تبلت گوگل پیکسل احتمالا به اولین نسل تراشه تنسور مجهز خواهد شد (مهر 1401)

تبلت گوگل پیکسل احتمالا به اولین نسل تراشه تنسور مجهز خواهد شد (مهر 1401)

 

 

 

 

تبلت گوگل پیکسل احتمالا به اولین نسل تراشه تنسور مجهز خواهد شد

 

گوگل در چند سال اخیر تلاش جدیدی برای خلق یک اکوسیستم بزرگ و پویا، همانند اپل را آغاز نموده که از نتایج آن می‌توان به پیکسل واچ و تبلت پیکسل اشاره کرد. صحبت از تبلت پیکسل اولین بار در کنفرانس توسعه دهندگان I/O صورت گرفت و حالا نیز مشخصات تبلت پیکسل گوگل فاش شده است.

 

جهت مشاهده تمامی تبلت های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

مشخصات تبلت پیکسل گوگل فاش شد

در ماه می میلادی و در کنفرانس توسعه دهندگان I/O، گوگل مجموعه کاملی از دستگاه‌های مختلف را که در آینده عرضه می‌شوند، معرفی کرد. بیشتر آن‌ها، مانند پیکسل ۷، پیکسل ۷ پرو و پیکسل واچ، در رویدادی در ماه اکتبر به طور رسمی معرفی خواهند شد. اما یک تبلت پیکسل نیز وجود دارد که احتمالا سال آینده عرضه خواهد شد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

امروز برخی از جزئیات مشخصات تبلت پیکسل منتشر شده است، زیرا ظاهرا وارد مرحله آزمایش اعتبار سنجی مهندسی (EVT) شده  و برخی از نمونه‌های این دستگاه به همین منظور به هند ارسال شده‌اند. در طول این اتفاقات، گویا شخصی به جزئیات مهمی توجه کرده و آن‌ها را برای کاربران فاش کرده است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

خرید اس اس دی اینترنال سیلیکون پاور UD۷۰ ظرفیت ۲ ترابایت

 

گفته می‌شود که تبلت پیکسل دارای صفحه نمایش لمسی ۱۰.۹۵ اینچی با پشتیبانی از وای فای ۶ است و در دو نسخه با حافظه‌های داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی ارائه می‌شود. همچنین یک قلم ساخت گوگل برای این تبلت وجود خواهد داشت که ممکن است همراه آن نباشد و برای استفاده از آن کاربران آن را به صورت جداگانه خریداری نمایند.

بر اساس گفته GsmArena و طبق شایعات قبلی، تبلت پیکسل اولین دستگاهی خواهد بود که تنها با نسخه ۶۴ بیتی اندروید ۱۳ عرضه می شود و دارای دوربین دوگانه در پشت می باشد و نیز شایعه شده است که این تبلت بدون پشتیبانی از GPS، حسگر مجاورت و فشارسنج عرضه خواهد شد. حتی شایعه شده است که تبلت پیکسل از نسل اول تراشه Tensor گوگل بهره می‌برد.

یعنی همان تراشه‌ای که در پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو نیز وجود دارد. لازم به ذکر است این موضوع می‌تواند یک نکته منفی باشد زیرا پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو با نسل دوم این تراشه عرضه خواهند شد.

 

خرید منبع تغذیه کامپیوتر کولر مستر مدل MWE ۸۵۰ طلایی V۲

 

گوشی های گوگل

گوگل اعلام کرده است که گوشی‌های پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو به نسل دوم تراشه‌های سری تنسور به نام Tensor G2 مجهز خواهند بود.  به‌نظر می‌رسد نسل دوم تراشه‌ تنسور همچون نسل اول از دو هسته‌ی Cortex-X1 و دو هسته‌ی Cortex-A76 و چهار هسته‌ی Cortex-A55 استفاده می‌کند.

ظاهرا گوگل فرکانس هسته‌های CPU را تغییر داده و فرکانس هسته‌های Cortex-A76 نزدیک به ۱۰۰ مگاهرتر افزایش یافته و به ۲٫۳۵ گیگاهرتز رسیده است. فرکانس هسته‌‌های Cortex-X1 نیز درحدود ۵۰ مگاهرتز افزایش یافته است تا این کلاستر پردازشی با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز فعالیت نماید. همچنین به‌نظر می‌رسد کلاستر متشکل از چهار هسته‌ی Cortex-A55 فرکانس ۱٫۸۵ گیگاهرتز دارد.

تراشه‌ تنسور G2 گوگل با لیتوگرافی چهارنانومتری ساخته می‌شود. بهبودهای اعمال‌شده در فرکانس پردازشی و لیتوگرافی باعث می‌شوند G2 در مقایسه ‌با نسل اول تنسور حدود ۱۰ درصد در عملکرد چندهسته‌ای قوی‌تر باشد.

 

 

تراشه تنسور نسل دوم گوگل Google Tensor G2

اکثر تراشه‌سازان هسته‌های آرم را نسل‌به‌نسل قوی‌تر می‌کنند؛ اما این کار باعث کاهش بهره‌وری و افزایش مصرف انرژی می‌شود. گوگل با حفظ هسته‌های قدیمی در تراشه‌ جدید، از بروز این مشکلات جلوگیری نموده است.

با استفاده از هسته‌های بهبودیافته‌ی Cortex-A55، تراشه‌ تنسور G2 گوگل احتمالا فضای بیشتری برای دستیابی به فرکانس‌های بیشتر خواهد داشت. نسل اول تراشه‌ تنسور به‌دلیل پرمصرف‌بودن Cortex-X1 به‌ندرت از این هسته استفاده ‌کرد؛ شاید این شرایط در نسل دوم تغییر ‌کند.

تنسور G2 بسیار ضعیف‌تر از تراشه‌های رقیب عمل می‌کند. سیستم خنک‌کننده و بهینه‌سازی نرم‌افزاری و سایر قطعات استفاده‌شده در سیستم روی چیپ عملکرد نهایی تراشه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

 

مشخصات دیگر تبلت گوگل

با اینکه واحد CPU در تراشه‌ جدید گوگل تغییرات بزرگی نداشته است، به‌نظر می‌رسد واحد GPU به‌طور درخور توجهی اصلاح شده باشد. گوگل در نسل جدید تراشه‌های خانواده‌ی تنسور به‌جای واحد گرافیکی Mali-G78 از واحد گرافیکی Mali-G710 استفاده می‌کند.

آرم هنگام معرفی Mali-G710 اعلام کرد این پردازنده‌ گرافیکی در مقایسه‌با Mali-G78 نزدیک به ۲۰ درصد بهبود عملکرد و ۲۰ درصد کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. همچنین، این تراشه‌ گرافیکی در پردازش‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین تا ۳۵ درصد قوی‌تر می‌شود.

 

خرید حافظه SSD اینترنال سامسونگ مدل PRO ۹۸۰ با ظرفیت ۱ترابایت

 

اپلیکیشن دوربین گوشی‌های پیکسل تا حد زیادی به قسمت گرافیکی وابسته است. بدین‌ترتیب، پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو که از تنسور G2 استفاده می‌کنند، در زمینه‌ی پردازش‌های نرم‌افزاری دوربین بهبود مناسبی پیدا خواهند کرد. این دو گوشی در زمینه‌ گیمینگ نیز قوی‌تر خواهند شد.

نمونه‌ پیش‌تولید پیکسل 7 پرو به نسخه‌ی ۵٫۱۰ کرنل مجهز است. این نسخه‌ کرنل در دستگاه‌هایی پشتیبانی می‌شود که با اندروید ۱۳ عرضه می‌شوند. البته ممکن است این شرایط تا پیش از عرضه‌ی رسمی گوشی‌های سری پیکسل تغییر یابد. از نگاه فنی، هیچ دلیلی وجود ندارد که گوگل در تراشه‌ تنسور G2 از کرنل ۵٫۱۵ استفاده نکند.

به طور منحصر به فرد، تراشه Tensor گوگل با مانورهای از جمله در بخش هوش مصنوعی قدرتمند، معرفی شده است. همچنین تشخیص صدا و پردازش تصویر نیز ارتقاء پیدا کرده است. در نهایت، گوگل طی رویداد خود به جزئیات تراشه Tensor پرداخت. در بخش مشخصات، این تراشه تازه وارد با لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ ساخته شده است. پردازنده مرکزی تراشه Tensor، هشت هسته‌ای است و سه کلاستر را نیز دارا می باشد.

کلاستر بزرگ و قدرتمند، از دو هسته Cortex-X1 با حداکثر فرکانس کاری ٢.٨ گیگاهرتزی برای پردازش عملیات‌های سنگین استفاده می‌کند. بهره گیری از این کلاستر، بسیار خوب است چون حتی Exynos 2100 و Snapdragon 888، از یک هسته Cortex-X1 بهره می‌برد. کلاستر دوم و میانه نیز دارای دو هسته Cortex-A76 با حداکثر فرکانس کاری ٢.٢۵ گیگاهرتز می‌باشد.

 

خرید هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Book Desktop ظرفیت ۸ ترابایت

 

کلاستر کوچک با ۴ هسته Cortex-A55 در این تراشه تعبیه شده است. هسته‌های مورد اشاره، حداکثر فرکانس کاری ١.٨ گیگاهرتزی دارند. پس از پرداختن به بخش پردازنده مرکزی، نوبت به پردازنده گرافیکی می‌رسد. جایی که تراشه Tensor گوگل. یک پردازنده گرافیکی ٢٠ هسته‌ای طراحی شده است. این پردازنده گرافیکی، Mali-G78 است. شاید این گوشی، یکی از تلاش‌های گوگل برای ارائه سخت افزار سفارشی سازی شده بود. این دستگاه، قدرتمندترین گوشی سال ٢٠١٣ نبود اما در بخش دستورات صوتی، این گوشی عملکردی بهتر از رقبا داشت. چیزی که گوگل در Tensor همیشه به آن تأکید دارد.

توضیح بیشتر درباره قابلیت‌های Tensor این که، این تراشه توانایی ترجمه زنده پیام‌ها، تصاویر و ویدئوها را دارد. تشخیص صدای کاربر نیز هوشمندانه‌تر از قبل است. این امر، می‌تواند برای استفاده از صدای کاربر برای تایپ کردن، ویرایش و ارسال پیام‌های مفید واقع شود. گوگل می‌گوید که تمام این کارها بدون استفاده بیش از اندازه انرژی باتری، قابل انجام می باشد. به گفته گوگل، عملکرد کلی تراشه Tensor نسبت به Pixel 5 با Snapdragon 765G، تا ٨٠ درصد بهبود یافته است. این رقم، نشان می‌دهد که سری Pixel 6 با تراشه Tensor بسیار سریع‌تر از قبل است.

وجه دیگری که گوگل بسیار به آن پرداخته بحث امنیت است. تراشه Tensor دارای یک چیپ اختصاصی با نام Titan M2 است. چیپ مورد اشاره، سبب می‌شود تا Tensor در برابر آسیب پذیری‌ها و ویروس‌ها، مقاوم‌تر ظاهر شود. این یک گام رو به جلوی قابل توجه توسط گوگل است. به نظر می‌رسد که تراشه Tensor گوگل هر آنچه که از یک تراشه پرچمدار می‌خواهیم را ارائه می‌دهد.

 

 

 

خدایا شکرت 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha