قیمت اس اس دی ای دیتا (مهر 1401)

قیمت اس اس دی ای دیتا (مهر 1401)

 

 

 

 

قیمت اس اس دی ای دیتا

 

با پیشرفت سریع در دنیای کامپیوتر و تکنولوژی‌های مربوط به آن، حافظه‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی از سرعت، ظرفیت و کاربرد بسیار زیادی برخوردار شده اند. پیشرفت و تنوع‌ روز به روز بیشتر می شود به طوری که انتخاب حافظه‌ مناسب با نیازهای کاربر چندان آسان نیست.

نقش حافظه‌های با سرعت بالا و افزایش راندمان و عمر مفید سیستم‌ها، ارتقای لپ تاپ به وسیله‌ی ماژول‌های SSD را بنا بر ضرورت، مقرون به صرفه و اقتصادی نموده است.

قیمت هر اس اس دی مدل ای دیتا بسته به تکنولوژی بکار رفته و مشخصات فنی متفاوت است. برای یافتن حافظه مورد نیاز خود ابتدا بهتر است ابتدا اطلاعاتی درباره انواع اس اس دی ها کسب کنید و پس از آن هارد مورد نظر خود را انتخاب کنید. از مشاوره با افراد متخصص نیز بهره بگیرید. تقریبا همه می دانند که SSD ها سرعت سیستم را افزایش می دهند، اما SSD ها مدل های متفاوت و مختلفی دارند. در این مقاله به معرفی اس اس دی ها و نحوه انتخاب گزینه مناسب می پردازیم.

 

خرید پرزنتر بیسیم لاجیتک مدل اسپات لایت

 

راهنمای انتخاب و خرید SSD

انتخاب SSD مناسب موجود در بازار بسیار ضرورت دارد، زیرا با استفاده از هارددیسکی با سرعت کم با بهترین پردازنده بازی اجازه استفاده از حداکثر توان CPU را به شما نخواهد داد. پردازنده سیستم میلیاردها فرآیند مختلف را در هر ثانیه انجام می دهد، اما بسیاری از اوقات فقط منتظر می ماند تا هارد دیسک داده های مورد نیاز را ارائه دهد.

هارد دیسک های معمولی به دلیل اینکه به صورت مکانیکی کار می کنند کند هستند و با سرعت SSD ها قابل مقایسه نیستند. اس اس دی ها می توانند عملکرد سیستم را به میزان قابل توجهی بهبود دهند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

نکات مهم هنگام خرید حافظه SSD

ظرفیت ذخیره سازی

رابط اتصالی

سرعت خواندن اطلاعات

گارانتی تعویض

خصوصیات مقاومتی

قیمت حافظه SSD

 

خرید منبع تغذیه ماژولار گرین مدل GP۱۲۰۰B-OCDG

 

SSD چیست؟

حافظه SSD (Solid State Drive)، نوعی حافظه با سرعت خواندن و نوشتن بالاتری نسبت به هارد دیسک‌ می باشد. SSD با نام درایو حالت جامد نیز شناخته می شوند و نوعی درایو هست که برای ذخیره‌سازی اطلاعات بر پایه حافظه فلش و موبایل طراحی شده است.

برخلاف حافظه  HDD، هیچ عضو مکانیکی در طراحی و ساخت اس­اس­دی استفاده نشده است. درSSD ها برخلاف حافظه‌های HDD برای نوشتن داده‌ها از مغناطیس استفاده نمی شود و داده‌ها در میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شود. درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و نیز لپ تاپ‌ها هستند.

با استفاده از این حافظه، زمان لود شدن به حداقل می رسد و مقدار گرمای تولید شده نیز کاهش چشم‌گیری داشته است. نصب سیستم عامل یا بازی روی حافظه SSD، سرعت لودینگ و نیز اجرای برنامه ها را بالا می برد. نقطه ضعف این نوع هارد را می توان در قیمت بالا و کاهش سرعت با گذشت نام برد.

 

SSDها چطور کار می‌کنند؟

هارد دیسک‌ها ساختاری مکانیکی دارند و با چرخش بازوهای فعال کننده روی دیسک‌های مغناطیسی یا پلاتر (Platter) کار می کنند، اما SSDها یا درایو حالت جامد (Solid State Drive) اطلاعات را بر روی سطحی از فلش ناند (NAND) ذخیره می‌کنند. درفن آوری NAND Flash ذخیره سازی غیر فرار است و برای نگهداری داده ها نیازی به برق ندارد.

 

خرید ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل ام ۱۸۵

 

شیوه کار حافظه SSD

حافظه‌های طراحی شده بر اساس ناند از تعداد زیادی سلول تشکیل شده اند که می‌توانند بیت ها را در خود ذخیره کنند. ساختار این سلول‌ها نحوه ثبت داده‌ها در SSD ها را مشخص می‌کند. به عنوان نمونه در چیپ SLC یا سلول تک سطحی (Single Level Cell) هر سلول تنها می‌تواند یک بیت را نگهداری کند. اما چیپ‌های TLC، MLC و QLC دارای تعداد بیت های ۲، ۳ و ۴ برابر در هر سلول هستند .

در این بین، چیپ‌های ظرفیت پایین‌تر بالاترین دوام را دارند و به همین دلیل این نوع چیپ‌ها قیمت بیشتری خواهند داشت. این نوع حافظه‌ها مناسب سرورهایی هستند که تعداد عملیات نوشتن در اولویت می باشد. مدل های TLC، MLC و QLC برای کاربردهای عادی نظیر لپتاپ ها و دسکتاپ های گیمینگ و کاری مناسبند.

انواع رابط حافظه های SSD:

SATA

رایج‌ترین و ارزان‌ترین نوع اس اس دی‌ها درایوهای 2.5 اینچی با ضخامت 7 میلی متر هستند. SSD های 2.5 اینچی تقریباً در تمامی کامپیوترها و اغلب لپ تاپ‌ها قابل نصب نمی باشند یا می‌توانید با استفاده از کدی (Caddy) آنها را جایگزین هارد دیسک‌های 3.5 اینچی کنید. سرعت خواندن و نوشتن در این اتصال به حدود 600 مگابایت در ثانیه می باشد. این نوع اتصال در ابتدا برای HDDها طراحی شداما تاحدودی برای SSDها هم مناسب است.

SSD های 2.5 اینچی جز در محصولات سرور، از رابط حافظه SATA استفاده می کنند که کندترین رابط مورد استفاده برای اس اس دی‌ها است.

 

خرید گیم پد لاجیتک اف ۳۱۰

 

PCLe

پس از اتصال SATA، نوبت به PCLe رسید. در این نوع اتصال، هارد مستقیما به مادربورد متصل می‌شود و در نتیجه سرعت آن بسیار بیشتر است. اما قیمت هاردهایی که از این اتصال استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از SATA است. سرعت خواندن و نوشتن در این نوع اتصال به 1 گیگابایت در ثانیه می رسد.

 

M.2

از اتصال M.2 بیشتر در لپ تاپ‌ها و رایانه‌های All-in-One استفاده می شود. این SSDها از نظر ابعاد نسبت به سایر نمونه‌های قبلی کوچک ترین و با همان ظرفیت هستند. این نوع SSD هم می‌تواند دارای اتصال SATA و هم با اتصال PCLe.

رایج‌ترین اندازه مورد استفاده در لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ M.2 2280 با طول 80 میلی متر و پهنای 22 میلی متر می باشد. اس اس دی‌های M.2 می‌توانند دارای رابط قدیمی SATA یا رابط جدیدتر و پرسرعت‌تر PCI Express (PCIe) با پروتکل  (NVM Express (NVMe باشند.

فرم فاکتورهای U.2 ،NF1 ،XFMEXPRESS و EDSFF هم وجود دارد که کمتر رایج هستند و برای کاربران معمولی طراحی نشده است.

 

خرید کیبرد و ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل MK۲۷۰ با حروف فارسی

 

NVMe

فناوری NVMe برای SSDها و برای رفع مشکلات اتصالات SATA طراحی شده است. این نوع اتصال درخواست‌های ارسالی به SSD را در بالاترین حد ممکن نگه می‌دارد و در عین حال، می‌تواند در خواست چندین هسته پردازشی را همزمان دریافت نماید. معمولا کاربرد اصلی این تکنولوژی در صنعت می باشد اما در کامپیوترهای شخصی نیز قابل استفاده می باشد. فناوری NVMe هم از PCLe و هم از M.2 پشتیبانی می‌کند و برای استفاده در دسکتاپ و لپتاپ مناسب است.

 

ظرفیت اس اس دی ها

هارد 128 گیگابایت:

این دستگاه ها نسبتا کند هستند چون ماژول های حافظه آنها بزرگ نیست و در ضمن بعد از نصب ویندوز و چندین بازی و برنامه به سرعت فضای آن ها پر می شود.

 

هارد دیسک 250 گیگابایتی

این دستگاه ها به نسبت ارزان تر هستند، اما اگر بخواهید بازی ها و فایل های رسانه ای بزرگ را روی سیستم خود نصب کنید باز هم فضای کافی ندارند.

 

خرید وب کم سی ۲۷۰ لاجیتک

 

هارد 500 گیگابایتی

این دستگاه ها نسبت به ظرفیت، قیمت مناسبی دارند.

 

هارد 1 ترابایت

هارد 1 ترابایت در صورتی که کاربر فایل ویدئویی و بازی زیادی نداشته باشد فضای کافی برای سیستم عامل و برنامه ها خواهد داشت.

 

هارد2 ترابایت

در صورت نیاز به ذخیره فایل های ویدئویی زیاد و یا تعداد بازی ها و اپلیکیشن های متعدد، هارد 2 ترابایتی انتخاب مناسبی است و ارزش هزینه بالایی که می پردازید دارد.

 

خرید فن پردازنده ترمالتیک مدل UX۲۰۰ ARGB Lighting

 

هارد 4 ترابایت و بیشتر

SSD های 4 ترابایتی بسیار گران هستند و فقط برای تعداد محدودی از کاربران مناسبند. همچنین همه شرکت ها هارد دیسک هایی با این ظرفیت تولید نمی کنند. اکثر شرکت ها هارد دیسک های با ظرفیت حداکثر 2 ترابایت تولید و به بازار عرضه می کنند چون هزینه بسیار بالایی دارد و همه کاربران به خرید چنین اس اس دی هایی تمایل نشان نمی دهند.

بودجه شما چقدر است؟

مهمترین مورد در هنگام خرید سخت افزار بودجه کاربر است. معمولا کاربران هارد SSD با ظرفیت حداقل 120 گیگابایت خرید می کنند که این SSD ها ضعیف ترین در نوع خود هستند و علاوه بر فضای ذخیره سازی کم، سرعت کمتری نسبت به مدل های قدرتمندتر دارند.

به علاوه تفاوت قیمت بین SSD 120 گیگابایتی و مدل 250 گیگابایتی بسیار کم است. اگر شما به دنبال تعادل بین عملکرد و قیمت باشید، یک SSD 500 گیگابایتی انتخاب مناسبی است. بهترین حافظه های SSD با ظرفیت بیش از دو ترابایت بسیار گران قیمت هستند و به کاربران عادی توصیه نمی شود.

 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha