هارد اس اس دی دیتا (مهر 1401)

هارد اس اس دی دیتا (مهر 1401)

 

 

 

 

هارد اس اس دی دیتا

 

HDD چیست ؟

 HDD مخفف HARD DISC DRIVE به معنی درایو دیسک سخت است. در این تکنولوژی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد خوانده می شود، برق رسانی از طریق برد به هد و پلتر اعمال می شود. در هارد دیسک های جدید سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه می باشد و امکان رسیدن به 15000 دور بر دقیقه را نیز دارد. دیسک‌های سخت حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای کاربر نگهداری کنند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هارد های اس اس دی کلیک نمایید 

 

SSD چیست ؟

SSD مخفف SOLID STATE DRIVE به معنی دیسک حالت جامد می باشد، می توان گفت SSD نسخه پیشرفته تر و با ابعاد بزرگتر فلش مموری است، دیگر هیچ قسمت متحرکی در SSD ها بر خلاف HDD ها وجود ندارد. SSD ها هم مانند فلش مموری بر پایه NAND می باشند

SSD یک تخته مدار و تعدادی تراشه حافظه است که روی آن سوار شده‌اند. یک رابط In/Out نیز از نوع SATA یا PCLe تعبیه شده که با دریافت نیروی لازم، اطلاعات را انتقال می‌دهد.

 

خرید حافظه SSD اینترنال ای دیتا مدل XPG S۴۰G RGB Gen۳x۴ M.۲ ۲۲۸۰ ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت

 

دلیل استفاده از اس اس دی (SSD) چیست ؟

اولین دلیل لپتاپ ها هستند که لپتاپ‌ها در جابجایی و مخصوصا در سفر ممکن است در معرض ضربه و آسیب قرار بگیرند. داشتن حافظه‌مقاوم در برابر آسیب یک امتیاز بزرگ است. در طراحی HDDها از قطعات متحرک استفاده شده با هر ضربه مخصوصا اگر لپتاپ در لحظه ضربه، در حال کار باشد آسیب جدی به هارد دیسک وارد خواهد شد، اما در SSDها به دلیل ثابت بودن قطعات، احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کمتر است.

 

جهت مشاهده تمامی هارد های اس اس دی کلیک نمایید 

 

بزرگ‌ترین شاخصه لپتاپ‌ها قابل حمل بودن آنهاست. SSD نسبت به HDD سبک‌تر و کوچک‌تر است و این امر باعث کاهش ابعاد و وزن لپتاپ خواهد شد، در نتیجه بقیه قطعات راحتت‌تر در بدنه لپتاپ قرار خواهند گرفت. مورد دیگر این است که SSD انرژی کمتری نسبت به HDD مصرف می‌کند و به افزایش عمر باتری کمک خواهد کرد.

بوت شدن ویندوز دستگاه با HDD نسبتا طولانی است، این زمان با استفاده از SSD، بسیار کاهش یافته است. مهمتر از همه میزان خطای بسیار پایین‌تر اس اس دی (SSD) نسبت به HDD است.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

انتخاب بهترین نوع ذخیره‌ساز

سه نوع مختلف از اس اس دی (SSD) وجود دارد.

1-سلول تک‌سطحی (SLC)

هر یک از این سلول‌ها می‌توانند یک بیت از اطلاعات را در خود جای دهند و تنها دو مقدار برای یک سلول وجود دارد یا 0 و یا 1.

SLC سریع‌ترین و دقیق‌ترین نوع ذخیره‌ساز و در عین حال، کم مصرف ترین نوع می باشد و عمر بیشتری نسبت به سایر نمونه‌ها دارد. با وجود همه این ویژگی ها قیمت SLC از سایر نمونه‌ها بیشتر است. به خاطر این خصوصیات، از SLC معمولا برای موارد صنعتی استفاده می‌شود، البته برای استفاده کاربران عادی نیز نمودنه اس ال سی در بازار موجود می باشد.

 

جهت کسب اطلاعات درباره شرکت ای دیتا کلیک نمایید 

 

2-سلول چندسطحی (MLC)

این سلول‌ها می‌توانند در هر واحد خود دو بیت دیتا را جای بدهند: یک 1 و یک 0. از آن‌جا که هر سلول، توانایی ثبت دو عدد را دارد، 4 احتمال عددی برای هر یک از سلول‌ها وجود خواهد داشت: 00، 11، 01 و 10.

در ابعاد فیزیکی مشابه، MLC نسبت به SLC  ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری دارد و از نظر قیمت نیز مقرون به صرف تر است، اما سرعت و دقت پایین‌تری دارد. مسئله مهم بعدی مصرف انرژی بیشتر MLC می باشد، عمر مفید آن نیز تقریبا یک دهم SLC است. منظوراز عمر مفید استفاده تا یک دهه یا حتی بیشتر است. SSDهای مبتنی بر MLC در اکثر دیوایس‌های رده‌بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

3-سلول‌های سه‌سطحی (TLC)

هر کدام از سلول‌های این نوع می‌تواند سه بیت دیتا را در خود ذخیره کند و ظرفیت بسیار بالایی را در ابعاد، با قیمت مناسب در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما در عوض سرعت و دقت آن‌ها کمی پایین‌تر از دو نمونه دیگر است و به خاطر مصرف نیروی بیشتر، عمر نسبتا کوتاه‌تری دارند.

 

4-سلول های چهار سطحی(QLC)

نوع جدیدتر QLC به ازای هر سلول می‌تواند چهار بیت داده نگه داری کند که از نظر ظرفیت و قیمت بهتر از هر سه نوع پیشین است اما سرعت و طول عمر آن مناسب نیست. به همین دلیل اس اس دی‌های QLC بیشتر برای ذخیره کردن فایل‌هایی چون ویدئو یا آرشیو کردن مناسب هستند و برای نصب سیستم عامل و برنامه توصیه نمی‌شوند.

تراشه‌ها حافظه NAND در هارد SSD چیست ؟

Negative-AND یا به اختصار NAND، نوعی تراشه حافظه است که سلول‌های حافظه SLC، MLC و TLC را در خود جای داده است. در ابتدای تولید این نمونه، در نمونه های معمولی SSDها از 5 تراشه حافظه NAND استفاده شده بود. اما فناوری امروز راه را برای استفاده از تعداد بسیار بیشتری تراشه NAND باز کرده است.

به عنوان نمونه در V-NAND یا NANDهای عمودی، سلول‌ها روی هم قرار می‌گیرند؛ اما عملکرد خود را حفظ می‌کنند. با استفاده از این فناوری، ظرفیت‌هایی بسیار بیشتر در همان ابعاد قبلی در اختیار کاربر قرارمی گیرد. یک تراشه 48 لایه V-NAND می‌تواند 32 گیگابایت اطلاعات را در خود جای دهد یعنی در یک اس اس دی 4 ترابایتی، 125 تراشه NAND وجود دارد.

 

خرید اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل PM۹A۱ PCIe Gen۴ x۴ ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت

 

انتخاب رابط کاربری مناسب

در زمینه رابط in/out که اس اس دی را به مادربرد متصل می‌کند، گزینه‌های محدودی وجود دارد:

SATA (2.5 اینچی)

فناوری Serial ATA سال 2009 معرفی شد و هنوز هم در بسیاری از اس اس دی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین و ارزان‌ترین نوع اس اس دی‌ها درایوهای 2.5 اینچی با ضخامت 7 میلی متر هستند. SSD های 2.5 اینچی تقریباً در تمامی کامپیوترها و اغلب لپ تاپ‌ها قابل نصب نمی باشند یا می‌توانید با استفاده از کدی (Caddy) آنها را جایگزین هارد دیسک‌های 3.5 اینچی کنید.سرعت خواندن و نوشتن در این اتصال به حدود 600 مگابایت در ثانیه است. این نوع اتصال در ابتدا برای HDDها طراحی شداما تاحدودی برای SSDها هم فعالیت مثمری داشته است.

SSD های 2.5 اینچی جز در محصولات سرور، از رابط حافظه SATA استفاده می کنند که کندترین رابط مورد استفاده برای اس اس دی‌ها می باشد.

 

mSATA

رابط اتصال m.SATA )Mini SATA) در واقع همان رابط SATA می باشد که با ابعاد کوچکتر روانه بازار شده است برای بعضی از لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای قدیمی یا کوچک و مینی لپ تا ها مناسب است.

 

خرید هارددیسک اینترنال توشیبا ایکس ۳۰۰ با ظرفیت ۶ ترابایت

 

PCLe

پس از اتصال SATA، نوبت به PCLe رسید. در این نوع اتصال، دهارد مستقیما به مادربورد متصل می‌شود و به همین دلیل سرعت آن بسیار بیشتر است. اما قیمت هاردهایی که از این نوع اتصال استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از SATA است. سرعت خواندن و نوشتن در این نوع اتصال به 1 گیگابایت در ثانیه می باشد.

 

M.2

اس اس دی های مبتنی بر اتصال M.2 بیشتر در لپتاپ‌ها و رایانه‌های All-in-One مورد استفاده قرار می‌گیرند. این SSDها از نظر ابعاد نسبت به سایر نمونه‌های قبلی کوچک ترین هستند اما همان ظرفیت را دارند. این نوع SSD هم می‌تواند دارای اتصال SATA و هم با اتصال PCLe.

رایج‌ترین اندازه مورد استفاده در لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ M.2 2280 با طول 80 میلی متر و پهنای 22 میلی متر می باشد. اس اس دی‌های M.2 می‌توانند دارای رابط قدیمی SATA یا رابط جدیدتر و پرسرعت‌تر PCI Express((PCIe با پروتکل  (NVM Express (NVMe باشند.

فرم فاکتورهای U.2 ،NF1 ،XFMEXPRESS و EDSFF هم وجود دارد که کمتر رایج هستند و برای کاربران معمولی طراحی نشده است.

 

NVMe

فناوری NVMe یک فناوری جدید است بخصوص برای SSDها و برای رفع مشکلات اتصالات SATA طراحی شد. این نوع اتصال درخواست‌های ارسالی به SSD را در بالاترین حد ممکن نگه می‌دارد و در عین حال، می‌تواند در خواست چندین هسته پردازشی را همزمان دریافت کند. کاربرد اصلی این تکنولوژی در سطح صنعتی نمایان می شود؛ اما در حد یک رایانه شخصی می توان گفت رایانه این توانایی را پیدا کرده که چندین اپ مختلف و سنگین را به صورت همزمان و بدون هیچ مشکلی اجرا کند. فناوری NVMe هم از PCLe و هم از M.2 پشتیبانی می‌کند و برای استفاده در دسکتاپ و لپتاپ مناسب است.

 

 

ویژگی های هارد اس اس دی

از ویژگی های هارد اس اس دی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-دسترسی سریع به اطلاعات

در HDD  ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است که برای دسترسی به اطلاعات باید منتظر بماند تا سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد، اما در هارد های SSD  بر خلاف HDD  ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از این عملیات نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 

2-مقاومت در برابر لرزش و ضربه

هارد های HDD بدلیل داشته قطعه متحرک و حساس به نام هد و پلتر، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکان، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند اما در هارهای SSD از یک تکنولوژی دیگر بنام NAND استفاده شده که فاقد قطعه متحرک بوده و تقریبا ضد ضربه است و اطلاعات درون IC ها ذخیره می شود.

 

3-مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

مصرف انرژی در تفاوت هارد HDD و SSD بالا  است به طوری که HDD ها حدودا 6وات مصرف می کنند و SDD ها حدودا 4 وات و در حالت عدم استفاده به 2وات کاهش پیدا می یابد.

 

خرید مادربرد گیگابایت مدل زد ۲۷۰ پی دی تری

 

4-اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

ذخیره سازی اطلاعات به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت نگهداری SSDها 2برابر HDD ها است. طول عمر SSD  ها حدود 1میلیون و 200 هزار ساعت و هارد های HDD حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است.

 

5-تولید صدای هارددیسک

هاردهایی که از تکنولوژی HDD استفاده می کنند دارای سرو صدا هستند اما هاردهایی که از تکنولوژی SSD استفاده میکنند مانند فلش صدای خاصی ندارند.

وزن هارد

SSD وزن هاردهایHDD حدودا 750 گرم و هارد های SSD حدودا 80گرم است، این اختلاف وزن و در نتیجه حجم در وزن و اندازه لپتاپ ها بسیار تاثیر گذار است.

 

خرید مادربرد ایسوس مدل تی یو اف بی ۳۶۵ ام پلاس گیمینگ

 

 6-سرما و گرما

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید می کند بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس و در هارد های SSD بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس می باشد.

 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha