انواع حافظه SSD و کاربرد آن

انواع حافظه SSD و کاربرد آن

 

 

 

 

SSD یک دستگاه ذخیره سازی بر پایه حافظه فلش است. و از مجموعه ای مدار برای ذخیره داده ها به طور مداوم استفاده می کند.میتوان گفت حافظه SSD تقریبا شبیه فلش مموری ها است. با این تفاوت که سایزبزرگ تری دارند.تفاوت دیگر آنها در کیفیت تولید و نوع قطعات است. حافظه SSD به نسبت حافظه های HDD مقاومت بالاتر ، مصرف برق کمتر و سرعت بالاتری دارند.همه ی این ها باعث میشود که این حافظه ها جایگزین و رقیب خوبی برای هاردها یا حافظه های HDD  باشد.در ادامه انواع حافظه SSD و کاربرد آن را باهم بررسی میکنیم.

 

 

جهت مشاهده هارد های SSD فروشگاه آرکا آنلاین کلیک نمایید 

 

 

کاربرد حافظه SSD

حافظه های SSD در واقع دستگاه ذخیره سازی با روش کار بسیار متفاوت تر از هارد دیسک ها هستند. اضافه شدن حافظه SSD به کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ‌ سرعت کارکرد را افزایش میدهد.در حال حاضر این نوع حافظه‌ها ، توانایی ارائه‌ی خدمات یکسان با دیسک‌های سخت HDD رادارند . البته با یک تفاوت اساسی که سرعت ذخیره و خواندن اطلاعات روی SSD نسبت به  HDD بالاتر است. اگر سخت‌افزار کامپیوترتان را به‌خوبی نمی‌شناسید، ممکن است اصلاً ندانید از چه نوع حافظه‌ای استفاده می‌کنید زیرا هر دو شباهت زیادی ازنظر کارکرد به یکدیگر دارند.


انواع حافظه SSD

 

 SSD 2.5 

 

این نوع از حافظه SSD بیشتر در رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار میگیرد. با گذشت زمان امکان نصب این نوع حافظه ها تکامل یافت. اما همچنان اندازه SSD ‌ها نباید زیاد بزرگ باشند به همین علت سازندگان SSD اولین قدمشان را جهت کوچک تر کردن حافظه‌ها برداشتند.   

 

 

با خرید کالا از فروشگاه آرکا آنلاین یک فلش 32 گیگابایت با کیفیت هدیه بگیرید 
 

 

حافظه SSD  با رابط کاربری  M.SATA 

 

m.SATA  یا  mini SATA  در واقع همان رابط ساتا می باشد. که در دستگاه های کوچک تر مانند لپ تاپ و مینی لپ تاپ ها کاربرد دارند. این حافظه ها مبتنی بر SATA  بوده و همچنان در بازار به فروش می رسند .  دقت کنید که این مدل را با مدل M2 اشتباه نگیرید.

 

حافظه SSD با رابط M.2

 

رابط M.2 از تکنولوژی PCI Express بهره می برد و می تواند بسیار کوچیکتر از m.SATA طراحی شود . اگر به یک درایو مبتنی بر NVME  نیاز دارید ، M.2 گزینه خوبی برای شما می باشد. حافظه  های M.2‌ بسیار کوچک اند. به طوری که بین انگشتان دست قرار می‌گیرند. این نوع درایو ها به اسلاتهای PCIE متصل می‌شوند . که دارای ۴ خط انتقال داده است. به طور معمول این درایوها مبتنی بر NVME می باشند ولی حافظه های M.2 را هم می توان پیدا کرد که مبتنی بر SATA  هستند. البته محبوبیت زیادی ندارند. اما دوتا از برندهای محبوب آن SAMSUNG 860 EVO و WD BLUE 3D NAND هستند.

نظرات

حاصل جمع : Captcha