خرید هارد اس اس دی ای دیتا (مهر 1401)

خرید هارد اس اس دی ای دیتا (مهر 1401)

 

 

 

 

خرید هارد اس اس دی ای دیتا

 

SSD چیست؟

اس اس دی (SOLID STATE DRIVE) حافظه اصلی ذخیره سازی لپ تاپ و کامپیوتراست برخلاف هارد دیسک‌ها که دارای قطعات مکانیکی، کُند و حساس به لرزش و ضربه هستند، اس اس دی از تراشه‌های حافظه فلش و قطعات غیر متحرک ساخته شده است. اس اس دی‌ها فاقد قطعات متحرک و مکانیکی هستندبه همین دلیل SOLID STATE یا بدون حرکت نامیده می‌شوند.

 

جهت کسب اطلاعات درباره هارد های اس اس دی کلیک نمایید 

 

اس اس دی‌ها سرعت خواندن و نوشتن بالاتر و تأخیر تقریباً ناچیز دارند، کم مصرف‌تر، باریک و سبک‌تر و بدون لرزش بوده و در برابر ضربه حساس نیستند. SSD باعث افزایش سرعت کامپیوتر و عملکرد روان‌تر تقریباً تمامی کارها می‌شود.

 

جهت مشاهده تمامی هارد های اس اس دی فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

اشتباهی که معمولا رخ می دهد این است که بعضی اس اس دی را هارد دریسک می نامند، در صورتی که هارد دیسک نیستند و اصطلاح صحیح، هارد اس اس دی است.

 

خرید ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل ام ۱۸۵

 

انواع رابط اس اس دی‌ها

از نکات مهم در خرید SSD رابط ارتباطی (Interface) است که انواع SATA و  mSATAو PCLe و M.2 و NVMe دربازار موجود می باشند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

مزایای SSD نسبت به هارد دیسک مکانیک

از مزایای دیگر اس اس دی ها به جز سرعت بال و خطای کم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

SSD ها قطعات مکانیکی ندارند که باعث کاهش شدید وزن و اندازه آنها شده, حمل و جابجایی SSD ها بسیار آسان می باشد.

 

جهت کسب اطلاعات درباره شرکت ای دیتا کلیک نمایید  

 

نداشتن قطعات مکانیکی باعث شده اس اس دی ها در برابر ضربه و لرزش بسیار مقاوم‌تر باشند و دچار استهلاک مکانیکی نشوند. البته این موضوع از طول عمر یک اس اس دی مجزا می باشد.

 

خرید گیم پد لاجیتک اف ۳۱۰

 

معایب SSD نسبت به هارد دیسک مکانیکی

با وجود تمامی مزایایی که SSD دارد، این فناوری معایبی نیز دارد. اولین و بزرگ‌ترین عیب SSD ها قیمت بالاتر آنها است و برای جبران قیمت بالا ظرفیت پایین‌تری نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی دارند.

به دلیل همین قیمت بالاتر، معمولاً کاربران استفاده از SSD را به نصب سیستم عامل و برنامه‌ها یا فایل‌های کاری محدود می‌کنند و از یک هارد دیسک برای نگه داری فایل‌های دیگر استفاده می کنند.

 

انواع SSD از نظر نوع سلول‌های حافظه NAND

از نکات مهم در انتخاب و خرید SSD ها نوع تراشه های حافظه بکار رفته در آنها است. در ساخت حافظه  SSDها از تراشه‌های حافظه NAND Flash استفاده می‌شود که به چهار دسته تقسیم می‌شوند :  SLC و  MLCو TLC و QLC

در اس اس دی‌ها هرچقدر که تعداد بیت‌های قابل ذخیره سازی در هر سلول کمتر باشد، ظرفیت پایین تر اما سرعت بیشتر و دوام بالاتری دارند که به ترتیب از SLC شروع می‌شود و به QLC می‌رسد.

نکته دیگر این که، از تراشه های حافظه چند لایه (3D) در ساخت SSD استفاده می شود که پرظرفیت تر هستند و هزینه تولید SSDرا پایین می آورند. این که در ساخت SSD مورد نظر برای خرید از تراشه های حافظه مرغوب و بادوام استفاده باشد بسیار مهم است، در غیر این صورت عمر کوتاه و تنزل کارایی خواهد داشت.

طول عمر SSD ها

تراشه‌های حافظه بکار رفته در اس اس دی‌ها دارای طول عمر مشخصی برحسب تعداد دفعات پاک کردن سلول‌ها دارند و هرچقدر که بیشتر بر روی آن داده نوشته ثبت و پاک شود، از عمر آن کاسته می‌شود. بنابراین طول عمر بالا از ویژگی های مهم بهترین SSDها است.

معمولاً طول عمر یا دوام اس اس دی‌ها بر حسب حجم قابل نوشتن در طول عمر با (TBW) بیان می‌شود که یکای آن ترابایت است. برای نمونه دوام یک اس اس دی می‌تواند 30 ترابایت نوشتن در طول عمر آن باشد و سازنده بیشتر از 30 ترابایت نوشتن را تضمین نخواهد کرد. این عدد تخمینی است و گاهی اس اس دی‌ها بسیار زودتر خراب می‌شود یا با عبور از مقدار TBW هم بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.

 

خرید کیبرد و ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل MK۲۷۰

 

در مواردی نیز طول عمر اس اس دی‌ها بر حسب تعداد دفعات قابل نوشتن در طول روز (DWPD) بیان می‌شود که به معنای تعداد دفعات نوشتن ظرفیت اسمی به مدت معین ، طول وارانتی است.

البته SSD ها با رسیدن به طول عمر اسمی آنها به طور یک‌باره خراب نمی‌شوند یا از کار نمی‌افتند و در عوض از مکانیزم‌های پیشرفته برای جلوگیری از خرابی داده‌ها استفاده می‌کنند.

پردازنده یا همان کنترلر SSD ها همواره به طور هوشمند عمر سلول‌های حافظه را پایش می‌کند و اگر یک سلول حافظه به مرگ خود نزدیک شود، داده‌های ذخیره شده در آن را به یک بلاک سالم منتقل می‌کند و دیگر از آن سلول‌های معیوب استفاده نمی‌شود تا به خرابی داده‌ها منجر نشود. همچنین تقریباً تمامی اس اس دی‌ها در زمان تولید تعدادی بلاک یدک (Spare) برای جایگزینی با بلاک‌های معیوب دارند.

حجم نوشتن توسط پردازنده به صورتی در سراسر تراشه های حافظه توزیع می شود تا میزان استفاده و استهلاک آنها تقریباً یکسان باشد، این پروسه Wear Leveling نام دارد. به این صورت تعداد دفعات استفاده از هر بلاک حافظه به حداقل می رسد تا دچار خرابی زود  هنگام نشود.

در صورتی که یک SSD به شدت مورد استفاده قرار بگیرد و حجم بالایی از سلول‌های حافظه آن مستهلک شود، دچار افت سرعت و احتمالاً کاهش ظرفیت مؤثر خواهد شد. در چنین موارد دیگر نگه داری داده‌های مهم بر روی SSD کار عاقلانه ای نیست.

این موارد برای کاربران معمولی و خانگی پیش نخواهد آمد اما اگر با حجم نوشتن بالایی سر و کار دارید از یک SSD با طول عمر بالا و مرغوب استفاده کنید.

طول عمر تخمینی (M.T.B.F) با واحد ساعت می باشد و هرچه که M.T.B.F هارد بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

 

خرید وب کم سی ۲۷۰ لاجیتک

 

 

سرعت خواندن و نوشتن متوالی

سازندگان هاردهای SSD برای نشان دادن کارایی محصول خود به بیشینه یا حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی اشاره می‌کنند که لزوماً قابل دست یابی یا پایدار نیست. با این حال می توان گفت هرچقدر سرعت نوشتن متوالی بالا باشد، در نوشتن و ذخیره کردن فایل‌های حجیم یا دسته بزرگی از فایل‌های حجیم شاهد سرعت بالاتر خواهیم بود.

البته سرعت متوالی صرفاً در کار با فایل‌های بزرگ یا دسته‌ای از فایل‌های بزرگ قابل تشخیص است و اگر با فایل‌های کوچک یا دسته بزرگی از فایل‌های کوچک سر و کار داشته باشید، عملکرد تصادفی حائز اهمیت است.

 

سرعت خواندن و نوشتن تصادفی اس اس دی

یکی از راه‌های مناسب برای پی بردن به سرعت واقعی SSD ها توجه به تعداد دستورالعمل‌های خواندن و نوشتن قابل اجرا در هر ثانیه (IOPS) یا همان عملکرد تصادفی می باش، هرچه مقدار IOPS بالاتر باشد، اس اس دی پرسرعت‌تر و بهتر است.

IOPS بالا برای اس اس دی‌هایی که نصب و اجرای سیستم عامل و برنامه‌ها روی آنها صورت می گیرد بسیار حائز اهمیت است.

IOPS در مواقعی که SSD برای کارهایی از جمله خواندن و نوشتن بسیار پیچیده و سنگین نظیر کار با دیتابیس (پایگاه داده) یا اجرای برنامه‌های با حجم نوشتن و خواندن بالا متعدد به صورت هم زمان استفاده شود، بسیار مهم است، اما در آرشیو فایل‌های ویدئو و موسیقی تأثیر چندانی ندارد.

 

خرید فن پردازنده ترمالتیک مدل UX۲۰۰ ARGB Lighting

 

انتخاب بر اساس بنچمارک

اگر بخواهید SSD ها را بر اساس بنچمارک و سرعت اسمی مقایسه کنید، ممکن است یک هارد چندین برابر دیگری سریع‌تر به نظر برسد. بنچمارک های مصنوعی حداکثر یا میانگین کارایی لحظه‌ای (Peak) را نمایش می‌دهند که نمی‌تواند نشان دهنده کارایی واقعی باشد. سازندگان هم تکنیک‌هایی را اجرا می‌کنند که در استفاده کوتاه مدت و موقع نوشتن یا خواندن در حجم پایین، نتایج غیر واقعی ارائه کند. در بسیاری از SSD ها از تکنیک‌هایی چون SLC Caching استفاده شده است که نوشتن و خواندن در حجم پایین با کارایی بالاتری انجام می‌شود و همین امر به کسب نتایج غیر واقعی می‌انجامد.

استفاده از SSD برای بازی

استفاده از اس اس دی برای نصب و اجرای بازی‌ها (Game Drive) کاربردی می باشد. با توجه به سرعت نصب بیشتر، اجرا شدن سریع‌تر بازی‌ها، بارگذاری سریع‌تر مراحل بازی و ذخیره شدن سریع‌تر مراحل بازی و در نتیجه کاهش مدت انتظار یا تأخیر،می توان انتخاب مناسبی بر اساس نیاز و نوع سیستم، از بین انواع اس اس دی ها داشت.

بنا به توضیحات بیان شده می توانید اس اس دی مناسب با سیستم و بنا به نیاز خود انتخاب کنید، قیمت هر هارد اس اس دی بنا به توانایی های ارائه شده متفاوت می باشد.

 

 

خدایا شکرت 
 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha