ماوس کامپیوتر و انواع آن

ماوس کامپیوتر و انواع آن

 

 

 

 ماوس چگونه کار می کند؟

در این مقاله می خواهیم با انواع موس کامپیوتر و انواع آن و نحوه ی کارکرد آن آشنا شویم. تا پایان مقاله ما را همراهی نمائید.

موس یکی از قطعات اصلی و جانبی کامپیوتر است که به کامپیوتر و لپ تاپ متصل می شود. چون شکل آن شبیه به موش می باشد. به آن در انگلیسی (Mouse ) یا ماوس می گویند.

از نظر علمی، ماوس به دستگاه ورودی گفته می ‌شود که یک حسگر تشخیص حرکت داشته باشد. میزان حرکت دستگاه را به سیگنال‌ های دیجیتالی تبدیل کرده و به کامپیوتر میفرستد. کامپیوتر با استفاده از اطلاعات دریافتی کنترل نشانگر روی صفحه را در جهات مختلف بدست دارد. در تعریف دیگر، موس کامپیوتر عبارت از یک دستگاه ورودی سخت افزاری دستی است. که مکان نما را در رابط کاربری گرافیکی کنترل می کند. ماوس می تواند متن، نمادها، فایل ها و پوشه های کامپیوتر شما را حرکت داده و انتخاب کند تا شما به اعمال تغییرات اطلاعات خود بپردازید.

 

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

برای کامپیوتر های رومیزی، ماوس روی یک سطح صاف( صفحه موس یا زیر موسی و یا روی میز) در مقابل رایانه ی شما قرار می گیرد.

 

جهت مشاهده ماوس های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک کنید 

 

انواع موس

ماوس‌ های کامپیوتر نظر به استفاده یا ویژگی های اصلی آن طراحی و تولید شده است. و به انواع زیر می باشند:

ماوس های بی سیم

قبل از معرفی موس های بی سیم باید توجه داشت که انواع موس های بی سیم موجود در بازار کارکرد های متفاوتی دارند. این نوع موس ها نیازی به سیم ندارند. به جای سیم گیرنده‌ای را به همراه آن دریافت می‌کنید. امواج رادیویی(RF) اطلاعات را به کامپیوتر ارسال می‌کند. و کارکرد آن شامل دو مرحله زیر می باشد:

  • فرستادن اطلاعات دکمه های کلیک شده برای گیرنده توسط فرستنده ای که در ماوس تعبیه شده است.
  • گیرنده ی موس اطلاعاتی را که توسط فرستنده ارسال می شود به کامپیوتر منتقل می کند تا تغییرات اعمال شوند.

برخی از ماوس‌ های بی سیم به وسیله متصل شدن به Bluetooth کار می کنند. تعداد دیگر آن ها، از استاندارد بی‌سیم 2.4GHz استفاده می‌کنند. بعضی ماوس‌ های حرفه‌ای تری هستند که با استفاده از گیرنده ی مخصوص خود کار می‌کنند. که ارتباط بیشتری در ارتباطات خود دارند.

 

جهت مشاهده ماوس پد های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

ماوس کامپیوتر و انواع آن

 

 

جهت مشاهده کیبورد های فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

ماوس های سیم‌ دار

این نوع از موس ها به وسیله سیم به کامپیوتر شما وصل می شوند. این موس ها نسبت به موس های بی سیم از ارتباط قوی تر و سریعتری برخوردار می باشند. همچنان وزن کمتری دارند و نیاز به شارژ هم ندارند. این ماوس ها را می توان به روش های زیر به کامپیوتر وصل کرد:

  • توسط درگاه متوالی
  • درگاه پی‌اس/۲
  • و درگاه یو اس ‌بی

 

ماوس های اپتیکال

 ماوس های‌ اپتیکال از یک لامپ LED و یک حسگر برای تصویر برداری استفاده می کنند. باز تاب لامپ آن به روی موس پد می باشد. با تغییرات در تصاویری که توسط حسگر گرفته می شوند سرعت و جهت حرکت موس را تشخیص می‌دهند. این چراغ همان لامپ قرمزی است که در زیر موس قابل مشاهده می باشد. باید گفت که همه موس های اپتیکال نور قرمز ندارند و بدون نور کار می کنند.

موس ها لیزری یا نوری

این موس ها همانطور که از نام آن ها پیداست، به جای یک لامپ از لیزر استفاده می کنند. نوع کار کرد آن مانند موس های اپتیکال می باشد. مثلا نور به سطح ماوس پد تابانده می شود و بعد تصویر باز تاب آن توسط حسگر برداشته می شود. ولی با موس های اپتیکال از دو نگاه تفاوت دارد.

  • موس های لیزری به روی شیشه و سطوح براق کار می کند.
  • و فرق دوم آن این است که این موس ها نسبت به موس های اپتیکال از دقت پایین تری برخوردار می باشند.

ولی یک نوع از موس های اپتیکال به نام ماوس لاجیک (MX Master 2S) دارای حسگر می باشد و بروی شیشه با دقت بالا کار می کند.

ماوس های گیمینگ

این موس ها مخصوص بازی طراحی شده اند. برای انجام کارها با سرعت بالاتر، بیشتر از 3 دکمه دارند. باید بدانید که امکانات تعبیه شده در این موس ها در موارد دیگری هم کاربرد دارند. ویژگی های مخصوص موس های بازی قرار ذیل می باشد:

  • ردیابی دقیق
  • سرعت بالا
  • قابلیت شخصی سازی
  • نحوه ی کار برد راحتتر نسبت به موس های دیگر

ماوس کامپیوتر و انواع آن

ماوس های توپی

این نوع از موس ها مانند موس های توپی قدیمی هستند ولی تفاوت های زیر را با موس های قدیمی دارند:

  • توپ آن با دست کنترل می شود.
  • برخلاف موس های دیگر ثابت هستند و حرکت داده نمی شوند
  • توپ آن از جنس شیشه و یا پلاستیک فشرده ساخته شده تا با استفاده های مکرر از کار نیفتد و آلوده نشود.

نوع دیگر این توپ ها متحرک می باشد و دارای یک توپ پلاستیکی در درون خود است که توپ مذکور با سطح زیر موس در تماس می باشد. کارکرد آن به نحوی است که وقتی شما موس را حرکت می دهید توپ همراه با موس حرکت می کند و در درون محفظه ی توپ پلاستیکی حسگر هایی وجود دارد که حرکت توپ را بررسی می کند و در حد سرعت حرکت توپ به جهت های مختلف حرکت دست شما را مسیریابی می نمایند.

موس های ارگونومیک

نوع دیگری از انواع موس ها، موس ارگونومیک است؛ این موس ها طوری طراحی شده که دست شما در زاویه طبیعی تری قرار می گیرد. لذا دست در هنگام کار با آن خستگی کمتری را احساس می کند.

ماوس های سایلنت

این موس ها طوری طراحی شده که کلیک دکمه های آن هنگام کار صدای کمتری را ایجاد می کنند. از لحاظ کارکرد با موس های دیگر تفاوتی ندارند. ولی به خاطر تغییرات ایجاد شده در سیستم کلیک های آن نسبت به موس های دیگر از کلیک های آن نرم تر و میزان جابجایی دکمه های آن کمتر است. این ماوس ها در اداره های شلوغ کاری که سیستم های زیادی آن وجود دارند بسیار مناسب است. آرامش آن باعث تمرکز بیشتر کامندان آن می شود.

 

هیچ کدام این موس ها نسبت به یکدیگر از لحاظ کارکرد برتری ندارد. لذا ماوس هایی که در بالا به معرفی آن ها پرداختیم هرکدام نظر به ویژگی های خاص خود کاربرد ویژه ای داشت بنابراین انتخاب بهترین موس را خودتان معین می کنید.

ماوس ها در سبک ها و انواع مختلفی وجود دارند. تفاوت های آن در حوزه های مختلفی همچون عملکرد فیزیکی و نحوه ی ارتباط آن با رایانه و چگونگی اتصال آن به کامپیوتر هستند.

خرید موس از آرکاآنلاین

در مقاله بالا در مورد انواع موس و نحوه کارکرد هر یک اشاره کردیم. حالا شما می توانید برای سیستم کامپیوتر خود یک موس مناسب انتخاب کنید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است نظر به نوع کامپیوتر خود و اینکه با چه نوع موس راحت هستید، انتخاب دقیقی انجام دهید. 

آرکا آنلاین بزرگترین و معتبر ترین سامانه خرید آنلاین تجهیزات جانبی در ایران است. در همین راستا انواع متفاوتی از موس های باکیفیت با جدیدترین تکنولوژی ها را به شما ارائه می دهد. 

برای خرید مطمئن با آرکاآنلاین همراه باشید. 

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha