چگونه متوجه شویم مادربرد کامپیوتر خراب است؟

چگونه متوجه شویم مادربرد کامپیوتر خراب است؟

 

 

 

 

مادربرد همانطور که از نامش پیداست، متصل کننده مرکزی تمامی قطعات در کامپیوتر می‌باشد. بدون آن، کامپیوتر شما فقط از تعدادی قطعه بی ارزش تشکیل شده است. عوض کردن مادربرد می‌تواند امری هزینه بر باشد، اما اگر نتوان این قطعه را درست کرد راه دیگری وجود ندارد. برای خرید مادربرد و مشاهده انواع مختلف آن به همراه قیمت‌ آن‌‎ها اینجا مراجعه کنید. برای آشنایی با روش‌های جلوگیری از خرابی مادربرد در ادامه با آرکا آنلاین همراه باشید. 

 

چگونه از خرابی مادربرد جلوگیری کنیم؟

 


هیچ قطعه‌ای در تکنولوژی تا ابد دوام نمی‌آورد، اما با مراقبت درست برخی از قطعات بیشتر از انتظار شما برایتان کار خواهد کرد. مهم ترین روش برای انجام این کارهوشیار بودن است.  تمام سخت افزارهای خود را زیر نظر داشته باشید و اگر با علائم مشخصی که در ادامه ذکر می‌کنیم مواجه شدید به سرعت اقدام کنید.

اگر بتوانید مشکلی قطعه‌ای را قبل از وخیم شدن آن حل کنید، قادر خواهید بود از سوختن آن جلوگیری کنید. 

 

 

جهت مشاهده مادربرد های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

علائم خرابی


درست است که تمام قطعات کامپیوتر پیش از خرابی از خود علائمی نشان نمی‌دهند، اما اکثریت علائم واضحی دارند. در صورت مشاهده هر یک از این موارد، هر چه سریعتر برای درست کردن آنها اقدام کنید. 

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

 

1. آسیب فیزیکی


در حین کار با کامپیوتر، هرگز نباید مادربورد را فشار دهید یا بکشید.

با این حال، هنگامی که کامپیوتر خاموش است، آسان‌ترین و ساده‌ترین راه برای تعیین اینکه آیا مادربرد خراب است یا خیر این است که نگاهی به آن بیندازید. 

آسیب های فیزیکی مانند ترانزیستورهای سوخته یا مدارهای تراشه می تواند باعث خرابی فاجعه بار مادربرد شود. حتی صدمات سطحی در صورت رهایی و عمیق شدن می تواند به مشکلات عمده تبدیل شود.

هنگام روشن شدن رایانه، علائم عمده آسیب می تواند ظاهر شوند. بوی سوختگی علامت هشدار دهنده اصلی است.

 

2. کامیپوتر بعضی اوقات هنگ می‌کند و یا دیر لود می‌شود


یکی از علائم آزاردهنده خرابی ماردبرد، از کار افتادن آن و ایجاد اختلال در کارش است. ممکن است کامپیوتر شما یک لحظه خوب کار کند. اما در لحظه دیگر، هیچ عکس العملی نشان ندهد و هنگ کند.

این امر بیشتر در نحوه بارگذاری  برنامه‌ها نمایان می‌شود. اگر برنامه‌ای در حین اجرا بارگیری نشود یا به سختی بالا بیاید، احتمالا مشکل سخت افزاری دارد.

علت همه هنگ‌ها و اختلالات از مادر برد نیست. مهمترین علامت این است که هنگ و اشکالات ثابت و مکرر باشند. هر چه تعداد آنها بیشتر شود، مادربرد به خرابی نزدیک‌تر می‌باشد. 

 

3. نمایشگر آبی 

 

صفحه آبی در کامپیوتر  چیزی است که هیچ متخصص کامپیوتری نمی خواهد آن را ببیند.

 نمایشگر آبی یک شکست سخت در سیستم است. این بدان معناست که کل سیستم عامل دیگر نمی تواند در سطح ایمن کار کند.

این علامت معمولاً علامت خرابی قطعه‌ای در کامپیوتر شما است. این نشانه خرابی مطلق نیست، اما به آن نزدیک می‌باشد.

 

4. کاهش سرعت

 

یکی دیگر از علائم آزاردهنده یک مورد ساده کندی سرعت است.

ممکن است برنامه ها با سرعت پایین‌تری بارگیری شوند، یا تایپ و فشار کلید شما مانند گذشته سریع نباشد. در هر صورت، علائم کندی واضح هستند. این بدان معنا نیست که سخت افزار شما در معرض خطر مستقیم قرار دارد، اما به این معنی است که در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است.

 

5. عدم شناسایی سخت افزار


این مشکل خاص می تواند کمی غیر منطقی باشد و با قابلیت خواندن فلش مموری شروع می‌شود. افزونه‌های دیگر، مانند موس کامپیوتر ممکن است شناخته نشوند. همه اینها می‌تواند نشانه‌ی خرابی قطعه در سخت افزار باشد. همچنین می توانند نشانه این باشند که قطعه مرکزی کامپیوتر شما یعنی همان مادربرد، در خطر است.

 

دلایل احتمالی خرابی

جلوگیری از خرابی مادربرد- آرکا آنلاین

برخی از رایج ترین علائم خرابی مادربرد را ذکر کردیم. اما این علائم به چه دلایلی ظاهر می‌شوند؟ کوچکترین چیزها می توانند کامیپوتر شما را خراب کند. در ادامه دلایلی که موجب خرابی مادربرد می‌شود را عنوان می‌کنیم. 

 

1. گرم شدن بیش از حد


کامپیوترها گرما را دوست ندارند. آنها خودشان به اندازه کافی گرما تولید می‌کنند. اگر این گرما تخلیه نشود، یا اگر گرمای بیشتری به آن اضافه شود، می تواند مادربرد را دچار مشکل کند.

کامپیوترهایی که در مناطق کوچک و با تهویه کمی قرار داده شده‌اند، زیاد دوام نمی‌آورند. فن خوب و قوی در داخل کامپیوتر برای افزایش طول عمر آن بسیار مهم است.

 

2. گرد و غبار


گرد و غبار و گرمای بیش از حد با هم اتفاق می‌افتند. گرد و خاک روی کامپیوتر جمع می شود. بار الکتریکی وسایل گرد و غبار را به داخل می‌کشند.

گرد و غبار عایق طبیعی است. نه تنها گرمای بیشتری  به کامپیوتر شما وارد می کند، بلکه می تواند جریانهای الکتریکی مادربرد را نیز مختل سازد.

 

3. ضربه

 

کامپیوترها به آسانی خراب می‌شوند. هر بار که ضربه می‌خورند ، آسیب جدی سخت افزار داخلی را تهدید می کند.

این آسیب می تواند ناشی از ضربه خوردن کیس کامپیوتر به دلیل قرار دادن آن در مکان نامناسب باشد. انداختن کامپیوتر یک خطر بزرگ است، هر چند که بیشتر در مورد لپ تاپ ها تا کیس‌های کامپیوتر صدق می کند.

 هرگونه ضربه فیزیکی به کامپیوتر، به ویژه هنگام دویدن، می تواند فاجعه بار باشد.

 

4. عمر زیاد


کامپیوترها جاودانه نیستند. همه قطعات متحرک با گذشت زمان و استفاده دچار پیری و فرسودگی می شوند. در حالی که بسیاری از قطعات کامپیوتر از نظر مکانیکی سنگین نیستند، اما با گذشت زمان فرسوده می شوند. موتورهای فن رایج ترین قربانی این امر هستند که منجر به گرم شدن بیش از حد و سپس خرابی مادربرد می شود.

 

5. افزایش ناگهانی ولتاژ


کامپیوترها با ولتاژ نامنظم سازگاری ندارند. هنگامی که جریان برق بالا و پایین می‌شود، رایانه می تواند در یک آن بسوزد. محافظ‌  از این امر جلوگیری می‌کند.

اگر منبع برق ثابت نباشد، کامپیوتر شما ممکن است با مشکل جدی روبرو شود.

 

در هنگام مواجه با علائم چه کار کنیم؟

دلایل خرابی مادربرد


اکنون علائم را می شناسید، علل آن را می دانید، وقتی متوجه می شوید مادربرد شما در آستانه خرابی است، چه اتفاقی می افتد؟

خارج از رفع برخی از علل ، مانند تمیز کردن گرد و غبار یا استفاده از محافظ، مادربرد نیاز به کارشناس حرفه‌ای دارد. مراحل اساسی برای یافتن راه حل به این شرح است. اول، آن‌ها باید نقطه دقیق آسیب را کشف کنند. تعویض قسمتی که هنوز کار می کند منطقی نیست.

اگر قسمت آسیب دیده مادربرد باشد، ممکن است بتوانید قطعات دیگر را نجات دهید. به منظور تعویض این قطعه به قسمت مادربرد فروشگاه آرکا مراجعه کرده و از مدل‌های مختلف و قیمت‌های آن آگاهی پیدا کنید. 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha