نکات مهم خرید رم کامپیوتر

نکات مهم خرید رم کامپیوتر

 

 

 

 

حافظه RAM از قطعات بسیار مهم و اساسی کامپیوتر است که در ظرفیت های متفاوتی به بازار عرضه می شود. هنگام خرید حافظه رم، باید با نکات مهم خرید رم کامپیوتر آشنا باشید تا بتوانید یک رم مناسب برای رایانه خود انتخاب کنید. در این مقاله در مورد حافظه رم، ویژگی های آن و نکاتی که باید در نظر داشته باشید به شما اطلاعات مفیدی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

جهت مشاهده تمامی رم های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

کامپیوتر همانند انسان دارای حافظه کوتاه مدت و حافظه دائمی می باشد. در حافظه دائمی هیچ تفاوتی وجود ندارد، اما حافظه موقت کامپیوتر با خاموش شدن سیستم پاک می شود. به عبارت دیگر، تمام اطلاعاتی که در کامپیوتر وجود دارد و شما در حال کار کردن با آن ها هستید، درون حافظه رم قرار گرفته است. به همین دلیل، مهم است که حافظه رم کامپیوتر شما از ظرفیت بالایی برخوردار باشد.  

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت لکسار کلیک نمایید 

 

نکات مهم خرید رم کامپیوتر

اهمیت حافظه رم در کامپیوتر

RAM به معنی حافظه با دسترسی تصادفی است و به عنوان حافظه موقت مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف HDD یا SSD، RAM به طور مداوم بازنویسی و به روز می شود. زیرا هدف آن این است که به CPU اجازه دهد به سرعت به داده های مربوطه بدون ذخیره دائمی آنها دسترسی پیدا کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت کروشیال کلیک نمایید 

 

وجود حافظه رم به طور قابل توجهی سریعتر از هر راه حل برای ذخیره سازی دائمی است. زیرا، برای اجرای برنامه های کامپیوتر که به صورت موقت با آن ها سروکار داریم و با خاموش شدن سیستم اجرای برنامه ها نیز به اتمام می رسد، نیاز به حافظه موقت رم ضروری است.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

می توان گفت، از حافظه موقت رم، برای ذخیره داده‌های مرتبطی که CPU یا GPU نیاز به دسترسی سریع دارند، استفاده می‌شود. به این ترتیب، برای چند وظیفه کارآمد مانند باز نگه داشتن تعداد زیادی از برنامه ها به طور همزمان و کارکردن یکنواخت بسیار مهم است. به عنوان مثال، هنگام بازی های کامپیوتری، تمام اطلاعات مربوطه که بازی باید به سرعت به آنها دسترسی داشته باشد را ذخیره می کند.

انواع حافظه رم برای لپتاپ و دسکتاپ

از آنجاییکه ساختار کامپیوترهای لپتاپ و دسکتاپ کاملا متفاوت است، نوع حافظه رم آن ها نیز فرق می کند. لپتاپ، نوت بوک و دسکتاپ هر کدام از نوع متفاوتی از RAM استفاده می کنند که عمدتا از نظر شکل، اندازه و نحوه پیکربندی پین های رابط آن با مادربرد متفاوت است. پس هنگام خرید دقت کنید براساس مدل لپتاپ و دسکتاپ خود اقدام به خرید حافظه رم کنید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت ای دیتا کلیک نمایید 

 

در ادامه شما را با انواع حافظه رم، ویژگی های آن و شاخص های مهمی که هنگام خرید اهمیت دارد، آشنا می سازیم.

انواع نسل های حافظه رم

دقت کنید از حافظه رم که مطابق با تکنولوژی مادربرد و پردازنده شما باشد، استفاده کنید. به صورت عموم، چهار نسخه از حافظه رم در بازار موجود است مانند: DDR، DDR2، DDR3 و DDR4 . اکثر مادربردهای امروزی از جدیدترین نسل حافظه رم DDR4 پشتیبانی می کنند، که در حدود سال 2016 به بازار انبوه عرضه شد.

در همین حال، حافظه‌های DDR3 و مادربردهای سازگار با DDR3 هنوز در دسترس هستند، اما DDR3 در آستانه منسوخ شدن می باشند. اما به طور کل می توان گفت که حافظه رم DDR4 به طور قابل توجهی سریعتر از نسل های قبلی خود است و تقریباً از هر نظر پیشرفت کرده است.

نکته ارزشمندی که باید به آن توجه داشت این است که DDR4 با مادربردها و CPU های قدیمی تر سازگار نیست و از طرف دیگر، حافظه  DDR3  با مادربردهای جدید سازگار نمی باشند. بنابراین، نمی‌توانید DDR4 را روی مادربردهای قدیمی‌تر سازگار با DDR3 نصب کنید، همچنین نمی‌توانید DDR3 را روی مادربردهای جدیدتر سازگار با DDR4 نصب کنید.

تکنولوژی رم تاثیر مستقیمی بر سرعت حافظه اصلی می گذارد و هر نسل به مراتب سریعتر و پیشرفته تر از نسل قبلی می باشد. حافظه های رم نسل جدید از نگاه ظاهر نیز متفاوت هستند و با تغییر مکان یک شیار در حافظه اصلی، به شناسایی بهتر آن با مدل های قبلی کمک کرده است.

ظرفیت حافظه رم

از معیارهای مهم حافظه رم، میزان ظرفیت حافظه می باشد که نقش مهمی در سرعت سیستم کامپوترتان خواهد داشت. میزان حافظه بر حسب مگابایت است ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، میزان ظرفیت حافظه با گیگابایت سنجیده می شود.

به صورت عموم، ظرفیت حافظه های رم از 2 گیگابایت تا 64 گیگابایت می باشد و هر یک گیگابایت معادل 1024 مگا بایت است.

بعضی از سیستم عامل های ویندوز مانند ویندوز 10 در نسخه 32بیتی به میزان حافظه 1گیگابایت رم نیاز دارد و نسخه 64بیتی آن حداقل به 2گیگابایت رم برای اجرا نیاز خواهد داشت.

البته این مقدار حداقل حافظه رم می باشد و برای کارآیی بهتر و سرعت بالا می توانید از حافظه با ظرفیت بالاتر استفاده کنید. توجه داشته باشید که نسخه 32 بیتی ویندوز فقط قادر به پشتیبانی 4گیگابایت رم می باشد.

نکات مهم خرید رم کامپیوتر

سرعت حافظه رم

دو مؤلفه مهم که عملکرد یک کیت حافظه رم را تعیین می کند، فرکانس و تأخیر می باشد. فرکانس RAM مشابه فرکانس CPU است و بر اساس واحد مگاهرتز مشخص می شود. هرچه میزان فرکانس حافظه بالاتر باشد، حافظه سریعتر می تواند داده ها را پردازش کند.

نکته مهم این است که اسلات‌های حافظۀ اصلی که قرار است بر روی سیستم قرار بگیرند، باید دارای فرکانس یکسانی باشند تا کارایی سیستم به حداکثر برسد. حتی اگر قصد دارید چندین حافظه بروی کامپیوتر خود قرار دهید، همه باید فرکانس یکسانی داشته باشند.

از سوی دیگر، تأخیر عبارت است از زمان وارد شدن فرمان سیستم و اجرای آن. هرچه تأخیر کمتر باشد، حافظه سریعتر می تواند به فرآیند بعدی منتقل شود. تأخیر و فرکانس هنگام تعیین عملکرد کلی یک حافظه رم با هم مرتبط هستند، اما با هم یکسان نیستند.

قابلیت ارتقا حافظه رم

هنگام خرید دقت کنید که حافظه رم با کیفیت ساخت شما نیز مطابقت داشته باشد. شما نمی خواهید 16 گیگابایت رم را در ساخت رایانه شخصی بازی 500 دلاری قرار دهید، زیرا هزینه اضافی افزایش از 8 گیگابایت به 16 گیگابایت به این معنی است که شما باید قطعاتی را که تأثیر بیشتری روی بازی شما دارند، کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که حافظه RAM به مراتب ساده‌ ترین مؤلفه در سیستم شما برای ارتقاء است. از آنجایی که اکثر حافظه های RAM قابلیت ارتقاء دارند، در صورتی که بودجه کمی دارید، منطق این است که هنگام انتخاب اجزای سیستم خود در مورد مقدار حافظه زیاده روی نکنید.

پیکربندی چندکاناله

منظور از پیکربندی چندکاناله قرار دادن دو یا تعداد بیشتر حافظه رم بر روی مادربرد می باشد. در هر صورت تعداد رم ها باید زوج باشد. خوشبختانه مادربردهای امروزی می توانند از قابلیت دو کاناله و یا حتی چهار کاناله پشتیبانی کنند. بنابراین شما می توانید از رم های دو یا چهار کاناله استفاده کنید.

استفاده از رم های دو کاناله و چهار کاناله با همکاری یکدیگر باعث می شوند سرعت سیستم شما در حد قابل توجهی افزایش یابد. البته شما می توانید دو عدد رم تک کاناله را کنار هم قرار بدهید و به صورت دو کاناله از آن استفاده کنید. با این حال، سازگاری آن ها کمتر از دو عدد رم می باشد.

کلاک پالس یا تایمینگ حافظه رم

منظور از تایمینگ رم، تعداد پالس هایی است که طول می کشد تا حافظه رم به پردازنده پاسخ دهد. به عنوان مثال، CL5 یعنی پنج کلاک پالس طول می کشد تا رم درخواست پردازنده را پاسخ دهد. بدین ترتیب، هرچه این عدد کوچک تر باشد بهتر خواهد بود.

با پیشرفت تکنولوژی ساخت حافظه های رم با عدد CL نیز بالاتر می رود. این می تواند سرعت حافظه رم را افزایش دهد. به عبارت ساده تر کلاک پالس همان سرعت پردازنده می باشد. اگر کلاک پالس پردازنده کامپیوتر 60/2  باشد، یعنی 2 میلیارد و 600 میلیون داده را در یک ثانیه پردازش می کند.

برخورداری از سیستم خنک کننده

بر روی هر اسلات رم، چیپ های کوچکی قرار دارند که حافظه رم را تشکیل می دهند. در صورتی که حافظه رم برای مدت طولانی در حال فعالیت می باشد، خنک نگه داشتن این چیپ ها لازم است. به همین دلیل برخی از سازندگان یک سینی گرما را بر روی دو طرف بدنه قرار می دهند. این کار باعث می شود تا سطح تماس با هوا بیشتر شود و از داغ شدن سیستم جلوگیری کند.

خرید جدیدترین حافظه رم کامپیوتر از آرکا آنلاین

برای انتخاب یک حافظه رم خوب می بایست با توجه به ویژگی های دسکتاپ و لپتاپ خود عمل کنید. زیرا حافظه های رم در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و برای هر نوع کامپیوتر از نگاه شکل و اندازه متفاوت است.

فروشگاه آرکا آنلاین، از معتبرترین سامانه های خرید آنلاین می باشد که انواع تجهیزات الکتریکی مانند لپتاپ، تبلت، موبایل، کابل، مودم و غیره را به شما عرضه می کند.

شما می توانید هر نوع لوازم جانبی را با بهترین کیفیت و از معتبرترین برندها از فروشگاه ما خریداری کنید.

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha