتر مولتی مدیا

قابلیت های سیستم کامپوتر مولتی مدیا

یک کامپوتر مولتی مدیا به دلیل ویژگی هایی که دارد به عنوان یک سیستم چندرسانه ای چندکاره شناخته شده است. اما تمام ویژگی های آن برای همه کامپیوترها یکسان نیست. ویژگی های یک سیستم کامپیوتری چند رسانه ای بر اساس نیاز کاربر مربوطه پیکربندی می شود. در ادامه برخی از ویژ گی های عمومی کامپیوترهای مولتی مدیا را بیان کردیم.

  • سیستم کامپیوتر چند رسانه ای ظرفیت بالایی برای ادغام رسانه های مختلف از جمله متن، تصویر، گرافیک، صدا و ویدئو دارد.
  • سیستم کامپیوتری چندرسانه ای ذخیره، نمایش، پردازش، دستکاری و در دسترس کاربران قرار می دهد.
  • واحد پردازش مرکزی کامپیوترهای چندرسانه ای بسیار سریع است، زیرا نیاز به پردازش حجم زیادی از داده ها دارد.
  • ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالایی دارد.
  • قدرت حافظه بسیار زیادی دارد که به اجرای برنامه های داده سنگین کمک می کند.
  • دارای کارت گرافیک با ظرفیت بالا که به نمایش گرافیک، انیمیشن، ویدئو و غیره کمک می کند.
  • سیستم صوتی گوش دادن به صدا را آسان می کند.

انواع سیستم های کامپیوترهای چندرسانه ای

یک سیستم کامپیوتری چندرسانه ای می تواند یک سیستم تک کاربره یا چند کاربره باشد. سیستم ‌های رایانه‌ ای چندرسانه ‌ای شبکه ای می‌توانند مواد چندرسانه ‌ای دیجیتال را از طریق یک شبکه رایانه‌ ای واحد یا از طریق هر تعداد شبکه رایانه‌ ای متصل به هم ارسال و دریافت کنند.

همانطور که سیستم های کامپیوتری چند رسانه ای تکامل می یابند، ممکن است با استفاده از فناوری سیستم خبره برای کمک به کاربران در انتخاب، بازیابی و دستکاری اطلاعات چند رسانه ای، به سیستم های هوشمند تبدیل شوند. در ادامه چهار نوع از سیستم های کامپیوترهای چندرسانه ای بیان شده است:

  • ابررسانه‌ای
  • پایگاه داده چندرسانه‌ای
  • پیام چندرسانه‌ای
  • سیستم‌های واقعیت مجازی 

سیستم های کامپیوتر مولتی مدیا

اجزای سیستم کامپیوترهای چند رسانه ای

در زیر اجزای اصلی یک سیستم کامپیوتری چندرسانه ای ارائه شده است.

متن: این شامل حروف، اعداد و برخی از کاراکترهای خاص دیگر است. صفحه کلید معمولا برای ورودی متن استفاده می شود.

گرافیک: این فناوری مربوط به تولید، نمایش، پردازش، دستکاری و نمایش تصاویر می باشد. یکی از مهمترین اجزای یک برنامه چند رسانه ای است. اما توسعه گرافیک توسط نرم افزار دیگری پشتیبانی می شود.

انیمیشن: انیمیشن رایانه ای یک فناوری مدرن است که به ایجاد، توسعه، ترتیب بندی و نمایش مجموعه ای از تصاویر که به آن فریم می گویند، کمک می کند. انیمیشن جلوه های بصری یا حرکتی بسیار شبیه به یک فایل ویدیویی می دهد.

صوت: این فناوری، صدا را ضبط، سنتز و پخش می کند. دوره های آموزشی و دستورالعمل های مختلفی وجود دارد که می توان از طریق این رسانه به درستی ارائه داد.

ویدئو: این فناوری تصاویر را در قالب فریم بصورت متوالی ضبط، سنتز و نمایش می‌دهد که باعث می‌شود اثر، متحرک به نظر برسد. اینگونه است که ما یک ویدیوی کاملا توسعه یافته را می بینیم. برای تماشای یک ویدیو بدون وقفه، دستگاه ویدیویی باید 25 تا 30 فریم در ثانیه نمایش دهد.

سیستم فایل کامپیوتر مولتی مدیا

سیستم فایل باید برای برآوردن الزامات رسانه همیشه کارآمد باشد. این فایل های رسانه ای به نرخ پهنای باند دیسک بسیار بالایی نیاز دارند. دیسک‌ها معمولاً نرخ انتقال پایین و نرخ تأخیر بالایی دارند. برای برآورده ساختن الزامات داده های چندرسانه ای، زمان بندی های دیسک باید زمان تأخیر را کاهش دهند تا از پهنای باند بالا اطمینان حاصل شود.

پشتیبانی کامپیوتر مولتی مدیا از انواع فرمت فایل

داده‌ های چندرسانه ‌ای از انواع فرمت ‌های رسانه ای یا نمایش فایل شامل، JPEG، MPEG، AVI، MID، WAV، DOC، GIF، PNG و غیره پشتیبانی می کنند. فایل‌های AVI می‌توانند هم داده‌های صوتی و هم تصویری را در یک محفظه فایل داشته باشند و امکان پخش همزمان را فراهم کنند.

با پخش ویدیو مانند فرمت ویدئویی DVD، فایل‌های AVI از پخش چندگانه صدا و ویدئو پشتیبانی می‌کنند. به دلیل محدودیت در تبدیل از یک فرمت به فرمت دیگر، استفاده از داده ها در یک قالب خاص نیز محدود شده است.

ورودی و خروجی در کامپیوتر مولتی مدیا

در سیستم های کامپیوتر مولتی مدیا یا چند رسانه ای، ورودی و خروجی باید پیوسته و سریع باشد. ضبط بلادرنگ و همچنین پخش داده ها در اکثر برنامه های چند رسانه ای که نیاز به ورودی و خروجی کارآمد دارند، الزامی است.

سیستم های کامپیوتر مولتی مدیا

پشتیبانی از شبکه

سیستم شبکه شامل اینترنت، اینترانت، LAN، WAN، ATM، تلفن همراه و غیره است. در سال‌های اخیر، برنامه‌های چندرسانه‌ای در اینترنت مانند ویدئو، بازی‌های تعاملی، کنفرانس از راه دور، دنیای مجازی، آموزش از راه دور و غیره رشد چشمگیری داشته است.

این برنامه های کاربردی شبکه چند رسانه ای به عنوان برنامه های کاربردی رسانه پیوسته نیز نامیده می شوند. تأخیر ارتباط زمانی باعث می شود تا یک بسته داده توسط رایانه دیگری از راه دور دریافت شود. به همین دلیل سیستم های چندرسانه ای برای انتقال اطلاعات از راه دور باید از تاخیر کمتری برخوردار باشند.

ظرفیت حافظه و فضای ذخیره سازی کامپیوتر مولتی مدیا

سیستم های چند رسانه ای برای محتواهایی با ظرفیت بزرگ مانند ویدئو، صدا، انیمیشن و تصاویر نیاز به فضای ذخیره سازی بالایی دارند. ویدئو و صدا، بسته به طرح فشرده سازی و قابلیت اطمینان به مقدار زیادی حافظه نیاز دارند. برای خرید کامپیوترهای چندرسانه ای باید به دنبال سیستمی باشید که از ظرفیت حافظه بالایی برخوردار باشد.

ابزار و نرم افزارهای مخصوص کامپیوتر مولتی مدیا:

برای توسعه برنامه‌های چند رسانه‌ای، برنامه های نرم‌افزاری مختلف مانند زبان‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهای گرافیکی لازم است. نرم افزارهای ویرایش چند رسانه‌ای مانند ابزارهای تألیف، نرم‌افزارهای طراحی و غیره نیزمورد نیاز است.

علاوه بر اینها، سیستم های چندرسانه ای برای اتصال به تجهیزات جانبی چند رسانه ای، به درایوهای خاصی نیاز خواهند داشت.

خرید کامپیوتر مولتی مدیا از فروشگاه آرکا آنلاین

با توجه به ویژگی های بیان شده درباره کامپیوترهای چندرسانه ای، حال می توانید خرید مطمئنی داشته باشید. بهتر است برای اینکار ویژگی های مهم یک سیستم مولتی مدیا را در نظر داشته باشید.

فروشگاه آرکا آنلاین، انواع تجهیزات اداری و الکتریکی مانند کامپیوتر، پرینتر، موبایل، تجهیزات شبکه و غیره را از برندهای مشهور و در رنگ ها و طرح های متنوع به شما همشهریان عرضه می کند.

 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha