هارددیسک اینترنال وسترن مدل WD۸۰EFBX

هارددیسک اینترنال وسترن مدل WD۸۰EFBX

 

 

 

هارد دیسک یکی از حافظه‌های ذخیره سازی جانبی داده‌ها است. و اغلب به ان حافظه دائمی کامپیوتر میگویند. در ادامه این مقاله با ما باشید تا با هارددیسک اینترنال وسترن مدل WD۸۰EFBX آشنا شوید.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت Western Digital کلیک نمایید 

 

وظیفه ی هارد دیسک

 

جهت مشاهده هارد های اینترنال فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

وظیفه ی هارد دیسک حفظ دائمی داده‌ها است. هر داده دیجیتالی و اطلاعاتی که برای ذخیره سازی به هارد دیسک ارسال می‌شود، تا زمانی که حذف نشود بر روی سکتورها، در مکان‌ خود باقی خواهد ماند. البته ممکن است شرایط محیطی نیز در از بین درفتن این داده‌ها اثر بگذارد.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

هارد دیسک چگونه کار می‌کند؟

 

اجزای مختلف هارد دیسک ها:

 

  • قسمت کنترل کننده مرکزی (Actuator): نوعی مغز هارد دیسک است که وظیفه آن کنترل قسمت های مختلف هارد را بر عهده دارد. این قسمت بسیار دقیق می باشد و وظیفه دارد تا با دیگر قطعات کامپیوتر در ارتباط باشد.

 

  • قسمت بازوی مکانیکی (Head Arm): وظیفه این قسمت وظیفه این است که هد را به محل مورد نظر برساند. این قسمت نیز می تواند سر هد را از مرکزی ترین نقطه پلاتر تا کناری ترین نقطه آن بفرستد. برای هر پلاتر دو قسمت بازوی مکانیکی همراه با سر Head وجود دارد.

 

  • قسمت هد خواندن و نوشتن: این جز از هارد دیسک توسط Head Arm حرکت می کند و کار آن خواندن و نوشتن داده ها به صورت باینری بر روی قسمت های بسیار ریز موجود در platter می باشد. وقتی که هد وظیفه ذخیره داده ها را دارد و مقادیر صفر و یک را در این قسمت های بسیار ریز قرار می دهد و وقتی که قصد خواندن داده ها را دارد، برعکس عمل نوشتن، مقادیری را در هر یک از قسمت هایی که توسط کنترل کننده مرکزی مشخص می شود. قسمت هد با پلاتر خود تنها چند نانومتر فاصله دارد.

 

  • قسمت پلاتر: وظیفه صفحات پلاتر حفظ داده ها به صورت صفر و یک در قسمت های بسیار ریز می باشد که به این بخش های بسیار ریز، سکتور گفته می شود و می توانند یک بیت را در خود ذخیره می کنند. در هر اینچ از این صفحات حدود 30000 قسمت ریز برای ذخیره داده ها وجود دارد و اندازه هر یک از این قسمت ها حدود 846 nm می باشد. معمولا در هر هارد دیسک بیش از یک صفحه پلاتر وجود دارد. لازم به ذکر است که جنس این صفحات از شیشه یا سرامیک می باشد

 

 

جهت مشاهده هارد های اکسترنال فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید

 

 

 

  • قسمت موتور چرخان دیسک ها (Spindle): این قسمت فقط وظیفه چرخاندن پلاترها را بر عهده دارد و بدین ترتیب قسمت هد می تواند داده ها را بر روی نقاط مختلف صفحات دیسک بخواند و بنویسد. قسمت موتور چرخان دیسک ها می تواند از 4200 تا 15000 دور در دقیقه بچرخد.

 

 

 ویژگی های هارددیسک اینترنال وسترن مدل WD۸۰EFBX 

 

 این مدل از هارد دیسک‌ها پایداری خوبی و عمر بالایی دارند . همچنین با انواع پیکربندی‌های ذخیره‌سازی مانند RAID سازگاری کامل دارند. هارد دیسک‌های داخلی سری RED برای استفاده ی اطلاعات بسیار مهم و زیاد در شبکه گزینه ی بسیار مناسبی اند . زیرا هارد دیسک‌های سری رد نسبت به هارد دیسک‌های معمولی، خطر از دست دادن داده‌ها در هنگامی‌که درون یک NAS قرار دارند و یا در پیکربندی RAID استفاده می‌شوند را ندارند. هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال از رابط بسیار سریع SATA III با سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه و حافظه کش 256 مگابایت داده‌ها را با سرعت مناسبی منتقل می‌کند.WD80EFAX دارای سرعت چرخش 5400 دور بر دقیقه و سایز هد 3.5 اینچی است.سرعت هارد دیسک‌های سری RED ازسری Green قوی‌تر و سریع‌تر هستند ولی مانند سری گرین دارای مصرف پایین انرژی می‌باشند و از 35 درصد عمر بیشتر نسبت به هارد دیسک‌های دیگر برخوردار هستند. از دیگر ویژگی‌های هار دیسک‌های سری رد می‌توان به وجود فن‌آوری IntelliPower برای کاهش توان مصرفی و افزایش کارآیی و پایداری هارد دیسک، بهره‌بری از فن‌آوری NASware برای سازگاری هرچه بیشتر با ذخیره‌سازهای تحت شبکه به‌منظور استفاده در شبکه‌های کوچک اداری و خانگی و مقاوم بودن در برابر لرزش و تکان‌های مکرر و عملکرد یکنواخت در حالت‌های مختلف، اشاره کرد.

 

 

 

 

خدایا شکرت 
 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha