مهم‌ترین تفاوت‌های هارد اکسترنال و اینترنال + راهنمای انتخاب بهترین هارد

مهم‌ترین تفاوت‌های هارد اکسترنال و اینترنال + راهنمای انتخاب بهترین هارد

 

 

 

امروز برای شما یک مقاله درباره مهم‌ترین تفاوت‌های هارد اکسترنال و اینترنال آماده کردیم. میخواهیم شما در موقع خرید هارد بهترین انتخاب را داشته باشید و به هیچ‌وجه بعد از خرید دچار پشیمانی نشوید!

همهٔ ما اطلاعات مهم زندگی‌مان را درگوشی‌های موبایل یا کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی‌مان ذخیره می‌کنیم. امروزه مثل گذشته‌های دور نیازی به استفاده از کاغذ برای ثبت اطلاعات نیست. سیستم‌های کامپیوتری با امکانات فوق‌العاده‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهند، به ما کمک می‌کنند تا هر چیزی را در حافظهٔ سیستم‌ها ذخیره کنیم. به همین دلیل یکی از آپشن‌های موردتوجه کاربران برای تهیهٔ گوشی موبایل و لپ‌تاپ، میزان حافظهٔ آن‌ها است. از اطلاعات شخصی مثل عکس، فیلم و موسیقی گرفته تا اطلاعات مهم کاری و منابع و مطالب محرمانه همه‌وهمه در فایل‌های متعددی ذخیره می‌شوند تا در هنگام نیاز، کاربران بتوانند به‌راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. اما بدیهی است که باتوجه‌به حجم زیاد اطلاعات و گنجایش محدود سیستم‌ها، ظرفیت داخلی پاسخگوی این نیاز نیست و به همین سبب هاردهای اکسترنال طراحی شده‌اند تا بتوانیم با خیال آسوده و بدون نگرانی بابت تمام شدن ظرفیت حافظه هر چیزی را که موردنیازمان است ذخیره کنیم.

 

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

هارد اکسترنال چیست؟

این روزها کمتر کسی است که با هارد اکسترنال آشنا نباشد. گجتی که با ظرفیت‌های مختلف، حافظ اطلاعات شماست و با پورت USB به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل می‌شود. مزیت این نوع هارد این است که می‌توانیم آن‌ها را به‌راحتی جابه‌جا کنیم و انتقال اطلاعات از یک سیستم به سیستم دیگر به‌آسانی قابل انجام است. فقط باید بسیار مراقب باشید تا ضربه‌ای به آن‌ها وارد نشود. هاردهای اکسترنال در دو سایز متفاوت ساخته شده‌اند و میزان حافظهٔ آن‌ها با یکدیگر فرق دارد:

هارد اکسترنال پاسپورتی

هارد اکسترنال رومیزی

 

مشاهده هارد دیسک‌های اکسترنال موجود در آرکا آنلاین

 

هارد اینترنال چیست؟

 هارد اینترتال ابزار مکانیکی‌ای است که در داخل لپ‌تاپ قرار دارد و به همین سبب به آن حافظهٔ داخلی گفته می‌شود. این نوع از هارد نیز قابلیت جابه‌جایی دارد؛ اما لازمهٔ آن بازکردن سیستم است.

اکنون‌که به‌صورت اجمالی هارد اکسترنال و اینترنال را شناختیم به مقایسهٔ این دو می‌پردازیم تا در مواقع نیاز بتوانیم انتخاب بهتری بین این دو داشته باشیم.

مشاهده هارد دیسک های اینترنال موجود در آرکا آنلاین

تفاوت‌های هارد اینترنال و اکسترنال چیست؟

نگرانی بابت ازدست‌دادن اطلاعات همواره بخشی از دغدغه‌های کاربران است. سرقت و پاک شدن اطلاعات به دلایل مختلف از جمله مسائلی است که هرروزه ما را تهدید می‌کند. هنگامی‌که سیستم به سرقت می‌رود تمامی اطلاعات و عکس و فیلم‌های شخصی ما در اختیار افرادی بیگانه قرار می‌گیرد و این امر علاوه بر مشکلاتی که برای کاربران ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که دیگر نتوانیم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم. بدون شک شما یا اطرافیانتان چنین احساس ناخوشایندی را تجربه کرده‌اید! در چنین موقعیتی افراد با خود می‌گویند ای‌کاش اطلاعاتم بر روی وسیله‌ای ذخیره می‌شد که جزو داخلی قطعات لپ‌تاپ نبود.

طریقهٔ اتصال هارد اکسترنال و اینترنال به سیستم

شاید این مهم‌ترین وجه تمایز هارد اکسترنال و اینترنال به‌حساب بیاید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد هارد اکسترنال با کابل و از طریق پورت USB  به سیستم متصل می‌شوند. هنگامی‌که شما اطلاعات خود را به داخل هارد منتقل کردید، می‌توانید آن را از سیستم جدا کرده و به‌راحتی در کشوی میز کامپیوترتان از آن نگهداری کنید! اما اگر تمام اطلاعاتتان در حافظهٔ داخلی لپ‌تاپ ذخیره شده باشد با سرقت لپ‌تاپ باید فاتحهٔ بخشی از خاطراتتان را بخوانید!

نحوهٔ استفاده از هارد اکسترنال بسیار ساده است و با اتصال به سیستم به‌راحتی می‌توانید انتقال اطلاعات را انجام دهید. درحالی‌که هارد اینترنال جزو ضروری هر سیستمی است و در داخل لپ‌تاپ یا کامپیوتر جای می‌گیرد. البته هارد اینترنال هم قابلیت جابه‌جایی دارد اما تصور کنید بابت هر جابه‌جایی باید وقت و انرژی زیادی صرف کنید. البته این اتصال همیشگی هارد اینترنال مزیتی هم دارد و آن این است که امکان انتقال اطلاعات در هر زمانی فراهم است و نیازی به اتصال مجدد نیست.

ابعاد هارد اکسترنال و اینترنال

از نظر فیزیکی هارد اکسترنال و اینترنال تقریباً یکسان هستند، با این تفاوت که هارد اکسترنال دارای یک محفظه است که از درایو واقعی محافظت می‌کند. اما با وجود این درایو بازهم سایز هارد اکسترنال کمی کوچک‌تر است. این امر به دلیل سهولت در جابه‌جایی است.

قیمت هارد اکسترنال و اینترنال

قیمت هارد اکسترنال گران‌تر از هارد اینترنال است. این افزایش قیمت شاید در حد ده دلار باشد و دلیل اصلی آن هم این است که هارد اکسترنال یک محفظهٔ جهت محافظت از درایو واقعی داخلش وجود دارد.

سرعت عمل هارد اکسترنال و اینترنال

 برخی از کاربران تصور می‌کنند که به این دلیل که هارد اکسترنال خارج از کیس قرار دارد و در واقع ماهیت جدا از سیستم را دارد، از سرعت انتقال بهتری برخوردار است؛ درحالی‌که این تصور کاملاً اشتباه است. سرعت هارد اکسترنال کندتر است. این اتفاق به دلیل وجود درایو واقعی نیست بلکه به دلیل اتصال هارد با USB  است. اما هارد اینترنال با کابل SATA  به سیستم وصل شده است و سرعت بیشتری دارد.

جمع‌بندی مهم‌ترین تفاوت‌های هارد اکسترنال و اینترنال:

  1. هارد اکسترنال داخل سیستم قرار ندارد و به‌صورت یک گجت مجزا تهیه می‌شود و از طریق کابل به سیستم متصل می‌شود.
  2. هارد اینترنال جزو ضروری سیستم است و داخل آن قرار گرفته است.
  3. از نظر سایز هارد اکسترنال و اینترنال تقریباً همسان هستند؛ اما به دلیل قابلیت جابه‌جایی هارد اکسترنال کمی کوچک‌تر است.
  4. هارد اکسترنال کمی گران‌تر از هارد اینترنال است.
  5. سرعت انتقال اطلاعات در هارد اکسترنال به دلیل استفاده از USB کندتر است.
  6. هارد اکسترنال قابلیت جابه‌جایی دارد و کاربران می‌توانند آن را با خود به هرجایی که لازم است ببرند.
  7. نحوهٔ استفاده از هارد اکسترنال بسیار راحت است و نیاز به تنظیمات و تقسیم‌بندی خاصی ندارد. به‌راحتی می‌توانید با یک کابل به سیستم وصل شده و اطلاعات را انتقال دهید. در حالیه برای اتصال هارد اینترنال نیاز به کمی دانش فنی است.
  8. وظیفهٔ اصلی هارد اینترنال نگهداری دائمی اطلاعات است. داده‌هایی که به این بخش منتقل می‌شوند تا زمانی که بخواهید بدون تغییر باقی می‌ماند.
  9. زمانی که ظرفیت هارد اینترنال شما پر شود شما نمی‌توانید هارد دیگری روی سیستم نصب کنید و به این دلیل به هارد اکسترنال نیاز دارید.

بدون شک برای انتخاب یک هارد مناسب باید اولویت‌ها و انتظارات خود را از یک هارد بشناسید و بر مبنای آن اقدام به خرید کنید. اما آنچه بدیهی است و از دل تجربیات برآمده است این است که تمام اطلاعات خود را در یک جا ذخیره نکنید و علاوه بر اینکه همواره باید از آن‌ها کپی یا BACKUP داشته باشید از ظرفیت ذخیرهٔ اطلاعات در فضای ابری هم می‌توانید استفاده کنید. در یک ضرب‌المثل قدیمی آمده است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک ظرف نگذارید! از این ضرب‌المثل پند بگیرید و مراقب حفظ اطلاعات، عکس‌ها و فیلم‌های شخصی خود باشید.

امیدواریم که این مطلب برای شما سودمند بوده باشد.

نظرات

حاصل جمع : Captcha