نحوه تعمیر کارت گرافیک غیرفعال در لپ تاپ یا کامپیوتر

نحوه تعمیر کارت گرافیک غیرفعال در لپ تاپ یا کامپیوتر

 

 

 

اگر کارت گرافیک اصلی سیستم غیرفعال شود، صفحه نمایش فوراً سیاه خواهد شد. سیاهی صفحه نمایش به این دلیل رخ می‌دهد که سخت افزار مورد نیاز برای ارسال داده‌های بصری به اسکرین غیر فعال است. این مشکل صرفاً یک مشکل نرم افزاری می‌باشد و تنها با تنظیم مجدد CMOS که بایوس را کنترل می‌کند، قابل برگشت است. برای آشنایی با روش‌های تعمیر کارت گرافیک غیرفعال در ادامه با آرکا آنلاین همراه باشید.

 

جهت مشاهده کارت گرافیک های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

بسته به میزان راحتی شما با کامپیوتر و تعداد تجهیزات جانبی، روش تعمیر کارت گرافیک غیر فعال به طرز شگفت آوری ساده خواهد بود یا بسیار پیچیده می‌باشد.

BIOS مخفف عبارت Basic Input/Output System می‌باشد. بایوس سفت افزاری است که در زمان بوت اول خوانده می‌شود. به علاوه، به کامپیوتر شما می‌گوید با هر قطعه سخت افزاری چه کار کند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

روش‌های تعمیر کارت گرافیک غیرفعال با ریست کردن بایوس

 

دو راه برای ریست کردن بایوس در سیستم وجود دارد. در ادامه این دو راه را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

جهت مشاهده لپ تاپ های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

گزینه 1: بایوس را با استفاده از سوییچی در لپ تاپ یا کامپیوتر خود ریست کنید

به منظور تعمیر کارت گرافیک غیرفعال می‌بایست بایوس را ریست کنید. اکثر مادربردها دارای سوئیچ ریست CMOS هستند که برق باتری پشتیبان را به بایوس  قطع می‌کند. سوئیچ در واقع یک تنظیم پین پلاگین است. اگر برد دارای سوئیچ ریست باشد، ساده ترین روش برای بازنشانی CMOS و بایوس ریست کردن آن می‌باشد.

سوئیچ به طور کلی شامل دو یا سه پین است.

1. آن را از برق بکشید  و دکمه را حداقل 20 ثانیه فشار دهید و نگه دارید. اگر سوئیچ شما، مانند تصویر بالا، شامل پین سوم است آن را بردارید و روی پین بیرونی مقابل قرار دهید. مجدداً دکمه پاور را حداقل 20 ثانیه فشار داده و نگه دارید.

2. سپس، دوشاخه را مجدداً در جای خود قرار دهید ، یا در صورت داشتن سه پین، آن را دوباره روی پین بیرونی اصلی قرار دهید.

با حذف پلاگ از پین ها ، بایوس اساساً "فراموش می کند" چه تنظیماتی را هنگام راه اندازی استفاده کند و به حالت پیش فرض خود برمی گردد. نگران نباشید؛ هیچ یک از فایل‌ها یا داده‌های سیستم عامل شما اصلاح یا حذف نمی شوند. در عوض، کامپیوتر به تنظیمات استاندارد  اولیه خود برمی گردد.

 

گزینه 2: باتری CMOS را در لپ تاپ یا کامپیوتر خود بردارید

از آنجا که CMOS از یک باتری کوچک (تقریباً به اندازه یک سکه) تغذیه می‌کند، دومین گزینه ریست کردن بایوس برداشتن باتری می‌باشد.

 

حذف باتری CMOS در کامپیوتر

حذف باتری CMOS در کامپیوتر نسبتاً ساده است. برای این کار، مطمئن شوید دستگاه خاموش است و تمام کابل‌های خارجی را بکنید، سپس کیس را باز کنید تا قطعات سخت افزاری داخل آن نمایان شود. اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید. اما به یاد داشته باشید که این کار ممکن است ضمانت شما را باطل کند.

 

 

2. پس از دسترسی به اجزای داخلی، باتری CMOS را که اساساً شبیه یک باتری بزرگ ساعت است، پیدا کرده و بردارید. این باتری معمولاً در محفظه ای نمایان در مادربرد قرار دارد. پس از یافتن باتری، می‌توانید آن را بیرون بیاورید ، اما ممکن است لازم باشد ابتدا نوعی مکانیسم برش را غیرفعال کنید.


3. با برداشتن باتری CMOS ، دکمه روشن/خاموش را برای 15 ثانیه فشار داده و نگه دارید تا هرگونه انرژی باقیمانده در مادربرد تخلیه شود. این مرحله باید به CMOS زمان بدهد تا به حالت پیش فرض خود بازگردد.

4.اکنون، باتری CMOS را دوباره سر جای خود بگذاربد و مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار گرفته است.

5. سپس، کیس کامپیوتر خود را مجدداً ببندید و دستگاه را راه اندازی کنید. بایوس شما باید خود را ریست کرده باشد و بازگردانی کارت گرافیک انجام می‌گیرد.

 

 

حذف باتری CMOS لپ تاپ

برای کاربران لپ تاپ، دسترسی به باتری CMOS می تواند چالش برانگیزتر باشد. برخی از مدل ها دارای جای کوچک بازشو بر روی شاسی هستند که شبیه به جای DVD اما خیلی کوچک‌تر می‌باشد-عرض آن تقریباً یک اینچ است. اگر لپ تاپ شما مانند اکثر لپ تاپ‌ها دارای این  ویژگی نیست، برای رسیدن به محفظه باتری باید "رایانه قابل حمل" خود را جدا کنید.

 

با توجه به تنوع زیاد لپ تاپ ها و مدل های موجود، ارائه راهنمای جامع برای جدا کردن آنها غیرممکن است. بهترین راه برای پیدا کردن نحوه جدا کردن دستگاه خاص شما این است که شماره مدل لپ تاپ خود را پیدا کنید و سپس از  برای پیدا کردن آموزش خوب از اینترنت استفاده کنید.

روش دیگر این است که لپ تاپ را به تعمیرگاه ببرید. به تعمیر کار بگویید که باید بایوس را با برداشتن باتری CMOS ریست کنید. 

پس از دسترسی به باتری، مراحل بالا را برای لپ تاپ خود دنبال کنید: حذف ، تخلیه برق، تعویض و راه اندازی مجدد.

پس از راه اندازی مجدد دستگاه ، بایوس شما به حالت عادی بازگردد وصفحه نمایش ظاهر می‌شود. اگر بعد از انجام مراحل بالا هنوز هم مشکلاتان برطرف نشد، باتری CMOS را با باتری جدید جایگزین کنید.

 

نظرات و پیشنهادات خود را در مورد تعمیر کارت گرافیک غیر فعال در لپ تاپ یا کامپیوتر با ما به اشتراک بگذارید.

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha