مقایسه قیمت SSD و HDD

مقایسه قیمت SSD و HDD

 

 

 

SSD و HDD از لحاظ قیمت و همچنین عملکرد تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. درست است که SSD از لحاظ عملکرد و دوام HDD را شکست می‌دهد اما وقتی پای قیمت و هزینه به میان می‌آید، HDD همیشه حرف اول را میزند. در این مقاله به مقایسه قیمت و عملکرد SSD و HDD می‌پردازیم. در ادامه با آرکا آنلاین همراه باشید.

 

 

جهت مشاهده هارد های اینترنال و اکسترنال فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

مقایسه SSD و HDD

 

  • HDD تکنولوژی ذخیره سازی قدیمی است که از دیسک های چرخان برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده می کنند.
  • SSD سریعتر و کم مصرف تر از HDD است.
  • هارد دیسک ها قیمت کمتری دارند، اما قیمت SSD با گذشت زمان رو کاهش است.

انتخاب فضای ذخیره سازی مناسب فقط بررسی مقایسه ظرفیت و هزینه آن نیست. نوع ذخیره سازی که سیستم شما از آن استفاده می‌کند برای عملکرد از جمله مصرف برق و قابلیت اطمینان نیز باید در نظر گرفته شود. درایوهای حالت جامد (SSD) و درایوهای دیسک سخت (HDD) دو گزینه اصلی ذخیره سازی هستند. در این مقاله این دو روش ذخیره سازی را با هم مقایسه می‌کنیم. این مقایسه از نظر قیمت و عملکرد انجام خواهد شد.

 

جهت مشاهده SSD های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

 

HDD چیست؟

 

HDD یک دستگاه ذخیره اطلاعات است که در داخل کامپیوتر تعبیه می‌شود. این قطعه دارای دیسک های چرخان می‌باشد که به صورت مغناطیسی هستند. HDD دارای بازویی با چندین "سر" (مبدل) است که داده ها را روی دیسک می خواند و می نویسد. می‌توانید آن را مانند یک گرامافون تصور کنید. بازو برای دسترسی به داده های مختلف، سرها را در سطح دیسک به حرکت در می‌آورد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

HDD یک فناوری قدیمی محسوب می شوند، یعنی عمر آنها بیشتر از SSD است. به طور کلی، هزینه آنها کمتر است و برای داده هایی که نیازی به دسترسی مکرر ندارند ، مانند پشتیبان گیری از عکس ها ، فیلم ها یا فایل های تجاری کاربردی هستند. آنها به دو صورت رایج در دسترس هستند: 2.5 اینچ (معمولاً در لپ تاپ ها استفاده می شود) و 3.5 اینچ (رایانه های رومیزی).

اچ دی دی چیست

SSD چیست؟

 

SSD تمام داده ها را در مدارهای مجتمع ذخیره می شوند. نحوه کارکرد SSD نسبت به HDD، باعث شده است به ویژه در اندازه و عملکرد بسیار متفاوت باشد. SSD بدون نیاز به دیسک چرخان می تواند به شکل وکوچکی یک آدامس (که به عنوان عامل M.2 معروف است) یا حتی به اندازه یک تمبر ساخته شود. ظرفیت آنها - یا اینکه چه مقدار داده می توانند در خود ذخیره کنند - متفاوت است و آنها را برای دستگاه های کوچکتر مانند لپ تاپ های باریک مناسب می‌سازد. SSD ها زمان دسترسی را به طرز چشمگیری کاهش می دهند زیرا کاربران مجبور نیستند منتظر راه اندازی و چرخش دیسک باشند.

SSD ها از نظر میزان ذخیره سازی (در گیگابایت (GB) و ترابایت (TB) گرانتر از HDD ها هستند، اما این تفاوت قیمت در حال کاهش است. قیمت SSD با سرعت بیشتری نسبت به قیمت HDD سال به سال کاهش می یابد.

SSD در مقابل HDD: سرعت

 

سرعت بسیار زیاد SSD باعث شده است کاربران آن روز به روز در حال افزایش باشند. در کل، SSD ها از نظر سرعت از HDD ها پیشی می گیرند. این اختلاف فاحش به این دلیل است که از مدارهای الکتریکی استفاده می کنند و هیچ قطعه متحرکی در آن‌ها وجود ندارد. همه این‌ها زمان انتظار را  در هنگام راه اندازی کوتاه‌تر می‌سازد و تاخیر در باز کردن برنامه ها یا انجام کارهای محاسباتی سنگین را به حداقل می‌رساند. به عنوان مثال ، Intel SSD D5-P5316 یک SSD با ظرفیت 15.36 ترابایت است که بیش از 7000 مگابایت بر ثانیه پهنای باند دارد. در حالی که هارد دیسک سازگار با 14 ترابایت Seagate Exos 2x14 ، تنها تا 500 مگابایت بر ثانیه پهنای باند ارائه می‌دهد. تفاوت سرعت آن‌ها 14x! 1 می‌باشد.

سرعت سریع در عملکرد SSD تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. مانند هنگام ورود به سیستم و انتظار برای راه اندازی برنامه ها و سرویس ها، یا هنگام انجام کارهای پر حجم مانند کپی یک فایل بزرگ. عملکرد  HDD در این شرایط به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

 

SSD در مقابل HDD: دوام

 

میزان فرسودگی نوشتن روی NSD SSD تا حدودی به وضعیت داده های موجود در درایو بستگی دارد ، زیرا داده ها در صفحات نوشته می شوند اما در بلوک ها پاک می شوند. هنگام نوشتن داده های متوالی در SSD نسبتاً جدید ، می توان داده ها را به طور موثر در صفحات پی در پی  درایو نوشت. با این حال، هنگامی که بلوک های کوچکی از داده ها باید به روز شوند (مانند تغییر در اسناد یا مقادیر عددی) ، داده های قدیمی در حافظه خوانده می شوند، تغییر داده می‌شوند و سپس دوباره در صفحه جدیدی روی دیسک نوشته می شوند. خبر خوب این است که میزان دوام درایو SSD همیشه مشخص می‌باشد.

 

مقایسه قیمت SSD و HDD

 

مطالعات نشان داده است که در حالی که SSD ها از نظر هر ترابایت گران تر از HDD هستند. این واقعیت که حداقل اندازه هارد دیسک به 1 ترابایت می رسد به این معنی است که سیستم‌هایی مانند رایانه های شخصی و لپ تاپ‌ها نیازی به ظرفیت ترابایتی ندارند، می‌توانند از SSD ارزان تر استفاده کنند و از میزان ظرفیت که نیاز دارند بهره‌مند شوند.

استفاده از SSD های کوچکتر با سرورهای میکروسکوپی که به طور معمول به حافظه زیادی در هر ماژول ریز سرور نیاز ندارند، نیز می‌تواند کاربردی باشد. این امر، زمان و عملکرد پاسخ را افزایش می‌دهد و همچنین مصرف برق را کاهش می دهد.

افراد  هنوز هم از قیمت هر مگابایت به عنوان معیار تصمیم گیری درایوهای ذخیره سازی استفاده می کنند. مقایسه عادلانه تر این است که SSD های متوسط ​​را در برابر HDD 10K RPM یعنی سریع ترین HDD موجود در بازار، بررسی کنیم. در مقایسه با HDD 10KRPM با ظرفیتی یکسان ، SSD ارزان تر است.

SSD باز هم در مقایسه با هارد دیسک‌های بزرگ 1 ترابایتی تقریباً 4 برابر قیمت دارد. صرفه جویی در مصرف برق و قابلیت اطمینان این فاصله قیمت را تا حد زیادی توجیه می‌کند. اما SSD ها هنوز هم گران تر از هارد دیسک های ارزان قیمت هستند. 

خرید اس اس دی و اچ دی دی در آرکا آنلاین

 

در این مقاله به مقایسه قیمت SSD و HDD پرداختیم. همچنین عملکرد این دو حافظه را مورد بررسی قرار دادیم. متناسب به نیازهای خود می‌توانید SSD و یا HDD را برای خرید انتخاب کنید.

 

برای مشاهده لیست قیمت HHD اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده لیست قیمت SSD اینجا کلیک کنید.

 

خدایا شکرت

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha