آیا یک آهن ربا واقعا می تواند به گوشی شما آسیب بزند؟ (مهر 1401)

آیا یک آهن ربا واقعا می تواند به گوشی شما آسیب بزند؟ (مهر 1401)

 

 

 

 

آیا یک آهن ربا واقعا می تواند به گوشی شما آسیب بزند؟

 

در این مقاله به بررسی صدمه وسایل مغناطیسی به گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی می پردازیم. این مساله از نظر علمی یک موضوع منطقی به حساب می آید.

در ابتدا بهتر است بدانیم دیدگاه تاثیر منفی آهن‌ربا بر روی وسایل الکتریکی از کجا آمده است، دیدگاه تاثیر منفی آهن‌ربا بر روی وسایل الکتریکی به زمانی برمی گردد که مانیتورهای قدیمی و یا تلویزیون‌های لامپی رایج بودو با نزدیک کردن آهن‌ربا به تلویزیون یا مانیتور تصاویر دچار اختلال می‌شدند و به همین دلیل از آن زمان هیچ آهن‌ربایی را به هیچ وسیله الکتریکی‌ نزدیک نمی‌کردند.

علت این بود که تصاویر نمایش ‌داده‌شده بر روی مانیتور و یا تلویزیون لامپی، از یک میدان مغناطیسی عبور می‌کرد که با نزدیک کردن یک آهن‌ربا به نمایشگر، میدان مغناطیسی پیش‌فرض برهم‌خورده و تصاویر دیگری دریافت می‌کردند. توضیح ساده این است که باید بدانید آسیب دیدن وسایل الکترونیکی موجود در خانه توسط آهن‌ربا، یک پدیده‌ی بسیار نادر می باشد و تا حد زیادی به میزان قدرت وسیله‌ی مغناطیسی مذکور ارتباط دارد.

 

خرید مادربرد ایسوس مدل تی یو اف بی ۳۶۵ ام پلاس گیمینگ

 

یک دستگاه وای‌فای، دارای فرکانسی مشابه به مایکروویو است،هر دو دارای طول موجی برابر با ۲.۴ گیگاهرتز دارند. با این‌ وجود، میزان قدرت و انرژی ساطع شده توسط این دو دستگاه، کاملا با یکدیگر متفاوت است.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

در مدت زمانی کم می توان یک فنجان آب را در مایکروویو به جوش آورد اما میزان انرژی ساطع شده توسط روتر (Router) وای‌فای، به حدی کم است که شما حتی قادر نخواهید بود تا یک درجه سانتیگراد دمای آن فنجان آب را افزایش دهید. این قضیه در مورد وسایل مغناطیسی نیز صادق می باشد.

آهن‌ربای موجود در یخچال و یا محفظه‌ تبلت و گوشی‌های موبایل، بسیار ضعیف است و صرفا برای انجام یک کار کوچک طراحی شده‌ و قادر نیست تا کار دیگری انجام دهد. با وجود میزان قدرت پایین وسایل مغناطیسی موجود در خانه، مغناطیس‌های نئودیمیم (Neodymium) و همچنین الکترومغناطیس‌ها، می توانند به وسایل الکترونیکی آسیب برسانند و حتی در برخی مواقع، باعث حذف اطلاعات‌ آن‌ها شوند.

اما این دستگاه‌های مغناطیسی قدرتمند، تنها در برخی مشاغل خاص پزشکی و صنعتی استفاده می شوند و در صورتی که وسایل الکترونیکی شما در تماس نزدیک با آن‌ها قرار بگیرد، خطر آسیب رسیدن به آن‌ها وجود خواهد داشت.

 

خرید مانیتور گیمینگ ایسوس مدل وی پی ۲۲۸ اچ ای

 

در مورد آسیب تلفن همراه توسط آهن ربا نیز باید گفت از آن‌جایی که تقریبا هیچ تلفن همراهی دارای یک آهن‌ربای نیرومندی نیست و گوشی تلفن همراه از این بابت آسیبی نخواهد دید. با این‌حال، آن دسته پوش‌های موبایل که دارای مغناطیس هستند، می‌توانند تا حدودی خطرناک باشند. پایه‌های آهن‌ربایی خودرو، کیس‌های دارای آهن‌ربا و غیره خطر بسیار کمی دارند. در حقیقت، برخی از تلفن‌ها حتی دارای آهن رباهای نسبتا بزرگی هستند، مانند حلقه مغناطیسی MagSafe در پشت آیفون‌های مدرن.

در گوشی‌های همراه قطعات مغناطیسی بسیار کوچکی به منظور کارکردهای مختلف به کار برده می شود، به عنوان نمونه در لنز‌های دوربین گوشی، آهن‌ربای کوچکی به منظور حفظ ثبات تصویر در هنگام عکاسی، تعبیه شده است. در صورتی که پوش گوشی دارای آهن‌ربا باشد و این قطعه مغناطیسی، در تماس نزدیک با آهن‌ربای موجود در دوربین قرار گیرد، امکان کاهش کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط تلفن همراه وجود خواهد داشت.

 

خرید اس اس دی اینترنال سیلیکون پاور UD۷۰ ظرفیت ۲ ترابایت

 

از سوی دیگر، با خرید یک لنز مغناطیسی سوم شخص برای گوشی که روی لنز اصلی گوشی شما قرار می‌گیرد، امکان این که بعد از نصب آن کیفیت فوکوس خودکار (Autofocus) و ثبات عکس‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است وجود دارد.

امکان ایجاد چنین مساله ای در صورت نزدیک بودن بیش از حد وسایل مغناطیسی به حس‌گرهای داخلی گوشی نیز خواهد بود. در این صورت، در هنگام استفاده از برنامه‌های جهت‌یاب، ممکن است به سبب وقوع برخی بی‌نظمی‌ها،کاربر با مشکلات متعددی مواجه شود.

در رابطه‌ با هولدر گوشی باید به این نکته توجه کرد که آهن‌ربا به‌تنهایی نمی‌تواند باتری گوشی را تخلیه کند اما ممکن است با استفاده از هولدر غیراستاندارد، آهن‌ربای هولدر بر روی قطب‌نما یا مکان‌نمای گوشی موبایل تأثیر منفی گذاشته و عملکرد آنها را با اختلال مواجه نماید.

نکته قابل توجه این که این پیشامدها به راحتی با دور کردن مغناطیس از گوشی‌ یا تغییر محل آن در موقعیتی مناسب‌، به طوری که حس‌گر از قوی‌ترین شاحه‌ مغناطیس فاصله‌ کافی داشته باشد، برطرف خواهند شد. در صورت تمایل به جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، بهتر است از وسایل جانبی استانداردی که به صورت رسمی توسط تولید‌کننده‌ گوشی‌ عرضه شده‌ و یا مورد تایید قرار گرفته‌اند، استفاده نمایید.

در این صورت، می‌توان اطمینان داشت که میزان قدرت مغناطیس موجود در این ابزار جانبی به گونه‌ای تعدیل شده‌اند که هیچ خطری را متوجه تلفن همراه نخواهد بود.

 

خرید منبع تغذیه کامپیوتر کولر مستر مدل MWE ۸۵۰ طلایی V۲

 

آیا وسایل مغناطیسی قادرند تا به رایانه و لپ‌تاپ شما آسیب بزند؟

اگر رایانه‌ شما دارای یک هارد درایو مغناطیسی معمولی است، وسایل مغناطیسی نیرومند می‌توانند به آن آسیب وارد نمایند. با این وجود، احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار نادر است چون لپ تاپ شما باید در تماس نزدیک با مغناطیس نئودمیم قرار داشته باشد تا به آن آسیبی وارد شود.

مورد دیگر این است که اگر احیانا آهن‌ربای یخچال را روی لپ‌تاپ یا تلفن همراه‌ شما قرار داده شود، هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد چون قدرت این قبیل آهن‌رباها، حتی قابل مقایسه با مغناطیس موجود در هارد درایو لپ تاپ نیز نیست. در صورتی که هارد درایو لپ‌تاپ یا کامپیوتر از نوع Solid State باشد هیچ نوع‌ مغناطیسی در آن‌ها وجود ندارد و عملا جای هیچ‌گونه نگرانی‌ وجود ندارد.

اگر کامپیوتر شما دارای هارد دیسک مغناطیسی سنتی باشد  همیشه احتمال این که یک میدان مغناطیسی بسیار قوی به هارد دیسک آسیب برساند وجود دارد. با این حال، این احتمال بسیار ناچیز است، مگر اینکه خودتان یک آهنربای نئودیمیم بزرگ را روی هارد دیسک بچسبانید یا لپ‌تاپ را در یک دستگاه گازگیر صنعتی رها کنید؛ بنابراین اگر اسباب‌بازی‌های مغناطیسی روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی قرار داده شده باشدجای نگرانی نیست و قدرت آهنرباهای کوچک حتی به قدرت آهنرباهای داخل هارد دیسک نیز نمی‌رسد.

 

 

نکاتی که پیرامون تاثیر آهن‌ربا بر کامپیوتر ذکر شد، در مورد تلفن همراه‌ نیز صادق هستند. پس بهتر است از قرار دادن گوشی در تماس نزدیک با وسایل مغناطیسی نیرومند، پرهیز نمایید.

 

 

 

خدایا شکرت 

 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha