مقایسه حافظه SSD با HDD

مقایسه حافظه SSD با HDD

 

 

 

 

با توسعه نرم افزارها و تحول سخت افزار، تجهیزات ذخیره سازی بیش از قبل اهمیت پیدا می‌کنند. در همین راستا در طی سال‌های گذشته شاهد روند رشد و تحول این تجهیزات بوده‌ایم. تجهیزات ذخیره سازی به شکل چشم گیری در میزان حجم قابل نگهداری و سرعت انتقال پیشرفت کرده‌اند. حافظه‌های SSD و HDD از آن دسته تجهیزاتی هستند که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه به مقایسه حافظه SSD با HDD میپردازیم:

 

جهت مشاهده هارد های اینترنال و اکسترنال  های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

حافظه HDD چیست؟

Hard Disk Drive یا به اختصار HDD یک حافظه دائمی است که برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد.تکنولوژی HDD تقریبا عمری به اندازه ی خود کامپیوترهای امروزی دارد. با این حال امروزه همچنان از هارد دیسک‌ها استفاده می‌شود. این حافظه‌ها در برابر حجم و سرعت خود قیمت مناسبی دارند. درواقع قیمت مقرون به صرفه این هارد ها مانع از جایگزینی کامل آن‌ها با رقبای پرسرعت‌ترشان، یعنی SSDها شده است. هارددیسک‌های جدید در دو دسته‌ی اکسترنال و اینترنال و دو سایز ۲.۵ و ۳.۵ اینچی در دسترس اند.

 

 

جهت مشاهده هارد های SSD فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

 

 

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

حافظه SSD چیست؟

SSD مخفف (Solid State Disk)، نوعی حافظه است که سرعت خواندن و نوشتن بیشتری نسبت به هارد دیسک‌های دیگر دارد. SSD نوعی درایو برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. که بر پایه حافظه فلش و مشابه با مموری موبایل طراحی شده است. اما در نهایت SSDها هم همان کارکردهای بنیادین HDD را دارند.

 

تفاوت حافظه SSD و HDD در چیست؟

با وجود اینکه SSD و HDD در امر ذخیره سازی عملکرد نسبتا یکسانی دارد، اما در عمل تفاوت های زیادی دارند. حافظه‌های HDD قدیمی‌تر و کم سرعت تر اند. اما این حافظه‌ها در مقابل SSD با قیمت بالاتر و عمر کمتر رقابت می‌کنند.با وجود مزایای SSDها اما همچنان به دلیل قیمت بالا نتوانسته است جایگزین SSD شود. در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از SSD و HDD به طور همزمان است. امروزه برای لپتاپ‌ و کامپیوترها استفاده همزمان از SSD و HDD روش به شدت موثر و مقرون به صرفه‌ای است.

 

مقایسه حافظه SSD با HDD

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

 

هارد های HHD به کوچکترین ضربه و تکان ، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند.اما در هاردهای SSD این مشکل برطرف شده و به طور کلی از یک تکنولوژی دیگری استفاده شده که قطعه متحرکی درون آن نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره میشوند .

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

یکی دیگر از موارد مقایسه حافظه SSD با HDD مصرف انرژی میباشد. به طوری که hdd ها حدودا 6وات مصرف میکنند و sdd ها حدودا 4 وات مصرف میکنند و در حالتی که از آن استفاده نمیشود به 2وات کاهش پیدا میکند.

تولید صدای هارددیسک

 هاردهایی که از تکنولوژی hdd استفاده میکنند سر و صدای بیشتری دارندو اما هاردهایی که از تکنولوژی ssd استفاده میکنند مانند فلش میمانند و صدای خاصی ندارند .

وزن هارد

 معمولا وزن هارد های HDD بالاتر از SDD hsj. وزن هاردهای hdd حدودا 750 گرم و هارد های ssd حدودا 80گرم است که این این اختلاف وزن در وزن لپتاپ ها اهمیت بالایی دارد.

 سرما و گرما

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید میکند در hdd ها حدودا بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس و در هارد های ssd بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس میباشد.

نظرات

حاصل جمع : Captcha