انواع درایو دیسک نوری

انواع درایو دیسک نوری

 

 

 

درایو دیسک نوری از قطعات مهم کامپیوتر است که وظیفه خواندن یا نوشتن اطلاعات را به عهده دارد. انواع درایو دیسک نوری در بازار وجود دارد که از تکنولوژی های متفاوتی ساخته شده است. در این مقاله در مورد برخی از درایوهای دیسک نوری می پردازیم. با آرکا آنلاین همراه باشید.

درایوهای نوری دستگاه هایی هستند که با استفاده از امواج الکترومغناطیسی و یا نور لیزر می‌توانند اطلاعات را بخوانند و بنویسند. به درایو نوری دیسک گردان نوری نیز می گویند. امروزه اکثر نرم افزارها و بازی های کامپیوتری با حجم بسیار بالا روی یک درایو دیسک نوری قرار میگیرد. علاوه براین می توانید انواع اطلاعات مانند فیلم‌، موسیقی و حتی فایل های شخصی را از روی دیسک بخوانید و نسخه‌های پشتیبان را روی دیسک‌های نوری بایگانی کنید.

 

جهت کسب اطلاعات درباره شرکت ایسوس کلیک نمایید 

 

 

انواع درایو دیسک نوری

 

نحوه کارکرد درایورهای دیسک نوری

درایوهای نوری یا همان درایوهای مبتنی بر دیسک در بسیاری از دستگاه‌ها از جمله رایانه‌ها، پخش‌کننده‌های فیلم و سیستم‌های صوتی قابل استفاده هستند. دیسک های نوری در دهه 1980 به بازار مصرف معرفی شدند و برای ذخیره داده هایی با ظرفیت بیشتر و تسهیل زمان خواندن و نوشتن به سرعت تکامل یافتند.

 

جهت مشاهده درایو های نوری شرکت آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

درایوهای نوری یک نور لیزر متمرکز بر روی دیسک می تابانند. سپس اشعه منعکس شده و در یک آرایه دیود ذخیره می شود. درایو از این آرایه برای تجزیه و تحلیل، خواندن و با برخی از انواع درایوها، نوشتن داده هایی مانند موسیقی، عکس و فیلم در دیسک ها استفاده می کند.

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

درایوهای نوری اغلب به دو نوع هستند: CD و DVD. اینکه شما کدام یک را می خواهید انتخاب کنید بستگی به نوع استفاده شما دارد. تفاوت درایوهای نوری در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات و فضای ذخیره سازی آنها می باشد. البته علاوه بر این دو مدل، درایوهای جدیدتری نیز در بازارهای تکنولوژی عرضه شده است که از سرعت و حجم بیشتری برخوردار است.

اجزاء تشکیل دهنده درایو نوری

یک درایو نوری از چندین بخش تشکیل شده است که این اجزا در تمام درایوهای نوری وجود دارد و کارایی یکسانی دارند.

بخش متحرک درایو: کاربرد این بخش، ورود و خروج سی دی و بخش های متحرک اپتیک می باشد.

اپتیک درایو: از این بخش به منظور خواندن اطلاعات از روی سی دی در حال چرخش حرکت می کند.

موتور گرداننده دیسک: این موتور برای چرخش دیسک استفاده می شود.

برد مرکزی: وظیفه آن کنترل دور موتور و تنظیم حرکت اپتیک روی دیسک می باشد. پردازش اطلاعات خوانده شده نیز از همین طریق انجام می شود.

در ادامه به توضیح هر کدام از انواع درایوهای دیسک نوری خواهیم پرداخت.

درایو دیسک نوری CD-ROM

درایوهای حافظه فشرده دیسک فقط خواندنی، جزو اولین درایوهای مبتنی بر دیسک برای رایانه های شخصی بودند. درایوهای CD-ROM دیسک ها را زیرنظر استاندارد ISO 9660، فایل ها را بصورت فشرده ذخیره می کنند. درایوهای CD-ROM مدرن می توانند تا سرعت 60 دور در ثانیه عملیات خواندن اطلاعات را انجام دهند.

با این حال، اکثر درایوهای CD-ROM که در رایانه ها استفاده می شود، برای عملکرد بهتر و کاهش نویز از سرعت کمتری برخوردار هستند. برای فایل هایی با حجم بالا و در صورت مواجه شدن با خطاهای خواندن درایو، می توان از درایوهایی با سرعت بالا استفاده کرد.

 

انواع درایو دیسک نوری

 

درایو دیسک نوری DVD-ROM

درایو نوری DVD-ROM به عنوان یک دیسک همه کاره شناخته می شود. زیرا علاوه بر قابلیت خواندن، قابلیت نوشتن را نیز دارند، و تکامل یافته درایوهای نوری سی دی هستند. دی‌وی‌دی‌ها ظرفیت و کارایی بیشتری نسبت به درایوهای CD دارند و در عین حال همان ابعاد فیزیکی را حفظ کردند.

انجمن DVD سازمانی است که بر توسعه دی وی دی ها نظارت می کند. این سازمان استانداردهای متعددی را برای ساخت و عملکرد دی وی دی ها تعیین می کند. به طور منظم کتاب‌های DVD را منتشر می‌کند که برای عموم منتشر می‌شوند.

این درایوهای نوری از سرعت و فضای بیشتری برای خواندن یا نوشتن اطلاعات برخوردار هستند. از آنجائیکه روزانه حجم زیادی از اطلاعات در حال مبادله است، استفاده از درایوهای دی وی دی رام گزینه مناسبی بجای سی دی رام می باشد.

درایو دیسک نوری Blue-ray

از سال 2011، درایوهای Blu-ray جدیدترین درایوهای نوری موجود در بازارها هستند. سونی یکی از پایه گذاران توسعه فناوری Blu-ray در اوایل دهه 2000 بود. درایوهای Blue ray معمولاً برای دستگاه‌هایی با قابلیت نمایش وضوح بالا، از جمله رایانه‌های پیشرفته و کنسول های بازی ویدیویی پلی‌استیشن، مورد استفاده قرار می گیرند.

درایوها و دیسک های Blu-ray می توانند مقادیر بسیار زیادی از داده ها را پردازش کنند. علاوه بر این، دیسک های Blu-ray دو طرفه نیز وجود دارند که می توانند بیش از 50 گیگابایت داده را پردازش کنند. درایوهای Blu-ray به صورت مینی دیسک نیز عرضه می شوند که 4 سانتی متر از درایوهای استاندارد Blu-ray کوچکتر هستند. این نوع درایوها حجم کمتری از داده ها را می توانند پردازش کنند.

درایوهای نوری با قابلیت بازنویسی

CD-ROM ها، DVD-ROM ها و درایوهای Blu-ray از انواع درایوهای قابل بازنویسی هستند. درایوهای RW تمام عملکردهای مشابه درایوهای فقط خواندنی را دارند، اما می توانند داده ها را روی دیسک نیز بنویسند. در مقایسه با درایوهای دیگر، سرعت نوشتن آن معمولا کمتر از سرعت خواندن است، که این به دلیل حفظ ثبات اطلاعات می باشد.

فرآیند نوشتن در درایوهای سی دی رام و دی وی دی رام، به شدت به شوک حساس است و در صورت قطع اجباری می توانند دیسک را خراب کند. در حالی که درایوهای RW قابلیت چندین بار بازنویسی دارند.

درایو نوری اکسترنال

درایوهای دیسک نوری به دو نوع هستند: درایو اکسترنال و درایو اینترنال.

منظور از درایو نوری اکسترنال، درایوی است که در خارج از سیستم استفاده می شود. به این معنی که داخل کیس و یا لپتاپ قرار نمی گیرند. نحوه اتصال آن نیز توسط یک کابل یو اس بی صورت می گیرد.

کابل usb هم به عنوان رابط اتصال و هم به عنوان تامین کننده برق درایو اکسترنال استفاده می شود. این درایوها توسط همه دستگاه ها قابل شناسایی هستند و نیاز به هیچ گونه برنامه جانبی ندارد. برای رایت کردن سی دی یا دی وی دی براحتی می توانید از این دستگاه ها استفاده کنید.

از معایب این درایوها می توان گفت که نسبت به درایوهای نوری داخلی طول عمر کمتری دارند. به دلیل استفاده از کابل یو اس بی کندتر عمل کرده و فرآیند خواندن اطلاعات آن ها زمان بیشتری در بر میگیرد.

انواع درایو دیسک نوری

درایو نوری اینترنال

علی رغم درایوهای اکسترنال، درایوهای اینترنال، در داخل کیس و لپتاپ قرار دارند. به دلیل اتصال مستقیم به مادربرد سرعت بالایی در پردازش اطلاعات دارند. این نوع درایوها از قدرت لنز و موتور بیشتری برخوردار هستند. برای تامین برق نیز از طریق سیستم کامپیوتر تغذیه می شوند. طول عمر این درایوها نسبت به درایوهای اکسترنال بالاتر می باشد.

از معایب درایوهای اینترنال این است که قابلیت جابجایی ندارند و باعث افزایش ضخامت و وزن رایانه می شود.

نکات مهم جهت استفاده از درایوهای نوری

  • از دیسک های با اندازه استاندارد استفاده کنید. درایو دیسک نوری دارای شیار ممکن است توانایی نگه داری دیسک کوچکتر را نداشته باشد و به قسمت داخلی درایو و دیسک آسیب برساند.
  • دیسک ها را از لبه هایشان نگه دارید، هرگز اجازه ندهید دیسک روی هیچ سطحی بلغزد زیرا ممکن است باعث ایجاد خراش شود.
  • دمای زیاد می تواند باعث خم شدن دیسک ها شود و باعث ایجاد صدای بلند در داخل درایو دیسک شود یا حتی باعث آسیب به درایو شود.
  • سعی کنید با سرعت کمتری ضبط کنید تا مشکلات مربوط به نوشتن روی دیسک را حل شود.
  • مطمئن شوید که نوع دیسکی که خریداری می کنید با نوع درایو مطابقت دارد.

انواع درایوهای دیسک نوری را از آرکا آنلاین بخرید

همانطور که در مقاله بالا ذکر شد، درایوهای نوری جزء مهم یک کامپیوتر برای خواندن و نوشتن اطلاعات می باشد. برای تبادله اطلاعات در کمترین زمان استفاده از درایوهای نوری توصیه می شود.

فروشگاه آرکا آنلاین از معتبرترین فروشگاه های آنلاین می باشد که انواع تجهیزات و لوازم جانبی از قبیل موبایل، کامپیوتر، لپتاپ، پرینتر، اسکنر و غیره را به شما عرضه می کند.

شما می توانید بصورت شبانه روز سفارشات خود را ثبت کنید و از کیفیت و تنوع محصولات ما بهره ببرید.

 

 

خدایا شکرت 

نظرات

حاصل جمع : Captcha